peter60
peter
Ik heb hier een VHS oudje van Philips dat de band niet meer op- of afwind.
Bij het laden van een cassette wordt de band rond de kop getrokken maar omdat er geen spoeldetectie is, bij weergave, stopt de video en werpt de cassette uit zonder dat de band opgerold wordt.
Het is de voorloper van het turbodeck, een JDM2/0 of JDM3/0 tape deck, welke door de insiders waarschijnlijk anders genoemd wordt.
De oorzaak blijkt een afgebrokkeld tandwieltje uit de "gear set 216" in de service manual, onderdeel nummer 4822 522 31958.
Is dat tandwieltje nog ergens te verkrijgen, op ebay vind ik er eentje maar dat wordt mij te duur om daarna te constateren dat er nog andere kosten aan zijn...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een vrij laat charly deck. Was me inderdaad al opgevallen dat daar ook gloeiende gloeiende breektandwielen inzaten (het deck werdt ook wel koffiemolen genoemd, uit de tijd dat ze die tandwielen er nog niet in gebruikten).
Er is altijd een risico dat er meer stuk is, maar als de aandrukrol niet verglaasd is en er geen overduidelijke andere schade is, zou ik het er gewoon op wagen.
In de VR6760 is hetzelfde tandwiel ook door veroudering defect geraakt echter ook het Idler Wheel (pos. 212 - 4822 528 70458) welke ook door veroudering is vergaan.
Beide tandwielen (naast andere tandwielen gemaakt van harder plastic) verzorgen de aandrijving van de spoelschotels, controleer dus ook het Idler Wheel op pos. 212.