Best Forum,
Bestaat er een schakeling een synchroon motor (Faller 180629 12-16V 60mA)
A l vast dank voor reactie
M.vr.gr. Fred den Dulk

Geef even meer info.
Wat wil je doen, wat wil je sturen?
Een synchroonmotor is wisselspanning in principe.

Op zaterdag 30 maart 2024 12:04:49 schreef F.J. den Dulk:
Bestaat er een schakeling een synchroon motor (Faller 180629 12-16V 60mA)

Gaat het hier over een modelbouwmotor van Faller?

En wat wil je er precies mee doen? Het toerental regelen?

Beste Lambiek,

Ja dat klopt ik zou het toerental willen regelen ik vroeg me af of er al zoiets bestaat.

M.vr.gr. Fred

Woef, dan moet je een frequentieregelaar fabrieken voor laagspanning.

Dat kan prima, maar ik denk dat een ander motortje zoeken een veel simpelere opgave is.

Op zaterdag 1 juni 2024 15:31:06 schreef F.J. den Dulk:
Ja dat klopt ik zou het toerental willen regelen ik vroeg me af of er al zoiets bestaat.

Zoals Sine al aangaf, een frequentie regelaar maken.

Dat is niet simpel om te doen als je geen elektronica en programmeer ervaring hebt.

Ik zou ook een andere motor zoeken, bijvoorbeeld een DC motor kun je via PWM regelen. Dat is al een stuk eenvoudiger en zonder microcontroller te doen.

Maar dat moet wel gaan natuurlijk, het is voor een modelbaan zeker? Dan kun je er voor kiezen om een regelbare trafo te gebruiken.

Een motorregelaar voor dat AC motortje kan ook prima analoog, een oscillator die iets maakt wat in de buurt komt van een sinus en dat in een audio amp duwen.

Been there, done that (voor 400Hz)

Ehhh.... Even ge-googled, naar dat typenummer en volgens mij is dat iets als een universeelmotor. Dan is het gewoon gelijkrichten en met een PWM regeling aansturen.

Test: Pak een batterij, liefst zeg 4- tot 7V, en sluit het ding daarop aan. Gaat ie draaien, dan gaat deze truuk werken.

(Als hij het dan niet doet, niet te lang aangesloten laten, want dan gaat ie kapot).

Laat maar, lijkt misschien toch wel een echte synchroonmotor te zijn. En dan zijn de eerdere opmerkingen van toepassing.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Die dingen werden/worden gebuikt in de modelbouw voor het aandrijven van o.a. (water)molens, ze draaien dan (meestal veel) te snel voor een realistische weergave.
Wat @Lambiek (L@mbiek? ;)) al zei: een DC-motortje i.c.m. een PWM-regeling...
De motortjes uit een afgedankte CD-ROM drive kosten niets, zijn 5V en hebben meer dan voldoende 'oomph' voor deze toepassing.

Op zaterdag 1 juni 2024 17:04:11 schreef Lambiek:
[...]
Zoals Sine al aangaf, een frequentie regelaar maken.

Dat is niet simpel om te doen als je geen elektronica en programmeer ervaring hebt.

Ik zou ook een andere motor zoeken, bijvoorbeeld een DC motor kun je via PWM regelen. Dat is al een stuk eenvoudiger en zonder microcontroller te doen.

Een frequentieregelaar kun je ook gewoon zonder microcontroller maken. Sterker nog; een enkelfase frequentieregelaar kan je uit ongeveer dezelfde onderdelen maken als een PWM-regelaar, hoewel een zuivere sinus wat extra moeite kost.

Is een zuivere sinus nodig (of "wenselijk") voor zo'n bescheiden motortje?

Nee, maar een pure blokgolf gaat ook niet werken.

Je zou wat kunnen doen met setje pulsen uit een 4047

De dubbele afgeleide van een sinus is dezelfde sinus maar dan geinverteerd. Daarmee maak je analoog een sinus.

Allemaal leuk, maar ik denk dat het allemaal iets te hoog is gegrepen voor de TS. Anders kom je niet met zo'n vraag.

Maar kan het mis hebben natuurlijk.

Ts zegt ook niet of hij lagen of hoger dan nominaal wil regelen. Hoger zal niet zo moeilijk zijn met een blokgolf waar een smoorspoel en condensator bij staat. Bij lager dan nominaal moet ook de voedingsspanning omlaag om de wikkeling niet op te stoken. Dan wordt het wel een ietwat moeilijkere schakeling.