Ik werd gevraagd om een tapedeck te repareren, een Sony TC515.een simpele recorder , 3 snelheden, 4 spoor stereo.
Als ik dat ding op afspelen zet, draait hij te langzaam, en na een paar seconden gaat hij steeds langzamer draaien.
De motor is een 100 volt 50 Hz wisselstroommotor, met een condensator.
Mijn vraag is nu, kan dat euvel komen door die condensator, of omdat het loopwerk verhard vet of iets dergelijk heeft. hij heeft 40 jaar stilgestaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Allebei. De simpelste "meting" is voelen of de condensator warm wordt. De simpelste "visuele controle" is kijken of het om een papiercondensator gaat. In beide bovengenoemde gevallen is de condensator meteen verdacht en zou je deze kunnen testen door meten of uitwisseling.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt het eerst over de TC-525, en later over de TC-515. Welke is het?
Beide hebben trouwens een laagspannings DC motortje...
Op zaterdag 9 maart 2024 14:54:47 schreef Arco:
Je hebt het eerst over de TC-525, en later over de TC-515. Welke is het?
Beide hebben trouwens een laagspannings DC motortje...
de 525, en er staat echt 100 volt 50 hz op hoor...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de TC-525 is een portable recorder, dus op batterijen. lijkt me raar als die een 100V 50Hz motor heeft..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blijkbaar kloppen dan beide typenummers niet, is het soms een TC-252? 
(die heeft wel een 100v motor)
Kan, maar bij de Sony tussenwielenrecorders is vast vet en uitgeharde aandrijfwielen ook vaak een probleem.
Alle rubber wielen loshalen. Sopje van kokend water en afwasmiddel maken, rubber wielen er in leggen en laten liggen tot het water genoeg is afgekoeld om je handen er in te doen.
Vervolgens met een ruwe spons alle loopvlakken grondig boenen. Daarna goed drogen. Eventueel voor het drogen eerst spoelen met demiwater als je veel kalk in je water hebt.
Asjes goed schoonmaken met wasbenzine en wattenstaafjes. Vervolgens ruim smeren met dunne olie zoals naaimachineolie. Even laten lopen en (belangrijk) al het overschot grondig wegboenen om stof aantrekken en olie op het rubber te voorkomen.
Een veel voorkomend probleem is de arm die de drukrol beweegt, die vast vet krijgt en onvoldoende tegen de band drukt ofwel die drukrol zelf die een verglaasd oppervlak heeft waardoor de band wegloopt.
Zonder gespannen tape langs de koppensectie draait de motor ook niet omdat sk302 dan nog open is. Na zolang stilstaan zou verhard en verdroogd vet op de mechanica heel goed mogelijk zijn.
Sk302 heeft een armpje/heveltje dat aan het begin van de koppensectie tussen de eerste bandgeleider en wiskop zit.
Hele uitgebreide verhaal: Reparatie: Sony TC-252
Op zondag 10 maart 2024 04:21:14 schreef mel:
dat is beter ja.. sorry, heb de nummers door elkaar gehaald
Goed bezig! Typenummer in de titel aangepast.