van mijn samsung qe55q80tal is de backlight er opeens mee op gehouden .
als ik met een lampje schijn is er dus wat te zien .
dus moederbord start op en genereerd een beeld , ook geluid doet het
nu heeft deze tv een aparte led driver , welke aangestuurd word door moederbord.
voedingspanningen van 34v is aanwezig op de led driver .
dus of .. led driver kapot of moederbord defect waardoor deze de led driver niet aan stuurt
hoe kan ik bij deze tv het een en ander testen , bij tv`s met led strip kon je de moederbord afkoppelen en ging de backlight branden
wat kan ik doen bij deze tv om het een en ander uit te sluiten ?
eventueel schema`s zijn ook welkom

Met een LED tester kan je de LED strips testen, maar die zal je niet hebben, dan met multimter over de LED strips meten en TV op zelfde moment TV aanzetten, is er kortstondig een piek te zien, dan zijn de LED strip(s) defect

deze tv heeft niet de standaard led strips zoals waar de lensjes afvallen .
deze heeft het systeem die de verlichting plaatselijk kan dimmen , kan ff niet op de naam komen hoe dat heet .
om die hele zwik verlichting aan te sturen zit er een aparte led driver board in ,van dat bordje gaan er 2 brede lint kabels het paneel in . mijn vermoeden dat die defect is.
even meten is er niet bij tenzij je schema`s met spanningen en meet punten hebt .

Yep, maar ook van local dimming is dit zelfde aan de orde, Leds defect, start niet. Uiteraard zijn driverboards niet uitgesloten!!

Op zondag 25 februari 2024 20:41:18 schreef smd:
Yep, maar ook van local dimming is dit zelfde aan de orde, Leds defect, start niet. Uiteraard zijn driverboards niet uitgesloten!!

zou je dan niet eerst symptomen krijgen zoals donkere vlekken , of gewoon minder helder ?
bij deze tv viel de backlight in eens uit , als of iemand het licht uit deed.
en je zou dat verwachten bij een wat oudere tv , maar een tv van 2 a 2,5 jaar oud ?
ik zeg niet dat het niet kan, maar dat lijkt me toch wel erg snel .

[Bericht gewijzigd door klaasy op (16%)]

Op maandag 26 februari 2024 09:48:11 schreef klaasy:
en je zou dat verwachten bij een wat oudere tv , maar een tv van 2 a 2,5 jaar oud ?
ik zeg niet dat het niet kan, maar dat lijkt me toch wel erg snel .

Welkom in 2024 waar de led strips sneller defect gaan dan je zou verwachten. Ik kom soms zelfs nieuw in de doos tv's tegen waar de led strips al defect zijn.

Met William eens, de LED strips van tegenwoordig zijn erg breekbaar!! Ze worden tot het uiterste gebracht voor een uitermate helder beeld en ja, dat moet ergens ten koste van gaan!!

weer bezig geweest met de tv , en de led driver board gewisseld, tv werkt nu weer na behoren.
backlight was gewoon nog goed , en dat is een mazzeltje , board wisselen is makkelijker en sneller dan de backlight van deze tv :)

ben benieuwd hoe lang.. Bij te veel stroom LEDs bord zo weer stuk... Blijven pain in the ass toestellen..

Ja en daarom vind ik de wat oudere edge LED tvs dus zo goed, waar nog echt wel goede ledstrips in zitten omdat ze op grotere metalen strips zitten en nog grote individuele leds hebben. De nieuwe vaak plastic strips van de goedkopere modellen hebben vaak hele kleine en zeer felle leds erin zitten, vaak ook nog maar een strip ook om kosten uit te sparen maar deze branden er zeer snel uit en dan net na twee jaar natuurlijk... het is echt uitgekiend hoor om kort mee te gaan bij een te grote tv ook die er veel meer heeft en daardoor ook eerder uitvalt....kwestie van kansberekening (niet van de lotto dus...)

Op vrijdag 1 maart 2024 19:23:18 schreef Bart64:
Ja en daarom vind ik de wat oudere edge LED tvs dus zo goed,

alleen jammer dat bij edge light led led tv vaak de defusie plaat kapot gaat door de warmte van de leds , vooral samsung heeft daar last van.
en zie daar maar eens een nieuwe voor te vinden.

yep, klopt dat de difuser platen snel inbranden... Daarom wil ik Uberhaubt nooit een LCD TV, altijd al de pest aan de beeldkwaliteit gehad.. Maar er waren uitzonderingen daar OA de xxx7 Series van Philips

Als de kracht van de leds dan wat ingetoomd wordt is het probleem toch opgelost? Het gaat er maar om dat ze af-fabriek volle bak staan en dat zo volhouden gaat niet goed. Ze minderen levert toch enkele duizenden extra speeluren op.
Al vaker ondervonden met de 43 en 49PUS 6XX1 serie van Philips.