Vandaag weer eens een PCB ingestuurd, op de zelfde manier zoals ik het altijd doe, en de zelfde kwaliteit etc.

Nu krijg ik van JLC deze vraag maar snap niet helemaal wat ze bedoelen.
Iemand ? Zijn ze aan het "upsellen" ? (Omdat ik al meerdere dit soort kaarten heb laten maken).

Het is een eurokaart met alleen true-hole componenten en een paar soldeerjumpers.

As shown below, this is a full holes design,can we change the finish to ENIG and send you the supplement link? Since finish with tin , there will be hidden dangers such as tin spray plugging, short circuit to tin, etc,?

Heb je een geheel vertinde print besteld / geen soldeermasker?

Op dinsdag 5 maart 2024 15:17:48 schreef Bobosje:
Heb je een geheel vertinde print besteld / geen soldeermasker?

Wel een soldeermasker, blauw ,met wit silkscreen.

Met tin bedoelen ze echt vertind, geen HASL. De tin bij HASL blazen ze er met hete lucht overheen. Ik denk dat ze bij vertind het met tin afleveren maar ik zie dat niet bij de opties staan. Maar ik heb ze zo wel eens (foutief) binnengekregen. Dan is er inderdaad kans dat je holes volraken, al is het maar voor een deel. Ik raad het niet aan.

Ook bij SMD raad ik het af, je pads zijn teveel vertind, geen pasta meer op te zetten. En componenten staan op een soldeerbult, het werkt gewoon niet.

Ik doe tegenwoordig altijd ENIG. Het werkt zoveel makkelijker, soldeert goed en kan lang bewaard worden. HASL is veelgebruikt en zou goed moeten gaan.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (18%)]

Ha Bram,

Wat mij betreft ziet het er prima uit, zowel PCB als orderformulier.
Zeker als je eerder soortgelijke printen hebt besteld het met HASL, zou dat toch gewoon weer goed moeten gaan.

Verder, mocht er inderdaad ergens tin op een onbedoelde plek terecht komen, dan is dat met een hete bout zo verholpen.
(Ik heb eigenlijk ook nooit problemen gehad met though hole en HASL)

Dus ik zou antwoorden: "Thank you for the suggestion, but please do NOT change, and use HASL finish as ordered".

groet! Gertjan.

Op dinsdag 5 maart 2024 15:48:05 schreef miedema:
Ha Bram,

Wat mij betreft ziet het er prima uit, zowel PCB als orderformulier.
Zeker als je eerder soortgelijke printen hebt besteld het met HASL, zou dat toch gewoon weer goed moeten gaan.

Verder, mocht er inderdaad ergens tin op een onbedoelde plek terecht komen, dan is dat met een hete bout zo verholpen.
(Ik heb eigenlijk ook nooit problemen gehad met though hole en HASL)

Dus ik zou antwoorden: "Thank you for the suggestion, but please do NOT change, and use HASL finish as ordered".

groet! Gertjan.

Zo iets zal ik ze ook antwoorden , dank, het blijft hobby.

Er gebeuren bij JLCPCB wel vaker vreemde dingen...

Zo heb ik een print waarvan ik regelmatig er 25 of 50 laat maken. (de printfiles bewaren ze dus gebruiken steeds dezelfde)
Vreemd genoeg heb ik al 4 verschillende uitvoeringen gehad. (afwijking in soldeermasker, print cut-out niet aanwezig, gat verkeerde maat...)

Je zou toch verwachten dat uit dezelfde files toch ook gelijke printen komen...

Dat heb ik ook wel voor gehad, ik vermoed dat ze in de voorbereiding voornamelijk de simpeler printjes aan de nieuwkomers overlaten waardoor je juist in de printjes waar je het minste problemen verwacht inconsistente terugkoppeling krijgt.

Op dinsdag 5 maart 2024 15:13:28 schreef bprosman:
Nu krijg ik van JLC deze vraag maar snap niet helemaal wat ze bedoelen.
Iemand ? Zijn ze aan het "upsellen" ? (Omdat ik al meerdere dit soort kaarten heb laten maken).

Geen idee wat het probleem zou zijn, ik tast ook in het duister over wat ze bedoelden. Je kunt gevulde gaten krijgen als de gaten zelf erg klein zijn, maar de print lijkt me niet heel fijnmazig. Met een 0,7 of 0,8mm gat heb je dit probleem niet.

Ik zou zelf wel vragen of ze kunnen verduidelijken waar het probleem zou zitten? Ik kan me voorstellen dat de overbrugbare jumpers misschien een probleem zijn als de kier erg klein is, maar dat kan ik niet zien. Ik zie die nog wel geproduceerd worden met een pijlvorm, ik denk om deze reden. Als dit het probleem is zou je in theorie zonder testvereiste verder kunnen gaan en dan zou het hun probleem niet meer moeten zijn.

Dat "upsellen" zou kunnen, maar lijkt me raar. Ze verkopen die printjes voor zo weinig dat het toch al niet heel winstgevend zal zijn, het lijkt me gewoon een raar beginpunt om rijker van te worden.

Op dinsdag 5 maart 2024 16:06:29 schreef Kruimel:
Geen idee wat het probleem zou zijn, ik tast ook in het duister over wat ze bedoelden. Je kunt gevulde gaten krijgen als de gaten zelf erg klein zijn, maar de print lijkt me niet heel fijnmazig. Met een 0,7 of 0,8mm gat heb je dit probleem niet.

Ik zou zelf wel vragen of ze kunnen verduidelijken waar het probleem zou zitten? Ik kan me voorstellen dat de overbrugbare jumpers misschien een probleem zijn als de kier erg klein is, maar dat kan ik niet zien. Ik zie die nog wel geproduceerd worden met een pijlvorm, ik denk om deze reden. Als dit het probleem is zou je in theorie zonder testvereiste verder kunnen gaan en dan zou het hun probleem niet meer moeten zijn.

Dat heb ik ook min of meer geantwoord "het is mijn probleem" (iets subtieler).

PCBWay geprobeerd maar die zijn toch een stuk duurder.

Als ze kunnen uitleggen wat het echte probleem is ben ik wel nieuwsgierig eigenlijk. Ik zie het niet echt. Ik heb wel experimenteerprintjes laten maken van 100x100mm met alleen maar gaten, maar daar had ik ook geen problemen mee. Hoe groot is die kier tussen de pads van de jumperlinks?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (11%)]

Deze kreeg ik vorige week binnen met een soldeermaskerfout:

C14,C15,C17,C6, en C18 zijn alle dezelfde shape.
C6 en C18 zijn goed, en C14, C15 en C17 hebben een raar visse-oog achtige opening in het masker.

(ik zou niet eens weten hoe dat te maken als ik zou willen... :+ )

Alleen de verticale condensatoren dus? Dat is inderdaad apart, heb ik ook geen verklaring voor... :?

Op dinsdag 5 maart 2024 16:18:47 schreef Arco:
Deze kreeg ik vorige week binnen met een soldeermaskerfout:

[bijlage]

C14,C15,C17,C6, en C18 zijn alle dezelfde shape.
C6 en C18 zijn goed, en C14, C15 en C17 hebben een raar visse-oog achtige opening in het masker.

(ik zou niet eens weten hoe dat te maken als ik zou willen... :+ )

En de fout zit niet in de soldermask layer Gerber data?
Misschien dat ze bij de goede printen de soldermasks van de foute C's hebben gecorrigeerd (of andersom, als er geen fout in de gerber zit, een fout in hun soldermask is geslopen).

Alle Gerbers zien er normaal uit, ze maken die print al jaren...
De transistoren en diodes (ongeacht H/V) hebben er ook last van, schijnbaar een stagiare geweest...

Heel apart. Zelfs de silkscreen heeft een shift bij de foute soldermasks.

ENIG (electroless nickel-gold): gewoon een keer doen, en genieten van het blinkende goud en de prima soldeerbaarheid. Kost meestal maar een paar euro meer, per batch.

Ja kan je doen, wordt je printje wel ~$20 in plaats van $2, hier hebben we het niet over commerciële batches die door de baas worden betaald... ;)

In dit geval hebben we het over een nieuwe print met TH componenten en loodhoudende HASL, en dan moet je wel een enorme snob zijn wil je dat verschil merken. Bij een 'fine pitch' SMD ontwerp en/of een loodvrije print die in opslag heeft gelegen ben je dankbaar voor ENIG, maar hier lijkt me de meerwaarde klein.

Op dinsdag 5 maart 2024 16:55:03 schreef Arco:
Alle Gerbers zien er normaal uit, ze maken die print al jaren...
De transistoren en diodes (ongeacht H/V) hebben er ook last van, schijnbaar een stagiare geweest...

Zou een foutje met de verwerking van de 'aperture' lijst in de voorbereiding kunnen zijn geweest, het Gerberformaat heeft nogal een geschiedenis en dit soort fouten hangen er mee samen. Dit gaat mogelijk ook mis bij het paneliseren met verschillende ontwerpen op het productiepaneel. Persoonlijk vind ik het geen drama dat er af en toe eens een foutje in zit, wat mij betreft is de kwaliteit van de afhandeling relevanter. Hebben ze een nieuwe voor je in productie genomen?

't Waren er nu maar 30, dus valt mee, hebben het maar zo gelaten.
We hebben ze dringend nodig (zoals meestal) en worden met de hand bestuckt, is wel te doen. (condensators hebben we een maatje kleiner op gezet: 0805 i.p.v. 1206)

Ik moet het artikel toch eens terug zien te vinden... Maar ik heb gelezen (NASA denk ik, of iets met defensie of vliegtuigen) dat de goudlaag niet zozeer is dat ze beter uit de opslag komen, maar ALLEEN MAAR zodat ze beter uit de opslag komen. Hij zou verwijderd worden alvorens te solderen omdat goud de eigenschappen van de legering slechter maakt. Kan iemand dat toevallig zo oplepelen hoe het precies zit?

Voor consumentenspul en hobbyprojecten maakt het niet uit en lijkt me ENIG ook wel handig.

Die controle-gasten bij JLC zijn best goed. Ze hebben bij mij een keer een "onderdeel verplaatst vergeten de aanhangende draden opnieuw te leggen" gevangen.

En pas een: "Klopt het dat er helemaal geen traces zijn?"... Yup!

Als zij hier zeggen dat er problemen te verwachten zijn, dan zal dat wel. Je kan mazzel hebben, maar er is niets vervelender dan een print waarop er een onverwachte verbinding is.

Zeker hier: dat ziet er uit als een "prototyping area". Als je daar wat opzet, dan is dat waarschijnlijk iets wat je nog niet eerder gemaakt hebt. En dan twijfel je dus eerst over je eigen schema enz...

Op dinsdag 5 maart 2024 19:36:49 schreef rew:
Die controle-gasten bij JLC zijn best goed. Ze hebben bij mij een keer een "onderdeel verplaatst vergeten de aanhangende draden opnieuw te leggen" gevangen.

En pas een: "Klopt het dat er helemaal geen traces zijn?"... Yup!

Als zij hier zeggen dat er problemen te verwachten zijn, dan zal dat wel. Je kan mazzel hebben, maar er is niets vervelender dan een print waarop er een onverwachte verbinding is.

Zeker hier: dat ziet er uit als een "prototyping area". Als je daar wat opzet, dan is dat waarschijnlijk iets wat je nog niet eerder gemaakt hebt. En dan twijfel je dus eerst over je eigen schema enz...

Ik heb al ik denk meer dan 10 eurokaart printen laten maken met allemaal de zelfde footprints (mijn eigen libraries), en allemaal met de zelfde design rules, want ook daar heb ik een template voor. Dus daarom snapte ik de vraag niet. Prototype area is om zaken evt later toe te voegen, het schema werkt wel. Ik heb deze al eens gemaakt met een MAX232.

De vraag was ook apart, ik snapte het niet in elk geval.

Op dinsdag 5 maart 2024 19:15:28 schreef maartenbakker:
Ik moet het artikel toch eens terug zien te vinden... Maar ik heb gelezen (NASA denk ik, of iets met defensie of vliegtuigen) dat de goudlaag niet zozeer is dat ze beter uit de opslag komen, maar ALLEEN MAAR zodat ze beter uit de opslag komen. Hij zou verwijderd worden alvorens te solderen omdat goud de eigenschappen van de legering slechter maakt. Kan iemand dat toevallig zo oplepelen hoe het precies zit?

Komt me niet heel bekend voor, zeker omdat de goudlaag over het algemeen bijzonder dun is en oplost in veel meer tin. Op zich kan het verhaal wel kloppen, kleine hoeveelheden kunnen zeker invloed hebben op een legering, maar dat zou je moeten testen.

Chemische afwerkingen worden mede gebruikt om de vlakheid van de pads te verbeteren. Dat is voor moderne kleine BGA's en LGA's belangrijker, en zal voor het stencillen van die fijne structuren ook relevant zijn. Het hoeft geen goud te zijn, chemisch zilver is ook een mogelijkheid om dezelfde vlakheid te geven, maar dat corrodeert zelf ook makkelijk. Chemisch tin kan ook, dat wordt zelfs als etsmasker gebruikt in de loop van het productieproces, maar ik heb het nooit in gebruik gezien voor de eindafwerking. Geen idee waarom eigenlijk.

Ik dacht dat ze bij een bedrijf als JLCPCb bijna alles wel geautomatiseerd zouden hebben en dat er nog amper handjes aan te pas komen.

Op woensdag 6 maart 2024 17:17:41 schreef benleentje:
Ik dacht dat ze bij een bedrijf als JLCPCb bijna alles wel geautomatiseerd zouden hebben en dat er nog amper handjes aan te pas komen.

Ze zullen toch wel even kijken of je ontwerp wel uitvoerbaar is en er geen gekke dingen in zitten.

https://youtu.be/ljOoGyCso8s?si=wYFF6UdiS_Etafhy