Ik heb een blokje modules van Kathrein, die ik in het verleden gebruikt heb voor lokale distributie met een aantal tv toestellen. Ik wil het weer een keer gebruiken, maar ik krijg geen audio meer.

Het setje bestaat uit
UFO 06 TV frequentie K39
UFO 09 een MF schakelaar
UAM 31 videomodulator
UFM 11 audiomodulator

Aan vankelijk had ik geen beeld, maar het blijkt dat een aantal doorluskabeltjes verkeerd was gestoken.
Nu heb ik wel beeld, maar nog geen audio. Wie weet de volgorde van de modules?

Er is toch geen analoge televisie meer?

Op woensdag 3 april 2024 20:34:40 schreef revado:
Er is toch geen analoge televisie meer?

Privé uitzendingen wel hoor. Het is gewoon een kleine audio/videozender, die werkt op K39. Ooit eens overgehouden van een CAI renovatie. Werkte altijd perfect, om simpel beeld en geluid te versturen naar een groot aantal toestellen.
Ik weet het, digitaal en HDMI geeft een betere kwaliteit, maar voor grote afstanden in een gebouw werkt dat allemaal niet zo gemakkelijk. En de huidige TV's hebben ook nog steeds een analoge tuner aan boord.
Nog een voordeel, elke tv met UHF werkt erop.

Ah, ok, dan werkt het wel idd.

geen foto van? heb je al eens de zender opnieuw opgezocht? of er mist een voedingspanning die de audio unit nodig heeft miss?

Op woensdag 3 april 2024 22:08:50 schreef testman:
geen foto van? heb je al eens de zender opnieuw opgezocht? of er mist een voedingspanning die de audio unit nodig heeft miss?

Er valt weinig meer over te vinden. Uiteraard zijn alle mogelijkheden onderzocht. De voedingsspanning is 15 volt rimpelvrij en het afgegeven beeld is ok. Ga eerst een andere ontvanger aansluiten. Deze geeft alleen ruis en ik denk dat dat niet ok is als er een goed CVBS (FBAS) signaal is. Iemand bood een satelietset op internet aan met gelijksoortige modules. Als ik die foto bekijk zijn de modules juist doorgelust. Ik ga vandaag eens verder kijken.

Op donderdag 4 april 2024 13:01:38 schreef Arco:
Zes jaar geleden werkte het wel...:)   https://www.circuitsonline.net/forum/view/140762

Yes en nu ook weer! Probleem zat in de TV. Die werkt al weer een paar jaar met een losse digitale decoder via hdmi, maar nu ik via de antenne ontvang blijkt de TV de dader te zijn. Hij werkte ook niet goed op mijn videogenerator. Blijkt het geluid op het verkeerde geluidssysteem te staan, DK in plaats van BG. Tja hoe dat nu weer komt. Maar alles werkt weer als zes jaar geleden.
Manuals zijn overigens nog steeds welkom.

Bij ons op het park hebben we dit jaar ook het analoge tv signaal er af gehaald. Bleek dat er toch veel mensen op analoog zaten terwijl ze een DVB- tv hebben.
De mensen kunnen geen tv's instellen, alle instel gegevens voor DVB- krijgen ze van ons.
Vaak speelt het probleem dat de tv's voor ingesteld is vooor Ziggo (interne software).
Wij zetten digitenne en satalaliet om naar DVB-C.
Wij hebben niks met Ziggo te maken en hebben een heel ander start frequentie enz.

Op donderdag 4 april 2024 18:56:18 schreef Thehof:
Bij ons op het park hebben we dit jaar ook het analoge tv signaal er af gehaald. Bleek dat er toch veel mensen op analoog zaten terwijl ze een DVB- tv hebben.
De mensen kunnen geen tv's instellen, alle instel gegevens voor DVB- krijgen ze van ons.
Vaak speelt het probleem dat de tv's voor ingesteld is vooor Ziggo (interne software).
Wij hebben niks met Ziggo te maken en hebben een heel ander start frequentie enz.

Voordien ontving het de TV het signaal gewoon analoog op Ziggo. De zenders zijn er nooit "uitgehaald", waarom ook.
Nu heb ik de TV laten zoeken naar mijn eigen zender (K39 analoog) en die vond hij ook, maar alleen ruis uit het geluid. Ook op mijn patroongenerator trad het probleem op, ergo de TV was iets mee.
Ga je wat verder spitten in het afstemmenu, blijkt dat je meerdere geluidssystemen kan kiezen. Daar kwam dus de fout boven water.
Het systeem stond op DK, dat kun je gewoon kiezen in een van de menu's. Hoewel ik meer dan 50 jaar TV's repareerde en installeerde, is het voor mij een raadsel hoe dat ding van geluidssysteem veranderde........

DK is oost europa, ik geloof 6,5 Mhz beeld/geluid carrier afstand.
Dus dan hoor je niets op 5,5 (BG)

Op vrijdag 5 april 2024 00:44:23 schreef pararuud:
DK is oost europa, ik geloof 6,5 Mhz beeld/geluid carrier afstand.
Dus dan hoor je niets op 5,5 (BG)

Da's duidelijk, maar waarom het toestel het verkeerde geluidssysteem naar voor geschoven heeft is mij een raadsel. Ik heb het niet verzet, ook niet in een vlaag van onwetendheid ofzo......
Verder niet meer zoeken, het probleem is opgelost.

Op donderdag 4 april 2024 18:56:18 schreef Thehof:

Op campings kijken relatief veel mensen nog analoog.

Vaak is de route van de TV woonkamer - slaapkamer - camping. Dus de meest oude dingen kom je op de campings nog tegen.

Op veel campings wordt analoog ook uitgefaseerd omdat de investering in apparatuur relatief prijzig is. Maar dat geld ook voor een eigen DVB-T of DVB-C headend. En dan ga je niet dubbelop investeren.

Wij leveren zowel analoog als DVB-C aan de campings en merken dat er toch wel relatief veel nog naar analoog gekeken wordt. Ook nog wel eens op modernere toestellen, omdat ze niet weten hoe die in te stellen is. En dan gaat er ineens een wereld voor ze open als ze 75+ kanalen hebben nadat ze de TV digitaal instellen.

(en de parkeigenaar is blij dat die hele headend eindelijk weg kan want die dingen nemen aardig ruimte en stroom in gebruik, en ook niet meer het gezeik met smartcards activeren). Dan is zo'n glasvezelmodempje een stuk efficienter dan de hele headend.