Eerste keer was het een paar seconden ergens begin januari. Toen fabrikant aangesproken omdat ik probleem met pendel vermoedde maar alle techniek zit in LED lamp zelf.
Tweede keer was 7 februari en duurde het wat langer. Toen viel het me op dat het die nacht lang geregend had. Lampen vervangen en probleem was weg tot deze morgen (na terug een regenachtige periode).
Ugh autocorrect heeft titel aangepast. Moest dus radeloos zijn...
We vinden nergens vocht in het plafond (plat dak) maar wil het zeker niet uitsluiten. Het gaat om 2 E40 Calex dimbare ledlampen en kunnen vanuit 3 punten aan/uit/gedimd worden. 2m verder hangen ook weer 2 zo'n lampen en die vertonen het probleem niet en worden ook vanuit dezelfde 3 punten gestuurd. Dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat er iets mis is met bedrading en/of vocht
We hebben sinds augustus vorig jaar een zonnepanelen installatie op het platte dak en in oktober zijn er 2 panelen losgekoppeld en daarna terug aangekoppeld geweest.
Deze avond hadden we het nog eens. Ik zet omvormer af, lampen doen normaal. Ik zet omvormer aan, lampen doen 1e keer normaal maar na 1 minuut terug vertraging. Omvormer terug af, lampen meteen goed maar na 5 minuten toch weer met vertraging. We worden er beetje radeloos van. Regen en vocht zou differentiaal moeten doen afslaan denk ik dan?
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe we verder zaken kunnen uitsluiten?
Op vrijdag 22 maart 2024 23:23:17 schreef Brightnoise:
....dimbare ledlampen en kunnen vanuit 3 punten aan/uit/gedimd worden....Waar zit de dimmer?
Het zijn drukknopen, niko, 2 drukknoppen in 1 pot , elk stuurt een set aan.dimmer zit in de pot denk ik.
Kan het dat er enkel een dimmer zit in de pot waar de draden eerst toekomen bv?
[Bericht gewijzigd door DJSirMatthew op (13%)]
Onderste 2 knoppen. Bij 1 punt zitten de knoppen apart.
Dit is zonder deksel maar hier zie je niet echt iets op. Ga straks kijken om het open te doen om beter foto te hebben van binnenwerk.
Deze nacht toen mijn vrouw opstond om 4h30 zat er 10 seconden vertraging op. Toen ik nu net om 7h15 opstond, en er licht was, gingen ze meteen aan en uit.
Dus vocht en donker zijn de gemeenschappelijke factoren van wanneer de lampen raar doen. Maar ik blijf worstelen met het feit waarom er dan geen kortsluiting zou zijn en zekering
uitslaat ofzo.
Mijn vrouw verdenkt de zonnepanelen installatie, dat er ergens iets niet waterdicht is en voor harmonischen zorgt in het plat dak wanneer de panelen nat zijn en het donker is. Ikzelf weet het niet meer.
Heb je al een andere lamp geprobeerd? Het liefst een gloeilamp of zo'n halogeen E27 bol.
Dat trage inschakelen is ook op de felste stand?
Ik zou me er niet zo druk over maken. Led en dimmen is altijd een lastige zaak. Misschien staan er twee auto's op te laden in de straat en daardoor zakt de spanning iets en is de dimmer even de kluts kwijt.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (60%)]
Foto's binnenwerk schakelaars. Ik vermoed dat dimmers geïntegreerd zijn in de schakelaars, kan dat?
Correctie, 3e punt opengemaakt (allemaal enkele drukknoppen) en daar zitten dus de dimmers in:
Draadaansluiting dimmer van set lampen dat problemen geeft
[Bericht gewijzigd door DJSirMatthew op (43%)]
Op zaterdag 23 maart 2024 08:14:01 schreef K7Jz:
Heb je al een andere lamp geprobeerd? Het liefst een gloeilamp of zo'n halogeen E27 bol.Dat trage inschakelen is ook op de felste stand?
Ik zou me er niet zo druk over maken. Led en dimmen is altijd een lastige zaak. Misschien staan er twee auto's op te laden in de straat en daardoor zakt de spanning iets en is de dimmer even de kluts kwijt.
Zijn E40 lampen, heb ze al eens vervangen door nieuwe. Effect blijft.
Zijn schakelaars zonder geheugen. Maw telkens je de lampen dooft en terug aansteekt, branden ze op felste stand.
Het feit dat 2m verder exacte dezelfde opstelling staat en die lampen geen problemen vertonen maakt het net nog vreemder.
Ik heb dus nog geen dimmer gezien....
Zijn dat mss module dimmers in het verdeelbord?
Bij dit verhaal kan ik alleen maar verzinnen dat de armaturen die niet spoken op een andere dimmer hangen...
...dus dan zou ik de dimmer van de spookverlichting eens wisselen/vervangen.
@hieronder: de koffie gaat hier zo zijn werk doen 
Op zaterdag 23 maart 2024 08:43:15 schreef DJSirMatthew: Zijn E40 lampen, heb ze al eens vervangen door nieuwe. Effect blijft.
Door hetzelfde merk en type? Probeer uiteraard een ander merk.
Op zaterdag 23 maart 2024 09:05:37 schreef OXO:
Ik heb dus nog geen dimmer gezien....
Zijn dat mss module dimmers in het verdeelbord?
Bij dit verhaal kan ik alleen maar verzinnen dat de armaturen die niet spoken op een andere dimmer hangen...
...dus dan zou ik de dimmer van de spookverlichting eens wisselen/vervangen.@hieronder: de koffie gaat hier zo zijn werk doen
Na de koffie ga ik dat al eens doen, dimmer van de spotjes wisselen met dimmer van de spookverlichting.
Maar zou het echt toeval zijn dat het nu al 4 keer na elkaar gebeurt als het lang geregend heeft en het donker is? De dimmers zitten in een muur tussen verwarmde keuken en onverwarmde berging. Daarnaast zitten ze ingewerkt in zincor panelen die tegen keukendeur hangen. Moet eens opzoeken of dat uberhaupt.impact heeft op werking dimmer
Maar eerst koffie dus 
Hier in huis heb ik led-lampen met een ingebouwde 3-standen dimmer: na inschakelen de laagste stand, uit-aan binnen een seconde de tweede stand (meer licht) en na nog een keer uit-aan de maximum stand.
Deze lamp zit een op een groep waar een muurdimmer zat en die heb ik overbrugd: alleen de aan-uit functie heb ik nog. Zojuist even die overbrugging weggenomen en dan "doet die lamp vreemd", niet precies wat je beschrijft, maar het is niet meer goed voorspelbaar. Het zou kunnen dat dit de situatie is die je hebt en een mogelijke verklaring (twee dimmers in serie).
Die lampen met ingebouwde dim functie vervangen door gewone lampen, of de externe dimmer overbruggen, zou ik proberen.
Gewoon normaal gloeilampje erin. Volgens mij zijn er E40>E27 converters of even omschroeven. Als test.
Dimmer wisselen met één die het altijd doet kan ook.
Dimmers gewisseld, ook nog eens alle bedrading extra aangedraaid. In 1 van de pendels zat een nuldraad een beetje los precies. Hopen dat het probleem zich nu niet meer stelt... Indien wel, dan wordt het vervangen van alle dimmers of lampen...
Extra vraag: zonnepanelen installatie zit op een differentiaal en gewone automaat. Differentiaal afzetten zet omvormer uit. Automaat afzetten zet alle stroom in huis af. Is dit normaal?
Als het probleem er nog is zou je als test de lampen er eens uit kunnen draaien en onderling wisselen.
Dan sluit je uit dat het de lamp zelf is.
Op zaterdag 23 maart 2024 17:32:40 schreef DJSirMatthew:
Extra vraag: zonnepanelen installatie zit op een differentiaal en gewone automaat. Differentiaal afzetten zet omvormer uit. Automaat afzetten zet alle stroom in huis af. Is dit normaal?
Nee, maak eens een paar duidelijke foto's vd groepenkast.
Om je minder zenuwachtig te maken. Het kan zijn dat je de hoofdzekering uitzet. Misschien hebben ze die geplaatst voor je hele huis tijdens de pv installatie. Aardlek en automaat voor de inverter kan in één schakelaar
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (24%)]
Op zondag 24 maart 2024 01:33:17 schreef K7Jz:
[...]Nee, maak eens een paar duidelijke foto's vd groepenkast.
Om je minder zenuwachtig te maken. Het kan zijn dat je de hoofdzekering uitzet. Misschien hebben ze die geplaatst voor je hele huis tijdens de pv installatie. Aardlek en automaat voor de inverter kan in één schakelaar
Overzicht (links digitale teller, middenste kast heeft hoofddifferentiaal en rechts extra kast met o.a. laadpaal (LP) en zonnepanelen automaat en REM automaat):
En hier de rechtse kast met rechtsboven en in detail. Geen idee wat REM automaat betekent:
En als ik dus die REM.automaat afzet, staat alles af in huis.
Merk net op de de omvormer ook een automaat is en geen aparte diff. Bij laadpaal is dat wel zo, wsl daarmee in de war?
Ook net ff gegoogled en blijkbaar wordt er soms een REM automaat voor de volledige installatie gezet zodat je aan de installatie kan werken terwijl zonnepanelen nog stroom kunnen geven aan het net. Dus zou normaal zijn, ik had mezelf beetje in de war gebracht.
[Bericht gewijzigd door DJSirMatthew op (13%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de remautomaat is omdat je netvoeding samen met de PV stroom teveel is voor de kast. daarom zet men een remautomaat omdat je anders de halve kast kunt ombouwen. je huisinstallatie ( in de rechter kast) zit dus geheel achter die 40A automaat. alleen de zonnepanelen niet.
Bedankt allen voor het advies en uitleg. Nu is het afwachten tot de omgevingsfactoren zich herhalen en kijken wat er gebeurt.
Deze morgen om 4h30 deed mijn vrouw de lichten aan en de lampen gingen meteen als een stroboscoop te flikkeren. Ze deed ze uit en merkte dat het lang duurde eer ze uitgingen. Terug aan en meteen terug flikkeren. De spots waarmee we de dimmers gewisseld hebben deden volkomen normaal.
Ik stond op om 6h30, stak de lampen aan en ze werkten compleet normaal. Maar toen was er al een beetje licht buiten.
Het gedrag lijkt op lekstroom/lekspanning. De enige veroorzaker die we zelf kunnen bedenken is de zonnepanelen installatie omdat het enkel gebeurd als het echt donker is buiten. En enkel na regenachtige dagen. De kabels van de zonnepanelen raken ook hier en daar het plat dak, ik ga deze bij de volgende droogte opbinden.
Het spreekt voor zich dat ik deze avond het nog eens zelf probeer maar alle inzichten zijn zeker welkom om dit vreemd spookgedrag te verklaren.
Meten is weten.
en als meten niet goed lukt dan kan je dingen uitsluiten.
Bijvoorbeeld overdag regelmatig de lampen testen. Heel andere lampen aansluiten/inschroeven. Lampen zonder dimmer aansluiten etcetera.
PV systeem helemaal afschakelen, wat gebeurt er dan?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een multimeter over die lampen zetten, ik heb het vermoeden dat de spanning ook geen 230V is als dat gebeurt. de lampen starten op maar spanning zakt in en gaan dus knipperen. kan ook zijn dat je lamp verkeerd aangesloten zit, de nuldraad heeft slecht contact bijv.
De spots waarmee we de dimmers gewisseld hebben deden volkomen normaal.
Als ik het goed lees zijn hier dimmers vervangen door spots?
Of spots vervangen door dimmers?
Als het zou moeten zijn De spots waarvan we de dimmers gewisseld hebben deden volkomen normaal dan weet ik nog altijd niet welke van de 2 groepen normaal doet.
Dus:
Zijn na het verwisselen van 2 dimmers nog steeds dezelfde lampen die spoken?
Of is het spook een dimmer gevolgd?
Op dinsdag 16 april 2024 18:29:48 schreef OXO:
[...]
Als ik het goed lees zijn hier dimmers vervangen door spots?
Of spots vervangen door dimmers?Als het zou moeten zijn De spots waarvan we de dimmers gewisseld hebben deden volkomen normaal dan weet ik nog altijd niet welke van de 2 groepen normaal doet.
Dus:
Zijn na het verwisselen van 2 dimmers nog steeds dezelfde lampen die spoken?
Of is het spook een dimmer gevolgd?
Volkomen gelijk "waarvan" dus. We hebben inderdaad de 2 dimmers omgewisseld om de dimmer als oorzaak te elimineren. Aangezien de spots normaal werken, kunnen we de dimmer uitsluiten. Het zijn inderdaad nog steeds dezelfde lampen die spoken. Alleen ipv vertraagd aangaan, flikkeren ze nu als zot blijkbaar.
Heb het nu ook even gedaan en ze flikkeren een dikke seconde vooraleer volledig te branden. Volgens mijn vrouw was het vannacht echt een pak langer.
Het blijft een mysterie.