een nieuw gedacht bij mij opgekomen.
mijn zonnepanelen doen het prima, alleen bij bewolking en in de winter doen ze te weinig.
nu wil ik een carport bijplaatsen en als dakbedekking dacht ik er aan om die helemaal met 'oude' zonnepanelen te doen (240Wp panelen die ongeveer 30€ kosten en zijn bijna 2m² groot. best goedkope dakbedekking.
ik dacht er een 10tal te plaatsen die achter mijn huis liggen. ze zouden op noord liggen, maar met hele zwakke helling (10° ofzo, quasi plat, dus ideaal voor bewolkte dagen. ze gaan dan een 300-500W ofzo opwekken)
maar nu het probleem. in de zomer, als de zon er pal boven zit, gaan die natuurlijk ook veel teveel produceren. dus zou ik ze dan uitschakelen.
dat wil ik nu automatisch doen. niet keihard de omvormer in een uitschakelen (inschakelen bij een wolk die voor de zon schuift, of gewoonweg op zonnige dagen niet aanzetten). een mechanisch systeem die een doek over de panelen trek lijkt mij ook te gek, dat moet electronisch toch te regelen zijn.
zijn er omvormers die je kan regelen? is er zelf iets te maken?
opslaan in accu's lijkt mij ook niet handig, want opeens zijn ze ook vol
ik zou ook botweg een electrische kachel buiten kunnen zetten en die inschakelen als ze teveel produceren, lijkt mij ook te gek. een waterstofproductie installatie is ook nog niet direct een optie.
ik zou aan DC kant de 30V kunnen begrenzen, maar dat vermogen moet je ook wegkrijgen dan.
eventueel een serieweerstandkortsluiten bij gewoon gebruik en serieschakelen als ze teveel is.
als de panelen nu bv 30V 5A leveren, en ineens komt daar een dikke weerstand bij, dan zal de mppt spanning aan de omvormer in elkaar stuiken en valt die uit.
PWM op DC lijkt mij niet handig met een omvormer die een MPPT zoekt, of zou er een enorme condensatorbank moeten bijzetten.
aan 230V knutselen...onhandig lijkt mij. of ik zou met het ideel moeten spelen met een serieweerstand op zijn 230V. dan komt de spanning op de omvormer te hoog en zal die vanzelf uitschakelen op 253V.
een 1000W omvormer zou op 230V dan 4A doen.
als de spanning bv 240V is, zou een serieweerstand van 3ohm volstaan. maar dan valt de omvormer uit, spanning valt naar 240V (geen stroom door de R) en de omvormer springt weer aan...
spelen met faseverschuiving???
het net induwen lijkt mij onhandig, zeker omdat ik reeds een 5kW installatie heb, dan moet er geen 2kW extra bijkomen. maar als de 5kW installatie maar 1000W doet is het handig als die 'dakbedekking' ook wat oplevert.
de netbeheerder zou ook installatie op afstand kunnen uitschakelen, bij teveel productie, hoe doen ze dat eigenlijk???
Ik heb het gedaan bij een agrarisch bedrijf, die produceerde teveel bij zonnig weer. Daar sprong de hoofdzekering regelmatig.
Ik meet daar de stroom, (in de meterkast) bij overstroom wordt er iedere keer een string uitgeschakeld zodat de stroom onder de 35A blijft. Dit werkt al zo'n jaar of zes naar grote wens van de agrarier.
Misschien kun je zoiets maken?
Er zijn omvormers tegenwoordig die je kunt regelen, maar dat zijn allemaal drie fase omvormers en ik dacht voor grote vermogens. Maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 24 maart 2024 09:33:13 schreef fcapri:
ik zou aan DC kant de 30V kunnen begrenzen, maar dat vermogen moet je ook wegkrijgen dan.
Gewoon met een 30V 100A mosfetje de panelen 1 voor 1 kortsluiten. De energie disspieer je dan in het 2m^2 paneel zelf.
Veel omvormers hebben een RS485 bus. Daar wordt dan iets van "modbus" op gebabbeld. Ik weet niet of je dan "standaard" een optie hebt om het vermogen te begrenzen. Dat zou je in de (technische-) manual van je omvormer moeten vinden....
Het lijkt me dat om een grotere installatie te bouwen dat soort dingen gewoon moet kunnen.
Mijn sunnyboy 3.0 (1 fase, 3 kW) heeft wel een menu "terugleverbeheer". Daarin kun je het maximaal te leveren vermogen begrenzen.
Eigenlijk hebben zonnepanelen met een mppt regeling al een uitgangs vermogens regeling. Dat is n.l. de mppt regeling. Die is nu zo ingesteld dat altijd het maximaal mogelijke zo efficiënt mogelijk geleverd wordt. Als je minder vermogen wilt hebben zou je eigenlijk gewoon niet op je maximum powerpoint moeten gaan zitten.
Ik vermoed dat je bij sommige omvormers gewoon met een software wijziging zou kunnen volstaan om deze functionaliteit er bij in te bakken. De omvormer moet dan van buiten opgegeven krijgen hoeveel vermogen er geleverd mag worden. De interne mppt regellus kan het proces dan zo bij sturen dat dynamisch (afhankelijk van de zonne-instraling) aan die eis voldaan kan worden.
Ik zou zeggen, neem een bestaande omvormer met mppt regeling. Ruk de (ongetwijfeld otp) cpu of fpga er uit. Plaats een nieuwe (niet otp) en schrijf een nieuw programma met die extra functionaliteit.
Lijkt een behoorlijke uitdaging. Maar niet onmogelijk.
Andere methode is misschien inderdaad je panelen afdekken, of uit de string halen. Daar zie ik meer heil in dan knoeien met extra belasting weerstanden. In een string heb je per paneel misschien maar 30 volt. Bij 10 panelen is dat dan wel 300 volt. Al je belastingweerstand en schakelaar geknutsel moet wel buiten in koude, hete en natte omstandigheden aan de isolatiewaarden voor dergelijke spanningen blijven voldoen. Anders vind je opeens je kat of je buurmeisje (die haar bal van het dak wilde halen) gefrituurd op je dak terug.
Op zondag 24 maart 2024 09:33:13 schreef fcapri:
het net induwen lijkt mij onhandig, zeker omdat ik reeds een 5kW installatie heb, dan moet er geen 2kW extra bijkomen. maar als de 5kW installatie maar 1000W doet is het handig als die 'dakbedekking' ook wat oplevert.
de netbeheerder zou ook installatie op afstand kunnen uitschakelen, bij teveel productie, hoe doen ze dat eigenlijk???
Ik denk niet dat de netbeheerders een installatie op afstand afschakelen. Dat doet de installatie zelf. De installatie monitort de netspanning constant. Komt de netspanning boven de 253 volt dan schakelt de installatie de boel uit om de bij je thuis aangesloten apparatuur te beschermen. Maar het is ook een verplichting opgelegd door de netbeheerder. Die moet n.l. zorgen dat de apparatuur bij alle aangesloten klanten heel blijft. Alle energie leveranciers in het netwerk, heel groot of heel klein moeten hier gewoon aan voldoen. Anders mogen ze niet op het net worden aangesloten.
add: Zonnepaneeltje was me voor met een soortgelijk idee. Het bestaat dus gewoon. Alleen niet dynamisch. Dat dan weer niet.
Welke omvormer?
Sommigen hebben een optie voor modbus of ethernet (of modbus/tcp), of rs485 en op die manier kun je dan ook dat ding terugregelen.
Op zondag 24 maart 2024 11:06:46 schreef DJSmiley:
Welke omvormer?Sommigen hebben een optie voor modbus of ethernet (of modbus/tcp), of rs485 en op die manier kun je dan ook dat ding terugregelen.
Geen idee, ik besprak alleen de theoretische kant. Maar zonnepaneeltje weet al van een systeem waarbij het kan.
Zat jij niet in BE? Dan kan een kleine accu ook mogelijk interessant zijn ivm peakshaving en het capaciteitstarief
Dan zou je ook kunnen kijken naar een Victron Multiplus. Die kan terugleveren aan het net en kun je met Node-Red autmatisch laten regelen (bv nul-op-de meter houden)
Overschot kan dan in een accu en die accu kun je weer gebruiken voor peakshaving. Maar zelfs met een kleine accu kan dat systeem als basis dienen voor een geregelde terugschakeling. Alleen is het dan een wat prijzigere optie, maar het kan
Afhankelijk van de omvormers kun je die zelfs aan de afgaande kant aansluiten, dan blijven je omvormers bij stroomstoring ook gewoon draaien en draait de zooi door op zonneeenergie, aangevuld met de accu, of wordt de accu geladen met overschot aan PV.
joopv
Golden Member
Ook de veelgebruikte spullen van Solaredge kunnen geregeld worden: https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/application_note…
ik heb nog geen omvormer, weet niet of er omvormer zijn die te begrenzen zijn.
de carpoort komt in de toekomst en die dakbedekking is goedkoop.
in de winter en bewolkte dagen haal ik veel te weinig stroom. zou 300panelen nodig hebben om mijn verbruik te compenseren. ik heb er nu 22.
die 22 doen in de zomer VEEEEL teveel. mijn installatie is officieel 5kW, ik heb nu pieken tot 5,5KW injectie. dus als daar ineens 8KW injectie is, gaan er misschien vraagtekens komen bij de netbeheerder (weet niet wat die digimeter zo allemaal bijhoud).
dus ik wil het gewoon zelf beperken dat ze niks doen als de hoofdinstallatie voldoende is, maar dat ze wel bijspringen op bewolkte dagen.
40 panelen met daglicht op een bewolkte dag is beter dan 20
.
ik zou ze in de winter kunnen aansluiten, en vanaf begin maart kunnen afkoppelen, maar dat is dan ook zonder op een bewolkte dag
22maart had ik 24kWh verbruik en 4,8kWh zonnestroom. hoe hoger dat laatste getal hoe beter.
vandaag echter heb ik al 11kwh verbruik en 19kWh zonnestroom, vandaag moeten ze dus niks doen.
nu is het wat overtrokken, mijn huis verbruikt 1900W, de panelen doen 1255W en 61w (huis en garage). zou leuk zijn als die 10 op de carpoort dan ook 500W doen. maar mogelijks moeten ze straks weer uitvallen.
ik heb nog een tuinhuis van 100m² en een loods van 150m². zou leuk zijn als je daar 100panelen dynamisch kan voor inschakelen zodat ik mijn huisverbruik altijd onder controle heb en niet de straatbekabeling overbelast als de zon erdoor komt.
rood is verbruik, blauw is panelen. zoals je kan zien, in augustus OVERDREVEN veel stroom, en nu quasi alle dagen net wat te kort.
dus laat ik maar pioneer zijn om zelf al een dynamisch zonnepaneel installatie te bouwen 
Ik heb bij mijn dochter vorig jaar een Growatt MIN3600 geïnstalleerd.
Dat is een 1-fase string inverter van 3600W met 2x MPPT. Die heeft een connector voor contacten waarmee je de productie in 4 stappen kunt terugschroeven. Ook heel betaalbaar. Was 480,- voor 3600W.
Zie manual : https://www.sellectzonnepanelen.nl//Files/2/48000/48037/Attachments/Pr…
Die connector hebben wij overigens niet gebruikt en dus geen ervaring mee. Maar de inverter draait tot nu toe probleemloos.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hier in NL mogen bedrijven ook niet altijd meer volle bak terug leveren. al bij diverse nieuwe installaties een systeem toegepast welke zorgt dat er niet meer word terug geleverd als dat er op dat moment gebruikt word. dat is vaak ook de afspraak met de netbeheerder, ondanks de vlot 1250KVA voeding mag er nu amper stroom teruggeleverd worden in bepaalde gebieden. dat systeem meet de hoofdstroom en regelt middels een link met de omvormers zo het geleverde maximale vermogen. zou straks wel weer volle bak terug geleverd mogen worden, stekker uit dat systeem en omvormers leveren weer vol vermogen terug.
Op zondag 24 maart 2024 15:43:53 schreef testman:
hier in NL mogen bedrijven ook niet altijd meer volle bak terug leveren. al bij diverse nieuwe installaties een systeem toegepast welke zorgt dat er niet meer word terug geleverd als dat er op dat moment gebruikt word. dat is vaak ook de afspraak met de netbeheerder, ondanks de vlot 1250KVA voeding mag er nu amper stroom teruggeleverd worden in bepaalde gebieden. dat systeem meet de hoofdstroom en regelt middels een link met de omvormers zo het geleverde maximale vermogen. zou straks wel weer volle bak terug geleverd mogen worden, stekker uit dat systeem en omvormers leveren weer vol vermogen terug.
Is dat zo'n goed idee? Die grenzen zijn niet bedacht om te pesten.
Deze feature is steeds meer 'standaard' op omvormers, maar dan wel als optie verkrijgbaar. Meestal moet er dan een extra meetinstrument op de installatie geplaatst worden die de richting van de stroom bepaalt. En dan kun je instellen hoeveel er max ge-exporteerd mag worden. Zoek maar op 'export limitering'.
Bovenstaande Growatt heeft dat ook als optie, maar daar kun je dus ook zelf een interface bouwen en dan de omvormer in stappen terug regelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 24 maart 2024 16:19:23 schreef Ex-fietser:
[...]Is dat zo'n goed idee? Die grenzen zijn niet bedacht om te pesten.
ik bedoelde ermee, als de restricties eraf gaan dan kan het PV systeem zonder die begrenzing gewoon volle bak terug leveren. eraf halen eerder heeft geen zin, want die grootverbruik meters registreren dat terugleveren gewoon en staat een boete op.
afgelopen week werd al bekend dat grote leveranciers als zonneparken en windmolen parken afgeschakeld mogen worden als het net overbelast dreigt te raken. dat word nu standaard in het contract opgenomen.
ik dacht eraan om alle panelen parallel te zetten (seriediode) zodat ik ze op een micro omvormer kan aansluiten.
bv een AP systems DS3 900Wp met 2MPPT. dan staan er 5 parallel per mppt ingang.
zou leuk zijn als zo een micro omvormer model bestaat die je kan regelen wat die moet doen. dan ben ik er direct helemaal uit
ze communiceren met 1 of andere module, maar dat zou ook al gehacked zijn dat je er met een zigbee ofzo aan kan (ligt hier klaar, nog geen tijd gehad om te onderzoeken).
misschien bestonden er 'andere' manier om extern de inverter al in te grijpen (dan ben ik immers onafhankelijk van inverter type).
het afschakelen paneel per paneel is ook een mogelijkheid aangezien ze toch parallel hangen.
kan ze allemaal met een fet aan elkaar zetten en zo paneel per paneel afschakelen als het vermogen te hoog oploopt
ik heb reeds een AP DS3 in gebruik op 2x 450Wp panelen tegen mijn garage.
die werken 100% in de winter als de zon heel laag zit en doen quasi niks in de zomer omdat ze vertikaal hangen.
als ik die monitoring aan de praat krijg, werken ze ook direct samen met de andere DS3
Op zondag 24 maart 2024 15:33:24 schreef deKees:
Ik heb bij mijn dochter vorig jaar een Growatt MIN3600 geïnstalleerd.
Dat is een 1-fase string inverter van 3600W met 2x MPPT.
zo groot wil ik al niet gaan, maar wel leuk dat dergelijke dingen al bestaan.
10oude panelen van 240Wp die quasi op noord liggen (schaduw van huis want ze liggen achteraan). daar gaat bij volle zon misschien 2kW opbrengen.
maar dat heb ik niet nodig, ze moeten werken bij schaduw.
ik kan eigenlijk de panelen zelf als 'demper' gebruiken.
bv als het vermogen boven de 500W komt, 2 panelen (elk uit 1 string) eraf.
vermogen nog te hoog, 2de eraf...
hoef zelf niet te weten wat het huis doet dan
[Bericht gewijzigd door fcapri op (30%)]
Iedere fabrikant van omvormers is tegenwoordig bezig met het gebruiksvriendelijk maken van dergelijke vermogenregeling.
Via RS485, via app,...
Zeker met die terugleverboetes in Nederland hebben ze nog een tandje bijgestoken.
De boel begint eindelijk een beetje volwassen te worden.
Zelfs day-ahead en intra-day regelingen beginnen nu op te komen.
Ik zou dus niet zelf het warm water proberen uitvinden maar wel goed de technische docu van omvormers doornemen.
De kleinere Growatt MIC (vanaf 750W) hebben zo een zelfde feature.
Ook schakelen tussen 4 productie niveaus.
Misschien ik het voor jou een idee om de extra panelen parallel te schakelen aan bestaande panelen op al bestaande omvormers, eventueel via Tigo optimisers. Dan hou je de huidige max productie limiet terwijl je toch in de winter en bij bewolking meer opbrengst krijgt.
parallel zetten aan bestaande had ik al gedacht. het laatste dak waar de carpoort komt, heeft al 10panelen zitten daar. de kabels passeren er.
maar dan is het wel ineens 300V DC met 12A waar ik ga lopen mee foefelen.
ook zit er nu al 7200WP op die 5kW omvormer. daar nog eens 2,4kWp parallel bij op 1 string gaat die misschien over de specs gaan. heb dan reeds 6000Wp op string 1 zitten.
daarom mijn gedacht om dat beperkt vermogen op een kleinere omvormer te zetten.
als 2de reden ook: als mijn hoofdpanelen 5kW opwekken, maar in het huis is 6kW verbruik, dan mogen die extra panelen ook voluit gaan. en dat lukt niet als ze parallel op een 5kW omvormer zitten.
ze mogen dat enkel NIET doen als er reeds 5kW injectie is.
mijn vrouw heeft als zelfstandige een massagesalon, en dat vreet echt energie overdag
ik heb reeds een 880W DS3 micro omvormer hangen waar 2x 450Wp op zit.
eventueel kan ik die vervangen door bv een 2kW 4MPPT omvormer en daar dan alle panelen in een parallel setup opzetten.
https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/enphase-micro-omvormer/apsyste…
ga eens zien of er in dat soort omvormers een regelbare bestaat
hun ECU controllers ondersteunen het alvast
https://emea.apsystems.com/products/monitor/
Current transformers (CTs) provide a simple and accurate means of measuring current flow within the Electrical network of the system owner. They work with the integrated meter of an ECU-C and enable advanced functions such as consumption/production monitoring or zero export function
5.7.1 Zero Export (available on single phase and three phase, not available onresidential split/2 phase applications)
Zero Export Function
? Only works on ECU-C in Single-phase and Three-phase systems ? Not compatible with split-phase (2 phases) systems as commonly usedintheAmericas Using the Zero Export function: ? Select ‘Meter Settings’ ? Slide the ‘Meter Function’ to the ‘On’ position
? Select ‘Zero Export’ in the slide menu at the bottom of the page and select OK? After turning on the Zero Export Function, please set a Power Limit inkW. Thedefault value is 0.
dat lukt dus. en aangezien die dingen communiceren over encrypted zigbee, can ik ze waarschijnlijk ook gewoon zelf aansturen. ik kan dan mijn 880W ap DS3 behouden en een 2de van 2kW erbij plaatsen op die 10 panelen
ik laat die ECU-C dan de injectie meten van alle panelen en een limiet op 5kW (huis installatie voluit, de ap's schakelen af dan)
Beste allemaal,
Ik zit ook al een tijdje met het idee om panelen automatisch te begrenzen.
Ik las laatst dat er een bedrijf dit ontwikkeld voor een automatische omvormer begrenzer systeem.
Maar zit nog niet op de markt.
Zijn er al mensen die dit werkend hebben?
Hallo allemaal, met een willekeurige SolarEdge SetApp omvormer en een SolarEdge inline meter kun je dynamisch het vermogen terugregelen tot elk setpoint. Zet hem op 0 export en dan krijg je dat. Zie ook deze appnote.
https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/feed-in_limitati…
Heb het hier hangen en het werkt. Maar gezien dat salderen nog kan heeft het voor mij voorlopig geen zin om aan te zetten, dus hij staat vooralsnog gewoon op maximaal. SolarEdge is echt niet de enige die dit kunnen, maar misschien wel de makkelijkste om aan een bestaande installatie toe te voegen?
Topp ik zal in de documentatie duiken.
Wel Engels zag ik.
Zelf heb ik een growatt omvormer.
Eens kijken of ik hier uit kan komen.
Gr Ed
er zijn idd omvormers die het al kunnen door middel van een set meetspoelen in de hoofdleiding.
die kan je dan dynamisch instellen.
ik ben momenteel een iets andere weg op gegaan. mjin hoofdomvormer doet 5kW en ik heb legaal dus 5kW aan zonnepanelen.
op mijn garagedeur zit er echter 2panelen met 1 micro omvormer die tot 880W kan opwekken. bij volle zon zou ik dus 5880W kunnen opwekken en dan gaan ze zien.
ik heb de hoofdomvormer begrensd op 4500W. dit samen met de 880W en een eigen verbruik van 300W altijd, kan ik max 5000W injecteren.
het verbruik in huis is ook begrensd op 4500W (dat gaat er alarm af voor het capaciteitstarief. ik zal nu dus nooit meer dan 5000W kunnen injecteren.
in de zomer wordt de omvormer dus iets of wat dichtgeknepen.
en in de winter haal ik toch de 5kW niet met mijn panelen dus ook geen probleem
Ook een systeem.
Zelf heb ik 13 panelen op plat dak van 405wp.
Ik heb alleen een kleinere 1fase omvormer van growatt van 4200w omdat ik die piek van 5200 nooit haal en 20A afzekeren is max.
Maar als ik een begrenzing systeem heb dat dynamisch werkt en dan niets aan het net lever. Dan wil ik nog 8 of 10 panelen op schuine zuidelijke dak plaatsen.
En dan wil ik uiteindelijk gasloos.
Dus boiler erin en eventueel electrische vloerverwarming.ect