Philips 49PUS7909/12 Bootloop - eMMC - rewrite een optie?

Dat verhaal van die weerstandsdeler zag ik ook, duidelijk onzin. Maar dat van die onomkeerbaarheid van electromigration, daarvan ben ik nog niet overtuigd. Een ion dat verplaatst is en ervoor zorgt dat er in het ene volume meer ionen zitten dan in een aangrenzend ander (evengroot) volume, zal terug willen.
Vanavond bedacht ik mij overigens dat het rehotten er natuurlijk wél/ook voor kan zorgen dat een soldeerbal-met-breuk-met-over-die-breuk-slechte-geleiding ten gevolge van rehotten uitzet, en dat ten gevolge van die uitzetting er opeens weer (betere) geleiding kan ontstaan over het breukvlak...
Alles pleit er m.i. wel voor om zo'n chip te reballen. En dan met loodhoudende soldeertin, die (naar ik heb gelezen) elastischer is dan loodvrije soldeer en daarom minder snel zal breken/scheuren ten gevolge van thermische effecten.
Ik heb inmiddels voor mijn QFU2.1E bord een nieuwe Marvell De3114-a1 chip besteld. Op Aliexpress. Als het plaatsen lukt dan weet ik dat ik bepaalde functionaliteit kwijt zal zijn (CI+ bijvoorbeeld), maar het lijkt mij evengoed een interessant experiment.

Zeker de moeite waard om te proberen!

Zoals ik electromigratie zie, is dat de atomen onder invloed van een elektrisch veld wegkruipen. Als je dat veld op tijd omkeert, kruipen ze weer terug (naast vergelijking met een LCD zou je ook aan een lithiumaccu kunnen denken). Ik zie niet echt een fysieke manier waarom je dat zonder veld en puur door temperatuur kunt doen en dan nog heel nauwkeurig precies naar dat ene spoortje van hooguit een haar dik.

Als ik denk aan tindendrieten (hoewel dat niet persé electromigratie hoeft te zijn) dan kan het misschien een ander verhaal zijn, maar daar is het vooral belangrijk dat ze geen kortsluiting maken, niet dat ze precies op de juiste plek terechtkomen.

Die weerstandsdeler zou ik niet persé onzin noemen, maar is in misschien 1 procent de oorzaak van vergelijkbare symptomen. Dat wordt dan door mensen die er weinig van snappen, opeens als algemene fix geïnterpreteerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]