In een hogedrukspuit zit een flow sensor bediend door een magneet, op het typenummer krijg ik als beschrijving reed switch 5A/250V.
Ik heb het reed relais losgemaakt en uitgemeten, deze geeft een waarde startend vanaf 1 Mohm oplopend tot 12 Mohm wanneer ik er een magneet tegen houd.

Daardoor vermoed ik dat het reed relais stuk is. De hogedrukspuit geeft ook een foutcode ivm de flow maar deze is nogal algemeen. De brander wordt dan ook niet aangestuurd.

Als test overweeg ik om de aansluitingen even te overbruggen met een draad zodat ik de flow kan misleiden om te kijken of de brander dan wel gaat werken.
Ik kon op de print niet vaststellen of er enkel een signaal geschakeld wordt of nog meer 'intelligentie'. Dus op deze manier testen of niet? Ik heb de sensor alvast wel besteld, type 301002458

Testen met een draadbrug of niet? Dan kan ik alvast de rest van de machine nakijken...

Ik heb het reed relais...

Er is een groot verschil tussen een reedrelais en een reedcontact

Testen met een draadbrug of niet?

Misschien is een drukknopje net is makkelijker, en een nieuw reedcontact lost het direkt op.
Als het idd een flow sensor is (en geen debiet schakelaar) zul je pulsjes moeten geven

[Bericht gewijzigd door OXO op (15%)]

Ohh... Dan kan het best zijn dat een "geldige flow" iets van 20 pulsjes per seconde is. (min flow 20 pps, max flow 100 pps o.i.d.) Dan wordt het zelfs met een schakelaartje tricky om hem om de tuin te leiden!

Ik zie nu dat het reedcontact in een buisje zit.
Wss zit dat in het center van een vlotter met magneet.
In dat geval is het geen flowmeter maar debiet schakelaar.
Hier geldt niet "magneet tegenhouden" maar magneet naar boven en beneden schuiven.
Het reedcontact is hier niet momentary maar on/off

Ik heb wat verder uitgezocht en idd er zit een verschil in boven/onder/volledig langs een magneet.
De bediening gebeurt door een plunjer met 2 magneten die omhoog/omlaag schuift bij wel/geen debiet.

De aansluiting is met 2 draden dus zit er inwendig ook nog een weerstandje ergens.
Echter, bij meten met de multimeter zie ik de weerstandswaarde veranderen, lijkt me niet logisch voor een reedcontact. Ik merkte ook dat die wel heel erg kritisch is inzake afstand tot de plunjer. Met de plunjer in de behuizing schakelt 'm soms niet, soms wel.

Nieuwe is onderweg, vraag me wel af of ik de plunjer ook moet vervangen of niet. Eerst eens met een nieuwe testen.

Het ding zit op een zware heetwater hogedrukspuit waarvan de motor los heeft gezeten. De drukspuit geen een fout FLO, dus iets met het debiet. Daarmee deze eens grondig bekijken.