Ik heb een probleem: de lithium batterij van mijn satelliettelefoon is (denk ik) niet goed meer. Moet 3.7V afgeven, maar geeft 2.5V af. Het probleem is dat ik geen nieuwe accu meer kan bestellen voor ik op vakantie vertrek :-(. Ik zoek dus een manier om de batterij tot leven te wekken als is het maar voor een paar weken. Hoeft het ook niet lang te doen: als kan ik 'm maar voor 10 minuten gebruiken indien nodig, dat zou al voldoende zijn.

Telefoon: Globalstar GSP1700
Batterij: GPB-1700

Wat ik al heb getest:
- De adapter geeft keurig 4.6V af (conform specs)
- Als ik op de pinnetjes van de telefoon meet (met adapter aangesloten) meet ik 3.5V
- Ik heb al wat contacten schoongemaakt etc. maar dat hielp niet

Kan ik bv. met een truckje de batterij 'geforceerd' kort laten laden zodat de spanning even stijgt en dat de telefoon 'm daarna verder kan laden?

Meeste laders beginnen met een zeer lage stroom bij batterijen die veel te ver leeg zijn 'gezogen', kan een tijdje duren voordat de cel weer als 'normaal' wordt gezien.
Dat de cel uberhaupt zo leeg kan raken is al vreemd, of hij moet gewoon kapot zijn. (dan helpt niets meer)

Je kunt er gecontroleerd even eeen (stroombegrensde) spanning op zetten.

5V via een weerstand van zeg 100R ofzo, of stroombegrensd via een regelbare voeding op een 3,5V 100mA

Niet te lang, net genoeg totdat de echte lader het weer kan overnemen.

Dat zou het proberen waard zijn.

Ik heb geen losse weerstanden helaas. Ik heb een adapter die ik op 4,5V kan zetten. Deze levert maximaal 1A. Kan ik die ook rechtstreeks met de batterij verbinden? Of gaat dit dan onherroepelijk fout? Hoe lang zou ik ze moeten verbinden voor ik de batterij weer in de telefoon verder kan laten laden?

Ik kan eventueel een fietslampje ertussen doen om wat weerstand te hebben?

Dan neem je nog beter 2 AA alkalinebatterijen in serie (of als je hebt, 3 Ni-MH's) die je als voeding gebruikt. Amperemeter in serie, zien hoeveel stroom er loopt als je 'm aankoppelt. Als dat 1/10e van de accucapaciteit is, dan laat je 't even verbonden. Is dat meer, dan schakel je er een lampje tussen en zie je opnieuw wat de stroom is die er loopt.

ABSOLUUT maak je dan de accu kapot. Wat is de capaciteit?

Accus die "te leeg" zijn zoals de jouwe mag je maar HEEL voorzichtig laden. Ik houdt C/20 aan.

Als de capciteit 1100mAh is, dan mag je tot ie weer (ruim) boven de 3V is maar met C/20 = 1100/20 = 55mA laden. Dan is "1A" RUIMSCHOOTS veel te veel.

Ik heb zo deze week een accu van 1100mAh weer tot leven gewekt. Uurtje op 50mA en hij was weer 3.46V. Toen omhoog naar 220mA en na een uur of vijf was ie vol.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Dit zou moeten lukken. Maar dan denk ik 3x AA batterijen? (3x 1,5 = 4,5V).

M'n stroomgedeelte van m'n multimeter heb ik onlangs door laten branden (lekker handig.... vergeten de spanning aansluiting te gebruiken) maar ik heb een ampere tang die ik hiervoor kan gebruiken. 2400 mAh is de capaciteit, dus zou rond de 0,2 - 0,3 A moeten hebben. Als de spanning maar net hoog genoeg wordt zodat ik 'm weer verder in de telefoon kan opladen, dan ben ik gered.

EDIT: zie nu ook de reactie van REW... Beter dus nog wat lager zitten. Moeilijk te voorspellen wat het effect is van 3 AA batterijen.

Zit ook even te denken: als ik er een weerstand (of fietslampje) in serie schakel, dan verlies ik een deel van de spanning over die weerstand. Dus dan heb ik geen 4.5V meer op de de accu staan. Is dat problematisch, of maakt dat niet uit?

[Bericht gewijzigd door Steppertje op (29%)]

Met een weerstand beperk je de stroom, en dat is ook precies de bedoeling.

Een fietslampje is een prima weerstand voor dit doel.

heb je geen lampje die je in serie kan zetten met die AA batterijen of adapter?
3x AA is ook dodelijk, die batterijtjes doen met gemak een paar A, meer dan die adapter kan leveren.

je zal toch echt iets van stroom begrenzing moeten hebben, een autolampje van 5W ofzo en samen op 4,5V. dan zou er een 80-100mA lopen

Ik heb een 5W 12V autolampje.

Het plan krijgt vorm: 3x AA batterij + 5W autolampje + stroommeter. 10 - 20% van de capaciteit maximaal gedurende 1 uurtje.

Vraag: beste 3x oplaadbare AA batterij of gewoon alkaline batterij?

Ik test NiMh batterijen door ze kort te sluiten mbv een multimeter in het 10A bereik. Goede NiMh leveren 3A tot 6A. Ik zou dus uitkijken met batterijen.

Ander idee, is het nog zo dat de USB van een PC 200 mA levert tenzij de load meer vraagt ? Dan zou dat een veilige manier kunnen zijn.

3x Ni-MH die al even ligt (3,6v) of 2x alkaline (3v). Met 3v op een accu van 2,5v is de kans niet heel groot dat er heel veel stroom gaat lopen.

3x alkaline wordt 4,5v en dat is onnodig riskant. Dan heb je alweer 2v spanningsverschil en dan kan je dus al aardige stromen in je accu gaan duwen, als je niet op je voorschakelweerstand let. Bovendien kan je dan boven de max spanning van een lithiumcel komen.

Dat 5w autolampje gaat helemaal niets uithalen. De weerstand van zo'n lampje in koude toestand is zeer laag. Je moet echt een fietsachterlampje hebben van 6v 100mA ofzo.

Zet je woonplaats even in je profiel. Wellicht is er een CO'er die vlakbij woont waar je een weerstandje kan ophalen ter betaling van €0,03 :+

Op zaterdag 2 maart 2024 16:20:33 schreef Steppertje:
Het plan krijgt vorm: 3x AA batterij + 5W autolampje + stroommeter. 10 - 20% van de capaciteit maximaal gedurende 1 uurtje.

ALs je 3x AA gaat gebruiken dan kan je zelf beter je 4,5V voeding gebruiken. Je voeding kan maximaal 1A leveren 3x AA kan daar een veelvoud van leveren zelf 20A als het moet.

Geen 10 of 20% van de capaciteit maar 5% zoals rew zegt.

De tijd maakt verder niet zoveel uit als die langzaam van 2,5V naar boven de 3V gaat is goed ook al duurt het wat langer. Liever dat het wat langer duurt dan dat het te snel gaat.

Dat 5w autolampje gaat helemaal niets uithalen.

Niet eens aan gedacht maar je hebt zeker gelijk. Een lamp heeft als die koud is een hele lage weerstand en als die warm word een hogere weerstand.

Als je de goede spullen niet hebt is het erg onverstandig om met een lithium accu te gaan experimenteren. Er is toch wel iets of iemand in de buurt die een weerstand voor je heeft?

Zojuist een weerstanden set gekocht bij een groot warenhuis. Ik was nét op tijd zodat ze nog morgen geleverd moeten worden. Dus dat probleem is opgelost. Ik kan kiezen tussen 1 en 1M ohm :-)

Wat is dan de veiligste constructie, nu met weerstanden tot mijn beschikking?

2xAA Alkaline / 3x AA oplaadbaar / 4.5V adapter die 1A kan leveren?

Welke weerstand zou je aanraden om mee te starten om rond de 130mA uit te komen (exacte capaciteit even opgezocht en is 2.6Ah)

Ik neem aan dat als de batterij boven de bv. 3V is gekomen, ik deze waarschijnlijk het beste gewoon in de telefoon verder kan laten opladen?

ergens 50-250ohm op een 4-5 V is goed.

op 5V zou er 2,5V over de weerstand komt. met 50ohm is dat 50mA
250ohm als je op 9-12V ofzo werkt.

Je accu staan nu op 2,5V.
JE adapter is 4,5V
Het verschil tussen die 2 is 2V dat is de spanning die de weerstand moet wegwerken.
De stroom neem ik op 100mA.
Via de wet van Ohm:
R = U / I = 2V / 0,1A 20 ohm
20 ohm zal vast niet in je zet zetten want het is geen standaard E12 waarde dus neem je 18 ohm. En word de laadstroom ca 110mA

Nu nog even het vermogen van de weerstand na rekenen
P = U x I = 2V x 0.1A = 200mW. Een standaard weerstand is 250mW. Met 200mW zal die wel warm worden dus monteer de weerstand zo dat die genoeg afstand tot zijn omgeving heeft.

Echter er is wel iets om even bij stil te staan naarmate de accu voller word word via de weerstand de laadstroom steeds iets lager. Dat is verder helemaal niet erg maar het zorgt ervoor dat het wat langer kan duren voordat de accu op 3,5V is gekomen.

Dus wat Fcapri zegt klopt ook elke weerstand tussen 18 en 250 ohm is verder ook goed

Maar zoals men al eerder zei langzaam is hier beter en wacht ook tot de accu op 3,5V is is beter dan wachten tot 3V en dat je te snel begint met de lader.

Als ik het goed begrijp is het dan slim om met een wat zwaardere weerstand te beginnen (bv. 100 of 160 ohm) en gedurende het laadproces de weerstand in stapjes wat te verlagen zodat ik op ca. die 5% blijf voor de laadstroom?

wil je dat die satteliet telefoon werkt als het nodig is, neem een houder mee voor 3x AA of AAA batterij en gebruik deze. de gammele liion accu kan zomaar weer leeg zijn na een week reizen, laat staan de koude in het ruim van het vliegtuig..

Nee ik zou gewoon bij 100 ohm blijven. Het gaat er toch niet om hoe snel hij naar de 3,5v gaat maar dat hij er komt. Of dat nu 1 uur of 4 uur duurt maakt niets uit. En als je het aandurft neem je die 18 ohm en blijf je daarbij. Maar ik zou dit eerder langzaam dan snel doen.

wat ik vaak doe.

100ohm eraan en zet de voeding ergens op 500mA en 4V.
loop de spanning te traag op, duw ik er een 2de weerstand parallel over. met 100ohm parallel, halveert de weerstand.

ik doe vaak 100ohm, en daar parallel een 200 bovenop (krijg je een 70ohm).
de volgende stap weer een 200 bovenop. dan heb je 200 en 200 parallel = 100
en die is parallel op de bestaande 100, maakt dat je 50ohm hebt

kan er dan nog parallel zetten, kom je op 40 en 30 uit, maar meestal is de accu dan al boven de 3V.

tip: als je accu op 3,3V geraakt, koppel ze af en laat ze ff liggen.
als de spanning snel terugloopt naar 2,5V, is ze intern kapot. niet verder gaan. afvoeren dan.

als ze natuurlijk van 3,3V direct terugvalt naar 3,17V, is dat geen probleem.
is ze na 5min dan 3,11V, ook geen probleem. is ze 2,85 na 5min, mogelijks wel probleem, nog even wachten. valt ze weer naar 2,5 na 15min, afvoeren

dat zijn toch cellen die loeiheet worden in de lader en die zal 'normaal gezien' ook afslaan met een fout dan

Ik vind dat gedoe met lampjes maar "vaag": je hebt nauwelijks controle over de stroom. Een 12V 5W lampje doet nominaal 0.4A. Dan zou z'n weerstand nominaal 28 ohm zijn en er met 2V over de lamp maar 70mA gaan lopen. Prima!

Maar zo'n lampje met 2V blijft natuurlijk koud. Dus de weerstand is veel lager en je weet nauwelijks hoeveel stroom er wel gaat lopen.

Op zaterdag 2 maart 2024 16:24:25 schreef fred101:
Ander idee, is het nog zo dat de USB van een PC 200 mA levert tenzij de load meer vraagt ? Dan zou dat een veilige manier kunnen zijn.

Het getal is 100mA. Maar dat wordt niet "enforced". Dat wil zeggen de standaard zegt dat een device niet meer mag gebruiken dan 100mA totdat ie braaf gevraagd heeft. De standaard eist niet dat een PC poort ("host") de boel MOET begrenzen op die waarde. Als ie technisch niet in staat is om meer dan 100mA te leveren, en de software weigert het verzoek om meer, dan hoort het altijd te werken, maar de praktijk is dat veel devices die meer nodig hebben zich niet beperken tot die 100 voordat ze "ja dat mag" op hun verzoek hebben gehad. Sluit bijvoorbeeld maar eens een telefoon aan op je PC en meet de stroom. Knip de data draden door (of gebruik een charge-only kabel en je ziet: Hij gebruikt nog steeds 500mA. STOUT!

(ik verwaarloos even dat ie een veel lagere weestand heeft als ie koud is!).

TS moet m.i. mikken op 100mA voor C/<iets-meer-dan-20>. Mijn accu deed er dan 1 uur over om op 3.46V te komen vanaf de 2.5V. Dus ongeveer 5% van z'n capaciteit aan lading is er dan ingegaan.

Waarom 2.5V zowel bij TS als bij mij? Er zit een BMSje in die de "verbruikt niet veel" (maar toch iets) belasting bij 2.5V afgekoppeld heeft.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Ik zou erg huiverig zijn om met zo'n accu in het vliegtuig te stappen, ik zou hem sowieso niet meer in de telefoon opladen, en zeker niet alleen laten tijdens het laten. Eigenlijk is zo'n accu niet meer te vertrouwen, en je loopt ook het risico dat de accu nu een te hoge interne weerstand heeft, waardoor de telefoon direct uitvalt wanneer je hem probeert te gebruiken.

Wat voor cel is het eigenlijk? Een platte cel, of een cilindrische?

2.5V is nog niet kritisch wat brandgevaar betreft, maar ik zou er niet te hard op rekenen dat de capaciteit en interne weerstand van die cel nog goed genoeg zijn voor een apparaat dat je vrijwel alleen in een noodgeval nodig hebt.

Het is wel raar dat het apparaat al bij 2.5V niet meer wil laden.

Alles wat in brand kan vliegen (en dat kan een 2.5v zeker ook) moet je niet in een vliegtuig willen meenemen, een klein brandje loopt heel snel uit de hand.
(brand in een vliegtuig loopt zelden goed af)

Sommige laders keuren een cel onder de 3 volt al af voor 'gewoon' laden...

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]