Hoi, ik ben al enkele dagen bezig met een fiets aan de praat te krijgen, vele filmpjes en onderwerpen gekeken maar kom mijn probleem nergens tegen….of ik gebruik de verkeerde zoek opdrachten O-)

Het probleem zit hem in de aandrijving, meestal werkt hij niet goed, laat zeggen van de 10 doet hij het 2 keer goed.
Ik heb hem ophoog staan, iedere keer dat ik trap hoor ik de motor wel in het voorwiel, dus de pas-sensor werkt naar mijn idee goed.
Maar meestal is het ….. hoe moet ik het zeggen dat hij vrijloopt, hoor de motor wel draaien maar het wiel gaat niet draaien.
Ik ben maar een leek in dit soort dingen ik kloot meestal maar wat aan tot het werkt…..ofniet :)
Maar hier loop ik vast en kan er ook niets over vinden?
Iemand die me een richting kan geven?

bij voorbaat dank

Als je ook hebt gezocht zonder merk en type fiets, motor, eventueel besturingsunit ga je weinig zinnigs vinden en ook op een forum weinig terzake antwoorden krijgen.

Aanvulling: Het zou een defecte kabel naar de motor kunnen zijn, een defecte sensor in de motor, een defecte motor, een defecte besturing of zoals hieronder al terecht staat: iets mechanisch. Als de motor echt draait (en niet alleen trilt of geluid maakt) en het wiel niet, dan is dat eigenlijk de enige mogelijkheid.
Maar zoals gezegd, veel specifieker gaat het advies niet worden als niemand weet waar het precies over gaat. Dus merk, type, of zelfs eventueel wat foto's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (59%)]

Lijkt haast iets mechanisch.
Naaf openen en gewoon kijken wat er mis is.

eentje met 3 draden? dan werkt die zonder hall sensoren en hangt het er vanaf waar die staat om zijn richting te bepalen.
dan zou ik het probleem vermoeden in controller.

heb je meer draden, is er misschien eentje kapot of gewisseld (hall sensor en motorwikkeling moeten overeenkomen). hall sensor kapot kan ook.

een universele controller heb je op ali al voor een 35-40€. daar kan je al de bekabeling, display en controller mee uitsluiten.
als die ook niet werkt, is de motor kapot.
kan je goedkoop ergens een andere motor kopen aangezien je toch al een universele controller hebt

De fiets van mijn vrouw had vergelijkbare kuren. Op de trapas zit een schijf met magneetjes die tijdens het fietsen langs een (Hall-)sensor draaien. Eén van de magneetjes was verdwenen. Voor een paar cent via bol.com 20 nieuwe magneetjes geregeld. Werkt nu weer als vanouds. Misschien bij jou ook het geval?

Heb je de fiets met een hogedrukspuit schoon gemaakt? mogelijk dat er daardoor water en vuil in de trommel is gekomen. Hierdoor kan het voorkomen dat de vrijloop palletje blijven kleven, zodat het wiel niet wordt aangedreven, stuiter eens met het voorwiel en probeer of dit helpt. Zo ja uit elkaar en goed schoonmaken en olien liever geen vet gebruiken, dit kleeft ook.

De kleine diameter van een voorwielmotor doet vermoeden dat dit geen 1 op 1 aandrijving gaat zijn en er dus tandwieltjes (planetair) zullen inzitten. Wat gebeurd er als je de motor hoort draaien of trillen en je met de hand het wiel wat gaat verdraaien? Zit daar weerstand op, dan ontbreekt er een fase en staat de motor te trillen. Gaat het wiel dan wel volop beginnen draaien, dan denk ik ook aan mechanisch mankement bij tandwielen, en dat zou hoorbaar moeten zijn onder vorm van rammelen.

Op dinsdag 13 februari 2024 19:47:50 schreef maartenbakker:
Als je ook hebt gezocht zonder merk en type fiets, motor, eventueel besturingsunit ga je weinig zinnigs vinden en ook op een forum weinig terzake antwoorden krijgen.

Aanvulling: Het zou een defecte kabel naar de motor kunnen zijn, een defecte sensor in de motor, een defecte motor, een defecte besturing of zoals hieronder al terecht staat: iets mechanisch. Als de motor echt draait (en niet alleen trilt of geluid maakt) en het wiel niet, dan is dat eigenlijk de enige mogelijkheid.
Maar zoals gezegd, veel specifieker gaat het advies niet worden als niemand weet waar het precies over gaat. Dus merk, type, of zelfs eventueel wat foto's.

Hoi,
ik zal het maar onder noemer leek gooien, vandaar geen specificaties een wiel is een wiel is idd bij nader inzien een beetje kort door de bocht.
Het gaat om een 36 volt elektrisch voorwiel in de bijlage enkele foto’s en een filmpje.

Waarin waarschijnlijk het beeld bestaat op het moment dat ik met de kabel speel dat het daarin zit, slecht contact/ breuk of wat dan ook.
Maar soms meestal kom ik nergens aan en dan reageert hij wel goed “af en toe wel te verstaan”

Mijn beredenering is dan ook een kabel of sensor is niet goed dat hij het dan zonder dat ik ergens aan kom of verander 5 sec later dan wel weer goed is en 5 sec later weer niet.
Hopelijk krijg je nu een beter beeld van het probleem.

PS
Het tikken of ratelen komt niet uit de motor maar van de roestige ketting tandwielen.

Ook de andere alvast bedankt voor het mee denken.
Ik hoor graag van jullie.

Op woensdag 14 februari 2024 11:13:52 schreef Harm J Seef:
De fiets van mijn vrouw had vergelijkbare kuren. Op de trapas zit een schijf met magneetjes die tijdens het fietsen langs een (Hall-)sensor draaien. Eén van de magneetjes was verdwenen. Voor een paar cent via bol.com 20 nieuwe magneetjes geregeld. Werkt nu weer als vanouds. Misschien bij jou ook het geval?

Ik heb deze naar mijn weten de "pas sensor" met een kwastje zuiver gemaakt en daar ontbreekt niets
"hal sensor zit in het wiel toch?"

Op woensdag 14 februari 2024 13:37:26 schreef Hunebedbouwer:
Hierdoor kan het voorkomen dat de vrijloop palletje blijven kleven, zodat het wiel niet wordt aangedreven, stuiter eens met het voorwiel en probeer of dit helpt.

Ja zoiets lijkt het naar mijn idee ok maar kijk het filmpje hoe vreemd het is.
Ik heb geen weet van de binnenkant van het wiel, fiets staat wel veel buiten in weer en wind....
Dus als je denkt dat het dat het dat zou kunnen zijn, graag even uitleggen hoe ik daar bij kom, moet dan de als uit elkaar of hoe moet ik dat zien.

trek de stekker eens los van de kabelboom naar motor en bekijk het aantal pinnen.
als er maar 3 in zitten, stuurt de controller de richting. mogelijks is die kapot en start die de motor at random linksom of rechtsom.

enkele de duurdere motoren hebben hall sensoren waarmee de controller weet waar het wiel staat en stuurt het zo direct het correcte signaal. als er een hall kapot is, of draad onderbroken, krijg je weer hetzelfde probleem. motor kan linksom of rechtsom starten, waarschijnlijk afhankelijk in welke stand het stopte.

er zit een vrijloop in als de motor stopt en het wiel nog draait, zodat je niet afremt op de motor. dus als de motor achteruit draait, zal het wiel niks doen maar hoor je hem wel zoemen

Op woensdag 14 februari 2024 21:33:33 schreef fcapri:
trek de stekker eens los van de kabelboom naar motor en bekijk het aantal pinnen.
als er maar 3 in zitten, stuurt de controller de richting. mogelijks is die kapot en start die de motor at random linksom of rechtsom.

enkele de duurdere motoren hebben hall sensoren waarmee de controller weet waar het wiel staat en stuurt het zo direct het correcte signaal. als er een hall kapot is, of draad onderbroken, krijg je weer hetzelfde probleem. motor kan linksom of rechtsom starten, waarschijnlijk afhankelijk in welke stand het stopte.

er zit een vrijloop in als de motor stopt en het wiel nog draait, zodat je niet afremt op de motor. dus als de motor achteruit draait, zal het wiel niks doen maar hoor je hem wel zoemen

Hoi 3 dikke pinnetjes en ook enkele kleine ik neem aan voor de hal sensor.

Vandaag nog weer wat aan het vervelen geweest ik denk...... dat ik het probleem gelokaliseerd heb, ik vermoed dat er een kabel breukje zit daar waar hij uit de motor komt.
Als ik daar blijf rommelen doet hij het vaak wel, heb geprobeerd het wiel te openen maar dat is niet eenvoudig vandaag even langs de fietsenwinkel/monteur geweest maar die had ook de juiste sleutel niet.
Moren wel eens kijken als ik daar iets op gemaakt kan krijgen.

=> "Hall sensor zit in het wiel toch?"

Kan, maar hoeft niet. Zoek op internet onder Images naar "hall sensor elektrische fiets", en je ziet vele voorbeelden van hoe deze er uit kunnen zien.

Wielmotor openmaken is meestal zwik schroefjes losdraaien en dan.... heb je een probleem: De magneten zijn HEEL STERK. Je moet het wiel uit de fiets halen en dan met 1 kant van de as op de grond en met je volle gewicht op het wiel om het binnenwerk uit de cylinder te krijgen.

@Harm: Een "hall sensor" is een vrij algemeen ding en dat kan je voor allerlei doeleinden gebruiken. Ze maken er tegenwoordig ook gashendels mee. Is makkelijker waterdicht te krijgen dan zeg een potmeter. Maar waar het hier om gaat zijn de sensoren die nodig zijn om het wiel aan te sturen. In essentie kunnen die gewoon werken op de magneten die toch al rond draaien. Dus dat wordt meestal gedaan. En om de draden daarheen te vervangen zal je echt de motor open moeten halen.

[Bericht gewijzigd door rew op (47%)]

, iedere keer dat ik trap hoor ik de motor wel in het voorwiel, dus de pas-sensor werkt naar mijn idee goed.

Hoor je de motor dan maar kort geluid maken of blijft het tijdens het trappen continu geluid maken.

En als de motor dan continu geluid maakt voor je dan wel iets van beweging trillingen aan het wiel of lijkt de motor compleet vrij te draaien?

Op vrijdag 16 februari 2024 17:39:33 schreef rew:
Wielmotor openmaken is meestal zwik schroefjes losdraaien en dan.... heb je een probleem:

. En om de draden daarheen te vervangen zal je echt de motor open moeten halen.

Ja was het maar zoeen feest :) vandaag zelf sleutel gemaakt en de motor geopend.

Maar nu heb ik een volgende vraag hoe verwijder ik dat lager, zit dat er gewoon op geperst, ik kan anders niet bij de bedrading om ze te meten?
Ik wil natuurlijk de zaak niet verder slopen dan nodig en misschien wel helemaal verkloten.

@benleentje ja motor loopt altijd zolang ik trap, zodra ik rem valt hij zoals het hoort helemaal uit.
Als ik rem valt alles stil zoals het hoort, maar zoals je in het filmpje misschien zit hij draait maar zonder aandrijving dus zogezegd vrijloop, maar wel zodat de motor nog hoort, dat is bij het remmen dus helemaal stil.

Als de motor continu geluid maakt dan denk ik nie dat er iets metde hall sensoren of magneten aan de hand is. Dan zou die bij en defecte sensor even proberen te draaien en dan stil vallen.

Lagers verwijder je met een poelie trekker. Maar hier heb je heel weing ruimte onder het lager dus word het al een speciale poelietrekker. Met kans dat je de motor defect maakt.

Maar moet dat lager wel weg je kan nu al in de motor kijken of je tandwielen oid ziet of het palletje wat de vrijloop veroorzaakt. Je kan ook nu de motor laten lopen en horen en kijken at er gebeurt.

Volgens mij heb je de motor er al helemaal uit en zitten er geen tandwielen in de naaf van het wiel.Want daar zit denk ik het probleem.

het aantal kleine is bepalend.
normaal zou je dus 3dikke +5 dunne draden moet hebben.
die 5 dunne is dan massa, 5V en 3 hall sensoren. daar kan breuk in zitten.

als je er 6 hebt, zit er nog een snelheidssignaal in.
ik heb er ook al gehad met 3 dikke en 3 dunne

in principe moet het wiel open, de kabel inkorten en her solderen op de print. je zal dan een stukje draad uit de kader naar buiten moeten trekken om weer de motor te kunnen inpluggen. normaal heb je daar wel een 10tal cm speling in

je hebt dan zoiets binnenin. het deksel eraf halen zou voldoende zijn, meestal moet je de motor niet compleet demonteren, aan de andere kant zitten dan de tandwielen.

Op vrijdag 16 februari 2024 19:46:06 schreef benleentje:

Lagers verwijder je met een poelie trekker. Maar hier heb je heel weing ruimte onder het lager dus word het al een speciale poelietrekker. Met kans dat je de motor defect maakt.

Maar moet dat lager wel weg je kan nu al in de motor kijken of je tandwielen oid ziet of het palletje wat de vrijloop veroorzaakt. Je kan ook nu de motor laten lopen en horen en kijken at er gebeurt.

Volgens mij heb je de motor er al helemaal uit en zitten er geen tandwielen in de naaf van het wiel.Want daar zit denk ik het probleem.

Ja had het al gedacht poelietrekker morgen wel eens kijken als ik dat kan fixen
Zal ff de "inhoud" van de motor posten :)
tandwielen en dergelijk zien er allemaal netjes uit en op de hand draait het soepel.

Op vrijdag 16 februari 2024 20:08:22 schreef fcapri:
het aantal kleine is bepalend.
normaal zou je dus 3dikke +5 dunne draden moet hebben.
die 5 dunne is dan massa, 5V en 3 hall sensoren. daar kan breuk in zitten.

als je er 6 hebt, zit er nog een snelheidssignaal in.
ik heb er ook al gehad met 3 dikke en 3 dunne

[bijlage]

Ik heb maar 5 kabels waarvan 3 dikke geel, groen en blauw, en dan 2 dunne een rode en 1 witte in de kabelboom, op de print zie ik ook nog wel een zwarte, wel eens zien als het lager eraf komt wat ik dan kan zien.

Zoals eerder gezegd vermoed ik dat daar waar de kabel de motor in gaat ws een breukje, want als daar mee speel doet hij het vak wel, als ik hem dan weer beetje weg buig loopt de motor ookwel maar dan "vrij" je hoort hem wel maar neemt het wiel niet mee.

als er een fase wegvalt van die 3 dikke, staat de motor te trillen.
achterwaarts draaien, dat zou een controller probleem moeten zijn aangezien de motor zelf geen electronica heeft.
witte draad is normaal snelheidssignaal, maarja, elke fabrikant kiest zijn kleuren natuurlijk

vind je ergens een hall sensor, of waar gaan die rode/witte heen?

Op vrijdag 16 februari 2024 21:18:45 schreef fcapri:
als er een fase wegvalt van die 3 dikke, staat de motor te trillen.
achterwaarts draaien, dat zou een controller probleem moeten zijn aangezien de motor zelf geen electronica heeft.
witte draad is normaal snelheidssignaal, maarja, elke fabrikant kiest zijn kleuren natuurlijk

vind je ergens een hall sensor, of waar gaan die rode/witte heen?

tijd terug ook met een voormotor fiets gehad, die had een defecte stuurcontroller maar de fietsmaker had ook aan de motordriver gerommeld en dus 2 fasen van de motor omgedraaid. dat resulteerde in brommende motor en merkbare tegenkracht. was een kwestie van 2 fasen draaien en het werkte weer.

zo kocht iemand een 2dehands ebike bij mij en toen die zag dat ik er veel herstel, bracht ze ook haar oude binnen.

dat was een echte puzzel. frame paste niet bij de accuhouder, was overal aangepast om toch maar vast te kunnen schroeven.
ik hoorde de motor draaien, maar deed niks. overal suikertjes en wago klemmen in de kabelboom...

alles gedemonteerd, correcte stekkers erin, gezoem maar niet draaien.
de motor aan mijn 3fase controller van grasmachien gezet, motor draait.
grasmachine motor aan die fietscontroller gezet, grasmachine draait.

dus zowel controller als wiel werkten, maar niet samen. die motor 10keer uit elkaar getrokken om te controlleren. op het einde de groene en blauwe draad gewisseld, fiets rijd.

wat was er nu gebeurd: iemand maakte een frankenstein fiets van 3 verschillende (kader - accu/controller - hub motor) en verkocht die aan de dame 2dehands.
er was ergens wat mis, en de zoon had alle bekabeling losgemaakt en 'hersteld'. had waarschijnlijk niet gezien dat motor en controller niet samen hoorden en dat er 2 fases verkeerd moesten zitten om te werken.

daar heb ik dus uren achter gezocht. fiets vertrok hier rijdend.
het grote probleem is dus ook dat je met een ebike niet naar de fietswinkel kan. dat zijn geen electronica mensen en buiten 'nieuwe accu' erin, doen ze ook niks op electrisch vlak van een ebike.

Op vrijdag 16 februari 2024 22:52:58 schreef fcapri:
'hersteld'. had waarschijnlijk niet gezien dat motor en controller niet samen hoorden en dat er 2 fases verkeerd moesten zitten om te werken.

daar heb ik dus uren achter gezocht. fiets vertrok hier rijdend.
het grote probleem is dus ook dat je met een ebike niet naar de fietswinkel kan. dat zijn geen electronica mensen en buiten 'nieuwe accu' erin, doen ze ook niks op electrisch vlak van een ebike.

zo kwam de fiets ook bij mij, rekening van de fietsmaker van een dikke 450€ omdat controller en motordriver stuk zouden zijn. fiets van 10+ jaren oud, niet meer rendabel. ik haal de stuurcontroller open, is er door water een printspoortje weggegrot en een via. dat was dus alles, 15min werk als die fase van de controller niet verkeerd zat.

Maar TS zegt dat hij de motor hoort draaien? Maar als alles open moet je de rotor toch ook met de hand kunnen draaien?