De K12 i en z gebruikte dezelfde HV trafo's, was geen verschil in.

Aangezien ik nog een hobby heb(scooters opknappen e.d) even geen tijd gehad. Tv staat weer boven. Pas geleden de kap er afgehad en aan gezet om te zien waar en of er iets te zien is zodra hij uitvalt.
Niks gezien, niks uitgevallen. Geen centje pijn.Vreemd..
Weer naar boven gezet en eergister avond de "gewone" philips lcd tv aan. Tijdens het kijken gaat die tv ook ineens uit en aan.(de vriezer staat op de slaapkamer en daarop staat ook de k12).Zodra de vriezer in of uitschakelt gaat alles 1 seconde uit en aan.(geen geaard stopcontact in de kamers behalve keuken en douche voor de wasmachine /droger. Gisteravond de k12 aangezet en video kijken om te zien wat er gebeurt. Na 10 minuten plop! en uit en weer aan. Stond de vriezer dus weer aan, en na dat hij uitging weer plop! en weer uit en weer aan. Precies het zelfde als toen de " klacht" opkwam.
De vriezer trekt schijnbaar zoveel dt wat er ook op. het zelfde stopcontact zit het schijnbaar zo'n vermogen pakt waardoor alles even uitschakelt.. en erna weer in. Dit gebeurt ook met een wekker als deze er op aangesloten zitten ipv een tv.Met de k12 is dus niks aan de hand.

Zo heb ik ooit eens een half jaar naar iets gezocht.
Op een boerderij in mijn buurt hadden ze een CP110 die net zoals jouw K12 meerdere keren per avond even uitviel en terug aansprong. Het gekke was: dat gebeurde alleen maar 's avonds. Keken die mensen overdag was er niks aan de hand. Dat was in de jaren 90,dus nog geen zonnepanelen oid.

Ik plaatste (enfin, mijn pa, want ik mocht nog geen auto rijden) een 2B als leentoestel en die had dat niet. 100% zeker dat de CP110 dus defect was.
Je raadt het al: bij ons thuis haperde dat ding voor geen meter.

Mijn moeder ging op die boerderij ook wekelijks verse rauwe melk kopen. Op een goeie keer ik eens mee om toch de stopcontacten enz na te kijken. Plots zag je even de verlichting een stuk minder branden.
Dochter des huizes "ja, dat hebben we sinds mijn ouders een nieuwe melkmachine hebben". De fout was meteen gevonden |:(

Melken gebeurde enkel 's avonds en een 2B kan met een verdomd lage netspanning werken.

als je ook ooit ziet hoe de installatie erbij hangt bij boeren, als het even kan alles op een antieke ip20 kast met een berg strooi erop.

maar dat de tv uitvalt als de vriezer inschakelt zou ik toch even gaan kijken waar die rotte las zit. dit is een gevalletje overgangsweerstand wat dus ook een keer brand op kan gaan leveren als die las slechter word. een compressor doet zo 80A inschakelstroom en zou je in een goede installatie niet eens moeten merken.

Op zondag 24 maart 2024 10:08:44 schreef testman:
als je ook ooit ziet hoe de installatie erbij hangt bij boeren, als het even kan alles op een antieke ip20 kast met een berg strooi erop.

maar dat de tv uitvalt als de vriezer inschakelt zou ik toch even gaan kijken waar die rotte las zit. dit is een gevalletje overgangsweerstand wat dus ook een keer brand op kan gaan leveren als die las slechter word. een compressor doet zo 80A inschakelstroom en zou je in een goede installatie niet eens moeten merken.

Heb al eens bij de woningbouw aangegeven dat we graag geaarde contacten willen(huis is van 1998)Die zeggen: Nergens voor nodig.. Keuken en douche is genoeg. Ze zijn sowieso erg lastig.. Nu is de vriezer een Quiqq en dus ook niet top. met de liebbher die we hadden gebeurde dit niet.

Op zondag 24 maart 2024 15:29:06 schreef aristonaboy:
[...]

Heb al eens bij de woningbouw aangegeven dat we graag geaarde contacten willen(huis is van 1998)Die zeggen: Nergens voor nodig.. Keuken en douche is genoeg. Ze zijn sowieso erg lastig.. Nu is de vriezer een Quiqq en dus ook niet top. met de liebbher die we hadden gebeurde dit niet.

heb je dus net pech, want sinds 1997 zijn alle wcd's in huis geaard. echter dat geld wanneer de plannen zijn gemaakt en bouwvergunning is afgegeven, jouw huis valt er dus net buiten. dat was ook toen de deuren hoger werden in 2002, je komt nog vlot huizen uit eind 2003 tegen die nog lage deuren hebben ivm de bouwvergunning en toen geldende regels.

De Liebherr liep wat zachter aan. De Quigg niet dus wees blij, die legt een probleem met de installatie bloot.

Nou eens met Multimeter de spanning op stopcontact meten, voorkeur Fluke met min/ max.. Maar het zegt me wel iets deze fout: Als ik met goed herinner zit dit in een slechte buffer elco, check deze eens! vaak zat er een rubber bobbeltje aan onderzijde elco en was nog maar 1/10 van zijn capaciteit.

Op maandag 25 maart 2024 20:25:58 schreef smd:
Nou eens met Multimeter de spanning op stopcontact meten, voorkeur Fluke met min/ max.. Maar het zegt me wel iets deze fout: Als ik met goed herinner zit dit in een slechte buffer elco, check deze eens! vaak zat er een rubber bobbeltje aan onderzijde elco en was nog maar 1/10 van zijn capaciteit.

Van de tv? Elke tv gaat op dat stopcontact uit als de vriezer aanslaat namelijk. zelfs een wekkerradio.

Tja, vroeger werd hooguit het beeld even wat kleiner als er een zwaar apparaat aansloeg.

Hmm dat is wel een stopcontact met aardig bedorven stroom. Ik heb ook op dezelfde groep een oude vriezer met start relais staan en heeft mn K40 nooit een probleem gevonden, de Philips LCD ook niet en de huidige Panasonic ook niet..

Geheid een losse lasdop.

Op dinsdag 26 maart 2024 21:33:44 schreef smd:
Hmm dat is wel een stopcontact met aardig bedorven stroom. Ik heb ook op dezelfde groep een oude vriezer met start relais staan en heeft mn K40 nooit een probleem gevonden, de Philips LCD ook niet en de huidige Panasonic ook niet..

Zal eens een zakje nieuw stroom halen. Ligt bij de doosjes bougie vonken! ;) .

Op dinsdag 26 maart 2024 21:40:12 schreef maartenbakker:
Geheid een losse lasdop.

Dan gaan we eens zoeken.

Of een losse schroef in de groepenkast, dat is makkelijker te vinden dus misscien daar beginnen. Een andere mogelijkheid is dat er stopcontacten doorgeregen zijn en daar een draad los zit, maar dat is hooguit in dezelfde kamer of aangrenzende muren.