Dat is idd geen draaiveld maar een wisselveld.
In ts zijn stappenmotor liggen de wikkelingen fysiek 90° verschoven.
Als je dan de spanning ook nog eens 90° verschuift zitten we op 180°
waarbij je hoogstens kunt kiezen tussen infase of tegenfase.

In een 1F motor ligt de hulpwikkeling trouwens niet fysiek 90° verschoven.
Daar zorgt enkel de condensator voor een spanningsverschuiving van 90°
Ook is er daar geen draaiveld maar een wisselveld

Ik vroeg me al de hele tijd af of iedereen met hetzelfde woord wel hetzelfde veld bedoelt...

Op donderdag 22 februari 2024 19:29:29 schreef Ex-fietser:...Transformatoren worden op deze manier ingezet in frequentie regelaars...

Ik heb zo'n frequentieregelaar nog nooit gezien. En ik ben er toch al wat tegengekomen.

Op donderdag 22 februari 2024 19:55:08 schreef Paulinha_B:
[...]
Ik vroeg me al de hele tijd af of iedereen met hetzelfde woord wel hetzelfde veld bedoelt...

Ik ook eigenlijk. Met twee fasen heb je m.i. geen draaiveld.

Volgens mij is een draaiveld dat de resulterende krachtvector in een rondje draai of heb ik dat helemaal fout?

Als ik 1 spoel heb dan heb ik ook maar 1 vector die niet kan draaien.
Dat zou ik een wisselveld noem die gaat van links naar rechts op de horizontale as maar meer ook niet.
Als ik 2 spoelen heb dan heb ik 2 vectoren. 1 op de horizontale en 1 op de verticale as en daarmee kan ik prima een resulterende vector maken die draait.

Met 3 spoelen en 3 vectoren gaat dat nog een stuk beter

Het wisselveld van de hoofd- en hulp wikkelingen zorgen samen voor een elliptisch "draaiveld"
Na aanloop met uitgeschakelde hulpwikkeling is er enkel nog een wisselveld

Het wisselveld van de hoofd- en hulp wikkelingen zorgen samen voor een elliptisch "draaiveld"

Dus toch een draaiveld. Bij belaste motor word dat draaiveld minder eliptisch. Meestal blijft de hulpwikkeling actief en ik heb zelf nog nooit gezien dat een hulpwikkeling uitgeschakeld word.

ik heb zelf nog nooit gezien dat een hulpwikkeling uitgeschakeld word.

Dat kan best maar geloof me dat er toch ook wel degelijk centrifugaalschakelaars toegepast worden in 1F motoren en dan is er enkel nog 1 wisselveld :)

Meestal zijn er bij een centrifugaal schaal er 2 condensator en de schakelaar schakelt enkel de aanloop condensator af. Motoren waarbij de hele hulpwikkeling word uitgeschakeld heb ik zelf nooit mee gewerkt.

Maar dat maakt verder niet uit met 2 actieve spoelen er dus een draaiveld.

Op donderdag 22 februari 2024 20:00:42 schreef GJ_:
Ik ook eigenlijk. Met twee fasen heb je m.i. geen draaiveld.

toch wel. Teken het maar eens uit. Twee vectoren 90 graden t.o.v. elkaar. Stroom per spoel sinusvormig en 90 graden verschoven. De resultante van die twee vectoren vormt een perfect rond draaiveld. Mits de spoelen en de stromen identiek zijn.

Dat het draaiveld in een condensatormotor ellipsvormig is komt doordat de spoelen meestal niet gelijk zijn. En als ze wel gelijk zijn, dan is de stroom door de spoelen niet gelijk als gevolg van de condensator, en de faseverschuiving is niet precies 90 graden.

Op donderdag 22 februari 2024 20:16:21 schreef OXO:
[...]
Dat kan best maar geloof me dat er toch ook wel degelijk centrifugaalschakelaars toegepast worden in 1F motoren en dan is er enkel nog 1 wisselveld :)

die bestaan idd. lang geleden dat ik dat nog gezien heb.

Met een tweefazig systeem kan je idd een draaiveld bekomen, maar het is geen efficiënte manier van energiedistributie. (je hebt evenzeer 4 draden nodig..)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]

Wellicht kan je hier wat mee: https://simplefoc.com/

Ze ondersteunen BLDC, maar ook stappenmotoren. Die hebben effectief ook maar 2 fase. Zonder verdere uitleg wat je van plan bent wordt het wel lastig om je goed te helpen.

Op donderdag 22 februari 2024 19:44:40 schreef benleentje:
En toch gaat het kooianker daarop draaien. Dat is dan toch ook een draaiveld?

De vraag is wat je als "draaiveld" definitie hanteert.

In mijn ogen is de term draaiveld gereserveerd voor een veld wat uitsluitend draait en niet in sterkte varieert. Jou voorbeeld van de condensator naar 2e fase staat het tweede veld niet precies haaks op het eerste en is die normaliter niet precies even sterk.

Door twee sinusen op de spoelen aan te bieden die 90 graden uit fase lopen (een sinus en een cosinus dus), krijg je precies een draaiveld.

Het hangt van de "schaal" van de motor af hoe je dat moet maken.

Als die motor voor 230V bedoeld is, dan loopt er bij 100 Ohm per spoel zo'n 2.3A, 530W per spoel, zo'n 1.06kW voor de hele motor.

Als de spoeltjes voor 5V bedoeld zijn, loopt er 50mA, 250mW per spoel en is de motor een halve watt. 8 BC547/557 torretjes 8 IOs op een microcontroller, wat programmeren en voila! Hij draait!

Op vrijdag 23 februari 2024 09:19:33 schreef rew:
[...]De vraag is wat je als "draaiveld" definitie hanteert.

In mijn ogen is de term draaiveld gereserveerd voor een veld wat uitsluitend draait en niet in sterkte varieert. Jou voorbeeld van de condensator naar 2e fase staat het tweede veld niet precies haaks op het eerste en is die normaliter niet precies even sterk.

je hebt een draaiend veld (geen constant koppel) en een draaiveld (constant koppel)

Maar dat het bij de monofazige asynchone motor het een ellipsvormig draaiend veld is ligt aan de wijze waarop het draaiend veld in de motor gemaakt wordt, en niet aan het principe van een tweefazig draaiveld. dat heeft een constant koppel, maar voor de rest geen voordeel tov driefazite systemen, daarom niet gebruikt en vergeten... op een paar uitzonderingen na. Philips heeft oa tweefazige capstanmotor toegepast in tapedecks, lang geleden.

Kan dat unitje het ankertje zijn van een kruisspoelmeter? plaats een een foto!

Het betreft een unitje van een laboratorium roerder, zo'n ding waarbij een magneetje in het flesje ligt die je erboven op zet.
Een foto is van hieruit niet mogelijk. Ik kan geen JPG of BMP naarbuiten sturen vanaf hier. Op het unitje staat:
Thermo scientific
Variomag micro
2 x 20V

Het is idd 100 ohm per spoeltje, het geheel heeft dan ook 4 aansluitdraden.
Een stuurunit daarvoor is wel te kopen, maar zoveel geld heb ik er niet voor over.

24V voeding, Stepper motor driver, met een potmeter in frequentie regelbaar stuursignaal.

https://www.tinytronics.nl/en/mechanics-and-actuators/motor-controller…

https://www.aliexpress.com/item/1005004139715819.html

en een voedingkje.

Dan denk ik dat mijn suggestie nog niet zo gek was. De snelheid moet naar mijn ervaring regelbaar zijn, de roervlo kan "uit de bocht" vliegen. Kunt u daar iets mee, of is meer detail nodig?

In antwoord op andere suggesties: Genoemde DRV8825 en soortgelijke drivers kunnen microsteppen, de sinus tabel , stroom geregelde step down's etc. zit allemaal al in het IC.

100 Ω is wel vrij hoog, maar de snelheid zal afgerond nul zijn dus heeft men weinig last van de zelfinductie. Kies de voedingsspanning niet heel laag, en experimenteer eerst.

[edit]
rew was sneller :)

Ik heb ooit aan zo een app. gemeten en de uitgang van die besturing waren gestapte blokgolven.
Hier een fototje van een van de 4 uitgangen.

Gr,F_S

Dan doet een A4988 of een DRV8825 dat netter. Bovendien: Die meet de stroom: Dat is wat telt. Eventueel kan je een hogere spanning gebruiken, dan kan je sneller accellereren. Maar goed, dat wordt lastig als nu al duidelijk is dat hij 20V aan resistieve verliezen heeft.

Met twee spoelen onder 90° is het perfect mogelijk om een draaiveld te creëren.
Denk gewoon aan de projectie van een ronddraaiende vector. De projectie in de x richting geeft een sinus en de projectie in de Y richting geeft een cosinus.

Indien je twee signalen 90° verschoven op de spoelen zet krijg je een ronddraaiend veld ( lees draaiveld).

Datzelfde wordt ook gewoon in een elektrische monofazige motor gedaan met behulp van een condensator.

En het klopt zoals reeds verteld werd dat je een elipsvormig draaiveld krijgt, en dat wordt meer cirkelvormig als de motor zijn nominale belasting moet leveren.
Met blijft een draaiveld, anders zou de motor niet vanzelf opstarten.

Heb je slechts een wikkeling dan heb je een wisselveld. De maximale flux blijft bij een wisselveld altijd op dezelfde fysische plaats binnen een motor. Bij een draaiveld "loopt" de maximale flux rondom in de stator.

Ik ga dat wat @REW en @Aart voorstellen proberen.
Ik laat de uitkomst hier weten.

Behalve centrifugaalschakelaars worden ook nog clixons toegepast in monofase motoren om de condensator en hulpwikkeliing uit te schakelen .

Motor met 1 spoel , Bedini SSG

[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (11%)]

Ah! Slimme truuk. Maar zit dat ding in de hulpspoel dan gaat ie periodiek weer even aan... zit ie in de hoofdspoel, dan start de motor een tijdje niet als ie gedraaid heeft. Alleen voor motoren waarvan je weet dat ze maximaal X minuten draaien en dan minimaal Y minuten stil moeten staan.

Niet verwarren met een clixon als thermostaat hé . Clixon is ook maar een merknaam cfr. een megger .