Beste allemaal,
Ik wil een schakelpaneel voor verlichting vervangen. Deze is nu uitgevoerd als metalen plaat met daarin pulsdrukkers met lampjes in de drukkers die oplichten als de verlichting aan staat. Het gaat om 25 drukkers.
Zelf heb ik het idee om een display met actoren/plc eraan te plaatsen.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Wat is er op de markt of wat is handig om hier voor te gebruiken.
Alvast bedankt,
Bert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt nu dus een systeem met momentdrukkers en pulsrelais die de verlichting schakelen, wrs in de groepenkast. klinkt als een kantoorpand oid want 25 schakelingen zijn er best veel. heb dat al vaker vervangen, op t werk word het vaak een knx oplossing met een touchscreen en een knx actor in de groepenkast. de actor kan 25A schakelen per kanaal dus kunnen de pulsrelais ook geheel vervallen.
Ha Testman is inderdaad een kantoorpand. Maar de relais zitten in meerdere groepenkasten door heel het pand. Ik zou dan ook nieuwe KNX bekabeling door het hele pand moeten leggen, wat op sommige plaatsen best een uitdaging is. Daarom zou ik graag willen schakelen bij het bedieningspaneel met gebruik van de oude pulslijnen.
testman
ik denk dat je de pulsrelais beter kunt vervangen na zoveel jaren dienst en er gewone relais inzet die je dan schakelt met de bestaande kabels. dan krijg je wel in de buurt van het oude knoppen tableau de plc met de uitgangen die de relais weer aansturen, zal wrs een stuurkast opleveren met het eea aan plc en voeding.
Een Siemens Logo eventueel met los Logo display. Dan heb je 6 lange tekstregels, 4 functieknoppen en op/neer/links/rechts voor allerhande snelknoppen of menuutjes.
25 drukkers kan je misschien wat samenvoegen anders moet je denk ik 3 modules kopen (ik dacht 8 relaisuitgangen per module, 4 in de basis)
edit: 4 uitgangen x 8 uitgangen = 32? stel je schakelt 1 van 4 banken in met elk 8 drukkers. Volgens mij moet dat ook kunnen, maar tis niet mijn dagelijkse materie 
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (22%)]
Ik vraag me af waarom je het wil vervangen. Werkt het niet goed meer? Of heb je gewoon zin in iets anders?
Ik gok op lampjes die stuk gaan.
Plaats eens een foto. Als het bv standaard knopjes zijn voor 16 of 22mm is er genoeg te krijgen.
testman
vaak zijn het eao knopjes, maar lampjes is het probleem meestal niet eens. recent bij meerdere klanten is zo'n paneeltje vervangen omdat het bejaard oogde of ingefreesde benamingen niet meer klopten op de knoppen.
als je dergelijke knoppen bij eao bestelt kun je er ook op maat geprinte inlays bijvragen. die maken hun zelf met de tekst die je wilt.
Dat zou verklaren waarom een touchpanel gevraagd word. Dan is e.e.a. gemakkelijk aan te passen.
De goedkoopste oplossing zou waarschijnlijk een Weintek scherm zijn, gekoppeld aan een Koyo Click PLC met een extra outputkaartje met relaisuitgangen.
Voor beiden is gratis software beschikbaar.
EAO is mooi en kwalitatief topspul, maar natuurlijk een stuk minder flexibel.
Voor een publiek toegankelijk paneel zou ik zeker voor degelijk gaan, dus weer EAO.
De lampjes voor de EAO knoppen zij er ook in led uitvoering.
Dat kan ook al een oplossing zijn.
En er uit trekken gaat mooi met een stukje buitenmantel van een UTP cat 5 kabel 
Ik trok de lampjes uit de oude telefoontoestellen er al uit met een stukje isolatie van telefoonkabel.
Op zaterdag 30 maart 2024 11:43:35 schreef GJ_:
zijn er nog andere manieren dan?
Ik heb ook eens iemand met een punttangetje zien prutsen 
De lampjes waren heel zeker kapot, dat wel...
Op zaterdag 30 maart 2024 11:43:35 schreef GJ_:
zijn er nog andere manieren dan?
Ja, daar heeft EAO een speciaal gereedschapje voor.
Ja, ik ken dat soort gereedschapjes, die had je ook om lampjes uit Ba9S voetjes te wurmen. Dat was gewoon een rubber nagemaakt stuk isolatie
. Uiteindelijk werkte een echt stuk isolatie beter. Bovendien was dat handige gereedschapje altijd kwijt.
testman
Op zaterdag 30 maart 2024 12:09:49 schreef KlaasZ:
[...]Ja, daar heeft EAO een speciaal gereedschapje voor.
dat tooltje had men bijgeleverd de laatste keer dat ik spul van eao had besteld, weet niet eens of ik het gebruikt had, deze geklikte lampjes kreeg je met een schroevendraaier ook eruit. in dit geval waren het 30 jaar oude knopjes waar een nieuwe toets opkwam met een inlay, dan sleet deze ook niet meer eraf net als voorheen. de knoppen waren nog in het assorti, scheelde weer een berg stugge telefoondraad overzetten.
Op zaterdag 30 maart 2024 14:21:05 schreef GJ_:
...Dat was gewoon een rubber nagemaakt stuk isolatie.
dat is niet het gereedschap wat ik bedoel. Het was een punttang met holle bekken die precies om een lampje pasten. En ze hadden ook iets met een gespleten buisje. Van metaal, geen rubber.
Bedankt voor de reacties. De reden voor vervangen is inderdaad dat het oud oogt. Door de vele druktoetsen wordt er, ondanks de lampjes, wel eens een gedeelte niet uitgeschakeld. Dus volgende wens is om dit op afstand ook uit te kunnen schakelen, middels app op telefoon.
Nu zie ik verschillende merken PLC's voorbij komen. Hebben die allemaal de mogelijkheid daartoe? Ik ga uiteraard zelf ook even opzoek daarna. Maar soms is vragen sneller dan zelf alles uitzoeken.
testman
Op maandag 1 april 2024 14:53:11 schreef Snowbird67:
Bedankt voor de reacties. De reden voor vervangen is inderdaad dat het oud oogt. Door de vele druktoetsen wordt er, ondanks de lampjes, wel eens een gedeelte niet uitgeschakeld. Dus volgende wens is om dit op afstand ook uit te kunnen schakelen, middels app op telefoon.
Nu zie ik verschillende merken PLC's voorbij komen. Hebben die allemaal de mogelijkheid daartoe? Ik ga uiteraard zelf ook even opzoek daarna. Maar soms is vragen sneller dan zelf alles uitzoeken.
bedienbaar met een app op de telefoon zorgt wel voor een andere prijscategorie met 25 schakelingen. zit er geen alarm op? want vaak wordt er een contact van het alarm systeem naar de verlichting gelegd welke bij alarm inschakelen alle algemene verlichting uitschakelt. 1 lampje bij het alarmpaneel bij de ingang maak je met een pir of schemerschakelaar. tijdje terug nog bij een winkel zo gemaakt, de alarm monteur had een kabel voorzien vanuit de centrale. ik heb er een stuurkast met 4 24VDC magneetschakelaars bijgebouwd welke de verlichting schakelt.