Allereerst vond ik de schakeling die ik dacht te hebben gezien in het "30x schakelingen" boek van Elektuur, het bleek in "het voedingenboek" te staan:
Dit werkt alleen met een enkele opamp vanwege het gebruik van de voedingsstroom, maar ik zie zo snel geen beperkingen in welke je gebruikt. Een BJT opamp lijkt een logische keuze omdat die een grotere ruststroom hebben waar makkelijker mee te werken is. Een NE5534 of 741 zouden zo moeten werken. De tekst bij dit schema suggereert een weerstandswaarde voor R1 en R2 die zo groot is dat de ruststroom van de opamp er 0,6...0,7V over doet vallen. In dat geval zou ik zeker een paar emitterweerstanden bij de transistoren plaatsen of voor een iets lagere weerstandswaarde gaan zodat je minder gevoelig ben voor 'thermal runaway'. Bij de meeste opamps is de ruststroomindicatie nogal breed. Dit alleen ter informatie, want ik denk dat je deze schakeling niet nodig hebt.
Op woensdag 13 maart 2024 12:24:54 schreef necessaryevil:
Klopt het dan dat de stroom door de massa dan hooguit gelijk is aan de uitgangsstroom? De uitgangsspanning is 1.228v RMS, een typische line-in is 10kΩ. Loopt er dan <0.1228 mA rms door de ground of vergeet ik dan nog iets?
Ik weet niet precies wat je nu bedoelt met ruststroom eigenlijk. In mijn beleving is de ruststroom de stroom die door de uitgangstransistoren loopt van de positieve naar de negatieve voedingslijnen:
Deze stroom loopt alleen de voedingspinnen in en uit, maar nergens anders. Als er aan de uitgang stroom loopt verandert dat de ruststroom niet, de opamp is dan alleen niet meer in rust en de stroom heet dan de laststroom. Als je er nu een luidspreker aansluit naar je virtuele massa wordt dat relevant, maar nu sluit je hem via een seriecapaciteit aan op de "echte" massa van een volgende versterkertrap waar de fractie van een mA die je noemt loopt. De vituele massa die je hebt gemaakt heeft hier geen functie in.
Er is ook de 'input bias' stroom, dat is de interne ruststroom van de ingangsstrap gedeeld door de versterkingsfactor van de ingangstrap. Deze stroom is in BJT opamps in de nano tot microampere, en in die hoedanigheid niet groot genoeg om relevant te zijn voor de berekening van de stroom door massa.
Hoeveel zou daar door lopen? Die diode gaat pas geleiden bij 15v zie ik.
Tja, dat is een goede vraag. Als het goed is loopt er nooit stroom door een VDR, die zijn er niet omdat ze het geluid beter maken, maar om de ingang te beveiligen. Als je iets bouwt waar de ingang van je elektronica met een jack- of tulpkabel met de buitenwereld is verbonden is de kans op elektrische mishandeling aanwezig. Probleem is alleen dat als je dat ding aan je virtuele massa verbindt is de impendantie van je VDR die in beveiliging schiet veel lager dan die van de uitgang van de opamp/buffer, waardoor die het zwakke punt worden. De VDR is vanuit een ontwerpperspectief een goed idee, maar ik zou hem hier weglaten. Je bent nu niet bepaald een stuk high-end audiosysteem voor massaproductie aan het ontwerpen.
Op dinsdag 12 maart 2024 12:24:31 schreef necessaryevil:
//edit 2:
Het schema van de versterker:
[bijlage]
Dit had er eerder moeten staan... 
Dit is niet het schema van de versterker, dit is een voorbeeldschema in een datasheet, en dat maakt uit. Zo te zien is er een Vref die als vituele aarde dient voor het signaal dat twee instrumentatieversterkers in gaat. Die spanning zou je eigenlijk moeten gebruiken als virtuele massa voor je ingangstrap zodat je de 0,22µF ingangscondensator weg kan laten. Afhankelijk van hoe hij wordt gegenereerd kan je die direct gebruiken of wil je er nog een buffer aan hebben. De uitgang is gebrugd (al zou ik deze opstelling differentieel noemen), waardoor er geen uitgangselco nodig is.
In de massapunten met groen loopt weinig stroom, de rode componenten/aansluitingen moeten weg en alleen over de paarse massapunten zou je moeten nadenken. Als het uitgangssignaal naar een schakeling gaat die gerefereerd is aan VEE moet je alleen de condensatoren tussen VEE en je virtuele massa handhaven. C2 en C8 zullen dan alleen tussen VCC en VEE moeten zitten, en niet meer aan de virtuele massa. Het laagdoorlaatfilter en de VDR aan de ingang laat ik even weg.
Dit had er eerder moeten staan...
Dit is niet het schema van de versterker, dit is een voorbeeldschema in een datasheet, en dat maakt uit. Zo te zien is er een Vref die als vituele aarde dient voor het signaal dat twee instrumentatieversterkers in gaat. Die spanning zou je eigenlijk moeten gebruiken als virtuele massa voor je ingangstrap zodat je de 0,22µF ingangscondensator weg kan laten. Afhankelijk van hoe hij wordt gegenereerd kan je die direct gebruiken of wil je er nog een buffer aan hebben.
De Vref is volgensmij niet naar buiten uitgevoerd, die is alleen aanwezig in het IC.
Is het filter tussen de TVS diode en U1A alleen om transients tegen te gaan?
Nee, het is om HF te filteren. Een signaal van in de MHz is best mogelijk en kan je opamp verzadigen. Je kunt dat filter laten zitten bedenk ik me nu trouwens, de stroom zal via de ontkoppelcondensatoren naar de massa "echte" massa vloeien als het 'common mode' is, en via de massa van de ingangsaansluiting vloeien bij differentiële signalen. De afsnijfrequentie van dit filter is overigens nog best hoog met ~3MHz, het is me niet helemaal duidelijk waarom het zo hoog is.
Op woensdag 13 maart 2024 15:00:06 schreef necessaryevil:
De Vref is volgensmij niet naar buiten uitgevoerd, die is alleen aanwezig in het IC.
Dit is wel waar ik ga stoppen met de analyse met de gegeven informatie. Speculeren over een schakeling waar niet meer dan een deelschema van een onbekende chip van bekend is, is gewoon frustrerend. Waarom geef je zo weinig informatie? Is het geheim? Heb je het bord? Kan je er een link voor geven, traces volgen, foto's maken, nummer van de chip lezen, datasheets downloaden? Feedback geven is op deze manier gewoon te veel werk.
Zoals het circuit gepresenteerd wordt leek het me een volumeregeling voor algemeen gebruik. Ik had er in eerste instantie niet aan gedacht dat het schema van de versterker nodig zou zijn. Ik had in het begin ook nog in gedachten om zowel de rail splitter als de volumeregeling te gaan gebruiken voor meerdere projecten. Dat laat ik nu even varen, daar kan ik later nog naar kijken.
Het schema van de versterker heb ik nooit gehad, maar ik denk dat het gewoon het schema is dat jb de datasheet staat. Ik zal daar nog naar kijken.
Overigens zie ik in de datasheet geen enkele pin die met de referentie in de chip verbonden is. Ik weet fus ook kniet waar ik die op het bord moet gaan zoeken, ik denk dat die pin er niet is
9
Audio is AC, er loopt geen relevante AC stroom door een voldoende ontkoppelde referentie.
Omdat ik merk dat dit topic mij nu al irriteert laat ik het verder links liggen. Succes!
Op woensdag 13 maart 2024 17:27:43 schreef Aart:
Audio is AC, er loopt geen relevante AC stroom door een voldoende ontkoppelde referentie.
Omdat ik merk dat dit topic mij nu al irriteert laat ik het verder links liggen. Succes!
Je spreekt jezelf tegen!
Ik was even vergeten, het bordje was toch nog onderweg. Ik heb wel eerder zo'n bordje vast gehad. Ik heb het bordje toen bekeken en kwam tot de conclusie dat het circuit op het bordje hetzelfde is als het circuit in de datasheet. Daarom heb ik dat gepost.
Dit is wat ik er nog van weet: Achter de potmeter zitten twee condensatoren, daar kun je net een stukje van zien. Die twee condensatoren zorgen ervoor dat de ingang AC gekoppeld is.
Verder zit er nog een grote elco op voor de voeding. Op het plaatje staat AC/DC 12V in, dat klopt niet, er mag alleen DC in. De versterker wordt met een enkele voedingsspanning. Er is geen referentiepin, die is namelijk inwendig. Ik heb dus nergens een symmetrische voedingsspanning. Is er nog iets anders van belang?
Wat ik met de ruststroom bedoel is wat ze in de datasheet soms de Quiescent Current of de Supply Current noemen. Ik denk deze stroom het grootste aandeel zal zjin van de totale stroom. Ik had er op gerekend dat de voedingstroom voor het grootste deel uit "Quiescent Current" zal bestaan, klopt dat?
In eerste instantie wilde ik de railsplitter berekenen op het Quiescent current. Die had ik voor 4 stuks NE5532 uitgerekend op 64 mA. Ik realiseer me me nu dat deze stroom tussen de V+ en de V- loopt, neit door de ground. Als ik de TVS weglaat denk ik dat de stroom door de ground in de ordegrootte van de stroom door de ingang+uitgang zal bestaan. En dat is peanuts, dat kan wel met een gewone opamp.
Ontsporings-alert! De term Vref komt uit de datasheet die in deze post naderhand toegevoegd is:
Op dinsdag 12 maart 2024 16:53:32 schreef necessaryevil:
De versterker is inderdaad ac gekoppeld aan de ingang. Maar die condensator kan er altijd nog tussen?//edit:
De versterker is ac gekoppeld aann de ingang. De uitgang is dc gekoppeld. Het schema is vermoedelijk gewoon het schema uit de datasheet. Ik zal dat nog even nalopen. Ik heb een Chinees printje zonder schema.Ondertussen ga ik even nadenken wat er mis gaat met de volumeregeling en een versterker die direct gekoppeld is.
Het gaat dus om de TDA7297, en daar staat dit schema waar de Vref genoemd werd:
Het is geen referentiespanning in de letterlijke zin van het woord, maar een hulp om de interne opamps op de optimale instelling te laten werken. Dit wist ik niet omdat de informatie om welk component het ging pas later arriveerde en het typenummer niet in tekst staat.
In elk geval moet de ingang AC gekoppeld blijven dus die 220nF condensatoren moeten blijven. Geen probleem, het zal wel werken. Ik ga er niet verder over nadenken, ik denk dat we even moeten wachten tot de schakeling daadwerkelijk gebouwd is.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Om mijn punt nog even sterker te maken...
Aan de hand van de datasheet van het IC op het printje, ligt de gevoeligheid voor vol vermogen rond de 250mV voor het aangegeven type IC.
Er is dus geen voorversterker nodig, het printje is gevoelig genoeg voor "bijna" iedere normale bron.
Maar, ik ga niemand afhouden van het experimenteren met een schakeling die men interessant vind.
Een paar opmerkingen betreffende de Baxandel volume regeling.
Als eerste, direct aan de opamp uitgang een 100Ω serie weerstand opnemen.
Verder ben ik het met Aart eens dat je aardig wat problemen kan verwachten met de twee opamps waar de volume potmeter overheen staat.
De rede is deze, deze twee opamps staan in serie(binnen 1-loop) en dat is bij lage versterking vragen on problemen door de te kleine fase marge en dit wordt nog erger gemaakt doordat de potmeter met bedrading aan de -ingang van de opamp combi hangt.
Dat kan lastig worden het bij verschillende volume instellingen, doordat de parasitaire capaciteiten voor generatie verschijnselen kunnen zorgen, hoe de bedrading naar de potmeter kort.
De serie weerstand van 100Ω helpt hier trouwens ook een beetje mee om het gunstiger te maken.
De schakeling in de datasheet is wat mij betreft een verkooptruc van TI, dit om lekker veel opamps te kunnen verkopen.
Dat komt meer voor, ook bij andere chip bakker. 
Groet,
Bram
PS
Dat waren weer flink veel taalfouten, 39C in de schaduw werkt niet echt mee!
Ik heb hier een zak lineaire stereo potmeters liggen. Ik heb bij mijn vorige projectjes enig gekraak aan het begin van de potmeter. Dat zou kunnen komen door dc op de potmeter (kwam dit nou door offset of door bias van de versterker?). Maar dit zou net zo goed kunnen komen door de leeftijd van de potmeter of door mijn soldeerkunsten. Je kunt in theorie ook een betere volumeregeling maken met een actief circuit, met alleen een potmeter aan de ingang ga je eerst verzwakken voordat je gaat versterken. Met een actieve volumeregeling ben je dynamisch aan het versterken. Ik schrijf 'in theorie', omdat ik door jou (Blackdog) uitleg begrijp dat dit hier niet opgaat, er moet sowieso alleen verwzwakt worden.
En inderdaad, het is ook om te knutselen. Behalve de volumeregeling lijkt het me handig om een klein schakelingetje achter de hand te hebben om een symmetrische voedingsspanning te maken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi necessaryevil, 
Nog een rijtje voor iedereen betreffende log potmeters, dat kan nog een stukje langer zijn dan dat ik hier laat zien met redenen waarom de gelijkloop en kraken optreed.
1
De potmeter moet zowel aan de ingang als ook aan de uitgang, AC gekoppeld zijn voor minimale DC kraak.
2
Voor goede gelijkloop bij stereo(of meer kanalen) moeten de kanalen goed zijn uitgezocht, gepaard en/of getest
en dat kost geld, resultaat hiervan dat fabrikanten dit geheel of gedeeltelijk achterwegen laten.
3
Leeftijd, slijtage potmeter as in de bus, geeft gelijkloop problemen en extra druk op de koolbaan,
dit door het schommelen van de as in de bus.
4
Te weinig vingers die contact maken met de koolbaan, geeft meer slijtage en minder goed gedrag.
5
Viezigheid uit de omgeving die zich vast zet op de koolbaan en de contact vingers, dat uiteindelijk als schuurpapier werkt.
Bij "open" potmeters is dit een groter probleem.
.-----------------------------
Een logpotmeter heeft als goed toegepast een spanning verzwakking van ongeveer 10x op de 12 uur stand.
Laten we aannemen dat een fabrikant een versterker goed heeft ontworpen en gene extra marketing gain heeft toegepast. 
Je draait een CD die door de mastering technicus een maximaal signaal niveau heeft gekregen van een paar tienden van een dB onder het maximale niveau, dit zoals het hoort.
Dus speel die CD af, draai de potmeter volledig naar rechts en dan zal de versterker net of net niet clippen, zeg 25-Watt.
Dit afhankelijk van je Netspanning. 
OK, nu draaien we de potmeter naar de 12-uur stand, wat is nu het vermogen? dat is rond de 250mW.
Nu nemen we een stand die ongeveer 25% van het regelbereik betreft, (erg afhankelijk van de fabrikant) dan zit je rond de 20mW.
Dat is dus je potmeter op "10 over half" tot "kwart voor", nogmaals afhankelijk van de fabrikant en toepassing.
Hopelijk is het nu duidelijk waarom ik in het begin als aangaf dat er vaak te veel gain aanwezig is.
Hierdoor wordt je gedwongen de volumepotmeter verder in het ongunstige deel te gebruiken.
Natuurlijk heb je een beetje extra gain nodig, maar een beetje is niet erg veel extra gain.
Ga vooral de schakeling eens proberen, zoals ik al zij, hou de bedrading kort en niet afgeschermd, daar dit de paracitaire capaciteiten vegroot met extra kans op generatie verschijnselen.
Waarom ben ik geen fan van dit soort schakelingen, er staan twee opamps binnen een loop op een manier die vaak generatie verschijnselen geeft.
Er is een grote kans dat het met de opamps van TI net goed werkt en met de NE5532 net niet of niet altijd.
Dit heeft te maken met de gain en fase marge van de gebruikte opamps.
Tip
Wil je bij een goede geluidsinstallatie een mooi regelende volume regelaar maken.
Probeer dan in het dump circuits een dubbeldeks 24 tot 32 standen schakelaar te vinden en gebruik 1% weerstanden om de stapjes te maken.
Het mooist is een maak voor verbreek type schakelaar, ik heb er hier verschillen de liggen uit de dump en er is ook zo'n regelaar toegepast in mijn buizen voorversterker.
Met je zoekmachine kan je dat soort regelaars ook vinden, maar meestal met hoge prijzen...
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Dat is dus je potmeter op "10 over half" tot "kwart voor",
Dan lig ik nog te slapen
.
Als je het over graden standen heb geef de hoek dan in graden of in hele uren. Ik denk dat je met "kwart voor" dan 9 uur bedoelt, maar wat je met "10 over half" bedoelt zie ik even niet. Of is dat bij jouw hoe laat de bus gaat
.
Hierdoor wordt je gedwongen de volumepotmeter verder in het ongunstige deel te gebruiken.
Ik begrijp half dat je nu de pot meter maar voor ca 25% gebruikt, maar je legt niet goed uit waarom dat ongunstig is behalve dat je maar 25% gebruikt. Of heeft dat met hoe een log potmeter werkt te maken en je nog andere problemen ervaart?
Inderdaad het eerste stukje van de potmeter, het stereobeeld gaat alle kanten op in dat gebied wegens de grote tolerantie van een kool log pot.
Blackdog, U1C en U1D staan in een loop, maar U1C wordt als buffer gebruikt. Geldt dan ook nog dat zelfde verhaal over stabiliteit?
En waar zou jij de 100 ohm weerstanden zetten in het Baxandall circuit? Bij alle vier de opamps?
Wel handige tips allemaal. Het verhaal van de versterking is ook duidelijk, ik had me alleen nog nooit bedacht om het op die manier in te stellen.
blackdog
Golden Member
Hi,
Waar het nu op neer komt met een Log-potmeter is dit, als je potmeterknop op ongeveer "9-Uur" staat en dat is niet 25% van de totale waarde van de Log-potmeter, dan worden bij de meeste Log-potmeters de onderlinge afwijkingen zo groot dat dit hoorbaar is als onbalans.
Wil je meer info en/of inzicht sluit dan een LAB voeding aan op een log potmeter, stel de LAB voeding in op 1V.
Meet dan de loper spanningen t.o.v. de -aansluiting, de + van de LAB voeding komt op de hete kant van de potmeter.
De koude kant is de kant als je helemaal linksom draait als je tegen de knop aankijkt, de hete kant is helemaal rechtsom dus de + van de LAB voeding.
Het mooiste gaat het als je twee multimeters hebt en deze tussen de - van de LAB voeding en de lopers aansluit.
Rustig terug draaien, dus van helemaal rechts naar linksom, ik zet bij dit soort testen de multimeters vast op een bereik, hier dus 1 a 2V.
Bij ver genoeg terug draaien kan je de meters dan op 100 a 200mV zetten om beter af te kunnen lezen, of wat dan ook gunstig is voor jullie meters.
Wat je uiteindelijk gaat meten is het verschil tussen de twee lopers spanningen van de stereo potmeter.
Even een voorbeeldje hoe je de gelijkloop kan testen.
Als eerste even dit, je bent zelf verantwoordelijk of je de potmeter opblaast, ik geef aan hoe je het kan doen de rest is een jullie.
In het voorstel stel ik al 1V DC voor, om de schade zo veel mogelijk te voorkomen, test de pinning van de potmeter met een Ohm meter!
Stel, met 1V DC op de potmeters(op de goede aansluitingen) draai je zover linksom dat één van de lopers 100mV DC aangeeft.
De andere multimeter geeft nu 89mV aan, dat geeft aan, dat het kanaal met 89mV 1dB "zachter" is, wat bij heel goed luisteren net waarneembaar is.
Nu een voorbeeld met een andere Log potmeter, de andere kant op, een grotere afwijking heeft,
weer één van de kanalen op 100mV zetten en nu meet je op de andere loper rond de 130mV.
het verschil is nu rond de 3dB en dat is heel goed hoorbaar als onbalans.
Het gaat vooral bij "consumenten" Log potmeters om de verschillen tussen de twee loper spanningen
en dat is verder niet echt gerelateerd aan het nummertje op het front van de versterker.
Heb je een Fader(een Pro Log potmeter voor studio apparatuur) in een goed mengpaneel die nog een echte Log potmeter heeft,
dan wordt de schaal van b.v. +10dB tot -60dB goed gespecificeerd wat afwijkingen betreft.
Tegenwoordig zijn het vaak lineaire Faders met een VCA schakeling. (VCA = Voltage Controled Amplifier)
De VCA ingang heeft meestal een Log eigenschap die beter beheersbaar is dan een Log potmeter.
Resume
Hoe verder je dus de potmeter naar links draait hoe groter de afwijkingen worden(dus 9 uur en lager)
Het is schijnbaar moeilijk het productie proces te beheersen om in dit stukje een goede Log eigenschap te maken voor de weerstandsbaan.
Ik heb wel eens dure Pro potmeters besteld van een Frans fabricaat die wat gelijkloop betreft uiteindelijk teleurstellend waren, maar geen kraakje te horen.
De blauwe Bourns cermet potmeters kon ik bij het bedrijf waar ik gewerkt heb, zelf selecteren op goede gelijkloop.
Daar deed ik het selecteren met een Neutrik Audio Meetset die een mooie dB auto schaal had, dat was dan snel testen voor ene aantal potmeters.
Voor hobby is de DC methode die ik hierboven heb aangegeven ook goed te doen.
necessaryevil
Het gaat voornamelijk om de opamp die de uitgang stuurt, welke naar je eindversterker of ander apparaat gaat.
Die 100Ω serie weerstand dient er voor dat de opamp die de uitgang aanstuurt zo min mogelijk een capacitieve belasting ziet.
Zo gouw een opamp een afgeschermd kabeltje gaat aansturen moet je altijd aan zo'n weerstand denken en natuurlijk zijn er uitzonderingen!
Als je het niet weet, gewoon even vragen. 
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Hoe verder je dus de potmeter naar links draait hoe groter de afwijkingen worden(dus 9 uur en lager)
Nu heb je het prima uitgelegd
.
Bij de meeste "log" potmeters is de baan gemaakt van opgedampte kool in twee delen. Het laagste deel heeft een kleine weerstand (de opgedampte laag is er dik) en de hoogste 3/4 heeft een hogere weerstand (die laag is dunner). Dit is dus helemaal niet zo logaritmisch, verre van. Zo ver ik kan beoordelen zit het probleem in het deel met de hogere weerstand dat een grote tolerantie heeft, waardoor de spanning over het lagere deel varieert. Die dingen worden waarschijnlijk in een relatief simpel tweestaps proces gefabriceerd.
Ook merk ik bij sommige potmeters dat het "startpunt" wat tolerantie heeft. Dat is extra irritant in het geval van zo een versterker met teveel gain zoals blackdog terecht al opmerkt. Dan kan je op een rustige zondagochtend kiezen tussen te luide of mono muziek.
Die Baxandall schakeling heb ik zelf nooit gebouwd, maar die belooft een groot deel van de problemen met de standaard potmeter opstelling te voorkomen. Het voegt wat complexiteit toe, maar als je de versterker nog moet ontwerpen is het niet heel veel extra werk en kost het misschien eens een euro meer aan onderdelen.
Ik ben er mee bezig. Ik zie overigens wel in de pdf dat de Baxandall aan het begin veel steiler instelt dan een log pot. Wel jammer.
Verder dacht ik dat er ook zoiets als audio pots bestaan, die zouden aan het begin van de baan iets minder steil lopen dan gewone log pots. Goed, ik ben al een eindje met het tekenen van de print. Het wordt wel SMD, eens kijken hoe dat gaat.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Verder dacht ik dat er ook zoiets als audio pots bestaan, die zouden aan het begin van de baan iets minder steil lopen dan gewone log pots.
Onwaarschijnlijk verhaal. Logaritmische potmeters worden toch nagenoeg uitsluitend gemaakt en ingezet als volumeregelaar voor audio?
Het
Op dinsdag 26 maart 2024 11:30:12 schreef Paulinha_B:
[...] Onwaarschijnlijk verhaal. Logaritmische potmeters worden toch nagenoeg uitsluitend gemaakt en ingezet als volumeregelaar voor audio?
Ik denk dat het verhaal inderdaad niet helemaal klopt. Het was lang geleden dat ik er over gelezen heb, ik heb heb het nagezocht en kan het niet vinden. De naam "audio pot" wordt soms wel gebruikt, wel kom ik verschillende curves tegen voor een audio pot. Eentje ervan benadert de gewenste functie met twee lineaire gedeeltes met een verschillende helling.
Het is een beetje een lastig probleem om een "echte" logaritmische karakteristiek te maken, die zou nooit helemaal naar nul gedraaid kunnen worden. De vereiste dat toch te kunnen vind ik wel logisch, maar dat maakt dat alle oplossingen die zo zijn gemaakt niet meer dan een benadering zijn en ergens een soort van imperfectie of anomalie moeten hebben.
Op dinsdag 26 maart 2024 11:24:29 schreef necessaryevil:
Ik ben er mee bezig. Ik zie overigens wel in de pdf dat de Baxandall aan het begin veel steiler instelt dan een log pot. Wel jammer.
Welke pdf? Een screenshot of link zou hier wel helpen. 
Verder dacht ik dat er ook zoiets als audio pots bestaan, die zouden aan het begin van de baan iets minder steil lopen dan gewone log pots.
Dat is exact wat ik je eerder vertelde:
Op maandag 18 maart 2024 20:39:58 schreef Kruimel:
Bij de meeste "log" potmeters is de baan gemaakt van opgedampte kool in twee delen. Het laagste deel heeft een kleine weerstand (de opgedampte laag is er dik) en de hoogste 3/4 heeft een hogere weerstand (die laag is dunner).
Het is IMHO eerlijker zo een ding een audiopot te noemen dan een logaritmische pot. Het gehoor van mensen is grofweg logaritmisch (vandaar dat je de potmeters logaritmisch wil), maar dat maakt dat afwijkingen die op een lineaire schaal groot lijken niet of nauwelijks te horen zijn en ik zou er niet enorm zwaar aan tillen. Gegeven de audiofiele wereld zullen er vast en wel het één en ander aan heel speciale audiocomponenten bestaan, maar niet alles is even nuttig. Een component met een betere gelijkloop zoals blackdog suggereerde is relevanter dan de nauwkeurigheid van de logaritmische karakteristiek. Ik zou durven zeggen dat je met een lineaire potmeter inherent betere gelijkloop zal hebben, wat die Baxandall schakeling wat mij betreft al zinvol maakt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Prima verwoord, @Kruimel, proficiat! Vooral het laatste stuk staat bol van de simpele onweerlegbare ijzersterke logica. Techniek, zelfs elektronica, kan soms heel simpel zijn
!
De baxandall schakeling:
Ik ga voorlopig niet meer verder met de Baxandall vanwege de volgende reden, deels door jullie aangedragen:
- Extra versterking is niet nodig
- Gekraak kan voorkomen worden door goede potmeters en door de ingang van de versterker AC te koppelen
- Kans op oscillatie
- De curve van een logaritmische potmeter kan beïnvloed (verbeterd?) worden door een externe weerstand.
- Ik ben een dode weg ingeslagen met mijn printplaat ontwerp van de Baxandall schakeling, nu moet ik veel op nieuw doen
Nog iets over potmeters
Volgensmij zijn log potmeters in het echt juist het tegenovergestelde, het zijn tien-tot-de-macht potmeters (10x).
De rail splitter:
Ik heb overigens nog wel een ander project waarbij ik mogelijk een rail splitter nodig heb, het gaat hier om een instrumentatieversterker op basis van OP07 opamps.