Een niet bolstaande accu die ontladen is, zal doorgaans niet vanzelf in vlammen opgaan.

Op zondag 3 maart 2024 01:14:57 schreef Arco:
Alles wat in brand kan vliegen (en dat kan een 2.5v zeker ook) moet je niet in een vliegtuig willen meenemen, een klein brandje loopt heel snel uit de hand.
(brand in een vliegtuig loopt zelden goed af)

Ze hebben tegenwoordig altijd een "lithium ion accu is in de brand gevlogen" tool bij zich. Gebeurt iedere maand een paar keer.

Op zaterdag 2 maart 2024 18:15:09 schreef testman:
de gammele liion accu kan zomaar weer leeg zijn na een week reizen, laat staan de koude in het ruim van het vliegtuig..

Tegenwoordig moeten (apparaten met) lithium-ion accu's in de handbagage, ze mogen niet in de ruimbagage. Daarnaast is er een limiet van totaal 27000 mAh wat mee mag.

Nee hoor, ik heb vorige week in het vliegtuig gezeten met zo'n 400Wh aan lithium accu's in mijn handbagage (powerbank, tablet + tweede accu, en 2 duiklampen). Voor accu's groter dan 100Wh moet je toestemming vragen, verder mag alles <100Wh gewoon mee, zolang het redelijk is, of je toestemming hebt gevraagd. Niemand heeft die toestemming ooit gecontroleerd.

met die redenering kun je ook overal gewoon 200 rijden, zolang niemand dat ooit controleert
de vraag is wat je nog meekrijgt als je een keer een regelnazi douane tegenkomt
en ja, ik deel je mening dat je gemiddeld gezien gewoon altijd doorloopt, die vliegtuig mensen hebben geen enkel belang om iemand tegen te houden op kleine vergrijpen, daar hebben ze alleen maar werk mee

Op zondag 3 maart 2024 10:04:24 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Tegenwoordig moeten (apparaten met) lithium-ion accu's in de handbagage, ze mogen niet in de ruimbagage. Daarnaast is er een limiet van totaal 27000 mAh wat mee mag.

Ik denk dat je de limiet van 100Wh en maximaal 30% lading voor ruimbagage bedoelt? Er bestaat bij mijn weten geen 27000mAh limiet omdat dat af zou hangen van het aantal cellen (voor losse cellen kan wel een lagere limiet dan 100Wh gelden). Voor handbagage zijn de regels ingewikkelder, zou ik op moeten zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

er is wel ergens een limiet.

ik had een paar powerbanks mee. eentje van 10 000mAh, nog een 2de van 7000mAh.
en dan zo een klein sleutelhanger ding met 1x 18650.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/13493/forum-post

die rechts onder werd in beslag genomen (stond geen mAh op, of het was een absurd hoog chinees getal. weet het al nietmeer
die goudkleurige in het midden had 800mAh in zitten, maar stond 13800mAh op de behuizing. die had men vrouw bij. mocht ook mee

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Op zondag 3 maart 2024 11:36:25 schreef maartenbakker:
[...]Ik denk dat je de limiet van 100Wh en maximaal 30% lading voor ruimbagage bedoelt? Er bestaat bij mijn weten geen 27000mAh limiet omdat dat af zou hangen van het aantal cellen (voor losse cellen kan wel een lagere limiet dan 100Wh gelden). Voor handbagage zijn de regels ingewikkelder, zou ik op moeten zoeken.

Nee, bij de maatschappijen waar ik de afgelopen tijd mee gevlogen heb mocht je geen lithium-ion accu's in de ruimbagage meenemen. Diverse keren is mij dat bij het inchecken van de ruimbagage ook expliciet naar gevraagd. In hoeverre de ruimbagage ook gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van lithium-ion accu's kan ik niet zeggen. Bij de handbagage is de regel 100Wh, indien je meer wilt meenemen in je handbagage zal je daarvoor toestemming moeten vragen.

De 30% lading regel waar jij het over hebt, is mij niet bekend en lijkt mij ook moeilijk te controleren. Bijvoorbeeld mij zaklamp heeft geen indicate hoeveel lading nog in de accu zit.

Ergens is het ook wel logisch dat lithium-ion accu's niet in de ruimbagage mee mogen, als deze daar in de fik vliegen tijdens de vlucht dan kan je weinig meer doen, nog even afgezien dat ruimbagage vaak nogal ruw behandeld wordt. Bij handbagage kan in ieder geval het cabinepersoneel nog ingrijpen.

Op zondag 3 maart 2024 10:46:11 schreef DK:
met die redenering kun je ook overal gewoon 200 rijden, zolang niemand dat ooit controleert

Ik dacht dat ik in mijn bericht duidelijk had gemaakt dat ik toestemming heb gevraagd en gekregen van de vliegmaatschappij, dus ik weet niet waarom je mij voor overtreder uitmaakt.

Op zondag 3 maart 2024 12:01:34 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Nee, bij de maatschappijen waar ik de afgelopen tijd mee gevlogen heb mocht je geen lithium-ion accu's in de ruimbagage meenemen. Diverse keren is mij dat bij het inchecken van de ruimbagage ook expliciet naar gevraagd.

Jep, daar is men de laatste jaren veel alerter op. En men roept het op de vliegvelden ook regelmatig om.

In hoeverre de ruimbagage ook gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van lithium-ion accu's kan ik niet zeggen.

Ik wel, een paar Duitse gasten van het hotel waar ik vorig jaar verbleef hadden een mooi rood blad in hun koffer met daarop iets in de strekking van "checked by customs".
De powerbanks die ze in de ruimbagage hadden meegenomen waren in ieder geval verdwenen.

Zelf had ik in mijn handbagage een stapeltje 26650's bij me, en een 8 stuks AA NiMH. Netjes in transportdoosjes. Dat was geen probleem.

Op zondag 3 maart 2024 12:58:44 schreef SparkyGSX:
[...] Ik dacht dat ik in mijn bericht duidelijk had gemaakt dat ik toestemming heb gevraagd en gekregen van de vliegmaatschappij, dus ik weet niet waarom je mij voor overtreder uitmaakt.

A ik heb je nergens wel/geen overtreder genoemd
B Ik heb iets gedaan en ik ben uiteindelijk nergens gecontroleerd, kun je dus geen enkel recht aan ontleden of hetgeen wat je gedaan hebt en meegenomen wel het juiste was

Mijn (officiële Panasonic) video-accu was ook leeg, handmatig weer tot leven gewekt met regelbare voeding gedurende een dag of twee tot 3,5V (stroombegrensd) en de rest normaal geladen. Doet het het al een jaar weer prima.
Hij laadde niet wanneer in de camera en camera aangesloten aan de lader, maar achteraf vraag ik me af of ik hem niet gewon een dag in de camera aan de lader had moeten laten hangen en of ie dan ook weer bijgekomen zou zijn.

Overigens denk ik dat een stroomtang niet veel uithaalt bij 50mA. De meesten kunnen (1) geen DC stroom meten en (2) kleinste bereik is vaak een veelvoud dus de nauwkeurigheid bij 100mA is niet echt betrouwbaar. Ik ken je stroomtang niet dus zou ook kunnen dat dit niet van toepassing is op JOUW stroomtang.

Een stroomtang is ook niet bedoeld voor het meten van mini-stroompjes, dus zo vreemd is dat niet. Vaak is 0.5/0.6A het minimum wat gemeten kan worden.

Satelliettelefoons neem je normaliter mee als je naar een of ander onherbergzaam oord gaat waar geen cellphone dekking is.
Het lijkt me niet dat je dan met een telefoon met een brakke accu erin op pad gaat...

[Bericht gewijzigd door Arco op (42%)]

M'n weerstandjes zijn nog niet binnen, dus ben nog niet gestart met m'n Frankenstein experiment.

Ter geruststelling: de accu gaat niet mee in het vliegtuig (alleen in de auto richting Marokko).

Qua betrouwbaarheid: als ik nog vóór mijn vertrek een nieuwe accu had kunnen bestellen had ik dat zeker gedaan. Ik doe dit niet om een paar tientjes uit te sparen. Het is nu: of met niets vertrekken of met een sat phone met brakke, tot leven gewekte accu vertrekken. Na thuiskomst wordt er sowieso direct een nieuwe accu besteld.

Ik hoop dat hij wil laden. Bij 2,5V geef ik het best kans.

@andere reacties: Mogelijk haal ik ruimbagage en luchtvracht doorelkaar, voor zover daar niet dezelfde regels voor gelden. Voor luchtvracht geldt op zeker de 30% regel, maar inderdaad lastig te controleren (de accu's van PAG die hier meestal verzonden worden hebben weliswaar een display maar staan in de slaapstand als ze verzonden worden). Meer op basis van het 'honor system'.

Op zondag 3 maart 2024 12:01:34 schreef Patrick de Zeester:
In hoeverre de ruimbagage ook gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van lithium-ion accu's kan ik niet zeggen.

komt op de scanner in ander kleur.
had men koffer ingechecked op reis naar griekenland, werd uit de lijn gehaald met mijn ticket en mocht de agenten volgen en mijn koffer openen die daar ineens op tafel lag.
ze kwamen met een beeld af met een paarse vlek op.

onmiddelijk viel men euro dus. men powerbank in de voorste zak die ik er normaal ging uitnemen voor ik ze incheckte.
dit was een zelfbouw accu met 2 pcb in een plastic sigaren doosje.

wel even mogen uitleggen wat het was. usb kabel eraan, gsm eraan. mocht het meenemen
de linkse dus (rechtse was men allereerste ebike accu)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/li-ion/powerbank.jpg

Het experiment is begonnen....

3x AA oplaadbaar genomen,
100 ohm (als ik het zelf meet geeft m'n multimeter 123 ohm aan)

Resultaat: er staat 1 V over de weerstand. Dus een stroom van zo'n 10 mA

Da's wel heel weinig? (ik zou 'm graag opgeladen hebben voor ik vanavond naar bed ga :-))

[Bericht gewijzigd door Steppertje op (76%)]

Blijf er wel bij tijdens dat laden, ik heb er twee gehad die bij laden met 100mA na enkele ogenblikken begonnen op te blazen. Tis maar dat je het weet.
Soms werkt het trucje helemaal niet, en zijn ze gewoon dood.

Ja normaal de twee buitenste contacten om op te laden, ze maken meestal een aftakking intern voor een lagere spanning in je telefoon. En in anderen dient het om de temperatuur te meten via een NTC.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (32%)]

Ik heb er nu 10 ohm tussen zitten. Spannings val is 0,9V dus ca. 90 mA stroom. Dat is nog ruim minder dan 5% van de capaciteit.

Spanningsval over de weerstand is gezakt tot 0,7V. Dus laadstroom is gezakt tot zo'n 70 mA.

Hoe weet ik wanneer de batterij vol is of in ieder geval vol genoeg om deze verder op te laden in de telefoon? (dan kan ik ook nog testen of het laden in de telefoon nog wel goed werkt)

Als je de spanning niet of nauwelijks ziet stijgen, is de accu dood. Of als je even stopt met laden en je ziet de spanning snel terug naar beneden lopen, dan is het einde verhaal.

Op zondag 3 maart 2024 16:50:14 schreef Steppertje:

Hoe weet ik wanneer de batterij vol is of in ieder geval vol genoeg om deze verder op te laden in de telefoon? (dan kan ik ook nog testen of het laden in de telefoon nog wel goed werkt)

li-ion werkt van 4,2V (vol) tot 3,0V (leeg). meeste apparaten stopen op 3,3V.
op 2,75V is de ondergrens dat de BMS gewoon de boel volledig afkoppelt, daar wil een lader meestal nog mee beginnen. alles eronder is gedaan met de originele lader.

door de accu nu manueel weer naar een 3,0 a 3,3 te brengen, ben je boven de 'TE LEEG' grens en moet de lader die aanvaarden. maar voor je die aan 3,3V in de lader steekt, laat ze een paar minuten rusten en kijk naar de spanning.

voor nu, meet gewoon de spanning op de accu. met die weerstand eraan, zou de accu spanning langzaam van 2,5 naar 3,5V omhoog gaan

Je mag dit onbeperkt zo laten voor een uurtje of zoiets, de stroom is toch heel laag en kan geen kwaad. Wel in het oog houden en af en toe de spanning bekijken.

Als na een uur laden geen verhoogde spanning te zien is, los van de weerstand, dan is de cel dood.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]

Okay, spanning is gestegen tot 3.4V. Over de weerstand staat nog steeds 0,6 - 0,7V. Ik weet niet precies hoe lang er stroom heeft gelopen, want soms blijkt de aansluiting op de batterij los te raken en stopt het laden. So far so good....

@steppertje: Deze oefening met de weerstand is bedoeld om de accu boven de 3.0V te krijgen dat de normale lader hem verder kan opladen.

Het "vol" maken moet met de originele lader. Ik heb hier een labvoeding die ik op 50mA/4.2V had ingesteld. Dan kan ik hem helemaal opladen met die 50mA... Gaat ongeveer 22 uur duren, maar goed Het kan. Toen ik weer een keertje keek was ie 3.46 dus heb ik hem wat hoger gezet zodat de hele procedure na ongeveer 5 uur klaar was.

Die 4.2V moet behoorlijk precies zijn. Subtiel te veel en de boel kan in de fik vliegen. Dus "helemaal opladen" op die 3*AA is niet verstandig. Zodra je boven de 3, liefst 3.3V komt zou de normale lader hem weer moeten pakken.

@fcapri: Die 2.75 is ook lang niet universeel. Je kan ze echt kopen met verschillende waarden dus die zijn ook her en der in omloop.

@CrossFireX: Als de accu compleet gaar is, dan kan ie met 70mA na een uurtje boven de 4.2V zijn. Of ie dan "energetisch" kapot gaat is de vraag, maar het is sterk niet de bedoeling.

Maar de "gok" dat die accu met de BMS cutoff op 2.5V gewoon nog goed is, die is niet zo raar. Ik geef het zeker meer dan 95% kans.

edit: kruisposting... OK. Met 3.4V is gewoon nu de tijd aangebroken om de normale lader z'n werk te laten doen.