Ik heb van werk een vintage mettler weegschaal gekregen maar hij weegt niet meer correct. Ik zou graag een handleiding vinden of iets van instructies hoe dit misschien te fixen.
Alles lijkt het te doen aan de weegschaal alleen hij weegt niks correct hij gaat aan alle knoppe doen iets, er zijn andere modellen met meer knoppen die hier niet op zitten, ik weet niet of die er ooit wel opgezeten hebben en weet niet waar deze voor zouden dienen. Als iemand hier iets over weet zou dat top zijn.
Van deze Mettler weet ik niks, behalve dat hij bedoeld is om mineralen te wegen.
Maximaal 160 karaat = 160x0,2 = 32g
Niet echt geschikt als keukenweegschaal dus
Wel een mooi instrument.
Op zondag 10 maart 2024 12:07:35 schreef GJ_:
Van deze Mettler weet ik niks, behalve dat hij bedoeld is om mineralen te wegen.
Maximaal 160 karaat = 160x0,2 = 32g
Niet echt geschikt als keukenweegschaal dusWel een mooi instrument.
Inderdaad geen keukenweegschaal! Wel supergaaf mocht ik hem aan de (goeie) praat krijgen! Leuk projectje dus
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Zit er ergens een transportblokkeer-hendel of schroef verstopt?
Heb ik bij onze laboratoriumbalans (4 cijfers achter de komma) wel eens gehad. Klein hendeltje aan de zijkant, aangestoten door iemand bij het schoonmaken of opruimen...
Ook een Mettler trouwens. Ietsje nieuwer, ik schat jaren 90. Compleet met uitgeput VFD
maar hij wordt weinig gebruikt dus dan maakt dat niet heel veel uit.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]
Op zondag 10 maart 2024 12:19:03 schreef Ledlover:
Zit er ergens een transportblokkeer-hendel of schroef verstopt?Heb ik bij onze laboratoriumbalans (4 cijfers achter de komma) wel eens gehad. Klein hendeltje aan de zijkant, aangestoten door iemand bij het schoonmaken of opruimen...
Ook een Mettler trouwens. Ietsje nieuwer, ik schat jaren 90. Compleet met uitgeput VFDmaar hij wordt weinig gebruikt dus dan maakt dat niet heel veel uit.
Niet wat ik kan zien, alleen draaiknoppen. Wel een goeie om op te letten
Op zondag 10 maart 2024 12:16:48 schreef Paulinha_B:
Eens rondhoren in de diamantsector? Kennissen/relaties in Antwerpen?
Ik zal op werk eens vragen of iemand een echte veteraan uit antwerpen weet die hier meer over kan vertellen. Komt ook van een diamantair dus ik denk van wel!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ooit had ik onder mijn klanten een Antwerpse handelaar in synthetisch diamant, het spul dat gebruikt wordt in slijpschijven en zo. In die branche is zo'n weegschaal deel van de basisuitrusting, zoals voor ons elektronici een multimeter.
Zo'n balans heet een analytische balans en is geschikt voor kleine hoeveelheden/gewichten. Er zit bij mijn weten geen elektronica in een dergelijke balans uit ver verleden. Wel moet er een handle voor vergrendelen opzitten.
In de zestiger jaren heb ik tijdens mijn opleiding met een dergelijke balans van Mettler gewerkt. Alleen lijkt dit toestel ouder, wellicht uit de vijftiger jaren. Het waren precisie-instrumenten, volledig mechanisch, prachtige techniek.
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
misschien heb je hier wat aan
https://www.youtube.com/watch?v=6hzxwNfq1Ko
de wiggen, waar de balansarm op balanceert, zijn bij dit soort weegschalen uit glas. daarom is er steeds een blokkeermechanisme voor het transport.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
: Het is een zogenaamde SUBSTITUTIEBALANS.
Die kunnen zéér nauwkeurig wegen tot in de fracties van miligrammen), vermits dat ze op een stabiele, trillinsvrije basis staan. Op het practicum stondens ze op een groot blok graniet!
Ik moet ergens een handleiding van een vergelijkbare weegschaal hebben. Merk weet ik niet meer.
Er moet ergens aan de onderkant een transport arretteerschroef zitten, die je los moet draaien, nadat je het apparaat waterpas hebt gesteld.
Veder zit er een aretteerknop, die het systeem beschermt tijdens het laden van het schaaltje en een verlichting in voor de schaal (doet het lampje het?). De schaal is namelijk een combinatie van een decade instelling (grof) en een projectiesysteem.
Om te wegen moet je eerst grof het gewicht instellen met die decade-knoppen en vervolgens doorgaan tot de schaal bijna nul bereikt. Dee rest moet je van de streepjes in het venster aflezen. Lees de handleiding goed!
Hier is het verborgen mechanisme van de weegschaal te zien:
Ik heb hier trouwens een Mettler schaal staan. Komt uit het Lab van een gesloten suikerfabriek. De werking is gelijk aan die in de hier gegeven handleiding.