Ik wil graag het schema van deze mosfet nabouwen op mijn printplaat: LR7843

Hier is het schema:
https://protosupplies.com/wp-content/uploads/2020/06/LR7843-MOSFET-Control-Module-Schematic.jpg

Direct links onder de PC817 zit een diode maar hoe weet ik de waarde ervan? Of hoe bepaal ik welke diode ik ervoor kan pakken (liefst pcb mount)

Verder zit er een led incl 4.7k weerstand. Deze led hoef ik er niet op, kan ik beide onderdelen probleemloos overslaan?

De diode: kan m.i. eender wat zijn, bij Elektuur heette het DUS, bv. 1n4148; eigenlijk zie ik er niet goed het nut of de functie van.

LED met serieweerstand: misschien is het niet zo slecht dat de mosfet altijd een belasting ziet, hoe gering ook. Vervang evt. de led door een draadbrug, maar de weerstand zou ik behouden.

Bedankt voor de reactie. Is een 0R weerstand een handige optie ipv de led? En dan wel de 4.7K weerstand behouden

De led zit daar gewoon puur als indicatie dat ie aan is. Geen enkele noodzaak om weerstand en led te behouden. Gewoon weglaten. Het nut van de 100 ohm weerstand in serie met de 4k7 zie ik niet zo.

De weerstand is bedoeld om in geval van rare negatiefe pulsen op de voedingslijn de mosfet te beschermen. Als je hem weglaat dan kan de mosfet in zeldzame gevallen stukgaan. Het is een soort van verzekering: je betaalt een klein bedragje, achteraf bijna altijd "weggegooid geld" is. Maar in dat zeldzame geval is het nuttig. Bij een "je huis fikt af, verzekering keert uit" merk je dat. Hier is het een stille: Je merkt het niet als ie je mosfet gered heeft....

Edit: Die flyback diode over de load is zodanig WEL belangrijk dat ik die in zo'n geval altijd WEL op de print zet (ook al is ie soms niet nodig en als ie wel nodig is gaat het nog steeds vaak wel goed)....

Bedankt, dus ik hou bovenstaand schema aan behalve de led en 4.7k weerstand die in serie staat, en de diode kan een 1n4148 zijn?

Welke voedingsspanning en welke mosfet ga je gebruiken?

Ja, de diode mag een 1N4148 zijn.
Zoals @rew al zegt kan het 47k weerstandje gewoon vervallen.

Voeding is 12v vanuit de LifePO4 huishoudaccu in de camper.
Mosfet is LR7843

Dan is het geen probleem, de MOSFET mag een source-gate spanning hebben van 20V.

[Bericht gewijzigd door Thevel op (37%)]

Super, bedankt voor de reacties

PWM freq. niet al te hoog kiezen, de PC817 is een vrij trage opto...

Daar kwam ik al achter toen ik getest had met hetzelfde test bordje dan hierboven

Bij hogere frequentie knippert de ledstrip, weet niet of dat ermee te maken heeft.
Wat is een beter alternatief?

Waar haal je uw PWM signaal vandaan ?

Ik neem meestal een HCPL-0314, die is veel sneller en heeft een push/pull output.

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

Voor "data" gebruik HCPL0600 (of z'n dubbel-kanaals broertje de HCPL0630) . Dan heb je wel 5V nodig aan de ontvangende kant. Dat maakt eea wel ingewikkelder.

Ik zie het nut van een opto in zo'n geval niet zo. Tja, je levelshift naar "12V" op de gate... wachteffe!

Dat schema is gewoon FOUT. Het werkt in sommige gevallen, maar er zijn een hoop voetnoten die missen.

De bedoeling is geweest om daar een ZENER van 12V in te zetten om de mosfet heel te houden als de voeding 24V is.

Maar met de twee 4k7 weerstanden heb je zowiezo een 1:2 spanningsdeler. Als je dan 6V als voeding hebt, wordt de gate met ongeveer 2.9V aangestuurd. Met threshold van 4.5 gaat dat niet lekker werken.

Voor 12V kan de zener en de 4k7 aan pin 4 van de opto vervallen.

Het is idd een heel slechte schakeling, op alle gebied.

Met threshold van 4.5 gaat dat niet lekker werken.

De IRLR7843 heeft een threshold van 1.4 ... 2.3v.

Dat was wel het bordje wat ik voor de test gebruikt had. Ik moet het kunnen schakelen met een esp32 (3.3v)

Probeer dan eens met de input 1k weerstand te verminderen naar 220 ohm, dan krijg je ongeveer 10mA door de optocoupler.
De 4k7 collectorweerstand opto mag je verminderen naar 1k, dan wordt de gatespanning hoger.

Die diode mag je weglaten.

Op zaterdag 2 maart 2024 12:06:57 schreef MGP:
Het is idd een heel slechte schakeling, op alle gebied.

In een aantal gevallen zal het gewoon werken. Aan het schema zie je meteen dat het een 'marketingversie' is. Geen typenummers bij de componenten, wel een logo etc. Dus dan neem je het met een paar korrels zout.

Wat ik zou doen in dit geval:
- diode is niet kritisch: kan 12v zener zijn voor gebruik boven 20V, of een 1n4148 als het nooit boven 12v gaat.
- vrijloopdiode toevoegen tussen connector pin 1 en 2 (cathode aan pin 1)
- weerstand van gate naar GND zeker wijzigen in 100kOhm, dan blijft het koeler
- hogere pwm frequentie is mogelijk met suggestie van Arco of een SFH610
- let op dat de connector tegen de stroom kan, liefst factor 2 veiligheidsmarge houden

Indien niet boven de 12v, dan 1n4148, maar tijdens laden kan hij boven de 14.5v komen. Dat is dan te hoog?

Dat is geen probleem.

Op zaterdag 2 maart 2024 13:30:13 schreef kojazz:

In een aantal gevallen zal het gewoon werken. ..

Dat is voor beginners een nachtmerrie ;)

Indien niet boven de 12v, dan 1n4148, maar tijdens laden kan hij boven de 14.5v komen. Dat is dan te hoog?

Ik zou gewoon de zenerdiode plaatsen neemt even veel plaats in als een 1N4148 maar heeft wel een dubbele functie.

Dat schema is gewoon FOUT.

Het is een erg raar schema

Als het op 24V ingang zou moet werken dan zou ik zelf de zenerdiode ook op aansluiting 4 van de opto zetten en dan daar een 10uF condensator over dan het je een 12V voeding voor de gate van de fet.

Daar kwam ik al achter toen ik getest had met hetzelfde test bordje dan hierboven

Bij hogere frequentie knippert de ledstrip,

Door bovenstaande aanpassing met de condensator haal je hoger snelheden. Nu schakelt de fet traag met die 2x 4k7 weerstanden.

maar tijdens laden kan hij boven de 14.5v komen. Dat is dan te hoog?

Daarom in de datasheet kijken wat de maximale Vgs mag zijn. Als je de IRLR7843 gaat gebruiken dan mag Vgs maximaal 20V zijn.