Area_Tum
veni vidi secretum
Beste CO’ers,
Ik wilde een radio aansluiten in mijn Doblo maar deze ging nadat ik de stekkers had aangesloten niet aan. Vervolgens ben ik gaan meten en meet ik bij de geschakelde plus van het contact 10 volt als het contact uit staat en 12 volt als hij op contact staat. Kan dat? Meet ik goed? En zo ja hoe kan dat of is dat altijd zo? Ik dacht altijd dat de stand 0 of 12 volt was. Wellicht is dit al voorbij gekomen maar ik kon het niet vinden.
Mvg,
Henk
waarmee meet je ?
met een ultimeter is dit best mogelijk: hang er ens een kleine belasting aan en het zal wel inzakken.
Area_Tum
veni vidi secretum
Ik meet met een bijna gratis multimetertje van de lidl of action. Aah dus het kan dus wel, wat meet ik dan precies, waar komt die spanning vandaan? Ik zal vanmiddag er een belasting aan hangen en nogmaals meten. Ik heb dus naar alle waarschijnlijkheid wel de geschakelde plus te pakken.
JE multimeter heft een interne weerstand van minimaal 1Mohm
Als de weerstand naar de plus ergens in de regio van 200 kOhm is (kan bijvoorbeeld door een halfgeleider heen zijn) dan klopt die waarde verdomd goed. Bedenk wel dat niet alles meer relais techniek is...
kan ook zijn dat de geschakelde en de constante + anders zitten bij uw auto. gebeurt wel vaker.
en intern de radio zit er misschien een inverse diode tussen constant en contact als beveiliging. dan kan die misschien de geschakelde draad ook redelijk hoog houden
Pas op dat je geen CANbus aansluiting te pakken hebt...
Die kan ook een "vage" spanning lijken te voeren.
Die fout aansluiten kan hele rare gevolgen of zelfs schade opleveren.
Hoe oud is die Doblo?
Is vast wel een schema te vinden ergens.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb bij bussen met een fabrieks radio ook al gehad dat een andere radio inbouwen niet simpel ging, er was geen ACC 12V voeding omdat de originele radio canbus was. heb toen van de kachelfan een ACC afgetakt, de kachelmotor gaat via het contactslot maar kan een tussen zekering gebruiken voor de radio, is vlot 30A gezekerd.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
De auto heeft iedergeval al een canbus. Bij de aansluiting zal alleen een constante plus en de candus en speakers zitten. Je zal op de zekering kast (body-control) een geschakelde plus moeten zoeken of een canbus adapter Maar dan wordt het een dure grap.
Dan heeft hij waarschijnlijk can bus besturing.
Zit er stuurwiel bediening op?
Er zijn can bus interfaces en kabels voor te koop.
Even zoeken op google.
Edit: Paul was mij net voor, maar dat bedoel ik ook.
[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]
Op donderdag 14 maart 2024 10:46:09 schreef revado:
Pas op dat je geen CANbus aansluiting te pakken hebt...
Die kan ook een "vage" spanning lijken te voeren.
Die fout aansluiten kan hele rare gevolgen of zelfs schade opleveren.
Hoe oud is die Doblo?
Is vast wel een schema te vinden ergens.
Alleen bij canbus zal je tussen de 1.5 en 3.5 meten geen 10volt of je moet de lin bus te pakken hebben.
Voor t.s ik hoop niet dat het zo.n crappy chinese radio met een canbus aansluiting is.
Laat dan de canbus interface ( kleine losse module) achterwege en sluit deze gewoon aan op 30+ en 15+.
Ik heb het vaker mee gemaakt dat er daarna vage dingen gebeuren in de auto.
Zoals bijv bij een golf uit 2008 die zich niet meer van het contact af liet zetten.( motor bleef lopen)
Nadat ik de interface lostrok was het probleem weg.
Die chinezen denken dat van alle auto's ( lees merk) de can protocollen hetzelfde zijn dit is dus niet zo.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is ook van den gekke dat je met de entertainmentbus andere functies van je auto kan ophangen. Kennelijk werkten er bij VW ook Chinezen (uit Xinjiang zelfs). Nouja, het schijnt best vaak voor te komen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Dat lijkt me onwaarschijnlijk want de canbus is soort van galvanisch gescheiden van de 12volt.
Daarom is canbus hufterproof je kunt m kortsluiten of aan 12 volt+ erop zetten of aan massa leggen zodra dit hersteld is dan werkt het gewoon weer.
Anders zouden er bij een kortgesloten canlijn zekeringen eruit gaan heb ik nog niet meegemaakt in de trucks waarvan de bedrading tegen de massa of voeding aan lag.
Overigens had de t.s dan een flucturende spanning gemeten want de canbus verzend bij contact aan/motor uit verschillende berichten naar de node's toe.
jerome
Golden Member
Bijna alle radio's moeten 2X 12V zien. Een 30 en een 15 en een goede massa aan de behuizing. Ik ben van de oude stempel en doe in veel gevallen nog diagnose met een testlamp.
Area_Tum
veni vidi secretum
Beetje laat, was vergeten dat ik deze thread had gestart:) Ik kwam er niet uit dus heb de geschakelde 12v gestolen van de dichtsbijzijnde sigarettenaansteker en de radio werkt perfect zoals ik het wil, dank allen!