Momenteel ben ik betrokken bij een project waar een LBK van 75.000 m3/h staat. Hier zitten zo'n 20 tal verdiepingen op en we hebben op de bovenste verdieping te weinig debiet.
Nu zijn we met de gebouweigenaar en installateur bezig geweest om te kijken waar het euvel zit. We denken dat er teveel luchtlekken in het kanalenstelsel. We zijn bezig geweest met luchtmetingen maar we kunnen nog niet de vinger op de zere plek leggen.
Nou heb ik ruime ervaring met frequentieregelaars en mijn eerste ingeving zou zijn om het geheel eens op te gaan toeren. Ik heb met standaard 50 Hz motoren veel opgetoerd naar bijv. 65 Hz en dat loopt prima. Bij langdurige belastingen natuurlijk wel een verhoging in de bedrijfstemperatuur.
Hebben mensen ervaringen met de effecten? De verliezen gaan toenemen e.d., nog meer zaken om op te letten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bekend probleem dat je op het einde van het kanaal nog weinig luchtstroom hebt. is met wtw kanalen in huizen niet anders, en juist daar zit altijd de keuken afzuiger.
de kanalen op de eerste verdiepingen iets knijpen waar deze van het stijgkanaal afgetakt worden, vaak zitten daar ook regelkleppen op. dat zal meer doen als de motor meer toeren laten draaien. de motor en fanschoep zijn op elkaar afgestemd, meer toeren en de fan trekt ook meer vermogen als de motor aankan, houd daar rekening mee. heb weleens gehad dat een nieuwe lbk unit steeds de pkz deed trippen omdat men een verkeerde poulie verhouding op de motor had gezet, fanschoep maakte daardoor te veel toeren. als de lucht ook nog langs een warmtewisselaar moet van CV of airco heb je daar doorgaans ook weer filters zitten die vaak te weinig verschoond worden, kan ook een reden zijn.
ik vermoed problemen met de airco hier en dan is het niet gek ook, de bovenste verdieping word vaak het warmste, omdat koude zakt kun je beter een LBK met airco op dak hebben staan als beneden. tevens kan er natuurlijk ook teveel op 1 lbk unit zijn aangesloten. of met een verbouwing is er ooit een buis losgehaald en ligt die nu op het plafond te blazen..