Hallo,
Heb hier een Philips 48PUS7600/12 waarvan het standby lampje niet brandt. Ik heb kunnen constateren dat er een sluiting zit op het +1V8-AVDD net op het main board. Dit net wordt gebruikt als voeding voor diverse pinnen van de processor. Of er zit een sluiting in de keramische condensatoren (25 parallel in totaal) of op de processor. Is er een snelle/handige manier om te kunnen constateren wat de meest waarschijnlijke veroorzaker is zonder 25 condensators los te solderen (worst case). Zie afbeelding in bijlage voor het betreffende net. Alvast dank.
QV15.1 chassis, het waren net als de QFU geen hoogstandjes. Een sluiting is sneller te traceren door een voeding van 1,8V aan te sluiten over een condensator die sluiting meet en dan krijg je een rooksignaal of een onderdeel wordt warm/heet.
Mag ik hier ook even op inspringen met een vraag?
Als je een 1.8V voeding aansluit op één van die 35Ctjes, en de feitelijke kortsluiting zit niet in dát Ctje maar in een daaraan parallel geschakeld Ctje "effies verderop", hoe voorkom je dan dat het printspoortje tussen het punt van aansluiting en het Ctje met de feitelijke sluiting wegbrandt?
Op dinsdag 20 februari 2024 11:14:50 schreef pa3fun:
Mag ik hier ook even op inspringen met een vraag?
Als je een 1.8V voeding aansluit op één van die 35Ctjes, en de feitelijke kortsluiting zit niet in dát Ctje maar in een daaraan parallel geschakeld Ctje "effies verderop", hoe voorkom je dan dat het printspoortje tussen het punt van aansluiting en het Ctje met de feitelijke sluiting wegbrandt?
Door geen 100A voeding te gebruiken 
Een beetje fatsoenlijke voeding kun je opregelen.
Dat is inderdaad een handige methode indien er stroombegrenzing gebruikt word.
@smd: Is 5A niet vrij hoog voor de dunne sporen? Ze zullen het waarschijnlijk wel even volhouden.
Zojuist een poging gedaan om het met deze methode te lokaliseren met behulp van twee draden naar een "grotere" keramische cap. Bij het aansluiten naar de voeding brak de terminal van de cap zelf af. Zodoende de cap los gesoldeerd met de gedachte de draden dan maar direct op de eilandjes te solderen. Blijkt mijn sluiting weg 
Echter had ik eerder over het hoofd gezien dat het +1V8-standby net verbonden zat met het +1V8-AVDD en zodoende toen de conclusie getrokken dat een DC/DC converter stuk was die de 1V8 levert en deze helaas al verwijderd. Ik hoop snel deze DC/DC converter te vervangen en een update te geven.
Ja was gaan zoeken op netnaam in de service manual. Echter na de ferrite bead veranderd ook de netnaam (in dit geval naar +1V8-AVDD, terwijl het voor DC hetzelfde net is. Die fout maak ik niet nog een keer.
Andere vraag: Weet iemand welke lijm gebruikt wordt om dit koelblok (zie foto) vast te zetten? Ik had deze verwijderd omdat ik dacht dat er een foutief component onder zat. Achteraf misschien niet zo slecht geweest aangezien de thermal paste van de processor uitgedroogd is. Naast de lijm zit het blok ook nog vast met twee soldeerpinnen.
Ik merkte bij het loshalen van de lijm dat ik het blok wat op en neer kon bewegen met de pennen nog gesoldeerd. Ik denk dat ze de lijm gebruikt hebben om vibratie van het koelblok tegen te gaan aangezien het anders alleen met de twee dunne soldeerpennen (zie foto) bevestigt zit.
Wat voor lijm zou ik er evt. voor kunnen gebruiken?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE
Golden Member
Op donderdag 22 februari 2024 22:41:34 schreef janjan22:
Wat voor lijm zou ik er evt. voor kunnen gebruiken?
Polymax of Sikaflex
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ah, die lijm had ik gemist, ik dacht dat het om het verbrokkelde materiaal tussen de chip en het koellichaam ging...
De genoemde lijmen zijn prima, ik gebruik zelf op vergelijkbare plekken ook wel zuurvrije siliconen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (76%)]
Bedankt voor jullie suggesties. Ik zal in ieder geval een nieuwe laag koelpasta aanbrengen. En voor de rest hopen dat het ontbreken van de +1V8-AVDD het enige issue is.