Beste Allen,
Sinds enige tijd haal ik voldoening en plezier uit het weer herstellen van divers makita gereedschap. Dit heeft geresulteerd in een behoorlijke verzameling aan gereedschap wat nu weer werkzaam is en waar ik andere mensen weer blij mee kan maken. Echter zit ik helaas nu met een decoupeerzaag waar ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen.
Het volgende is er aan de hand
Het is een borstel loze motor die niet gaat draaien bij het indrukken van de schakelaar
Wat hij wel doet is dat hij veel gevallen een klein schokje voorwaarts maakt.
Ik heb de schakelaar doorgemeten en deze lijkt goed te zijn. Wie kan mij helpen om te achterhalen waar de fout zit?
Ik heb een foto toegevoegd van de binnenkant van de machine.
Wie kan mij helpen om te achterhalen waar de fout zit?
In het bldc gebeuren... motor? sturing?
Weinig kans op succes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de DJV182 heb ik nog niet kapot terug gekregen, maar met andere makita machines met bldc motoren heb ik wel enige ervaring. bij de accu hakhamers komen verbrande veldwikkelingen nogal eens voor, zie je zo dan zijn de wikkelingen sterk verkleurd en plastic rondom is gesmolten. motor zit ook niet vast? wat de accu hakhamers ook hebben is de faston stekkers op de elektronica waar er 1 van verbrand. dat krijgt de dhr243 standaard na een tijd, herkenbaar aan het wiebelen van het anker maar wil soms niet starten.
echter dit klinkt mij meer als de sturing van de ddf481, elektronica die het opgeeft onder zware last en warmte die niet weg kan uit de ingegoten elektronica. die heb ik al veel stuk in handen gehad. bij die ook niet interessant meer, op 15€ na heb je een nieuwe machine als de elektronica stukgaat. ik heb de elektronica wel open gekregen, maar de smd fets fikken uit en nemen de printsporen mee.
iets waar dergelijke machines ook gevoelig voor zijn is een los contact in de voeding, dan gaan ze ook haperen als de pest. de contactplaat waar de accu inschuift welke dan een slechte faston heeft komt vaker voor. dergelijke machines doen een 25A onder vollast..
je kunt er vrij makkelijk achter komen of de elektronica stuk is, steek een meetpen ( geen accu nodig ) in de lasdopjes van de dikke veldwikkeling en de andere pen op de plus en daarna min van de voeding ( schakelaar inhouden ! ), meet je dan lage ohmse waarden, fets stuk..