Voor onze huisbesturing ben ik al een tijdje bezig om over te stappen van Z-Wave naar WiFi.
Als laatste heb ik nog een "Steinel IS 140-2 Z-Wave" in gebruik.
Deze bewegingsmelder hangt buiten en zoek al een tijdje naar een geschikte vervanger die via **WiFi** werkt.
Belangrijk is dat ik de bewegingsmelder vanuit onze huisbesturing uit gelezen kan worden.
De huisbesturing draait op een "Raspberry Pi met Python-scripts".
Ik wil dus in ieder geval kunnen uitlezen of er beweging is gedetecteerd, bij voorkeur lokaal en zonder afhankelijk te zijn van een cloudservice.
Heeft iemand ervaring met een "buitenbewegingsmelder op WiFi" die hiervoor geschikt is ?
Het liefst een betrouwbaar model dat rechtstreeks via bijvoorbeeld een lokale API, MQTT of een andere manier vanuit Python uit te lezen is.
Alle suggesties en ervaringen zijn welkom !
bewegingssensor, een esp en wifi verbinding? kan je schrijven wat je wil voor communicatie

een wemos d1 is compacter dan die grote hierboven
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op dinsdag 11 augustus 2026 10:07:48 schreef marcob:
Kun je de bestaande melder niet voorzien van een ESP module, maak je hem zelf op Wifi.
Tja geen idee, het is allemaal heel erg prutserig klein. Hierbij foto's
Basis print met Sensor print:
Sensor print: (Aan de rechter zijde heeft een rode LED gezeten, deze is verwijderd zodat de Sensor niet opvalt)
Cpu op basis print:
Basis print met Z-Wave:
Z-Wave IC:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
D'r zal een redelijk "makkelijk" signaal naar de 433 module gaan. Door te zoeken of je die radio module kan kopen, kan je mogelijk de pinout vinden.
Als je dan de "TX" naar de radio-module kan afluisteren met een ESP32, ben je in business. Zo'n ESP32 module hoeft niet duur of groot te zijn.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Het bordje met de SD3502 is de z-wave zender. zie:
https://www.silabs.com/wireless/z-wave/500-series-modules/device.zm520…
Bordje verwijderen en de TX uitlezen, kijken of er begrijpbare data uitkomt. Of anders uitpluizen.
Datasheet board staat hier:
https://www.silabs.com/support/resources.ct-data-sheets.p-wireless_z-w…
Op dinsdag 11 augustus 2026 21:54:23 schreef rew:
D'r zal een redelijk "makkelijk" signaal naar de 433 module gaan. Door te zoeken of je die radio module kan kopen, kan je mogelijk de pinout vinden.Als je dan de "TX" naar de radio-module kan afluisteren met een ESP32, ben je in business. Zo'n ESP32 module hoeft niet duur of groot te zijn.
Ik verwacht dat de CPU ook nog wel wat data terug wil ontvangen van de Z-Wave-module.
Mogelijk werkt er niets meer als ik de Z-Wave-module verwijder (ik sluit niet uit dat de CPU dan blijft wachten op een reactie van de Z-Wave-module).
Als ik in de datasheet van de Z-Wave-module kijk (ik zal wel niet goed kijken) dan zie in geen TX / RX pin.
Ik heb het relais weer aangesloten en het contact potentiaalvrij gemaakt (het contact losgekoppeld van het net).
Dit relaiscontact heb ik via een kabeltje naar buiten gebracht.
Als het straks donker is ben ik benieuwd of het relais schakelt.
Als dat werkt dan kan ik een externe Wifi Module aansturen bij beweging (helaas kan ik dan de Lux waarde niet meer afvragen maar dat is iets minder belangrijk).
Edit:
Het relais schakelt helaas niet bij beweging, vreemd want als de sensor start (spanning erop), dan schakelt het relais wel een korte tijd in...
(via Z-Wave werkt het goed).
Binnenkort de sensor maar weer eens open maken en kijken of ik iets kan vinden...
Edit2:
Vandaag de sensor 3x uit elkaar gehaald en alles bekeken. De asjes die ik de instel pot.meters komen zijn niets te lang maar maar die zitten (nu) zeker goed, en ook de pot.meters even door gesoldeerd...
Maar helaas het relais schakelt even in bij de opstart, maar daarna helaas niet bij beweging.
Omdat ik van de Z-Wave Sensor het relais niet werkend kreeg, maar goede ervaring had met het sensor gedeelte heb ik zo'n zelfde sensor maar nu zonder Z-Wave besteld (Steinel IS 140-2).
De pakket bezorger was de straat nog niet uit of ik had de sensor al uit elkaar liggen 
Deze heeft maar 2 printen.
De basis print met de sensor print:
De printen gezien vanaf de andere zijde (De voeding en het Relais (er staat 21,2 volt op het relais als deze ingeschakeld is)):
Eens even bekijken hoe ik het relais potentiaal vrij kan maken:
Er zit zowel aan de boven als ook aan de onderzijde een verbinding:
Door de zekering een beetje weg te buigen, kon ik bij de verbinding om deze weg te krabben:
En ook de verbinding aan de onderzijde weg gekrabt:
Ajj hier kwam ik iets tegen wat ik niet verwacht had, en weet nog steeds niet waar dit voor is.
Deze 2 weerstanden van 2 M.Ohm en de 3 SMD weerstanden van 75 K.Ohm waren met het contact verbonden.
Het lijkt erop dat er hier afgevraagd wordt of het relais geschakeld is.
De paarse draad was hier nog de geschakelde draad.
Er loopt een heel dun spoortje naar de sensor print
En het lijkt er op dat de 3 SMD weerstanden van 75 K.Ohm in serie zaten tussen de geschakelde draad en de Nul:
En de onderzijde (recht boven zie je het spoortje dat naar de sensor print loopt):
De 2 weerstanden van 2 M.Ohm en de 3 SMD weerstanden van 75 K.Ohm waren met het contact verbonden, dus heb ze verwijderd:
En heb de vrij gekomen ruimte gebruikt om een opening te maken om het draadje dat aan de onderzijde op de print gesoldeerd wordt aan de boven zijde te kunnen krijgen:
Aansluiting aan het relais contact gemaakt (de 2e aansluiting zit op de plek waar de paarse kabel zat) Met een grote druppel lijm gefixeerd (een plakbandje houdt de kabel tijdelijk op zijn plaats):
Voor de 5 volt voeding, een net aansluiting gemaakt achter de zekering (de vervallen paarse draad hiervoor hergebruikt):
De 5 volt voeding:
De 5 volt voeding voorzien van een setje Condensators:
En een Wemos d1 geprogt (als het Aan signaal goed ontvangen is door de Raspberry dan knippert de onboard Led 1x, en als het Uit signaal goed ontvangen is, knippert de Led 2x. Tevens kan ook nog een externe led aangesloten worden die gelijktijdig knippert met de Onboard Led):
Er is ruimte genoeg, dus nadat alles netjes ingepakt en geisoleerd was, alles erin kunnen plaatsen en is er nog ruimte over:
Schets van de 5 weerstanden voor de ombouw:
De 3 weerstanden van totaal 225 K.Ohm zijn blijkbaar een soort van Pulldown
En de 2 weerstanden van totaal 4 M.Ohm om de spanning te verlagen/stroom te begrenzen voor een of andere ingang.
Het werkt perfect, maar zou wel graag weten wat de bedoeling was van de 5 weerstanden.
Als het een ingang is dan zweeft deze nu, dus mogelijk kan ik deze beter aan de Nul hangen of met de 2 weerstanden aan de Fase.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt idd, ook de RF sensoren van steinel hebben die weerstanden als terugkoppeling of het relaiscontact in is geschakeld. zou me ook niet verbazen dat het problemen geeft als die input geen terugkoppeling krijgt. heb er ook al meerdere open gehad, vaak de X2 alleen gaar maar ook vaak is de pir sensor zelf nogal trigger happy. heb er ook wel omgebouwd naar 12VDC, maar daar lenen andere merken en modellen zich beter voor.
ook de RF sensoren van steinel hebben die weerstanden als terugkoppeling of het relaiscontact in is geschakeld.
Ik vraag mij toch wel af wat het nut er van is.
Stel dat het relais moet schakelen maar de ingang wordt niet bediend, wat dan ?
En anders om, stel dat het relais blijft plakken, wat dan ?
Hier zweeft deze ingang en het werkt tot op heden perfect.
De instellingen zijn:
-Max naar de Zon (dus ook overdag schakelen).
-De tijd zo kort mogelijk.
Geen idee of er een probleem optreed als bijvoorbeeld de tijd langer staat.
Mocht er ooit een probleem zijn dan ga ik eens met die ingang aan de gang.