Blijf er wel bij tijdens dat laden, ik heb er twee gehad die bij laden met 100mA na enkele ogenblikken begonnen op te blazen. Tis maar dat je het weet.
Soms werkt het trucje helemaal niet, en zijn ze gewoon dood.

Ja normaal de twee buitenste contacten om op te laden, ze maken meestal een aftakking intern voor een lagere spanning in je telefoon. En in anderen dient het om de temperatuur te meten via een NTC.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (32%)]

Ik heb er nu 10 ohm tussen zitten. Spannings val is 0,9V dus ca. 90 mA stroom. Dat is nog ruim minder dan 5% van de capaciteit.

Spanningsval over de weerstand is gezakt tot 0,7V. Dus laadstroom is gezakt tot zo'n 70 mA.

Hoe weet ik wanneer de batterij vol is of in ieder geval vol genoeg om deze verder op te laden in de telefoon? (dan kan ik ook nog testen of het laden in de telefoon nog wel goed werkt)

Als je de spanning niet of nauwelijks ziet stijgen, is de accu dood. Of als je even stopt met laden en je ziet de spanning snel terug naar beneden lopen, dan is het einde verhaal.

Op zondag 3 maart 2024 16:50:14 schreef Steppertje:

Hoe weet ik wanneer de batterij vol is of in ieder geval vol genoeg om deze verder op te laden in de telefoon? (dan kan ik ook nog testen of het laden in de telefoon nog wel goed werkt)

li-ion werkt van 4,2V (vol) tot 3,0V (leeg). meeste apparaten stopen op 3,3V.
op 2,75V is de ondergrens dat de BMS gewoon de boel volledig afkoppelt, daar wil een lader meestal nog mee beginnen. alles eronder is gedaan met de originele lader.

door de accu nu manueel weer naar een 3,0 a 3,3 te brengen, ben je boven de 'TE LEEG' grens en moet de lader die aanvaarden. maar voor je die aan 3,3V in de lader steekt, laat ze een paar minuten rusten en kijk naar de spanning.

voor nu, meet gewoon de spanning op de accu. met die weerstand eraan, zou de accu spanning langzaam van 2,5 naar 3,5V omhoog gaan

Je mag dit onbeperkt zo laten voor een uurtje of zoiets, de stroom is toch heel laag en kan geen kwaad. Wel in het oog houden en af en toe de spanning bekijken.

Als na een uur laden geen verhoogde spanning te zien is, los van de weerstand, dan is de cel dood.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]

Okay, spanning is gestegen tot 3.4V. Over de weerstand staat nog steeds 0,6 - 0,7V. Ik weet niet precies hoe lang er stroom heeft gelopen, want soms blijkt de aansluiting op de batterij los te raken en stopt het laden. So far so good....

@steppertje: Deze oefening met de weerstand is bedoeld om de accu boven de 3.0V te krijgen dat de normale lader hem verder kan opladen.

Het "vol" maken moet met de originele lader. Ik heb hier een labvoeding die ik op 50mA/4.2V had ingesteld. Dan kan ik hem helemaal opladen met die 50mA... Gaat ongeveer 22 uur duren, maar goed Het kan. Toen ik weer een keertje keek was ie 3.46 dus heb ik hem wat hoger gezet zodat de hele procedure na ongeveer 5 uur klaar was.

Die 4.2V moet behoorlijk precies zijn. Subtiel te veel en de boel kan in de fik vliegen. Dus "helemaal opladen" op die 3*AA is niet verstandig. Zodra je boven de 3, liefst 3.3V komt zou de normale lader hem weer moeten pakken.

@fcapri: Die 2.75 is ook lang niet universeel. Je kan ze echt kopen met verschillende waarden dus die zijn ook her en der in omloop.

@CrossFireX: Als de accu compleet gaar is, dan kan ie met 70mA na een uurtje boven de 4.2V zijn. Of ie dan "energetisch" kapot gaat is de vraag, maar het is sterk niet de bedoeling.

Maar de "gok" dat die accu met de BMS cutoff op 2.5V gewoon nog goed is, die is niet zo raar. Ik geef het zeker meer dan 95% kans.

edit: kruisposting... OK. Met 3.4V is gewoon nu de tijd aangebroken om de normale lader z'n werk te laten doen.

Ik heb 'm ontkoppeld en 5 minuten laten rusten. Spanning daalde nauwelijks.
Hij zit nu in de normale lader. De telefoon accepteert de batterij weer en is 'm nu aan het laden. Het ziet er voor alsnog goed uit :-)

Juist nog zelf gedaan met een oude sony-ericson accu, die gaf precies nul volt gemeten. Dus BMS had hier ingegrepen. Even 4.15V en 100mA erop en de spanning steeg al snel naar 3.3V van 2.9V. Nu aan het laden met mijn DC DC converter op 600mA tot max 4.15V om te beginnen, en dat gaat goed. Ik laad ze nu zelf op, dat gaat ook goed zo.

Yep die telefoon start alweer op ermee, dus nog even verder laden.
Ja hoor, accu zit nu op 4.15V en de stroom begint heel geleidelijk te zakken.

Best simpel als je weet waar je mee bezig bent.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Je loopt in deze situatie het risico dat gewoon iets van 30 sec op de "geimproviseerde" lader al voldoende is. Maar dan loop je het echte risico dat de echte lader ook al onder de 3.0V begint met snelladen. Dat is niet zo goed voor de accu. Kortom, Ik blijf adviseren om het zo, te weten langzaam te doen totdat ie duidelijk boven de 3.0V zit.

In mijn geval kan ik niet anders, de originele lader lijkt het plastiek op een soort zeer kleverig teer aan de kant van de plug. Onbruikbaar, lijkt wel gesmolten na jaren liggen. Batterij is van het jaar 2009.

Laad nu nog, is niet warm en zit momenteel op 4.15V 200mA. Stroom zakt nog verder heel traag.

Wat je ook veel ziet bij oude batterijen die je probeerd op te laden; Eerst gaat de stroom redelijk snel naar beneden, maar na een tijdje neemt die accu weer meer op en stijgt de stroomopname weer, om dan na een tijdje hangen weer heel langzaam naar beneden te gaan. Alsof ze even wakker moeten worden.

Ik heb hier verschillende Professionele laders met MCU erin, en die starten toch allemaal op met 100mA tot aan 3.1V en dan gaan ze over op snel laden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]

Het ziet er helaas niet best uit...

Toen de batterij 3.4V was heb ik 'm laten rusten. Hij bleef keurig op ca. 3.4V. Daarna in de telefoon gestopt om verder te laden. Hij ging ook meteen laden (te zien op het display). Heeft de hele nacht geladen (op een veilige plek, mocht er toch iets fout gaan). 's ochtends was hij nog steeds aan het laden (dat vond ik al verdacht). Batterij eruit gehaald en gemeten: 2.65V.

Maar dat is toch gek? Ik zou verwachten dat hij na het laden mogelijk toch weer zou zakken, maar niet tijdens het laden? Of betekent dit dat mogelijk het laadsysteem in de telefoon niet meer goed is? Of moet ik 'm toch langer laden m.b.v. de AA batterijen?

ziet er niet goed uit, ofwel heeft de telefoon het laden stopgezet en is de accu beginnen leegtrekken, ofwel is de accu in sluiting gegaan en trekt ze zichtzelf nu leeg. dit kan gebeuren door kristalisatie van bepaalde delen in de accu die dan de isolator doorprikken. meestal wordt de accu intern dan wel warm door het opladen.

je zou de batterij kunnen open slopen, en er iets anders van accu in stoppen?
bv een batterijhouder voor 3x AAA ofzo. dat werkt dan wel eens goed voor nood oplossing.

als je wat li-ion telefoon batterijen hebt rondslingeren, zou je er zo een andere in kunnen steken
zo bouwde ik dit speelgoed van 3x AAA om naar li-ion met usb laad printje
https://www.circuitsonline.net/forum/file/10898/forum-post

of je sloopt de accu eruit, maakt 2 draden van de accubehuizing naar buiten en voed die extern met accu/adapter/powerbank ofzo.
deed ik ook al om een oude telefoon permanent aan te zetten
https://www.circuitsonline.net/forum/file/17704/forum-post

Ik hou het er op dat de telefoon kennelijk stuk is. Hij zegt dat ie gaat laden, maar doet dat niet.

Mijn voorstel: Laad de accu weer voorzichtig op naar boven de 3V. Zoek ondertussen naar iemand in de omgeving die een labvoeding heeft die op 4.2V 500mA ingesteld kan worden zodat je de accu daarna in 4-5 uur vol kan laden. Bewaar de accu buiten de radio tot je hem nodig hebt.

Ik ben nu verder aan het laden in de telefoon (display zegt nog steeds 'charging'). De accu wordt niet warm.

Als het laden in de telefoon niet lukt, ga ik de telefoon afschrijven voor deze vakantie. Na m'n vakantie ga ik kijken wat er gebeurt als ik er een nieuwe accu in doe. Ik heb echt dat niet m'n telefoon stuk is :-(.

De accu zit nu nog steeds in de telefoon te 'laden'. Is dat zinvol of kan ik 'm beter er uithalen om verdere schade te voorkomen? Ik dacht: misschien heeft ie meer tijd nodig? Ik wil wel ten alle tijden voorkomen dat m'n telefoon kapot gaat.

Wordt de lader/adapter wel voelbaar warm? In dat geval werkt het laden waarschijnlijk wel en is de accu zelf het probleem. Als de lader/adapter niet voelbaar opwarmt tijdens het laden wijst dat in de richting van wat rew hierboven zegt.

De lader wordt niet erg warm. Heb de accu er uit gehaald en even laten liggen. Staat nu op 2,3V. Ik vrees het ergste en hoop dat het toch de accu is die stuk is :S

Ik ga een alternatieve oplossing bedenken voor mij reis zodat ik toch veilig de woestijn in kan trekken. Als ik terug ben, ga ik proberen of een nieuwe accu soelaas biedt voor toekomstige reizen. Fingers crossed....

Iedereen SUPER BEDANKT voor de hulp en het meedenken. Helaas heeft het niet tot een oplossing geleidt, maar ik heb er wel weer veel van geleerd. En ik heb nu een kit met 350 weerstanden in huis voor de toekomst :+ .

Op maandag 4 maart 2024 09:11:03 schreef rew:
Ik hou het er op dat de telefoon kennelijk stuk is. Hij zegt dat ie gaat laden, maar doet dat niet.

En ondertussen slurpt hij wel de accu leeg.

Ik ga een alternatieve oplossing bedenken voor mij reis zodat ik toch veilig de woestijn in kan trekken. Als ik terug ben, ga ik proberen of een nieuwe accu soelaas biedt voor toekomstige reizen.

Je hebt nu weinig tijd maar ik zou eerste de accu buiten de telefoon tot 4,0V opladen. Die laatste 0,2V geeft maar weinig extra winst.
Dan de accu in de telefoon en dan zou die telefoon in ieder geval moeten werken. Als de accu dan snel leeg is dan is de accu defect.

maar het is zonder van je geld om een nieuwe accu te kopen als het toch de telefoon zelf is die stuk is.

Het lijkt er nu op dat je telefoon de accu niet wil laden. Dat kan iets zijn wat eenvoudig te repareren is. IK zou dan bij een telefoon reparatie bedrijf een offerte aanvragen.

Ik zit net te denken het kan ook de laadkabels of de connector in je telefoon zijn. IK zou als eerste met een andere kabel proberen. Soms lijkt een kabel nog wel goed maar heeft teveel weerstand.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Da's een goed punt... Wat ik gek vond is dat de adapter keurig 4.6V af geeft, maar als ik 'm in de telefoon plug meet ik op de batterij connectoren in de telefoon veel minder (weet niet meer exact uit m'n hoofd, maar onder de 3V).

maar onder de 3V).

Dat lijkt toch op een slechte kabel. HEt is duidelijk dat je ergens veel spanning verliest. Maar het kan ook zijn dat de adapter defect is dan hij inzakt naar 3V.

Heeft je telefoon gewoon USB aansluiting waar die meet laad of is dan nog echt een aparte stekkertje? Als het USB mag je daar elke 5V adapter opzetten en dan is 4,6V al erg laag.

Als dat dezelfde adapter is waar je via de weerstand de telefoon mee geladen hebt dan is het ook wel logisch dat je naar 10 ohm weerstand moest en is de adapter niet meer goed. Als de adapter echt op 4,6V had blijven staan zou er via 10 ohm de stroom 160mA moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

manueel wat verder opladen.
blijf er wel zeker bij dat je die niet overlaad tot het laatste.
als die accu maar 1100mAh meer kan vasthouden, en die zit al 11uur aan 100mA op de lader, zou je ze wel kunnen slopen.

ik denk idd ook dat de telefoon "denkt" te laden, maar zelf te weinig stroom van de lader krijgt (lader kapot, draad/connector beschadigd). en dan trekt die gewoon de accu leeg

vooral aangezien de accu op spanning bleef als ze niet aangesloten was, en nu toch leeg is door in de telefoon te zitten.
vanwaar ben je ergens, misschien zit er wel een CO lid in de buurt waar je eens binnen kan springen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (22%)]

Ik woon in Utrecht (Leidsche Rijn).

Het manueel laden heb ik met 3x oplaadbare batterijen gedaan (dus niet met de adapter).

We vertrekken over paar dagen op vakantie, dus ik pak het project weer op na mijn vakantie. Want links of rechts om wil m'n satelliet telefoon wel weer aan de praat krijgen (is een kostbaar ding). Als het de adapter is, zou dat fijn zijn. Dat is eenvoudig te fixen. Ik hoop niet dat het laadsysteem in de telefoon zelf kapot is. Ik denk dat ik (na mijn vakantie) wel wat hulp nodig heb om dat uit te vinden. Ik ben echt een super-beginner als het gaat om deze materie, maar ik vind het interessant en leer er graag over.

Ik kan (na mijn vakantie) in ieder geval eerst eens een andere accu proberen en kijken of dat werkt. De huidige accu is zo'n 10 jaar oud. Dus zou ook niet gek zijn dat ie het begeven heeft en goed om deze sowieso preventief te vervangen. Als dat het niet oplost verder kijken of het de adapter is of de telefoon.

Ik hoop niet dat het laadsysteem in de telefoon zelf kapot is.

Er zijn genoeg reparateurs voor telefoons die dat denk ik moeten kunnen. IK denk hier op her forum ook wel een paar.
Zolang de telefoon die kosten nog waard is is dat wel te repareren.

De volgorde waarin ik die probleem zou aanpakken is.

• Eerst een andere oplader en of kabel proberen.
  • De accu eerst apart opladen en kijken of de telefoon nog goed werkt en hopelijk ook weer oplaad.
  • En dan pas beslissen of je er geld in gaat steken.