Maak nu gewoon eens een paar duidelijke foto van de print en onderdeel, dan kunnen we je makkelijker helpen. :)

Of is het weer zo een supergeheim project?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

Op maandag 1 april 2024 17:52:18 schreef RAAF12:
Is er een reden waarom 1 pootje is ingekort?

Dat stuk hadden ze nodig om het pootje wat in de rode klem zit te verlengen. :+
Transistor zat vast scheef in de pcb gemonteerd. Doen de Chinezen/Japanners wel vaker.

Op maandag 1 april 2024 19:11:11 schreef CrossFireX:
Maak nu gewoon eens een paar duidelijke foto van de print en onderdeel, dan kunnen we je makkelijker helpen.

Wat zijn jullie ongeduldig! Die foto komt er vast wel.

Nogmaals CrossFire X ik heb het niet hier liggen dus kan de foto nu niet maken. Ik kom er op terug als ik meer info heb.

Ik had het eraf gesoldeerd met de gedachte dat ik met de tester wel meer te weten zou komen.

Maar het blijft wel raar dat hij aangeeft dat het een transistor zou zijn terwijl hij dat niet zou zijn.

Ik kom er op terug
Alvast bedankt voor het meedenken zover.

Soms geeft de aanduiding op de print wat hints, soms staan er echt B-C-E symbolen op de print bij de pootjes. Vergelijk je metingen eens met een andere echte TO-92 transistor in PNP of NPN. En dan bedoel ik meten met multimeter op diode stand.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]

Op maandag 1 april 2024 19:44:05 schreef PaulK:
Nogmaals CrossFire X ik heb het niet hier liggen dus kan de foto nu niet maken. Ik kom er op terug als ik meer info heb.

Ik had het eraf gesoldeerd met de gedachte dat ik met de tester wel meer te weten zou komen.

Maar het blijft wel raar dat hij aangeeft dat het een transistor zou zijn terwijl hij dat niet zou zijn.

Ik kom er op terug
Alvast bedankt voor het meedenken zover.

Je lijkt erg veel vertrouwen te hebben in die magische component tester. Nu vind ik zelf dat zo'n component tester inderdaad bijna magisch aangeeft wat voor onderdeel je hebt en wat de waarde ervan is. Vroeger had je daar nogal geavanceerde metingen en veel hersenwerk voor nodig. En vaak lukte het gewoon ook niet.

Die componenten testers hebben door de gebruikte meetmethode ook gewoon hun beperkingen. Een condensator kun je op verschillende manieren meten. En afhankelijk van het type condensator en de toepassing van de condensator kies je een manier van meten. De componenten tester kan die keuze niet maken. Daar zit gewoon een vast ingebakken methode in. En er zijn dan situaties waarbij de condensator gewoon niet (goed) gemeten kan worden. Helaas krijg je dan geen foutmelding ofzo. Je krijgt een onzinwaarde. En als gebruiker zul je zelf moeten herkennen dat de tester dan niet goed meet. Voor alle ander denkbare onderdelen geld hetzelfde. Misschien is die transistor met die diode er aan gewoon geen goede meting.

Daarom moet je de rest van die schakeling analyseren. Met alleen de uitslag van die tester kom je er gewoon niet.

Zo een component tester kan het ook mis hebben in veel gevallen, het is gewoon gebaseerd op firmware, en als er ergens iets onder of boven een bepaalde waarde valt denkt de firmware abusievelijk dat het om een ander component gaat.

Ze zijn zeker niet alles checkend.

Ik heb ook al eens de vreemdste antwoorden gekregen van het testertje.

Ik kon het niet laten om er ff wat te testen en een foto van te maken want een spanningsregelaar is het in ieder geval niet dit wist ik.

Ik heb er 2 stuks getest een 78l05 en 78l10. het enigste verschil is dat bij de 78l05 gaf ie een 4 met diodesymbool aan bij de 78l10 een 5 met diode symbool.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unknown%20part.jpg

De tester geeft er dus zijn eigen draai aan. 8)7

En nog ff een jfet getest.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/jfet%20.jpg

Als die geen uitsluitsel kan geven is de diode stand met je multimeter nog de beste manier om erachter te komen.
En natuurlijk de print om te zien hoe het aangesloten is kan hints geven.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (25%)]

@daanDC
Hoe komt het display sceef in het kader?
Het ding is toch niet (stuk)gevallen?

Overigens zou ik graag willen weten waar deze tester vandaan komt. Bij de mijne is immiddels de zero-force-insertion-socket defect (Het ding was als kant-en-klare werkende print op een ham-beurs ekocht). Er moet dus een nieuwe komen.....

Of weet iemand een betere?

Hee tidak

Nee de tester is niet gevallen zo is die geleverd ,overigens komt ie van aliexpress af.

Ik zal door sommige worden afgeschoten nu. >:) die anti alie zijn.

Ik had er destijds 2 besteld 16 euro de stuk.

Ha PaulK,

Dank voor de uitleg zit er buiten je RAM ook een µP op je print ?
Je geeft aan dat het onderdeel aan de onderkant zit is dit een modificatie ?
Ik zou zeggen kijk naar de andere print hoe de schakeling is opgebouwd het kan een spanningsregelaar zijn maar,
ook een Voltage Supervisor is niet uitgesloten.
De laatste dient om de reset lijn laag te houden tijdens opstarten, zodat er geen onzin in de ram wordt geschreven !!
Beide kunnen in een TO92 behuizing ondergebracht worden.....

Groet,
Henk.

In de regel zijn dat best aardige testers, maar als je ze wat gaat voeren wat ze niet kennen dan gaat het fout.

Ook het verschil mosfet en IGBT lukt niet altijd even goed. darlingtons willen ook al eesn problemen geven.

Het is een leuk ding voor het geld, en mooi voor een snelle test (hier ligt er standaard eentje op de werkbank)
Maar verwacht er geen wonderen van.

Inderdaad, zoals daandc al zegt Ali ;( en niet allen om hun handelswijze, ook uit geopolitiek oogpunt....
Heb slaechte ervaringen met china, ook directe aankopen en garantie, zónder Ali er tussen.

Niks mis met dit soort dingen al dan niet van ome ali, maar je moet de beperkingen kennen.

Op maandag 1 april 2024 21:19:03 schreef daandc:
Ze zijn zeker niet alles checkend.

Ik heb ook al eens de vreemdste antwoorden gekregen van het testertje.

Ik kon het niet laten om er ff wat te testen en een foto van te maken want een spanningsregelaar is het in ieder geval niet dit wist ik.

Ik heb er 2 stuks getest een 78l05 en 78l10. het enigste verschil is dat bij de 78l05 gaf ie een 4 met diodesymbool aan bij de 78l10 een 5 met diode symbool.

De tester geeft er dus zijn eigen draai aan. 8)7

Kwestie van RTFM er staat nergens dat hij spanningsregelaars kan testen.
Als je dit dan toch doet krijg je niet de gewenste uitslag, nogal logisch.

De spullen zijn niet van mij. Ik heb om fotos gevraagd dus die zullen vandaag of morgen komen. Er is aan mij gevraagd of ik wist wat het kon zijn. Wou alleen even meedenken verder heb ik hier geen belang bij.

Heb ondertussen wel nog even met de multimeter in diode stand gekeken en tussen de collector en emitter zit idd een diode zoals de tester ook aangaf. De collector zit tevens aan de min aangesloten.

Voor verdere info moet ik wachten op de fotos

Ok

[Bericht gewijzigd door PaulK op (97%)]

Op maandag 1 april 2024 19:44:05 schreef PaulK:

Als je weet hoe ze werken is dat eigenlijk weer heel normaal.
In zo een compontentesten zit een microcontroller met software.
Die software is zo geschreven dat er ook nogal wat aannames gedaan worden. Dus bv als je iets met 0,6V meet dan zal het wel een diode zijn of transitor zijn. Met wat aanvullende programma regels word dan bepaalt of het ook een tor of diode is

Aan de andere kant verteld de componenten tester je wel welke spanningsniveaus er gemeten zijn en waar de transistor en diodes zitten. Het is daarna aan jouw om de meet resultaten de interpreteren.

Voor een transistor is die extra diode dus niet normaal dus alle standaard torren vallen dus meteen af.

Op maandag 1 april 2024 16:39:33 schreef flash2b:
Waarschijnlijk een MC34064

https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc34064-d.pdf

Als je naar het schema van de MC34064 kijkt zie ik 2 overeenkomsten. Ik zie een transistor en een diode precies zoals de componenten tester dat ook gezien heeft.
In de software van de componenten tester zit verder niets om ook verder te kijken en doet dat dus ook niet.

MC34064
It offers the designer an economical solution for low voltage
detection with a single external resistor.

Als je kijkt naar wat de MC34064 doet en met waar het bij jouw op de printplaat zit en of dat daar ook logisch is dan denk ik haast wel dat het om een MC34064 gaat.

Toch wel raar dat zo'n ding als last minute modification op de onderkant van de PCB wordt gesoldeerd. En dat de tester wel een versterkingfactor specificeert is ook raar. Ergo, de finale conclusie kan pas getrokken worden met meer info. Foto's van de PCB en in welk apparaat zit dit ding.

Op dinsdag 2 april 2024 14:22:53 schreef vergeten:
[...]
Kwestie van RTFM er staat nergens dat hij spanningsregelaars kan testen.
Als je dit dan toch doet krijg je niet de gewenste uitslag, nogal logisch.

En daarom geeft de tester ook unknown aan omdat ie het component niet herkent.

Zo staat het ook in de manual. >:)

En dat de tester wel een versterkingfactor specificeert is ook raar.

Hier boven staat een screensshot uit de manual van de MC34064

Tussen input, reset en GND zit ook echt een transitor en een diode. En die transitor als vanaf de input als de "basis" ook aan te sturen. En reset als "collector" geeft dan ook echt een versterking.

De tester ziet verder niet dat er nog 2 weerstanden tussen input en gnd zitten en dat zit al misschien niet eens meer in de software van de tester.

Zo een component tester is een leuk en handig hulpmiddel om erbij te hebben maar je zal nog steeds zelf de resultaten moeten kunnen beoordelen.

De component testers worden wel steeds beter en er word meer aan toegevoegd maar is nog lang niet compleet.

Wellicht dat over 10 jaar er "ChatGPT" versie van de component tester bestaat die je alles kan vertellen over een component.

En over

ChatGPT is een taalmodel, dus zal hetzelfde foutieve resultaat mooier omschrijven.

haha. Maar ik bedoelt iets met AI

In mijn ogen heeft de componenten tester het niet fout. Die doet waar het voor gemaakt is en laat daarvan het resultaat zien. De onvolledigheid zit hem in de software.

We dwalen erg af, maar de grote stappen die in AI gemaakt zijn, zitten in de hoek van taalmodellen, generatieve AI (terugkletsen) en gezichtsherkenning waar allemaal veel rekenkracht voor nodig is. De techniek die je voor zo'n tester kunt gebruiken was er 30 jaar geleden in principe al, tekstboek neuraal netwerk. Kan natuurlijk alsnog leuk zijn om te doen, maar is in principe nog veel werk om in te leren en niet persé betrouwbaarder.

Zeg maar dat na het trainen op een MC34064, elke NPN transistor met een hFE groter dan 500, een diode eroverheen en een B-E overgang met meer dan 750mV spanningsval, als MC34064 herkend wordt ;-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]