Hallo allemaal,
Ik heb een Honda bromfiets uit 1986 waarvan de temperatuur aanduiding niet functioneert.
Mijn kennis van zulke electronica is helaas beperkt en het is me niet gelukt via zoekmachines een antwoord op mijn vraag te vinden, daarom vraag ik u om hulp.
Op de temperatuur aanduiding zitten 2 volledig blauwe weerstanden.
Op de grootste staat "72 ohm" deze zit aan de ene kant op de "+" aansluiting die van de accu komt en aan de andere kant op een dun spoel draadje.
Op de kleinste staat "62 ohm", de ene kant zit op het zelfde spoeldraadje als hierboven, en de andere kant zit samen met een ander spoeldraadje op de aansluitpin voor de temperatuur sensor.
de temperatuursensor is enkelpolig, de aarde ervan loopt via de schroefdraad in de cilinderkop.
Normaliter hoort de wijzer van de temperatuuraanduiding ongeveer 2 milimeter te verspringen zodra het contactslot op "ON" word gezet. Dit gebeurt echter niet, er zit geen beweging in.
Ik heb de temperatuur aanduiding met nieuwe "+" en "-" draad op een 12v gelijkspanning stroombron aangesloten, en met een nieuwe draad een nieuwe temperatuursensor op de temperatuur aanduiding aangesloten, inclusief een massa draad van schroefdraad naar de "-" pool van de temperatuur aanduiding.
Dit heeft geen effect gehad.
De temperatuursensor heb ik bij verschillende temperaturen doorgemeten volgens de gegevens die ik van Honda heb, die komen overeen.
De grote weerstand heb ik doorgemeten, 77,3 ohm.
De kleine weerstand meet ik echter maar de helft van de aangegeven waarde, 31.5 ohm in plaats van 65 ohm.
Betekent dit dat die kleine weerstand defect is en vervanging van de weerstand de aanduiding weer zou laten functioneren?
En mag ik deze vervangen door een willekeurige 65 ohm weerstand of zijn daar nog verschillen in?
Ik hoop dat iemand mij hier advies over kan geven.
Met excuus voor eventuele spelfouten bedank en groet ik u.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als ik je beschrijving goed begrijp, staat die kleine weerstand parallel met tenminste één van de spoelen, en op die manier kun je niet vaststellen of de weerstand en/of de spoel nog goed zijn. Om dat te kunnen doen, zul je minstens één kant van die weerstand los moeten solderen.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit systeem zou moeten werken, met die 2 spoelen die haaks op elkaar staan. Komen daar in totaal 4 draadjes vandaan? Het zou helpen als je een schema zou kunnen tekenen.
Het ziet er simpel uit.
Je kunt die weerstanden gewoon vervangen door andere exemplaren van 65Ω en 72Ω. Misschien is vervangen van 72Ω niet eens nodig, omdat de gemeten waarde van 77Ω ook niet veel afwijkt van de gewenste waarde. Neem wel 3W-exemplaren of zwaarder, want bij 12V wordt er toch 2W warmte ontwikkeld.
Of meet de spanning over de weerstanden. Dan kan je het minimaal opgenomen vermogen uitrekenen volgens de formule P=U2/R.
Bij 12V en 77Ω is dat P= (12V)2/77Ω = 1,9 W