Ik heb op een computer twee USB-naar-MIDI adapters aangesloten.
Het lastige is dat ze zich allebei identificeren als "MIDI2.0".
Dat is dus nogal verwarrend, want je weet nooit wélke je te pakken hebt!
Nu heb ik al een truukje geprobeerd, door met de registry editor de "FriendlyName" te veranderen in "MIDI2.0-1" en "MIDI2.0-2".
Maar applicatiesoftware laat hardnekking twee keer "MIDI2.0" zien.
Misschien is het ook wel helemaal niet mogelijk wat ik wil, maar mocht iemand een suggestie hebben dan verneem ik het graag!
(Het kan natuurlijk ook zijn dat de naam gelezen wordt uit de firmware van de adapter(s) en dan is er niets aan te veranderen vrees ik.)
Ben benieuwd...
Ik ga er vanuit dat ze de namen uit de firmware van de adapters halen.
Kan je ze niet uit elkaar houden als je ze aansluit op een USB-hub?
Een hub heeft bijvoorbeeld 5 USB-aansluitingen en misschien plakt de hub nog een positie aan de firmwareinformatie. De computer moet toch op een of andere manier verschil zien tussen die twee USB-apparaten.
Kennelijk is dat inderdaad het geval!
Als ik na enig puzzelen de goede combinaties van interfaces aan de applicatiesoftware heb 'doorgegeven', werkt alles de volgende keer nog steeds zoals bedoeld. Maar zodra ik de computer aanzet zonder dat één van de MIDI interfaces is aangesloten, gaat het weer volledig fout, zelfs als ik daarna alles weer aansluit zoals het voorheen was.
En dan is het dus weer puzzelen welke interface wát moet doen.
Ik denk dat de beste oplossing is de boel aansluiten en er nooit meer aankomen, dan blijft het goed gaan!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt in allebei een lege map aanmaken. In de eerste noem je de map .1, in de tweede noem je die .2
De punt voor het cijfer zorgt ervoor dat de map altijd bovenaan komt staan omdat in de volgorde leestekens voor de cijfers en letters komen.
Je hoeft dan in de verkenner alleen maar een apparaat aan te klikken om te zien welke het is. Is het de verkeerde, dan moet je de andere hebben. 
KGE
Golden Member
De apparaten hebben vast een ander serienummer wat ook uit te lezen is via USB. Misschien kun je daar iets mee?
Als alternatief kun je proberen een kleine twee poorts USB hub te gebruiken en daar de beide apparaten op aansluiten (evt. vastlijmen). Daarmee zou de volgorde bij het aankoppelen gelijk moeten blijven.
Bekend probleem.
Ik heb het opgelost door 2 verschillende merken te nemen...
Zodra je in de midi sofware iets in wil stellen zie je daar dan de zelfde naam en dat is heel onhandig..
Aanvulling: in Midi software zie je alleen het apparaat / midi apparaat en niet de windows naam.
[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]
Oké, het is zoals het is!
Ik hoopte dat er hier een heldere geest zou zijn die "het ei van Columbus" zou kunnen aandragen, maar wat niet gaat dat gaat niet...
Iedereen bedankt voor het meedenken! 
In *Nix is dit heel makkelijk met udev-rules.
Ik neem echter aan dat jij het hebt over Windows? (Werd niet expliciet vermeld)
Als ik Google op "udev equivalent Windows" kom ik op deze pagina uit:
https://stackoverflow.com/questions/29235922/is-there-any-kind-of-udev…
Ik heb zelf geen Windows om het uit te proberen, maar misschien dat je hier iets kan vinden?
joopv
Golden Member
Bij usb <> serial adapters speelt min of meer een soortgelijke verwarrende situatie - ik moet tenminste iedere keer weer effe proberen welke COMx: poort ik nu weer moet gebruiken.
Hier heb je niks aan maar mogelijk helpt het in de speurtocht naar een oplossing voor jouw probleem.
Het probleem is, en ik ken dat oa uit de software die ik gebruik om (theater)orgels aan te sturen, dat de software de midi poort herkent, en niet de usb of andere poort.
Dan zie ie staan "GS wave table" of "midi2.0".
Ik gebruik vaak juist om die reden de Midisport interface 2x2 of groter en die worden met naam en poort herkend.
Met name die usb to midi kabeltjes geven geen goede info of naam mee.
Aan de windowskant aanpassen van de naam helpt ook niet, de software kijkt naar MIDI.
Op maandag 11 maart 2024 12:15:36 schreef joopv:
Bij usb <> serial adapters speelt min of meer een soortgelijke verwarrende situatie - ik moet tenminste iedere keer weer effe proberen welke COMx: poort ik nu weer moet gebruiken.Hier heb je niks aan maar mogelijk helpt het in de speurtocht naar een oplossing voor jouw probleem.
FTDI devices kun je "vastzetten" in Windows zodat ze steeds de zelfde COM poort krijgen/worden.
https://ftdichip.com/wp-content/uploads/2020/08/AN_132_Re-Assigning_CO…
"FTDI devices kun je "vastzetten" in Windows zodat ze steeds de zelfde COM poort krijgen/worden."
Da's mooi, maar mijn vraag heeft nóch met FTDI devices, nóch met COM poorten te maken... 
@revado: ik zal eens kijken naar zo'n Midisport interface!
[Bericht gewijzigd door Ruud123 op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zaterdag 9 maart 2024 19:43:59 schreef ohm pi:
De computer moet toch op een of andere manier verschil zien tussen die twee USB-apparaten.
Het OS gebruikt de route naar het apparaat (welke hub, eventueel meerdere achter elkaar, welk poortnummer) om de apparaten uniek te identificeren. Als je de naam of het nummer van het apparaat zou gebruiken, zou het altijd fout gaan met 2 identieke apparaten.
Tegenwoordig krijg je PNPUTIL standaard met windows. Deze kan apparaten uit- en aanzetten. Misschien is het handig als je dan via een script de apparaten in de juiste volgorde aanzet (of tijdelijk de juiste uitzet)
Ik ken niet alle argumenten uit mijn hoofd.. Iets van /disable-device...
pnputil /disable-device "USB\VID_045E&PID_00DB\6&870CE29&0&1"Het commando hieronder laat mijn twee muizen zien en volgens mij kan je dan met bovenstaande de juiste uitzetten.
pnputil /enum-devices /connected /class mouse
Microsoft PnP Utility
Instance ID: HID\MSFT0001&Col01\4&f9408d4&0&0000
Device Description: HID-compliant mouse
Class Name: Mouse
Class GUID: {4d36e96f-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Manufacturer Name: Microsoft
Status: Started
Driver Name: msmouse.inf
Instance ID: HID\VID_04B3&PID_3107\7&e0b9383&0&0000
Device Description: HID-compliant mouse
Class Name: Mouse
Class GUID: {4d36e96f-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Manufacturer Name: Microsoft
Status: Started
Driver Name: msmouse.inf
Hoe dan ook is het een omissie in die midi-software die er eigenlijk niet in had mogen zitten. Ik zou de fabrikant emailen en vragen of hij geen fix heeft of desnoods een work-around. Het moet in 2024 toch mogelijk zijn om 2 midi-adapters aan te sluiten?!
Je kunt van alles bedenken om dingen in de een of andere volgorde te krijgen, maar dan is het nog steeds de vraag of die midi-software het op dezelfde manier doet én: ook elke keer op die ene manier.
Misschien kan je hier iets mee, software die virtuele midipoorten kan aanmaken die je zelf een naam mag geven. Die kan je dan vast koppelen aan de juist MIDI poort.
https://www.tobias-erichsen.de/software/loopmidi.html
https://www.tobias-erichsen.de/software/virtualmidi.html
Op maandag 11 maart 2024 14:09:19 schreef Ruud123:
"FTDI devices kun je "vastzetten" in Windows zodat ze steeds de zelfde COM poort krijgen/worden."Da's mooi, maar mijn vraag heeft nóch met FTDI devices, nóch met COM poorten te maken...
@revado: ik zal eens kijken naar zo'n Midisport interface!
Zoals je kon zien was dit ook een reactie op JOOPV
Op maandag 11 maart 2024 23:17:20 schreef K7Jz:
Misschien kan je hier iets mee, software die virtuele midipoorten kan aanmaken die je zelf een naam mag geven. Die kan je dan vast koppelen aan de juist MIDI poort.https://www.tobias-erichsen.de/software/loopmidi.html
https://www.tobias-erichsen.de/software/virtualmidi.html
Als je virtueel wil gaan routeren dan is bome de allerbeste wat mij betreft!
( www.bome.com)
De gratis versie kan al veel, ik heb een pro licentie en dan kan echt alles.
Wat ook handig is: het gratis midiox, daar kan je alles mee testen op midi gebied. voor iedereen die actief met midi werkt onmisbaar
"gereedschap"
Het probleem wat TS heeft is ook niet dat het niet werkt, maar dat de naam die de midi interface aan de software ( dus niet aan windows) doorgeeft voor de zelfde apparaten dezelfde is.
Wissel je de usb poorten dan klopt de info in de software niet meer en zijn de apparaten gewisseld in de midi software, en dan is het zoeken met 2 identieke namen.
Dat heb ik, zoals al gezegd, opgelost door interfaces te gebruiken van verschillende merken, of met meerdere poorten zoals de Midisport 2x2 van M audio. of de Miditech midiface 2x2.
De M audio interfaces zijn bijna niet leverbaar momenteel zag ik.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als er een driver bij zit, kun je soms de gegevens daarin aanpassen met de Cypress Toolkit: https://community.infineon.com/t5/Knowledge-Base-Articles/Cypress-USB-…