Hallo allemaal. Ik heb een interessant probleem met mijn Samsung Smart TV.
Bij aanzetten zie ik flikkerende, verticale lijnen over het gehele scherm, duidelijk opgedeeld in 12 balken. Voornamelijk blauw/groen (maar het zijn denk ik lijnen van alle kleuren die zich afwisselen), met een dunne, meer paarse rand om het scherm. Gek genoeg heeft de paarse rand ronde hoeken. (Het ziet eruit alsof de tv met lichtsnelheid reist.)
Voorheen kon ik de tv warm laten worden en als ik dan dmv lang drukken op de aan knop afstandsbediening de tv resette, dan werkte hij an een aantal pogingen perfect, alsof er nooit een probleem was geweest. Dat deed hij dan ook totdat deze weer uit werd gezet. Die opwarmtijd werd steeds langer en inmiddels lijkt het niet meer te lukken.
(Net voor het posten nog even geprobeerd. Hij doet het, na een half uur wachten. Optische kabel erin/eruit en het probleem is terug, ook al is het scherm zelf niet uit geweest.)
De TV verbindt met een kastje dmv een optische oneconnect kabel. Trek ik deze eruit, dan toont de tv altijd een instructie om het kastje te verbinden, met perfect beeld. Verbind ik de kabel, dan komen de lijnen terug. Wat interessant is, is dat door de lijnen de instructieafbeelding maar langzaam verdwijnt. Als ik de TV aanzet vanuit standby, komen er ook kort even horizontale lijnen door het beeld heen.
Ik kan een ander (tcon?) bordje kopen om te kijken of het daarmee is opgelost, maar ik zou graag weten of iemand ervaring heeft met dit probleem en wellicht kan vertellen wat het probleem uiteindelijk bleek te zijn. In theorie kan het ook de optische kabel zijn of het oneconnect kasje, maar wat me doet twijfelen is het vervagen van het instructiebeeld door de lijnen heen. Dat instruciebeeld komt duidelijk uit het scherm zelf. Het schakelen naar de oneconnect input zou direct moeten zijn, niet?
Voedingsspanningen lijken verder allemaal in orde en het kristal aan de Samsung chip op het tcon bordje lijkt ook naar behoren te werken. Signalen op de flatcables naar het paneel lijken een zooitje, maar ik weet niet wat ik daar moet verwachten. Bovendien is de bandbreedte van mijn scope niet veel meer dan 300MHz (8Gs/s).
Alvast bedankt voor alle hulp!
Groet,
Lars