Goedemiddag,

In onze woning wil ik zonnepanelen (10x430wp, komen uit 2 richtingen aan in meterkast), een inductieplaat (IKEA matmassig, 7350W, 2x16A) en een airco (elektrisch vermogen 700W) toevoegen aan de huidige groepenkast.
Onze hoofdaansluiting is 3x25A.

Vanaf de slimme meter gaan de 3 fasen plus nul naar de hoofschakelaar, en vervolgens allen naar een individuele klemmenstrook onderin de groepenkast. Vanaf hier gaat elke fase naar zijn eigen aardlek en vervolgens naar 3 of 4 groepen via het busboard.

Gezien het vermogen van de inductieplaat, is het beter om dit te verspreiden over 2 fasen. Omdat de groepenkast een busboard heeft kan ik geen 3fase automaat meer kwijt. Wat is hierbij slim? Een 2e kastje tegen de groepenkast aanplaatsen met een 3 fase alamat, verbonden naar de klemmenstroken en vervolgens maar 2 fasen plus 1 nul gebruiken?

Dan de airco, gezien het geringe vermogen zou ik deze op zijn eigen automaatje bij een bestaande aardlek kunnen toevoegen? Linksboven en rechtsboven heb ik hier nog plek voor.

Dan de zonnepanelen. Hier heb ik de meeste vraagtekens bij. De hoofdaansluiting kan 3x25A leveren, en de zonnepanelen komen in de meterkast als 1x1720wp(7.5A) en 1x2580wp(11A) aan. Wanneer ik dit dus op 2 fasen zou zetten, zouden er op de fasen 25A, 32.5A en 36A beschikbaar zijn.
Is deze groepenkast daarop berekend, of moet ik een nieuwe groepenkast installeren?
Het verward me aangezien het stickertje het over 25A heeft maar de hoofschakelaar een 40A model is.
Wanneer ik dit navraag bij elektramat geven ze aan dat wanneer je bij hun een groepenkast bestel met een 40A hoofschakelaar, de groepenkast 40A aan kan.

Ik hoor graag jullie advies hierbij.

zouden er op de fasen 25A, 32.5A en 36A beschikbaar zijn.
Is deze groepenkast daarop berekend, of moet ik een nieuwe groepenkast installeren?

Als je het heel erg zwart bekijkt is de groepenkast daarop niet berekend. Ik denk niet dat dat ooit fout gaat maar als je er beter bij voelt dan kan je beter gelijk een grotere kast nemen die wel geschikt is voor het nieuwe vermogen.

(IKEA matmassig, 7350W, 2x16A)

Heel vaak kan je dat in de kookplaat zelf ook nog op 3 fase zetten dat is voor jouw aansluiting net iets gunstiger maar dan heb je ook een 3F + P automaat nodig dus heel veel maakt het ook niet uit.

ik zou een kastje erbij hangen op zn minst ja. de airco met zn 700W kun je nog wel ergens bijsteken. de onderste rij meeste linkse automaat is het huidige model en kun je 2x 2 draden insteken. de rest van de kast is 16 jaar oud en dat was toen nog niet.

fornuis op een kookgroep zetten, je hebt van die losse clipjes welke van 2 busboard groepen 1 kookgroep maakt. de zonnepanelen zou ik beiden apart op een los alamatje B16/300mA aansluiten. niet op de aardlek erbij zetten, dat geeft ellende. de hoofdschakelaar is 40A en de bedrading is 6mm2 dus de kast kan 40A aan. ik zou de zonnepanelen en fornuis direct van de railtjes onderin de kast aftakken en in een extra 220x330 kast zetten. evt gewoon een 4 polige krachtalamat B16 0,03A nemen voor het fornuis.

Op woensdag 27 maart 2024 17:46:19 schreef benleentje:
[...]Als je het heel erg zwart bekijkt is de groepenkast daarop niet berekend. Ik denk nie

[...]Heel vaak kan je dat in de kookplaat zelf ook nog op 3 fase zetten dat is voor jouw aansluiting net iets gunstiger maar dan heb je ook een 3F + P automaat nodig dus heel veel maakt het ook niet uit.

Ik las 1*32A of 2*16A. Ben dus bang dat dat 3fase niet lukt.
Heb er al wel een 5 aderige kabel naartoe leggen dus 3 fase alamat erop en dan kan ik in de keuken bepalen wat ik wel en niet gebruik.

Op woensdag 27 maart 2024 17:49:12 schreef testman:
ik zou een kastje erbij hangen op zn minst ja. de airco met zn 700W kun je nog wel ergens bijsteken. de onderste rij meeste linkse automaat is het huidige model en kun je 2x 2 draden insteken. de rest van de kast is 16 jaar oud en dat was toen nog niet.

fornuis op een kookgroep zetten, je hebt van die losse clipjes welke van 2 busboard groepen 1 kookgroep maakt. de zonnepanelen zou ik beiden apart op een los alamatje B16/300mA aansluiten. niet op de aardlek erbij zetten, dat geeft ellende. de hoofdschakelaar is 40A en de bedrading is 6mm2 dus de kast kan 40A aan. ik zou de zonnepanelen en fornuis direct van de railtjes onderin de kast aftakken en in een extra 220x330 kast zetten. evt gewoon een 4 polige krachtalamat B16 0,03A nemen voor het fornuis.

Hoe weet je dat de bedrading 6mm is en niet 4?
En kunnen de klemmenstroken ook 40A aan?
Uiteraard is dat dan de makkelijkste weg, klein kastje ernaast met het hoog vermogen spul alles met eigen automaat en aardlek.

Moet de draad van klemmenstrook naar 2e kastje dan gewoon 6mm2 massief zijn?

Op woensdag 27 maart 2024 18:32:58 schreef tysie:
[...]
Heb er al wel een 5 aderige kabel naartoe leggen dus 3 fase alamat erop en dan kan ik in de keuken bepalen wat ik wel en niet gebruik.

ik heb deze kastjes met regelmaat in handen, heb er vandaag nog gehangen zelfs. die draad is 6mm2, de moderne van 40A hebben juist vaak maar 4mm2 aan boord en lussen door op de aardlekken ipv via de railtjes door te koppelen.

de draad die de hoofdschakelaar ingaat is wel een 60 jaar oud, dat is nog weleens 4mm2. echter gezien de voeding 25A is mag dat.

Ja dat kan altijd dat het echt niet op 3 fase kan volgens de handleiding

Op woensdag 27 maart 2024 19:12:38 schreef benleentje:
[...]Ja dat kan altijd dat het echt niet op 3 fase kan volgens de handleiding

dat staat er wel vaker idd, maar als het op 2x 230V wel kan dan is een krachtgroep ook mogelijk. alleen een fornuis voor 1x 230V kan niet op kracht, dan is de stroom te hoog op die ene fase.

Op woensdag 27 maart 2024 19:00:22 schreef deKees:
Hoeft niet massief.

Duidelijk, dan heb ik een paar meter 6mm2 nodig.
Iemand een tip waar ik zo'n korte lengte kan krijgen?

Op donderdag 28 maart 2024 21:40:40 schreef Peter112:
of hier in H07v2-k is beter voor in de groepenkast

https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/montagesnoer/filter/v_p_e_k…

in een woonhuiskast is 90 graden draad ietwat overkill. tevens stript die draad niet zo fijn. neem er ook wat 6mm2 aderhulzen bij.