Goedemorgen,

Pas op AliExpress een zonnepaneeltje met usb gekocht. Ligt al paar dagen in de zon en lijkt te laden. De accupack die eraan zit geeft ook aan geladen te worden. Echter gebruik ik de accupack in de avond dan is deze bijzonder snel leeg terwijl deze 15Ah (Action amperes) zou moeten zijn en dus meerdere malen een iPad en iPhone bij moet kunnen laden.

USB connector opengehaald en op de print lijken twee condensatoren te missen. Is het zinvol om die alsnog te plaatsen en welke waarde? (Er is weinig ruimte in de behuizing voor ze)
Als ik met een normale multimeter meet staat er netjes 5volt op en komt er (onbelast) 7volt vanaf het paneel.

Kan het zijn dat de dc-dc van het paneel en de dc-dc van accupack elkaar in de weg zitten en is dat simpel te meten en op te lossen?

Je moet belast meten, en dan vooral de rimpelspanning (scoop) Dan zie je of de elcos terecht of onterecht zijn wegbezuinigd.

Action Amperes ? Is dat net zo iets als Ali-ampere hours. De omrekening naar gewone iso Ah is simpel, gewoon delen door 10. Ik denk niet dat je 15Ah in zo'n klein doosje gepropt krijgt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

ik zou het accupack eerder verdenken, die 15Ah kan zo maar 6Ah zijn.

Als ik de accupack normaal oplaad werkt ie wel zoals verwacht en kan ie meerdere keren een iPad iPhone laden. De accupack is daarmee minder verdacht leek me.

Scoop heb ik helaas niet tot mijn beschikking en kan ik dus niet inzetten om te testen.

Hoe dom is een test met een paar condensatoren? Heb ze liggen dus kan makkelijk testen.
De switcher chip kon ik niet vinden op internet qua specs, had de hoop dat daar een referentie schakeling bijstond.

Met zulke kleine paneeltjes en zo een grote accu kan het gerust zijn dat ie 10 dagen in de volle winterzon moet liggen om 'm geladen te krijgen.

Meet de laadstroom die uit het paneel komt eens. Het zou me niet verbazen als je op minder dan 0,5a uitkomt. M.a.w. je accupack laadt wel, maar slechts erg langzaam en je moet meerdere dagen in de zon opladen om één keer een telefoon op te laden.

In mijn geval doet een paneeltje dat 500mA in de herfstzon doet, maar 70mA als de wolken voor de zon schuiven.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]

het zou me niets verbazen dat die accu alleen maar denkt dat hij laadt

die paar watt van het zonnepaneeltje is net genoeg om 5V op te wekken, zodra je daar iets van last aan hangt is het weer verdwenen

dus het ledje brandt, maar als je meet zie je zo'n zaagtand.
- dc bouwt 5V op,
- ledje gaat aan van laden,
- lader start op,
- 5V zakt in,
herhaal
een paar condensatoren bijplaatsen, vertraagt het hikken alleen, je wekt nog steeds niet het vermogen op voor een stabiele lading

grof gerekend, laat dat 1/100e paneel zijn, dus 3Wp
rond deze tijd van het jaar doen ze de helft, dus heb je nog 1,5Wp, min je verliezen van je switchers, je moet al blij zijn als er 1 watt uit komt

idd die panelen leveren amper iets aan stroom, zeker in dit jaargetijde. wil je 15Ah laden in 1 dag heb je wel wat meer nodig.

Je kunt het accu pack meten mbv een load met "meet-software", een load plus een klok, een weerstand en een klok.

Met een DMM kun je de laadstroom meten. Met een scoop de rimpelspanning. (Je hebt voor veel dingen helaas gewoon een scoop nodig, die kosten gelukkig geen drol meer tegenwoordig) Met een DMM kun je alleen DC meten en AC met een niet te hoge frequentie, hoe hoog staat in de specs, hoe goedkoper de meter, hoe lager de max frequentie en crest factor. Voor dit soort werk is een 10 MHz scoop al voldoende. Een analoge 10 MHz koop je voor 25 euro of gratis, een low budget 10 MHz scoopmeter koop je al voor 50-100 euro. Voor dit soort werk voldoende.

Zonnepaneeltje is vreselijk klein. En dan is het ook nog eens alles behalve zonnig weer. En ligt het wel goed op de zon gericht?

Ik denk dat dat zonnepaneeltje met die accu wel aardig doet wat je er van kunt verwachten. Die condensatoren erbij plaatsen zal weinig of niets uitmaken. Er zal naast de plus vijf volt alleen misschien iets minder storing op de uitgang staan. Een gevoelige kortegolf ontvanger zal met dit als voeding waarschijnlijk alleen maar storing ontvangen. Met of zonder die condensatoren.

Alleen op een mooie zonnige dag op equatoriaal gebied zal dit ding waarschijnlijk redelijk werken.

Allen bedankt voor de info. Zoals gezegd die scoop heb ik nog niet, is een usb scoop dan een zinnige investering?

Stroom meten klinkt als goed plan, aangezien de accupack zelf vier laad leds heeft en daarmee aangeeft bijna vol te zijn is de snelheid van ontladen niet logisch.

Paneeltje ligt in volle zon. Zonder volle zon verwacht ik er idd niet zoveel van. Ik ga verder meten.

En vreselijk klein? 5x groter dan de andere pack met ingebouwde cell. Die raakte in volle zon in zomer einde dag net vol

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (14%)]

https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/oscilloscopes-c-47/f…

Geen ervaring met USB, ik heb liever losse apparatuur. Dat is ook veiliger. Als je USB scoop niet echt geisoleerd is dan blaas je naast de scoop ook de PC op.

Op zondag 10 maart 2024 11:56:59 schreef rudig76:

En vreselijk klein? 5x groter dan de andere pack met ingebouwde cell. Die raakte in volle zon in zomer einde dag net vol

Met chinese apparatuur weet je nooit precies hoeveel capaciteit en laadstroom je nu eigenlijk hebt, tot je het zelf meet.

Het kan zomaar zijn dat die powerbank met ingebouwde zonnecellen een accu'tje van 3,7v 1500mAh heeft. Die krijg je dus redelijk gemakkelijk vol.
De andere powerbank ziet er uit alsof ie het formaat heeft van een 3,7v 10000mAh powerbank. Die verkopen ze ook bij bijvoorbeeld Action voor 12 euro (zonder zonnepanelen). Een grote test van powerbanks van die formfactor zitten allemaal tussen de 8Ah en 12Ah accucapaciteit bij 3,7v. De cellen staan weliswaar in serie maar als je kan zeggen 'er zit 10Ah aan accu's in!' doen ze dat natuurlijk.
De capaciteit wordt zelden tot nooit bij de uitgangsspanning van 5v gespecificeerd.

Via Marktplaats net een scoop gevonden voor 20 euro, dan kan ik echt gaan meten.

mA meten met mijn multimeter VC555 gaf weinig resultaat.

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (27%)]

Met een scope kan je de laadstroom niet (makkelijk, praktisch, zonder externe middelen) meten, juist een multimeter is hier het juiste apparaat.

Begin met het meten van de laadstroom. Wat die omvormer doet, maakt helemaal niets uit als je zonnepanelen geen stroom in je accu duwen. Leuk dat die omvormer oscilleert, maar als daar zo goed als geen stroom achter zit, heeft dat geen betekenis.

Een interessante ontwerpfout die we hier op CO ooit zijn tegengekomen (meen ik, kan ook elders op het elektronica-internet zijn geweest) was een zonnelader waarbij het laad-lampje brandde, maar de accu niet oplaadde.
Wat bleek, het laad-ledje trok meer stroom dan het zonnepaneeltje opwekte, en het ledje draaide op de accuspanning ofzo terwijl de aanstuur-tor werd opengestuurd door het zonnepaneel.
Onder de streep verbruikte het ledje dus evenveel of meer stroom dan het paneel opleverde als er genoeg licht was om die tor open te sturen maar niet meer dan dat, en werd het accu'tje dus leeggetrokken door dat lampje :+

Snap wat je zegt qua verbruik van laad ledje, maar waarom dan eerst 1 laad ledje aanzet en ze einde dag alle vier laden is me dan een raadsel.

Ter test de condensatoren ertussen gezet. Baat het niet dan schaad het niet.

mA meten levert eigenlijk niet op qua getallen waar ik wat mee kan.

Hoe en waar meet je precies, en wat zijn die getallen? Meet je correct, dus gelijkspanning op het juiste bereik?

Die getallen hebben we nu juist nodig om te zien waar de bottleneck zit.

God mag weten hoe die lampjes werken. Dat is het probleem van directe china import. Laadstatuslampjes kunnen net zo goed gewoon op een timertje werken dat bijhoudt hoe lang de spanning er op staat, met als laadelektronica puur de interne weerstand van de zonnecellen en het protectiecircuit (if any...) van de accu.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (46%)]

Snap dat meten van de milliampere’s wel cruciaal is, echter als het niet lukt dan lukt het niet.
Wat ik heb gedaan is meter op de stand uit de foto.
En een aangepast usb kabeltje met een onderbroken min de meter tussen de min gezet zie foto.
En een accupack aangesloten, geen resultaat.
Arduino ipv accupack aangesloten ook geen resultaat. Spanning lijkt niet aan te komen bij het apparaat.
Plus en min omgedraaid geen resultaat.
Min draad aan elkaar gesoldeerd en plus onderbroken, zelfde bovenstaande metingen, geen resultaat.

Geen resultaat is nul op het display en soms 0,01 op display.
Als voeding trouwens een iPhone lader aangesloten en niet de zonnecellen, om zeker te zijn dat er echt stroom gaat lopen.
Een niet onderbroken kabel tussen iPhone lader en pack is direct lampje van pack aan en laden (voor zover ik weet dus geen gedoe met communicatie tussen lader en pack)

Op zondag 10 maart 2024 15:02:29 schreef rudig76:Een niet onderbroken kabel tussen iPhone lader en pack is direct lampje van pack aan en laden (voor zover ik weet dus geen gedoe met communicatie tussen lader en pack)

Zekering van je multimeter niet gesneuveld ?

Ik zag gisteren een teardown video over een Chinese USB charger. 3,5A per poort (3 poorten) en 1 poort voor snelladen. Alle 4 de poorten zaten gewoon parallel dus geen snellaad poort. En zelfs een poort alleen haalde de 3,5A niet. (haalde veel minder, weet niet meer hoeveel, ik dacht 1,5A) Typisch Chinese specs. 4x3,5A = 14A qua opgave, 1,5A werkelijk, oftewel eerst het standaard China-Crap Correctie Percentage (CCCP) toepassen. Meestal is de echte waarde 10% van de opgegeven waarde :-)

Even checken of de zekering van je meter niet stuk is. Edit, normaal gesproken heb je een aparte ingang voor stroom meten maar dat ding van jou heeft 2 vaste meetsnoeren ??? Hij kan maar 200 mA, als daar een zekering zit zal die wel stuk zijn. Een zonnepaneel levert waarschijnlijk veel meer. Zit er niks onder die doppen ? Tijd voor een echte DMM ;-)

Twee dezelfde meters die beide zelfde resultaat geven. Net andere last geprobeerd een ventilator.
Ook geen effect. Vaag verhaal die meters

Max 200 mA, die zekeringen zijn nu van beide dood. Is ook een vage meter :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Een vage meter is het niet, gewoon een heel basic meter zonder het normaal standaard 10a bereik. Mijn simpele analoge metertjes hebben allemaal ook vaste meetsnoeren en géén 10a bereik.

De meting is verder correct, en het idee om eerst te testen met iets waarvan je zeker weet dat ie stroom levert is ook een goed plan. Maar je hebt dus minstens 500mA (meest basic USB norm) gemeten op het 200mA bereik dus je zekeringetje is nu zeer waarschijnlijk stuk.

De meting die je nu wilde uitvoeren, kan met het 5 euro multimetertje van de Aldi en Action. Die heeft een 5a bereik wat voldoende is voor deze meting.
Die meter verder niet voor netspanningszaken gebruiken, hij is aardig sketchy.

Als je meer elektronica wil doen, koop dan een iets luxer model. Voor 40 euro bij een europese webshop heb je tegenwoordig iets waar je 10 jaar tevreden mee zal zijn.

Reden om de zekering niet te verdenken was omdat alles verder werkte op de meter. Toch (had geen zekering) deze maar doorverbonden en gemeten op zonnepanelen.
En zie hier een waarde waar we wat mee kunnen 70 mA in de zon en 50 op de plek waar ze normaal liggen. Het 10A pack laad dus in 124 uur naar vol (grof gerekend) en daarmee klopt weer dat ie niet volraakt.

Veel geleerd weer vandaag, en idd de meter is niet vaag als de zekering kapot is.

Nu maar is zekeringen bestellen.
Dank voor alle input, morgen de scoop ophalen en idd is nadenken of een betere ampere meter handig is. Tot nu toe met Arduino / esp32 en af en en in een auto simpel wat meten waren deze meters prima.

Op zondag 10 maart 2024 15:23:03 schreef Ledlover:
Een vage meter is het niet, gewoon een heel basic meter zonder het normaal standaard 10a bereik. Mijn simpele analoge metertjes hebben allemaal ook vaste meetsnoeren en géén 10a bereik.

Ze zullen vast bestaan maar Ik heb nog nooit een analoge meter met vaste aansluitdraden gezien. (muv buisvoltmeters maar die hebben meer dan twee draden)

Vaag omdat je nu heel erg moet uitkijken dat je niet de knop draait als je probes ergens aan zitten. Als je 230V meet en dan per ongeluk de knop een klikje naar rechts draait krijg je vuurwerk. Jij noemt het sketchy, ik vaag, we bedoelen het zelfde.

Maar idd, als je meer met electronica wilt doen zou ik ook een betere meter kopen.

Dit heerlijke chinese prulletje doet veel dienst op de werkbank om te zien of een weerstandje nu een bruine of een rode ring heeft, voor continuiteitstest (hij heeft 'n piepertje), om te zien wat de stroom door een elco tijdens het formeren is, of om in het algemeen te zien of een spanning in the ballpark is.

Nauwkeurig of kwalitatief? Nope. Handig? Ik kan niet zonder.
De eerste van dit type kocht ik bij Conrad maar die heeft ze volgens mij niet meer. Deze komt direct uit china en is duidelijk onnauwkeuriger.

Geen 10A bereik, deze gaat ook maar tot 200mA. Ik meen dat ik een extra zekeringetje er in heb geplakt met plakband...

Laat ik nog even benadrukken dat dit niet mijn enige meter is. Een digitale met alle gebruikelijke bereiken, losse meetsnoeren en zekeringen ligt ook gewoon op de werkbank. Ik gebruik iedere meter voor hun eigen klusjes.