Hallo,
Onze buurman wil zijn oude 8mm films digitalizeren en heeft een oude projector van een familielid maar niemand weet hoe het toestel precies werkt.
De film is ingebracht en spoelt maar niemand weet hoe de lamp kan inschakeld worden en daarom vroeg hij of ik het wist.
Wij hebben een Elmo en daar moet je een knop uittrekken, dan brandt de lamp.
Met die knop (draaiknop) kan je ook de snelheid regelen.
Heeft iemand ervaring met deze Noris?
Mvg /Geert

Als niemand hier je kan helpen, en je krijgt t ding nog steeds niet aan de praat, probeer het eens daar: https://van-eck.net/en/contact-information/

eventuele foto of merk zou welkunnen helpen.

Digitaliseren van 8 mm films met een projector en camera is vaak geen goed idee, slechte beeld kwaliteit.
Films dienen gescanned te worden, er zijn bedrijven die dat doen.

Op maandag 26 februari 2024 21:08:16 schreef Geert111:
Hallo,
Onze buurman wil zijn oude 8mm films digitalizeren en heeft een oude projector van een familielid maar niemand weet hoe het toestel precies werkt.
De film is ingebracht en spoelt maar niemand weet hoe de lamp kan inschakeld worden en daarom vroeg hij of ik het wist.
Wij hebben een Elmo en daar moet je een knop uittrekken, dan brandt de lamp.
Met die knop (draaiknop) kan je ook de snelheid regelen.
Heeft iemand ervaring met deze Noris?
Mvg /Geert

Wij hebben ook een projector voor 8mm. Deze werkt alleen als ik de lamp er even uithaal en er weer in doe. Dit spul is vrij oud en vaak weinig gebruikt dus corrosie komt gauw voor. Meestal als de band loopt zou de lamp aan moeten gaan.Sommige (zoals wij hebben) kunnen aan zonder lamp. Waarom en waar voor?? geen idee. T kan best een schakelaar zijn die moeilijk doet.

Op maandag 26 februari 2024 21:54:43 schreef aristonaboy:
[...]

Sommige (zoals wij hebben) kunnen aan zonder lamp. Waarom en waar voor?? geen idee. T kan best een schakelaar zijn die moeilijk doet.

alvast een reden..
Om bij het inleggen van de film en controle van de filmloop niet in dat felle licht te moeten kijken.

Ik heb een Bauer T600. De schakelaar waarmee het loopwerk word ingeschakeld, heeft 3 standen: lopen zonder licht, met licht, en iets meer licht. Die laatste moet je niet teveel gebruiken, verkort de levensduur van de lamp. Bij het moment van invoer kan er van alles mis gaan, de film kan breken, (kan ook tijdens de voorstelling), of de punt is niet volgens instructie geknipt. Dan loopt de film ergens uit z'n baan, komt tegen de lamp, en dat geeft ongerief. Eerst zorgen dat alles goed loopt, betekent ook een lange aanloopstrook, bij voorkeur minstens 1,5 mtr.
Moet ook eens m'n films op digitaal formaat zetten.

Op maandag 26 februari 2024 21:15:57 schreef pe:
eventuele foto of merk zou welkunnen helpen.

Als het niet het merk is dat in de kop staat, misschien Chuck? :+

Maar zonder gekheid, digitaliseren met een gewone projector kan alleen als je daar een geschikt hulpstuk bij gebruikt en dan nog is de kwaliteit veel beter als je een filmscanner gebruikt of laat gebruiken. Een camera op het scherm richten is zo goed als kansloos.

Houd ook in gedachten dat de films over 50 jaar nog goed zijn (hooguit verkleuren ze, dan heb je pech) maar dat je de digitale kopie in die tussentijd al een keer of 5 hebt moeten kopieeren op een nieuw medium. Kopieer dus voor het kijkgemak maar niet persé voor archivering.

Ervan uitgaande dat veel projectorlampen een levensduur tussen 25 (gewone gloeilamp) en 100 (halogeenlamp) uur hebben, kan het ook een dure hobby worden als de projector een beetje afwijkend lamptype gebruikt.

Bedankt voor de vele reacties.
Het merk en model is zoals aangegeven in de kop.
Ik heb zelf een Elmo en daar gaat de lamp pas aan als de spoelen draaien om smelten/inbranden van de film te voorkomen. De knop heeft een paar functies zoals een bandopnemer en enkel in de stand 'play' brandt de lamp en bij versneld voor-en achteruit kijken.
Voor wat betreft de kwaliteit is het bij hem gewoon om de herinneringen te doen. Ik heb hem wel zo een klein openklapbaar ding gegeven met een spiegel en een venster. Langs 1 kant staat de projector en aan de andere kant de camera. Zo is het beeld scherper dan bij een groot doek.
Normaal zie ik de buurman vanavond of morgen en hoor ik of hij een oplossing gevonden heeft.
Wordt vervolgd...

Is de lamp OK en lampvoet in orde?? Staat er 24V op de lamp??

Op dinsdag 27 februari 2024 02:36:49 schreef maartenbakker:
[...]

Maar zonder gekheid, digitaliseren met een gewone projector kan alleen als je daar een geschikt hulpstuk bij gebruikt en dan nog is de kwaliteit veel beter als je een filmscanner gebruikt of laat gebruiken. Een camera op het scherm richten is zo goed als kansloos.

Als je camera de nodige instellingen heeft (en weet hoe die te gebruiken :-) ) kan je met van het scherm filmen toch prima resultaten bekomen, in weinig tijd..

deze film was knalrood, bijna geen kleur meer in te bekennen en is in een simpele projectieslag via een scherm omgezet: https://youtu.be/0xVKv6Ct6bQ . uiteraard kan het met een scanner nog beter (en voral correcties achteraf, maar dat was in één slag). Vreemd is dat ik bij het bekijken op youtube helderheidsvariaties zie die er eerst niet inzaten..

@Kris

Het gaat hier om het omzetten van een 8mm film, de film die jij linkt is van een 16mm film, en die is natuurlijk veel scherper dan een 8mm super8 filmpje.

Het beste kon ik de film die jij linkt bekijken op 720p want als je die hoger instelt dan krijg je artefacten door de upscaling van Youtube.

Die helderheidvariaties krijg je omdat de film niet precies zo snel loopt als de film, in een goed montageprogramma kun je dat laten verhelpen door een filter...

het filmpje is 1080P, dus dat zou de beste resolutie om het te bekijken moeten zijn.
dit was een 16mm, idd, maar ook bij 8mm en zelfs het oude "dubbel 8" kan je prima resultaten bekomen.
ja idd de helderheidsvariaties komen door het niet synchroon lopen van beiden (camera en projector), maar het is nu meer opvallend dan voorheen :-)

Toch nog een kleine correctie.
We hebben het toestel al lang niet meer gebruikt en ik wou voor de zekerheid nog eens naar de draaiknop kijken.
Mijn startpost was juist maar de draaiknop is enkel voor snelheid en lamp. Verder zit er nog een schakelaar voor de draairichting van spoelen (zie foto).

het lijkt me dat dit er nog een is met manueel te bedienen lusvormers. die groene knop, bovenaan rechts. blijft die ingedrukt zitten als je daar opduwt? eventueel in de eerste stand van de richtingsknop.

de trekschakelaar voor de lamp zit door de jaren misschien vervuild/verbrand. er zat vet in die dingen.

Hallo Kris,
Nu pas je reactie/vraag gezien.
Het is al zo lang geleden dat ik hem nog gebruikt heb dat ik twijfel.
Ik denk dat je de groene knop moet naar beneden drukken en dat hij dan terug naar boven springt zodra de film grip heeft op de achterste spoel.
Ik kan het niet proberen want onze buurman heeft mijn lege spoel nog omdat hij de zijne niet meer vindt.
Maar ik kom er zeker nog op terug.
Pas op de foto is van onze projector die nog werkt(e?). Ik heb de foto enkel gepost ter verduidelijk van wat ik bedoelde met de knoppen op ons toestel.
Van het toestel van de buurman heb ik enkel een foto gezien op Google.

[Bericht gewijzigd door Geert111 op (22%)]

Op zaterdag 9 maart 2024 14:46:05 schreef Geert111:

Het is al zo lang geleden dat ik hem nog gebruikt heb dat ik twijfel.
Ik denk dat je de groene knop moet naar beneden drukken en dat hij dan terug naar boven springt zodra de film grip heeft op de achterste spoel.

Dat kan, een semiautomatische lusvormer. naar gelang de leeftijd van de projector was het lusvormen een manuele bezigheid en in de veel latere generaties gaat het volledig automatisch. Het is vooral een kwestie van het niet te vergeten :-)

Ik moet ook nog ergens een Elmo staan hebben. Die gebruiken vaak een DC motor. Het leuke aan een DC motor is dat je de snelheid eenvoudig kan regelen.
Mijn idee was de Elmo op 25P te laten syncen met de V-frame van de camera.. maar das een project voor later.