REL Q100E Subwoofer clipped op half volume

Net een subwoofer overgenomen en deze clipped al op half volume (bron is een Onkyo NR609 en een DTS 7.1 film op de PC via HDMI naar de Onkyo, andere subwoofer heeft er geen ladt van)

Om de coil (noem het wel even speaker) uit te sluiten heb ik hem tijdelijk even vervangen voor een andere 12" subwoofer.

Deze heeft nagenoeg dezelfde spdcs, kan 50W RMS meer hebben maar is ook 8 ohm.

Binnenin zie ik wat simpele circuits, 1 PCB voor de voeding en versterker en 1 bordje voor de inputs en volumeregeling.

Geen slecht uitziende elco's, geen brandplekken, geen rare lijm.

Waar kan ik beginnen te zoeken naar dit probleem en zou het enkel de versterker kunnen zijn?

Hoewel het een mooie subwoofer is, valt de originele conus (rubber rand) uit elkaar en zou deze dus ook gerepareerd moeten worden.

Het is een blijvertje mits tegen redelijke kosten te repareren.

Deze heeft nagenoeg dezelfde spdcs

Er zou dus een verschil kunnen zijn voor de ingangsgevoeligheid voor beide subs?

Dat zou kunnen maar degene van wie ik hem overnam (ter reparatie overigens) had het ook over een defect en een subwoofer die voorheen geen moeite had om de glazen in de kast te laten trillen.

Hij heeft een andere sub gekocht en merkte gelijk dat de nieuwe speelt zoals de oude voorheen speelde.

Ik zoek dus net iets meer dan alleen "Je versterker staat te hard" haha

Het is al een oude sub, nog uit het gulden tijdperk. Clippen doet een speaker niet, hooguit tegen de binnenkant van de luchtspleet tikken (ga je wel heel ver). Zou een scoop op de uitgang van de versterker zetten, die gevoerd word met een sinus. Kan makkelijk met een online toongenerator.
https://www.szynalski.com/tone-generator/
En dan steeds meer naar de ingang gaan meten. Andersom mag ook. ;)
Nu ik het hele verhaal nogmaals lees zou ik eerst de speaker refoamen, of clipt hij ook met de andere speaker?

Ik heb dezelfde sub en ondanks de leeftijd is ie, zeker voor films, nog heel prima.

Alleen de speaker begon te klapperen een paar jaar geleden, maar sinds een nieuwe foamring gaat ie weer als een gek.
Was ff klooien maar zeker geen spijt van gehad.

wat ik wel gemerkt heb: Onderop zit schroefdraad voor voetjes oid. Als die niet dicht zitten gaat ie ook raar klinken en resoneren.

Het zijn echt "plop" geluiden alsof je zoals vroeger een 9V batterij tegen een speaker aan hield om de polariteit te bepalen.

Maar ik zal er zeker even voor zorgen dat dat soort stomiteiten uitgesloten worden.

De originele speaker is af, moet ook een nieuwe foam rand hebben. De tijdelijke speaker past niet precies in de uitsparing en is dan ook niet lucht dicht.

Ik verwacht alleen wel echt iets met het circuit.

Op woensdag 13 maart 2024 20:17:49 schreef sanscorp:

Waar kan ik beginnen te zoeken naar dit probleem en zou het enkel de versterker kunnen zijn?

Hoewel het een mooie subwoofer is, valt de originele conus (rubber rand) uit elkaar en zou deze dus ook gerepareerd moeten worden.

Het is een blijvertje mits tegen redelijke kosten te repareren.

Beginnen? Zoals je meestal met dit soort dingen doet.

Eerst even de voedingsspanningen nameten op de juiste waarde en of er niet een te grote rimpel opstaat.

Dan die speaker met die rotte conus er af gooien en een belastingsweerstand aansluiten. De waarde van die weerstand is niet heel belangrijk maar moet wel een beetje in de buurt liggen van de spoelweerstand van die speaker. Een ohm of vijf is wel mooi.

Signaal op de ingang zetten en dan met een oscilloscoop het signaal pad volgen. Dan zie je vanzelf wel waar het klippen optreed. Met die defecte speaker kun je niet goed meten. Ten eerste heb je een pokke herrie, en doordat die losse conus maar beetje loopt te flapperen is de impedantie van de speaker ook alles behalve goed.

Dan zet je een zacht signaal op de ingang van bijvoorbeeld 1000 Hz, en zet je de versterker helemaal open, op maximaal volume. Het volume regel je dan met je functie-generator. En wel met een zwak signaal en dus op laag volume beginnen, kijken hoe dat gaat, wordt er niets te warm, blijven de voedingsspanningen OK enz. En dan steeds een stapje harder.

Dan neem je je oscilloscoop en ga je je signaalpad volgen. Dan kom je vanzelf je probleem tegen op de plek waar je sinus geen sinus meer is.

Een versterker clipt als delen van sinus worden afgesneden. Als bijvoorbeeld het bovenste stukje van de positieve helft van de sinus wordt afgesneden zou de positieve voedingsspanning wel eens te laag kunnen zijn. De versterker speelt dan zachtjes normaal maar als je de versterker harder zet ga je het clippen horen. Als bijvoorbeeld de negatieve delen van worden afgekapt ontbreekt misschien de negatieve voedingsspanning of is er een lowside transistor defect.

Op deze manier heb je je probleem erg snel gevonden. Het is niet heel lastig.

Voor de duidelijkheid: gaat het hier nu om een actieve of passieve subwoofer?

Op woensdag 13 maart 2024 23:44:32 schreef Twan1983:
Voor de duidelijkheid: gaat het hier nu om een actieve of passieve subwoofer?

Binnenin zie ik wat simpele circuits, 1 PCB voor de voeding en versterker en 1 bordje voor de inputs en volumeregeling.

Geen slecht uitziende elco's, geen brandplekken, geen rare lijm.

Hmm, ik dacht dat het om een actieve subwoofer ging. De TS is niet erg duidelijk in deze. Geen type nummers, foto's of wat dan ook.

Er staats iets in de titel...Er had REL bij gemogen.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (28%)]

Actieve woofer, Q100E is het type merk REL.

Verder heb ik mijn scope een aantal weken geleden verkocht vanwege ruimtegebrek haha

Op donderdag 14 maart 2024 08:03:35 schreef sanscorp:
Actieve woofer, Q100E is het type merk REL.

Verder heb ik mijn scope een aantal weken geleden verkocht vanwege ruimtegebrek haha

hoeft niet groot te zijn hoor :-)

https://www.eleshop.nl/fnirsi-dso-tc3-multitester-en-oscilloscoop.html

Ah... ik snap iig wel nu wat je met de plop geluiden bedoeld.

Die van mij heeft er incidenteel ook eens last van. Meestal niet, maar een enkele keer heeft ie zo'n 'bui' dat ie random wat van die plops geeft.

Heb me er niet echt zodanig aan geergerd dat ik hier naar gekeken heb eigenlijk. Maar lees wel mee, want best kans dat dit ook het probleem is bij die van mij (en misschien op termijn erger wordt)

zoals al vermeld, beginnen bij de voeding.
als de voeding niet goed is, werkt de versterker ook niet goed.
dit kan bv een slechte negatieve spanning zijn (brugversterker) of slechte elco's waardoor de voeding teveel inzakt.

als de voeding stabiel is en correcte spanningen, kan de versterker een probleem hebben. uitgedroogde elco's, slechte terugkoppeling, kapotte transistoren, of misschien zelf een verlopen potmeter

Bedankt, ik ga inderdaad eens beginnen met de voeding.

Helaas geen rimpelmeting maar voltage kan ik wel monitoren.

Elco's heb ik grotendeels wel liggen, behalve de grote jongens.

Heeft er iemand nog een aanrader wat betreft kleine, betaalbare (Alie) scope en functiegenerator waar ik in ieder geval audio apparatuur mee kan testen?

Het is een woofer uit 2000 geloof ik dus dat de elco's niet lekker meer zijn kan ik wel geloven.

gewoone en multimeter erop en met DC meet je de gemiddelde spanning, met AC de rimpel

mooiste is als je ook nog een min en max hebt, dan kun je kijken hoe ver hij inkakt onder belasting.

Dat moet wel lukken inderdaad. Max zit er sowieso op, min moet ik even kijken :)

Ik laat het spoedig weten maar ben afhankelijk van de slaapjes van de kleine.

Op donderdag 14 maart 2024 10:16:09 schreef sanscorp:

Ik laat het spoedig weten maar ben afhankelijk van de slaapjes van de kleine.

mijn ouders hadden daar een oplossing voor om dat te beinvloeden:
https://assets.wovar.io/cdn-cgi/image/width=500,quality=100/public-assets/WV005877/rubber_hamer_fiber_steel.jpg

of dachten jullie allemaal echt dat ik zo geboren was??

BTW gefeliciteerd met de geboorte van de kleine.

Net een subwoofer overgenomen en deze clipped al op half volume (bron is ....

Als de rubber rand lek is, heeft de conus een "kortsluiting", de lucht wordt alleen nog maar rondgepompt langs de open rand en de speaker ondervindt geen (lucht)weerstand meer.

Vrij logisch dat ie dan al snel clipped...

Even bij audiofriends.nl nieuwe randen bestellen en de youtubes bekijken over hoe te vervangen.

Haha arm kind, ze is inmiddels 10 maanden en heeft al een aardig ritme met slapen.

Ik heb de speaker vervangen door een andere dus van die missende rubberen rand is geen sprake meer.

Op dit moment is de kast niet luchtdicht dus dat hoop ik nu even te kunnen fixen. Daarna nog maar eens zien wat de woofer doet.

Ik denk haast wel dat het een elco is.

Het geluid is weg na een "pop" en fade dan terug tot de volgende "pop".
De kast is nu overigens z.g.a. luchtdicht.

Ik kan de woofer langzaam met de hand indrukken en deze komt dan ook weer heel langzaam naar buiten. Hij zuigt dus nog wel ergens lucht aan maar dat is zo minimaal dat het nooit het probleem van het clippen kan veroorzaken.

Hopelijk kan ik zo even verder.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (58%)]

Er zit een bipolaire elco in, kan ik er voor het testen even twee mrt de cathode aan elkaar solderen?

De condensator zit op pin OUTPUT2 van een NE5532P.

Ik ben even de waarde kwijt maar volgens mij 10uF 10V

Moet ik dan 2x 10uF pakken of moet je de waarde halveren/verdubbelen?

als test, zolang je hem niet te zwaar/te lang belast, volgens mij wel. Ik heb het met succes toegepast als test in subwoofers in ieder geval :-)

2 elco's van de dubbele waarde als de originele in serie met de negatieve kant aan elkaar vast dacht ik.

Halveren de capaciteit in ieder geval haha.

Ik heb nu 2x 22uF met de cathode aan elkaar geknoopt.
De ESR was iets van 1.2 ohm samen maar die van de originele elco was iets van 6 ohm.

Idem voor overige condensatoren terwijl nieuw geplaatste rond de 0.2
2 lagen. Helaas had ik niet exact dezelfde elco's liggen dus ik heb enkele met een hoger voltage gebruikt.
Nu weet ik dat dat geen probleem is voor voedingen maar of datzelfde opgaat voor audio?

Wel "getest" met een universeel apparaatje, ik heb natuurlijk geen echte ESR meter.

Volume is nu iets zachter in zijn geheel maar nog steeds met ploppen.

Het probleem lag dus initieel niet bii de elco's maar deze waren wel heel hard aan vervangen toe.

Ik zag zojuist de post hierboven pas, je krijgt niet overal een notificatie van, waarin de draagbare scope onder de aandacht is gebracht.

Ik denk inderdaad dat ik maar een goedkoop portable dingetje moet aanschaffen. Audio repareren is toch wel leuk als het zou lukken en intern zot deze woofer niet heel complex in elkaar. Allemaal analoog.

Verder viel mij bij de laatste test op dat er een transistor erg snel erg heet werd, dus ik hoop straks een dummy load te plaatsen en te kunnen starten met meten van in ieder geval de voeding.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (18%)]

Ik zie dat jij aangeeft dat er geen rare lijm op zit, maar misschien is het toch handig als je wat foto's plaatst van de PCB(s). Ik heb een aantal (Harman Kardon) subwoofers gehad die toch ging 'rommelen' door slechte lijm. Lijm verwijderd, rommelen weg...

Mogelijk raakvlakken met jouw probleem:
https://gearspace.com/board/geekzone/1344720-rel-storm-iii-subwoofer-r…

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (20%)]