vroeger wel eens geknoeid met een BLY87A en ook met de QQE03/12 maar is langngngng geleden!
Zwaarder geschud heb ik nooit gehad.( ja koopkastjes maar thats it! )
De vraag:
hoe kwalijk is het als je eerst bijvoorbeeld een BLY of MRF zijn voeding geeft en daarna de sturing pas aan zet?
Of MOET, dit gelijker tijd?
VrGr Rob
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=FxHJLJk1-zc
https://www.rjtechunlimited.com/
[Bericht gewijzigd door rob007 op (13%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ik zou eerst de belasting aansluiten 
Dan de voeding even kort warm laten worden (settelen) en dan de ingangsbron activeren....
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
ik denk wel dat ALS het zo ver is dat het wel met relais aan zal zetten.
MAAR het kan toch wel? BLY of MRF en dan pas de sturing daarvan aanzetten?...dacht ik?
Zat mij ook nog te bedenken die zender heeft kort een momentje waar het PLL moet opstarten.
VrGr Rob
Eerlijk gezegd zou ik het liefst een buizen eindtrap hebben,
Lijkt mij het beste! Is sterk en buizen watten zijn echte watten.(vind ik!)
Heb ook wel gehoord dat een FET ook veel kan hebben.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (26%)]
Een transistortrap in A-klasse, zoals de BLY's e.d/, hebben zonder insturing geen bias en trekken dan ook geen vermogen.
Met een FET eindtrap wil dat wel eens anders zijn, de gate krijgt immers een DC bias om in z'n liniaire gebied te komen. I.i.g. met die 'no-tune' gevallen.
De FET zal dan wel vermogen gaan trekken zonder stuursignaal.
Met een BLY zou ik de voeding er op kunnen laten. Om er echter zeker van te zijn dat de transistorversie niet spontaan zelf maar oscillator gaat spelen, zou ik de voeding er toch afhalen. Dat kan gewoon op hetzelfde moment als dat je het stuursignaal af of aan schakelt.
Bij een FET-trap treed vaak wel op dat het uiteindelijke vermogen iets verandert als ie warm wordt.
Deed m'n BLY89 ook in eerste instantie, maar dat bleek aan die plastic trimmers te liggen die het nogal warm kregen door het vermogen dat er doorheen liep. Nu ik die postzegels in de uitgang heb, is dat weg.
Met een no-tune-FET trap heb je geen trimmers, daar is de oorzaak dat de karakterestiek van de FET iets verandert als die warm wordt.
Op vrijdag 22 maart 2024 21:40:49 schreef rob007:
vroeger wel eens geknoeid met een BLY87A en ook met de QQE03/12 maar is langngngng geleden!
Zwaarder geschud heb ik nooit gehad.( ja koopkastjes maar thats it! )De vraag:
hoe kwalijk is het als je eerst bijvoorbeeld een BLY of MRF zijn voeding geeft en daarna de sturing pas aan zet?
Of MOET, dit gelijker tijd?VrGr Rob
Eerst de belasting, dan voeding op eindtrap met ingang dicht, en dan ingang open met de bron aan.
Een opstartende PLL geeft een frequentie swiep op de uitgang. Iets dat je eigenlijk niet wil en daarom is het handig om de eindtrap een mS later aan te zetten. Iets dat prima te doen is met een P-channel mosfet en een kleine condensator.
Eerlijk gezegd zou ik het liefst een buizen eindtrap hebben,
Lijkt mij het beste! Is sterk en buizen watten zijn echte watten.(vind ik!)
Heb ook wel gehoord dat een FET ook veel kan hebben.
Sorry maar dit is kletskoek eerste klas. Een Watt is gewoon altijd een Watt. Of je die nu met een buis of een dieselmotor maakt.
En dat buizen sterk zijn is een kwestie van geloof, geloof ik.
Net zoiets dat de audiofreaks gek zijn op een buis als de 2A3 ofzo. Dat is een buis uit 1933????? In die tijd stond de buizentechniek nog in de kinderschoenen. Buizen bedacht in de jaren 60 waren echt wel wat beter dan de oude buizen van toen dertig jaar oud.
En zo zijn de moderne halfgeleiders nu ook heel wat beter dan die uit de jaren 80 en die waren al weer een heel stuk beter dan die oude buizen.
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat je het gewoon leuker vind om iets te maken met een buis er in. Dat is eerlijker dan een redenatie verzinnen om toch maar een buis te gebruiken. Dan houd je eigenlijk alleen jezelf maar voor de gek. Buizen kunnen gewoon leuk zijn maar beter, scherper, zuiverder, sterker, betrouwbaarder, ruislozer, enz. dan de moderne halfgeleiders zijn ze echt niet.
Hoe langer hoe meer zit ik me te bedenken ik moet wel met relais gaan werken!
Want als er over geschakeld moet worden strakjes naar bijvoorbeeld ontvangst…
in het begin zal het wel op de knutselmanier gaan maar is dat dan toch het slimst denk.
.
Hallo Ex-fietser,
Jaaa als 100Watt is 100Watt natuurlijk, maar het is inderdaad zo ik ben gek op buis!
Ik gebruik het niet als smoes maar jaaa het liefst zou ik stuurzendertje PLL en dan daar achter een buis willen hebben.
En het zal best zo zijn dat je een buis ook stuk kunt maken, het is mijn… ding zeg maar.
.
een FET op FM weet ik niet maar op KG de IRF ook wel eens gehad even de antenne vergeten,
TOEN overleefde de FET het dus ja…
Met de BLY87A was dat direct huilen geblazen weet ik nog wel van vroeger!
Daarvoor dus ook bang dat ik hem wel de lucht in zal blazen en dus buis…
.
Het is mij niet zo om het vermogen, maar ik wil perse een bepaalde locatie kunnen aantikken.
En blijf KG het leukste vinden vraag me niet waarvoor…
VrGr Rob
Op zaterdag 23 maart 2024 09:16:29 schreef rob007:
Hoe langer hoe meer zit ik me te bedenken ik moet wel met relais gaan werken!
Want als er over geschakeld moet worden strakjes naar bijvoorbeeld ontvangst…
in het begin zal het wel op de knutselmanier gaan maar is dat dan toch het slimst denk.
.
Hallo Ex-fietser,
Jaaa als 100Watt is 100Watt natuurlijk, maar het is inderdaad zo ik ben gek op buis!
Ik gebruik het niet als smoes maar jaaa het liefst zou ik stuurzendertje PLL en dan daar achter een buis willen hebben.
En het zal best zo zijn dat je een buis ook stuk kunt maken, het is mijn… ding zeg maar.
.
een FET op FM weet ik niet maar op KG de IRF ook wel eens gehad even de antenne vergeten,
TOEN overleefde de FET het dus ja…
Met de BLY87A was dat direct huilen geblazen weet ik nog wel van vroeger!
Daarvoor dus ook bang dat ik hem wel de lucht in zal blazen en dus buis…
.
Het is mij niet zo om het vermogen, maar ik wil perse een bepaalde locatie kunnen aantikken.
En blijf KG het leukste vinden vraag me niet waarvoor…VrGr Rob
Tja Rob. Ik begrijp het wel, ik vind ook alles leuk van korte golf t/m ATV. En tegenwoordig is sdr weer een leuke maar lastige uitdaging. Maar iets gewoon leuk vinden of gaan lopen vertellen dat vroeger alles beter, sterker enz was zijn wel twee verschillende dingen.
Die BLY87A is nu een oeroud obsolete ding waar veel mooiere nieuwe halfgeleiders voor gekomen zijn. Op de websites Van Analog Devices, ON semiconductors, Infineon enz. staan tegenwoordig mooie zoekmachines waarmee je nieuwste typen halfgeleiders kunt vinden voor specifieke toepassingen. Daar zitten echt hele mooie dingen hoor.
In plaats van relais is misschien best wel eens de moeite waard om naar P-channel mosfets en pin diodes te kijken.
Met een P-channel mosfet kun je heel mooi een eindtrap aan en uit zetten op de volgende manier:
Het motortje in dit schema moet je wegdenken en vervangen door je eindtrap.
Bij een eindversterker hangt alles meestal aan massa waardoor je eigenlijk alleen de positieve voedingsspanning kunt schakelen. Daarom moet je een P-channel mosfet gebruiken. Omdat je die weer aan de high side moet schakelen is de extra transistor nodig. Je kunt hem dan vanaf een TTL element of een 3,3 volt cpu schakelen.
Dit lijkt allemaal ingewikkeld maar een mosfet is zo veel beter als een gewoon relais met fysieke contacten. Elke week gooi ik wel weer een stuk of dertig relais in de vuilnisbak omdat ze overgangsweerstanden hebben van 0,5 tot tientallen ohms. Zelfs nieuwe relais hebben soms al flinke overgangsweerstanden. Vergeleken met een mosfet die een overgangsweerstand (RDSON) kan hebben van een miliohm (Meer als duizend keer minder dus is dat dus wel een erg groot verschil.
Met een mosfet kun je je eindtrap uitzetten. En met pindiodes of mos schakelaars zou je je laagvermogen bronnen kunnen schakelen. Er zijn momenteel veel hele mooie oplossingen. Een relais gebruik ik alleen als het echt niet anders kan.
Hallo Ex-fietser,
Nee over die BLY87A zijn we wel heen!
En dat schakelen met een FET ik ken het! Ik heb zo iets gebruikt met een IRF510 met Arduino. ( met CW )
MAAR laten we niet te snel vooruit gaan, ik heb het stuurzendertje nog niet eens echt klaar.
Dus eerst dat, maar dan inderdaad het aan uit schakelen van alles –
wel een goed idee hoor trouwens want zat er ook aan te denken om in en uit te schakelen met vertraging,
TX pauze RX en andersom.
MAAR eerst...
VrGr Rob
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hallo Rob,
ik weet niet wat je erachter wilt gaan zetten, wat versta je onder een lineair?
Trekt het ding continue stroom, of zonder insturing geen stroom. In dat laatste geval kun je er gewoon spanning opzetten, continue dus.
Maar zorg in ieder geval dat de transistor zijn vermogen kwijt kan in de belasting, dus de uitgang schakelen is nog wel het belangrijkste.
En als het goed is, dan is die Dutch RF stuurzender beveiligd tijdens het inschakelen van de PLL dat die niet over de gehele band zoekt. Maar dat er een zekere vertraging inzit en de uitgang pas inschakelt als de PLL is ingeregeld.
Maar Rob, maak nu eerst die stuurzender maar af.
Ik ben laat met reageren sorry daarvoor!
Hallo Harry,
Dat kitje van mij doet het zelfde:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675
Je hoort hem wel rommelen wat ik jammer vind!
Omschrijving rommelen je schakelt de voeding aan dan hoor je kort ff een signaal (zonder vermogen) en dan komt ie met vermogen (ongeveer 4...5Watt)
.
Hallo Martin ook,
ik wil de trap( een SD1272 zie foto? ) achter het zendertje hierboven zetten.
En ik zat een beetje met wat zal ik doen?
Geef ik ze alle twee tegelijkertijd de plus 12Volt voeding ja of nee.
( ben eerlijk gezegd bang met zoveel vermogen tis niet mijn ding! )
Heb natuurlijk het/een filter achter het stuurzendertje en ook nog een los filter voor achter die trap.
VrGr Rob
Martin V
Hoi Rob! Mooie transistor, uit de oude doos.
Gelukkig geen Mosfet maar een gewone npn transistor, die Mosfets zijn zo gevoelig dat ze spontaan kunnen gaan oscilleren.
Deze trap staat gewoon ik klasse C en je kan er rustig spanning op laten staan als je niet uitzend. Omdat die in klasse C staat trekt de transistor helemaal geen stroom.
HAAAaaaaaa Zucht van verlichting! Dankjewel Martin voor het zelfs zo snel reageren!
Jaaa jij kent die ouwe rommel wel, ik heb het al HEELLL lang in mijn bezit en dacht dit is een mooie toepassing!
De laatste trimmers zullen misschien verwisselt moeten worden? ( keramische postzegels )
Of de trap wil aan slaan en niet gelijk de lucht in gaat moet ik nog gaan zien.
http://www.pi4vli.nl/viewpage.php?page_id=53
Als ie het doet Watt ie geeft weet ik ook niet precies, boem is hoowwwwww
ik moet weg dus tot zo ver heel eventjes weer!
( de koning wil uit eten en dus… zij is de baas! ) 
VrGr Rob
Klein ander vraagje nog?
Dit heb ik natuurlijk nog nooit geprobeerd maar:
Gestel he dat ik mijn stuurzendertje aan zet maar de trap niet! ( Hoe kwalijk is dat? )
Wat sloop ik of kan ik dan slopen? Of als je zeg 5...6Watt in zo’n trap propt en je zet de trap de SD1272 niet aan of geef hem geen voeding? Wat kan ik dan verwachten of slopen?
( dit heb ik VROEGER nog nooit gedaan, maar dan heb ik het eerder over een BLY87A want heb vroeger nooit meer gehand, ja een QQE03/12 en dats it! )
VrGr Rob
Op zaterdag 23 maart 2024 00:05:45 schreef harry64:
Een transistortrap in A-klasse, zoals de BLY's e.d/, hebben zonder insturing geen bias en trekken dan ook geen vermogen.
Ik denk dat je de letter C bedoelde.
In klasse A moet je de linear (dat is een klasse C eindtrap helemaal niet, niets linears aan
) onder spanning houden tijdens je sessie, en voor het gebruik even opwarmen.
Bij een collectorstroom (ja ik weet het, het is verouderd) van 10A heb je snel een basisstroom van 1A nodig. Die moet onder alle thermische omstandigheden stabiel blijven, anders loopt je instelling weg (en dat kost uiteindelijk je tor).
Op donderdag 28 maart 2024 18:34:28 schreef rob007:
Een FRM projekt op een VERON pagina, het kan verkeren 
Hallo Henry,
Alles goed hoop ik!
Ja het is zeg maar de onderste he, met de SD1272
http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/lineair50wattsd1278layout.gif
deze zat / zit nog achter een Stentor in een kastje:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/109126
ik wil ff kijken met die DRFS06 V2 FM ZENDER 6 WATT
of dat wil werken.
VrGr Rob
( had eigenlijk ook 100W wel willen aanschaffen maar is er uit, niet meer leverbaar…
moet ik gelijk 500W doen en dat is wel HEEL erg leuk maar vind ik TE GEK! ) 
[Bericht gewijzigd door rob007 op (21%)]
Ja helaas! Het is gebeurd met die oude torren. Je vindt ze nog in oude kristalgestuurde communicatiedoosjes die voor een paar €€ op de radiomarkt liggen (moet je wel een VHF type hebben
) en oude autotelefoonkoffers.
Alles goed hoop ik!
Naar omstandigheden, ik mag niet meer snoepen 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Op zondag 31 maart 2024 16:16:30 schreef Henry S.:
[...]
Ik denk dat je de letter C bedoelde.In klasse A moet je de linear (dat is een klasse C eindtrap helemaal niet, niets linears aan
) onder spanning houden tijdens je sessie, en voor het gebruik even opwarmen.
Bij een collectorstroom (ja ik weet het, het is verouderd) van 10A heb je snel een basisstroom van 1A nodig. Die moet onder alle thermische omstandigheden stabiel blijven, anders loopt je instelling weg (en dat kost uiteindelijk je tor).
[...]
Een FRM projekt op een VERON pagina, het kan verkeren
C i.d.d. Hoewel ik begrepen had dat de basis-emitter PN overgang zorgt voor een dc-component uit het aansturende HF vermogen. Die dc-component zou dan voor een klasse A instelling moeten zorgen uiteindelijk. Aka, als er te weinig ingestuurd wordt stoort het enorm door de vervorming. Als er teveel wordt ingestuurd ook en je molt de tor omdat de spanningen boven de max. Vbe van de tor komt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@ex-fietser: het verhaal dat buizen sterker zijn, komt van piraten (en sommige professionele mastexploitanten) die een staande golf nog niet herkennen als ze er tegenaanlopen, of liefehbbers zoals rob007 die gewoon lekker willen prutsen zonder dat de boel er meteen uitklapt...
Waar een buis een beetje blauw licht gaat geven als je SWR slecht is, klapt een halfgeleidereindtrap er een stukje sneller uit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
FF kort want tis erg laat! Gek op buizen!
MAAR kheb de SD1272 achter de : DRFS06 V2 FM zender 6 WATT gezet!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675
Veelgeeft ie gloof ik niet!
Het is werd al te laat dus gestopt maar als het… ik denk maar iets van...15Watt? Of zo?
Voordeel is het word niet erg heet

later nog even kijken nu al VEEELLLLL te laat,
Weltrust allemaal!
VrGr Rob
Op zondag 31 maart 2024 20:37:08 schreef harry64:
C i.d.d. Hoewel ik begrepen had dat de basis-emitter PN overgang zorgt voor een dc-component uit het aansturende HF vermogen.
Klopt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164687 en de filmpjes.
Die dc-component zou dan voor een klasse A instelling moeten zorgen uiteindelijk.
Theoretisch als je maar genoeg instuurt. In de praktijk heb je voor klasse A eindtrappen een thermische gekoppelde stroombron nodig. Bij kleine eindtrappen kom je uit met een potmetertje.
In 23cm ATV eindtrappen werden wel met potmeter gebiasde BFR94's gebruikt. In 70's of 80's UKW berichte moeten ze wel staan.
Aka, als er te weinig ingestuurd wordt stoort het enorm door de vervorming. Als er teveel wordt ingestuurd ook en je molt de tor omdat de spanningen boven de max. Vbe van de tor komt.
Dat laatste lukt je niet zo snel, maar alles kan stuk 
Wat je eerder merkt is dat je versterking in verhouding minder wordt als je teveel instuurt: https://www.microwaves101.com/encyclopedias/compression-point
En terug naar klasse C:
Op maandag 1 april 2024 02:01:02 schreef rob007:
FF kort want tis erg laat! Gek op buizen!MAAR kheb de SD1272 achter de : DRFS06 V2 FM zender 6 WATT gezet!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675Veelgeeft ie gloof ik niet!
Het is werd al te laat dus gestopt maar als het… ik denk maar iets van...15Watt? Of zo?
Voordeel is het word niet erg heet![]()
Dat is niet veel, wordt niet heet... kijk dan maar naar de kringen op de basis.
Verder is 5-6W in een SD1272 wel erg veel, je zou er mee zo 70W of meer op 3.5m uitpersen. Dat lukt je alleen met goede trimmers en een goede aanpassing. Anders gaat de boel knetteren, en de SD1272 zit dan zelf ook tegen zijn max aan (zonder marges!), goed koelen!
Kringen op de basis?
http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/lineair50wattsd1278layout.gif
http://www.pi4vli.nl/articles.php?article_id=21
Hoe bedoel je dat Henry? Je hebt op de ingang van de SD1272 maar een halve haarpin?
Ik denk trouwens dat die: DRFS06 V2 FM zender 6 WATT Geen 6 maar iets van 4,5...5Watt max geeft!
Ik moet er nog mee verder even kijken want ook bij deze trap staan… ik dacht 2 trimmers niet lekker.
Het zit nog in de pruts stand dus word vervolgt zeg maar! ( staat allemaal trouwens op 12Volt )
VrGr Rob
Martin V
Wat betreft de stuurzender, die aan staat en zijn vermogen in de SD transistor stuurt en daarbij geen spanning op die SD transistor staat, kan er totaal niets gebeuren. Het stuurvermogen wordt in warmte omgezet en je hoeft er niet bang voor te zijn dat er iets kapot kan gaan. Ook de SWR verhouding zal daarbij niet erg hoog worden, van de stuurzender, dus die blijft ook heel.
Op maandag 1 april 2024 17:25:55 schreef rob007:
Kringen op de basis?http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/lineair50wattsd1278layout.gif
http://www.pi4vli.nl/articles.php?article_id=21
Hoe bedoel je dat Henry? Je hebt op de ingang van de SD1272 maar een halve haarpin?
C1, C2, Cv1 en Cv2. Van de hairpin en de rest op de basis afblijven.
En zorgen dat je stuurzender goed is.