Om onze domotica verder uit te werken, ben ik aan het kijken om bewegingsmelders te plaatsen. Ik werk met loxone, dus alles op 24v.
De bewegingsmelder die ik gebruikt werkt op 24v en een open contact.

https://aliexpress.com/item/33005750825.html

Dit open contact wordt echter gemaakt door een relais op 9v. Nu vind ik het echt storend om dit klikkend geluid te horen. Ik zou deze graag vervangen door een transistor (of andere half geleider die beter past).

Alvast bedankt voor de reacties

[Bericht gewijzigd door Sine op (7%)]

Ik zou dan een optocoupler in de plaats zetten van het relais. Dan wel even oppassen met de polariteit van zowel LED als fototransistor in de opto.

Beide kan, ik heb in dat soort sensors het relais al vervangen door een tor en een opto.

Die laatste optie is waarschijnlijk het makkelijkst, neem iets van een PC817, 4N35, TIL111 of andere generieke opto.

De LED sluit je met een serie weerstandje van 470Ω aan op de plek waar de spoel zat, en de transistor komt op de plek van het contact. Zet eventueel een diode in serie of antiparallel met de opto om het geheel heel te houden bij verkeerd om aansluiten van de uitgang.

super, gaan we proberen.
Bedankt voor de snelle reactie

solid state relais oftewel SSR?

Een reed relais is ook nog een optie (die hoor je niet schakelen)

Het maakt nog wel verschil wat je wilt schakelen. Een optocoupler kan soms een goede oplossing zijn, maar lang niet altijd.

aangezien het geheel van de schakeing onbekend is het niet zeker of massa doorgeven zomaar mag, dus een tor is in wezen uitgesloten.

Opto en ssr blijven over (of een reed relais met spoel, enkel dan voor wie dat nog liggen heeft :-) ) maar een opto kan niet veel stroom leveren.

je hebt van die piepkleine solid state relais waarmee je heel wat klassieke relais kan vermijden, deze bvb AQY212SX

solid state relais oftewel SSR?

Is een optie waar idd weinig aan gedacht wordt.

AQY210 211 212 214 216EH.pdf

Als het ff moet zelfs in NC beschikbaar.

LCB110.pdf

Er wordt wel aan gedacht, maar die dingen zijn minimaal 10x duurder dan een simpele opto. Dus als het niet echt nodig is worden ze niet snel gebruikt.

Op zondag 3 maart 2024 11:37:56 schreef kris van damme:
maar een opto kan niet veel stroom leveren.

Sterker nog, een opto kan eigenlijk helemaal geen stroom leveren :+

Uit de tekst van TS begreep ik dat de uitgang van het relais weer naar een ingang gaat van zijn domotica systeem. Dat kan met relatief weinig 'stroom'.