Herms
Golden Member
werken met Kicad 5 gaat me een beetje af. Ik loop nu tegen een vreemde foutmelding aan. IK geloof niet dat het ernstig is, maar wat kan ik er aan repareren?
Het is ontstaan toen ik het bestand bekeek in een nieuwere versie van Kicad. Ik heb dat afgesloten zonder te bewaren, desondanks ontstond deze fout. De backup heb ik teruggezet, maar daar zat toen plotseling dezelfde fout in. Andere schema's zijn wel zonder foutmelding.
Kicad kan LIB niet vinden in de directory E:\Herms\......enz.
Dat kan doordat dat bestand niet meer in die directory staat omdat het verplaatst of gewist is. Andere reden is dat eigenaars rechten anders gezet zijn.
Het beste kun je dit met de bibliotheek beheerder uit de bibliotheek zoek ketting verwijderen. Het bewuste bestand LIB naar je persoonlijk home directory (waar je alle rechten hebt) kopiëren. en dan het bestand met de bibliotheekbeheerder weer in de zoeklijst zetten.
Die SYM-LIB-TABLE kun je gewoon wegggooien, ik denk dat de nieuwe Kicad m toch aangepast heeft, hij bouwt wel weer een nieuwe. Maar waarom niet over naar 8 ? Zo groot is de aanpassing niet.
Herms
Golden Member
en dit weekend geprobeerd over te stappen. Eerst van 5 ingelezen in 6, met veel fouten. Hersteld. Naar 8 ingelezen en weer veel fouten. Maar al doende leer ik. Kicad 8 werkt veel prettiger van versie 5.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat voor fouten bedoel je dan?
Libraries niet gevonden etc => dat is nog geen drama en relatief makkelijk te fixen.
OF
Je schema / layout van de print stuk => dat is wel een drama want dat zie je niet zo snel.
Herms
Golden Member
alle componenten moesten opnieuw op het grid worden geplaatst. De relais kon ik niet terugvinden en moest ik aanpassen, zowel als symbool als footprint, mede omdat het mij niet lukken bibliotheken etc goed over te nemen.
Op dinsdag 2 april 2024 21:52:16 schreef Herms:
alle componenten moesten opnieuw op het grid worden geplaatst. De relais kon ik niet terugvinden en moest ik aanpassen, zowel als symbool als footprint, mede omdat het mij niet lukken bibliotheken etc goed over te nemen.
Die is vrij eenvoudig.
Als je in het schema zit :
<ctrl-A> (is selecteer alles), rechter muistoets, <Align items to grid>.
De versie 8 heeft in het schema-teken stuk een optie :
<File><Export><Symbols to new library>, dan worden alle gebruikte symbolen naar 1 library gecopieerd die evt in de project directory toe kunt voegen als "Project library".
Dit kan handig zijn als je de standaard libraries niet aan wil passen (kan ook niet zomaar op de plaats waar ze standaard staan), en ik wil symbolen voor een bepaald project wel eens aanpassen omdat het optisch beter uitkomt.
In die gevallen pas ik liever het symbool aan voor een project dan krampachtig het symbool te moeten volgen.
Als laatste maak ik veel eigen libraries, Kicad wil het wel eens aanpassen en vooral als ze namen aanpassen is dat niet handig. Een capacitor_small werd ineens c_small, en breekt dan je schema's, met eigen libraries heb je dat niet.
Bovendien kun je de eigen libraries samen gebruiken met de standaard.
Eerst van 5 ingelezen in 6, met veel fouten. Hersteld. Naar 8 ingelezen en weer veel fouten.
Je kunt van 5 ook ineens naar 8 hoor.
Bapaktus
Special Member
@bprosman
Die is vrij eenvoudig.
Klopt, ik had ook dat probleem.
Moest alleen mijn raster wijzigen naar een fijner raster in Kicad 8.0.1.
0,05"
zie afbeelding
ruud
Herms
Golden Member
Het werkt:
Die is vrij eenvoudig.
Waar ik tegenaan liep op enig moment was vergelijkbaar met dit:
Een capacitor_small werd ineens c_small, en breekt dan je schema's, met eigen libraries heb je dat niet.
dat was dat alle namen in meervoud plotseling enkelvoud werden.
Heren, dank voor de aanwijzingen!
Herms
Golden Member
dit ga ik de komende dagen proberen, lijkt me erg handig!
<File><Export><Symbols to new library>
En inderdaad,
Je kunt van 5 ook ineens naar 8 hoor.
de laatste schema's zet ik nu rechtstreeks over van 5 naar 8.
[Bericht gewijzigd door Herms op (12%)]
Op woensdag 3 april 2024 22:13:00 schreef Herms:
Het werkt: [...]
Waar ik tegenaan liep op enig moment was vergelijkbaar met dit: [...] dat was dat alle namen in meervoud plotseling enkelvoud werden.
Heren, dank voor de aanwijzingen!
Dit is overigens ook eenvoudig in 1 klap te repareren.
Stel je hebt een condensator gebruikt : "C_small" in library "Device"
en dat moet worden :
"C_small_maardandejuiste" , uit library "Otherlibrary".
Selecteer dan een "fout component" (dat mag ook het vraagteken zijn van onbekend symbool) (= er op dubbelklikken)
Kies <Change Symbol>
Kies : Change symbols matching identifier (foute naam).
New library Identifier : juiste lib+naam.
Klik op <Change>
In de "Messages" zie je welke componenten ge-update worden.
Herms
Golden Member
nog een klein dingetje. Ik heb blijkbaar een instelling gewijzigd zonder dat ik het in de gaten had. Wat kan ik doen om deze ref. en pdf uit te zetten?
toevoeging: terwijl ik wel waarde en korte ref. wil blijven zien.
[Bericht gewijzigd door Herms op (17%)]
Even kijken op welke layer die staan en die uitzetten, zal wel iets met "fab" en / of "Courtyard" zijn