Ik ben op zoek naar een vloeistof en pasta om elektrostaat componenten (4000 V) te isoleren om inductie/ interferentie zoveel mogelijk te reduceren.

Heb wel eens gehoord van een spulletje dat ‘TV Corona Dope’ heet maar kan dat nergens meer krijgen ?

Weet iemand wat ik daarvoor het beste kan gebruiken en u of/ waar dat te koop is of een vergelijkbaar (beter) alternatief ?

Heb ook wel eens gehoord van zelf uithardende Siliconenpasta ?

Dat zou het voordeel hebben t.o.v. Een spray of vloeistof dat ik sommige onderdelen (bijv. Blote metalen delen vande weerstandjes) van een dikkere laag kan voorzien ?

Alvast hartelijk dank !

Bas

4000v is niet echt veel. Het standaard gele mylartape doet al 3000v per laagje...

Twee componenten hars. Ook wel giethars genoemd. Bij de bouwmarkt wel te vinden als vuller voor autodeuken. Of bij de elektro dinges, als gietmof setje.
Die vuller voor autodeuken: wees niet bevreesd. Ook dat spul heeft beste isolatie eigenschappen.

De bekende twee componenten lijm op polyester basis is een goede. Maar gewoon smeltlijm doet het volgens mij ook.

Je kunt ook gewoon even testen voor je voor het "echie" gaat. Lijm twee metalen op elkaar zodat je de gewenste dikte van de lijmlaag krijgt. Spanning er op en kijken wat voor stroom er gaat lopen.

Inductie houd je er overigens niet mee tegen en interferentie evenmin.

Er bestaat isolatiepasta maar dat is voor industrieele toepassingen. Dan moet je denken aan een hydrostatische inoliemachine voor staalplaat. Het proces is als volgt. Op de inolie bovenbalk wordt + 80Kv gezet en de inolie onderbalk -100Kv. Daartussen rolt dan de staalplaat die nul volt heeft tussendoor. Door de statische aantrekkingskracht wordt de olie dan aangetrokken door de staalplaat. Het spanningsverschil tussen de onder en bovenbalk komt door het gewicht van de olie omdat de onderkant van de staalplaat tegen de zwaartekracht in wordt geolied.

De pasta heeft een hogere issolatiewaarde dan lucht en zorgt dat er geen luchtbellen in de aansluiting tussen de hoogspanningstrafo en de hoogspanningskabel zit. De pasta heeft echter geen inductie/ interferentie dempende eigenschappen. Het is puur om overslag te voorkomen.

Het voordeel van pasta is dat je het uit weer elkaar kan halen zonder schade. Ik weet niet hoeveel u nodig hebt, maar als u aan een borrelglas genoeg hebt dan kan ik wel iets voor u betekenen.

Hartelijk dank voor jullie meedenken en adviezen !!

Ik heb nu iets op Ali express besteld, een soort hoogspanningspasta of vet, maar dat hardt niet uit en blijft vettig en wordt vrees ik een smurrie.

https://nl.aliexpress.com/i/4000894089512.html

Bovendien duurt dat eindeloos (maanden) voordat dat er is nadat je het besteld hebt. (Eind april !)

Vroeg mij af of gewone silicone kit in zo'n kit spuit van de bouwmarkt (die wel uithardt) misschien ook dezelfde islolererende waarde zou hebben en die i dan zou kunnen gebruiken (omdat Silicone waarschijnlijk Silcone rubber is ??) of dat dat toch heel ander spul is met heel andere eigenschappen.

Ook wist ik niet dat dergelijke spulletjes dus wel overslag voorkomt maar geen inductie of interferentie. Daat zal ik dan toch nog iets anders op moeten verzinnen. Misschien korter maken van de draden en ze verder uit elkaar leggen of i.d. ?

Heb andere draadjes waar hoogspanning door heen gaat wel in een siliconen rubberen slangetje geschoven. Weet niet of dat zoden aan de dijk zet maar zal in elk geval geen kwaad kunnen.

Vier vragen dus:

1. Heeft het bovengenoemde isolatievet van Aliexpress zin ?

2. Heeft Siliconen kit van de bouwmarkt zin ?

3. Hebben die siliconen rubberen slangetjes om de hoogspanningsdraadjes zin ?

4. Zijn er nog andere manieren om inductie/ interferentie tussen hoogspanningsdraadjes te voorkomen of tegen te gaan, anders dan ze verder uit elkaar te leggen ? (Zitten nl in de constructie heel dicht en soms zelfs tegen elkaar) ?

Wederom alvast weer hartelijk dank voor het meedenken !

Groet,

Bas

Leg eerst eens uit wat je einddoel is en wat voor apparaat het is. Dan kunnen we meedenken over de juiste oplossing.

Spul van Ali is er meestal in 2 weken. Geen garantie, maar is wel vaak zo.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (38%)]

Op vrijdag 1 maart 2024 12:55:46 schreef Bzz:
om inductie/ interferentie zoveel mogelijk te reduceren.

Dat volg ik niet. Isolatie vermindert inductie en/of storing niet. Sterker nog: de dielectrische constante van vaste materialen is aanzienlijk hoger van die van lucht, dus de kans bestaat dat je juist ongewilde capaciteit/inductiviteit introduceert.

Heb wel eens gehoord van een spulletje dat ‘TV Corona Dope’ heet maar kan dat nergens meer krijgen ?

Ik ben het ook wel tegen gekomen, maar toen werd al genoemd dat het best een giftig spulletje was. Ik vermoed dat er iets in zit dat inmiddels verboden is.

Als je een bestaande electrostaat hebt zou ik er zo min mogelijk bij op smeren, dat is vragen om problemen. Als je een storing kan identificeren die te maken heeft met corona-ontlading of overslag dan moet je dat als los probleem zien en je afvragen wat je er mee gaat doen. Elektrostaten zijn meestal redelijk high-end, en het allerlaatste wat je met zo een ding moet doen is het aanbrengen van AliExpress troep. Dan kan je beter een lotto-ticket kopen: meer kans op succes.

Het gaat om zelfbouw elektrostaten die ik nooit goed aan de prast heb gekregen en een krakend geluid geven. Alsof er telkens een drempel in volume moet worden overwonnen en wat bij een andere set beter werd toen ik de kluwen draden die ik in een kastje had gepropt (en die dus te dicht op elkaar zate) uit dat kastje haalde.

Ik vermoed daarom dat zoiets ook zou kunnen spelen bij de huidige set.

Ik voeg even 2 foto’s bij van wat ik meen beter te moeten isoleren.

Op vrijdag 1 maart 2024 17:16:21 schreef Ex-fietser:
Maar gewoon smeltlijm doet het volgens mij ook.

Zou ik niet doen, dat spul geleidt namelijk een beetje stroom. Zelf meegemaakt (staat ergens in het domme fouten topic).

Oef, dat is nogal een draden chaos... Ik kan er kop noch staart aan vinden, heb je ook een schema? In mijn hoofd was een elektrostaat simpeler (maar het is niet mijn expertise). :X

In elk geval komen er een aantal dingen in me op:

• Als je probleem is dat er pas wat gebeurt als je er genoeg spanning op zet zal het probleem in serie zitten met je schakeling. Die composiet weerstanden staan niet in het bijzonder bekend om hun betrouwbaarheid, dus controleer eerst eens of de weerstanden kloppen.
  • De weerstanden zitten in metalen klemmen, wat bij hogere spanningen misschien aanleiding geeft tot overslag tussen het weerstandslichaam en de klem (de verf over het weerstandslichaam is niet bedoeld als isolatie), waardoor de effectieve weerstand verandert. (En even serieus: ongeïsoleerde metalen klemmen? :?)
  • Ontladingen zoals die je zou voorkomen door isolatie ontstaan op de plek waar de afstand tussen de geleiders het kleinst is. Dit zijn zo te zien massieve kernen, dus ik zou gewoon met een tangetje deze bende op orde brengen zodat alle draden in een wel gedefinieerde positie ten opzichte van elkaar zitten en elkaar nergens raken/naderen.
  • Corona ontladingen kan je zien in het donker, zet er eens een test signaal op met een significant volume en het licht uit, dan zie je het misschien. Soms helpt een camera met een lange sluitertijd.

In de meeste toepassingen waar er hoge spanningen voorkomen is afstand de enige oplossing, en hier ontkom je niet aan de conclusie dat de netheid waarschijnlijk ook invloed heeft. Een opamp op 30V zou zich ook verslikken in een bedrading als deze.

OK, dank !! Dat geeft richting. Zitten een aantal dingen in waar het dus aan zou kunnen liggen en wat ik zou kunnen doen. Soms kan het aan zoveel dingen liggen dat je niet meer weet wat de grootste kans is en waar je dus het beste mee kunt beginnen. Ik ga al je adviezen achtereenvolgens opvolgen en kijken wat er gebeurt. Nogmaals dank !!

Die metalen klemmen maakt het tot een "coronakwekerij", zoals Kruimel al aangaf... zet als test de weerstanden vast met dotjes siliconrubber. Ook die uit het doehetzelf isoleert zeer goed, maar doe voor de zekerheid eerst een testje. Verder zijn alle scherpe pinnen ook een coronabron..

OK, ga ik daar als eerste mee beginnen. Is ook het snelste te verwezenlijken en wie weet heb ik geluk en is het probleem daarmee opgelost en kan ik die andere meer ingrijpende ingrepen voorlopig misschien nog even uitstellen. Als ik jullie tip en adviezen zo lees, bedenk ik nu dat die kroonsteentjes misschien ook wel eens een probleem zouden kunnen vormen want daar komen die draadjes ook allemaal wel heel dicht bij elkaar. Maar dat wordt wel een klus om dat te veranderen.

Hoe is de hoogspanningsbron geconstrueerd en staat er daadwerkelijk hoogspanning op de platen zoals berekend? Mogelijk zit daar een fout waardoor de hoogspanning afwezig of te laag is en door overslag van het audiosignaal soms net voldoenden spanning aanwezig is om geluid te maken.

De spanning op de Mylar folie wordt gecreëerd door een hoogspanningseenheid en die op de statoren (draden) door een step-up trafo. (Zie bijgevoegde fotootjes).

De spanning is gemeten en een hoogspanningsprobe zowel op de uitgangen als ook direct op de folie en is tussen de 2000 en 3000 V.

Je bestanden zijn een lastig formaat, ik heb ze even omgezet naar .jpg bestanden:

Heb je het schema? Ik snap niet helemaal waar al die weerstanden voor zijn om eerlijk te zijn... :X

Op donderdag 28 maart 2024 08:31:45 schreef kris van damme:
Die metalen klemmen maakt het tot een "coronakwekerij", zoals Kruimel al aangaf... zet als test de weerstanden vast met dotjes siliconrubber. Ook die uit het doehetzelf isoleert zeer goed, maar doe voor de zekerheid eerst een testje. Verder zijn alle scherpe pinnen ook een coronabron..

Ik pleit voor lucht als isolatie. Als de drek die je er in kliedert net niet goed isoleert zit je er aan vast. Een elastiekje of plastic klem (waarvan ik er al één zie trouwens) is misschien een beter idee.

Zonder kritiek te willen geven op een mooi hobby project, maar ik denk dat een eenvoudige print en wat modernere weerstanden hier veel goed zouden kunnen doen.
4 kV is formeel nog geen hoogspanning, maar een betere opbouw kan toch al veel schelen.

Om de grote elektrostatische panelen voor lange golflengtes meer als puntbron te laten werken worden ze opgedeeld in stroken welke via weerstanden aangestuurd worden. De resulterende R/C faseverschuiving maakt dat de luidspreker meer een punt- of lijnbron lijkt.

[offtopic]
HEIC -> JPG. [edit] Te laat.

Ik heb helaas geen schema. (Heb ze destijds 10 jaar geleden gebouwd onder supervisie van een audiman die inmiddels is overleden maar wiens aanwijzingen ik blindelings heb opgevolgd. Helaas is het dus nooit gelukt ze aan de praat te krijgen. Hoewel helemaal in het begin wel even totdat ik er goed aan meende te doen om alle electronica in een achter te kleine ruimte op te bergen).

Wat de functie van die weerstanden betreft: Ik heb altijd begrepen dat die bedoeld zijn voor de segmentatie van de folie waarbij de folie in segmenten wordt verdeeld en het middelste segment vooral de lage tonen en segmenten aan de zijkant de hoge tonen en die er tussen in de middentonen weergeven (Of andersom).

Segmentatie dus verticaal van boven naar beneden. Met middelste segmet bedoel ik dus het middelste gedeelte van de folie helemaal van boven naar beneden. Verticale segmenten dus.

Op de foto's zijn dus ook al die siliconenrubberen slangetjes te zien waar ik de hoogpanningsdraadjes in geschoven heb in eenpoing ze beter te isoleren maar of dat iets uit heeft gemaakt weet ik niet, tot nu toe in elk geval niet.

Als je pasta koopt zou ik zeker niet een of andere Chinese zooi kopen, voor het zelfde geld is het iets heel anders.

Hallo Aart, bedoel je met een eenvoudiger print die hoogspanningseenheid op de foto ? En zo ja waar zou ik dan naar op zoek moeten gaan ?

En wat die weerstanden betreft: Dat zijn Allen Bradley weerstanden. Heb er zelf te weinig verstand van maar had altijd van die audioman begrepen dat die juist bij uitstek geschikt en gewild wren voor audio en dus het neusje van de zalm. Maar heb ik mij dat nu laten wijsmaken en zijn e=het eigenlijk ouderwetse en onbetrouwbare weerstanden die ik beter kan vervangen door weerstanden van een ander mert ? En zo ja welke merk moet ik dan zoeken ?

Zo een soort isolatie heeft alleen zin als er niet overal kieren in zitten die je met plakband afdekt. Als het niet waterdicht is, helpt het ook niet tegen corona-ontlading.

Maar even voor de goede orde, je blijft maar bezig over ontladingen en isolatie, terwijl het symptoom dat je beschrijft meer op een onderbreking duidt. Controleer eerst gewoon de signaalweg even. Als nu blijkt dat er ergens een slecht contact of een defecte weerstand in je schakeling zit, komt al het andere op een lagere prio te staan toch?

Op donderdag 28 maart 2024 11:22:40 schreef Aart:
[...]ik denk dat een eenvoudige print en wat modernere weerstanden hier veel goed zouden kunnen doen.

Mijn herinnering is juist dat die composietweerstanden bestendiger zijn tegen hoge spanningen omdat het materiaal homogeen is. Ik zou ze niet afschrijven als ze niet defect zijn, maar dat moet dan wel even gecontroleerd worden.

OK, ga ik doen. Zit misschien inderdaad in een kokervisie omdat die overleden audioman jaren heeft gezegd dat het alleen maar kan liggen in lekkage van hoogspanning ergens wat inmiddels echter is uitgesloten door een ledje dat ik ergens tussen heb gesoldeerd en een keer per soeconde aangaat wat er volgens deskundigen op zou moeten wijzen dat er geen lekkage is

Maar daarnaast zit ik misschien ook wat vast op dat idee van inductie en interferentie omdat deze set het ooit in het begin wel een poosje heeft gedaan toen alle weerstanden nog in een grote bos tijdelijk buiten de elektrostaat hingen en het probleem zich pas is gaan voordoen nadat ik alles 'netjes' weg wilde werken of in elk geval aan het zicht wilde onttrekken door het allemaal in een kastje te stoppen waardoor alles misschien te dicht op elkaar gepropt is geraakt.

Maar ook omdat een andere set die hetzelfde probleem vertoonde het opeens wel ooit deed nadat ik alles weer uit het kastje had gehaald. ?

Maar inderdaad, zal ik even proberen dat idee even te parkeren en het eens te benaderen vanuit de hypothese dat er misschien ergens een verbinding niet goed is.

Moet ik de stroom of spanning over de weerstanden gaan meten vermoed ik en kijken of dat overeenkomt met de kleurcode die er op staat ? (Weet eigenlijk niet hoe dat moet ...).

Ook wel een beetje gek dat beide electrostaten precies hetzelfde probleem vertonen waarbij het onwaarschijnlijk is dat ze toevallig allebei een losse of slechte verbinding op dezelfde plek zouden hebben toch ?

Maar ik ga het toch maar proberen. Misschien sowiezo maar eens alle soldeerverbidningen van die weerstanden opnieuw maken want daar zitten ook puntige uiteinden aan en ik heb inmiddels begrepen dat dat ook niet bevorderlijk is vin het voorkomen van overslag ?