Ik wil graag een voederautomaat maken voor mijn postduiven. Graag zou ik deze via WIFI aansturen dmv een timer.
De voederbak is een smalle langwerpige bak van ongeveer een meter lang. Het idee is dat ik boven de bak een reservoir maak waar onderin een buis draait waar over de volle lengte een gleuf in gemaakt is. Zodra de gleuf bovenaan is loopt de gleuf vol met voer en als deze onderaan is valt het voer in de bak. Het moet dus een systeem worden met een draaiende holle buis. Het aantal omwentelingen bepaald dus de voer hoeveelheid.
Nu is mijn vraag wat voor motor ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Een buismotor werkt niet aangezien de buis zelf hol moet zijn dus de aandrijving moet aan de zijkant. Ook moet de motor krachtig genoeg zijn om te draaien met ongeveer 5-7kg granen ‘erboven’ op. Voor de wifi aansturing zit ik te denken een ‘Shelly’ te gebruiken.
Is een rolgordijn motor middels een kralen ketting hiervoor een idee?
Ik ben niet heel ervaren met electro motoren dus ben erg benieuwd of iemand mij op weg kan helpen.
Vriendelijke groeten,
Gertjan
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
beste Gertjan
een motor van en pellet kachel
https://pelletkachelreservedelen.be/shop/motorreductor-38c1.html?Cooki…
https://www.amazon.com.be/-/nl/Transmissiemotor-Pelletkachel-Fb1171-Ed…
Neem een ruitewisser motor, die zijn sterk en kun je bij ieder sloop bedrijf kopen voor niet teveel.
Daar zit ook een interval stand op voor één rondje.
Ik ga ook voor de ruitenwissermotor. PC voeding voor de 12V. Er zijn nog veel meer motortjes te krijgen via de autosloop, denk aan de elektrisch verstelbare stoelen, (dak)ramen en kofferbakken.
Via de kringloop/marktplaats kan je misschien ook nog iets vinden. Denk aan elektrisch gereedschap, keukenapparatuur, printers of een naaimachine.
Probeer je ontwerp (handmatig) goed uit. Want een lange sleuf moet dus ook over een lange lengte het voer afsluiten en dat kost veel kracht of lekt makkelijk. Doorgaans worden hiervoor wormwielen gebruikt. Lekken is dan geen probleem meer en de kracht is minimaal als je een klein wormwieltje maakt.
Bedankt voor ideeën zover, erg nuttig! Ik ga eens even kijken wat ik kan vinden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Gertjan
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Waarom een timer via WiFi? Waarom de timer niet rechtstreeks aan het toestel zodat ook bij een WiFi uitval de dieren hun voedsel krijgen? Dat je de timer via WiFi kan opvolgen en wijzigen is wat anders.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een ontwerp met deugdelijke RTC zodat je onafhankelijk van WiFi connectie op uur en tijd kan voederen.
Heel goed punt. Ik ben verder onbekend met de materie (RTC) etc. Maar ik zal eens even wat research doen. Hartelijk dank!!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Bijvoorbeeld een DS3231 is een heel accurate RTC of real time counter. Deze houdt punctueel de tijd bij tot op enkele seconden per jaar. Gebruik wel de N versie, deze is voor industriële toepassingen tussen -40°C en 85°C. De gewone versie is gegarandeerd tussen 0°C en 70°C. Niet dat ze niet meer werken maar de temperatuurmeting klopt niet meer en de correctheid gaat achteruit.
Hoe ver reikt je kennis van elektronica?
Een shelly is volgens mij een mooi verpakte ESP32. Ik gok dat deze zijn eigen weekprogramma kan draaien, WIFI is er dan slechts voor tijdsynchronisatie. In ieder geval een goed punt om te testen, WIFI uitzetten en kijken of er nog iets gebeurt. Ook varianten daarop, bijvoorbeeld WIFI aanlaten maar internet kabel eruit.
Als je zelf de ESP programmeert kan je natuurlijk eindeloos beveiliging inbouwen of voedertijd aanpassen aan de zonsopgang enzovoorts.
Mijn kennis van electronica rijkt helaas niet zo heel ver maar met wat hulp hier en daar kom ik er meestal wel. Ik ga beginnen met het ontwerp van de automaat zelf met de motor etc en de combinatie met de RTC en de mogelijkheid het via de telefoon de bedienen komt daarna. Bedankt voor alle inputs in ieder geval.
Een shelly is volgens mij een mooi verpakte ESP32.
Klopt. Ik heb de afgelopen week even gespeeld met zo een Shelly en die heeft inderdaad een ingebouwde timer. Er zijn ook shellys met 2 contacten indien nodig. Volledig instelbaar. Houden zelfs rekening met zon op- en ondergang als je wilt. Geen programmeren nodig.
Dan zou GJenM gewoon een programma in kunnen stellen en de aktie met telefoon moet dan ook wel lukken.