Een aantal cellen type Lithium kobalt heb ik over en wil ik gebruiken voor een elektrische fiets of thuisaccu. Nu heeft de accu een afwijkende spanning van veel de vaker voorkomende LiFePO4 cellen. Voltage limit van 4,0 V met een peak van 4,1 V. Discharge 2,7 V en peak 2,3 V. Stroom is naar inschatting 20A.

De duurdere BMS'en zijn instelbaar qua spanningen, maar qua budget wou ik het wel onder de 50 euro houden. De meeste BMS'en gaan door tot 4,25V en zijn daarmee niet geschikt voor mijn cellen. Het gaat om circa 10 tot 12 cellen in serie.

Zelf iets bouwen met een ATTINY zou kunnen, maar off-the-shelf heeft sterk de voorkeur.

Als je de cel met precies 4,0V x 10 serie = 40V gaat laden dan kom je in principe nooit boven de 4V per cel. Maar het balanceren is dan wel een probleem.

Zelf iets bouwen met een ATTINY zou kunnen,

HEt opladen is het probleem nietdat is gewoon de juiste spanning aanbieden. Maar hoe wil je dat gaan balanceren voor een 10S accu heb je 10 ADC kanalen nodig en 10 fetjes met weerstanden dat zijn al 24 io pinnen

Op zondag 10 maart 2024 19:08:24 schreef benleentje:
Als je de cel met precies 4,0V x 10 serie = 40V gaat laden dan kom je in principe nooit boven de 4V per cel. Maar het balanceren is dan wel een probleem.

[...]HEt opladen is het probleem nietdat is gewoon de juiste spanning aanbieden. Maar hoe wil je dat gaan balanceren voor een 10S accu heb je 10 ADC kanalen nodig en 10 fetjes met weerstanden dat zijn al 24 io pinnen

dergelijke accu's worden doorgaans niet actief gebalanceerd, alleen bemeten per cel. het heeft ook weinig nut, is het pack eenmaal uit balans door leeftijd of slijtage dan houd het toch al snel op, dat kun je met een klemspanning meten per cel ook bereiken.

De originele BMS voor 6 cellen heeft 82 Ohm weerstanden erop zitten. Het hergebruiken van deze BMS leek mij te ingewikkeld (CAN-bus, waar ik geen ervaring mee heb). Zie foto.

het heeft ook weinig nut,

De accu kan in onbalans raken allang voordat die versleten is anders had met het balanceren ook niet uitgevonden als het toch geen nut heeft ;).

Canbus werkend krijgen lijkt mij eenvoudiger als een complete eigen BMS ontwerpen toch?
Maar als balanceren niet nodig is, is het opladen van de accu niet zo heel moeilijk zolang de spanning precies goed is.

Op zondag 10 maart 2024 23:54:48 schreef benleentje:
[...]De accu kan in onbalans raken allang voordat die versleten is anders had met het balanceren ook niet uitgevonden als het toch geen nut heeft ;).

Canbus werkend krijgen lijkt mij eenvoudiger als een complete eigen BMS ontwerpen toch?
Maar als balanceren niet nodig is, is het opladen van de accu niet zo heel moeilijk zolang de spanning precies goed is.

je ziet het actief balanceren vaak bij toestellen die lang aan netstroom hangen. bij gereedschap accu's waar de ontlaadstroom hoog is word het vrijwel niet gedaan. wrs zit er wel enige selectie in dergelijke cellen.