Ook als de buren de nul liften door een grootverbruiker in te schakelen?
Die nul gaat dan in het hele circuit omhoog. TS geeft ook aan dat het verergert als er meer verbruikt wordt. Voor de aardlek van de buren lijkt het dan in orde, maar dat hoeft voor de andere aardlek's niet zo te zijn. Zouden die door een liftende nul (puls) een onbalans in hun nul-spoel kunnen krijgen?
Meggerwaarden zijn goed..
Wat zijn de waarden dan?
En op welke spanning?
En waar gemeten?
Naar de aardkabel of naar een goed aardpunt?
Teveel vraagtekens om hier een eenduidig antwoord op te geven. Ik ben ooit gaan meggeren tegen een niet goed geaarde aardrail... Dacht dat ik gek werd!!!
Je schrijft ook overstroming... Das altijd een succes natuurlijk: hebben de kasten en kabeleinden onder water gestaan?
Dan over die XVB; als die in een buis ligt zie ik daar niet direct problemen.. echter houdt en wel rekening mee dat die kabel zo capillair is als de ziekte.. een recept voor ellende i.v.m. overstroming..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
probleem is er al sinds 2021, maar momenteel is het natter als het de afgelopen 100 jaar is geweest, is dat probleem ook erger geworden de afgelopen 3/4 jaar? zo ja vocht en grondkabels, zo niet is het naar mijn idee ook lastafhankelijk , vaak de nul die bijna hard aan aarde hangt. kan best bij 1 of meerdere caravans oorzaak liggen. heb je daar een oud 3F 230V net of een modern 400V 3F net?
zijn de kastjes met aardlek met de overstroming net geworden en zijn erna die aardlekken wel vervangen? want daar begint het mee.
en je zegt een C16 met aardlek, dus een aardlekautomaat. dan kan het ook zijn dat men gewoon de boel overbelast, want dat is niks aparts meer op een camping tegenwoordig. houd maar eens bij of er steeds dezelfde mensen bijzitten, of caravans die verhuurd worden en dus volk erin die thuis gewend zijn meer dingen tegelijk aan te kunnen zetten.
Op donderdag 4 april 2024 17:45:05 schreef rew:
Als het de NUL is die sluiting-naar-aarde heeft, dan gaat de boel er inderdaad pas uit als je een hoge belasting op het systeem hebt.
Zo hoog hoeft die belasting niet te zijn. De retourstroom verdeelt zich over nul en aarde. Er hoeft maar 30mA over de aarde te lopen en hij gaat er uit. Kan al gebeuren bij een lampje van 20W of een radio.
Klopt, maar wel alleen bij de ene gebruiker waar de aarde aan de nul zit.
Op donderdag 4 april 2024 22:15:12 schreef testman:
zijn de kastjes met aardlek met de overstroming net geworden en zijn erna die aardlekken wel vervangen? want daar begint het mee.
Reminder: naderhand aangelegde caravans hadden het probleem ook.
Op donderdag 4 april 2024 17:55:51 schreef harry64:
Ook als de buren de nul liften door een grootverbruiker in te schakelen?
Waarom zou dit probleem alleen voor de nul een issue zijn dan? 
Ik snap je redenering niet, als iemand een kolossale verbruiker inschakelt gaat de nul een paar volt omhoog en de fase een paar volt omlaag. Misschien krijg je dan wat capacitieve stroom naar aarde, maar die zou symmetrisch zijn en in de meetspoel uit moeten middelen. Dit is alleen een probleem als er ergens iemand zonder aardlekschakelaar een grote last tussen fase en aarde inschakelt (of een kleine last met een grote gedeelde aardweerstand). Zelfs dan moet de stroom door een parasitair effect zoals een capaciteit naar aarde.
Ik denk dat je even van het idee af moet dat de spanning op de nul invloed heeft op de werking van de aardlek. Die dingen werken ook met twee fasen van een 127/220V net of op drie fasen zonder nul. Ze kijken alleen of de binnenkomende stroom dezelfde is als die terug komt.
Daar ieder huisje zijn eigen kabel heeft hoeft die fase bij de buren niet omlaag te gaan. De centrale nul gaat wel (in een puls) op het hele net omhoog maar de fase bij de buren dus niet evenredig omlaag. Ik vraag mij dus af of die puls voor voldoende onbalans kan zorgen dat de aardlek reageert. Er komt dan (een korte) korte tijd minder terug dan er in gaat vanuit de aardlek bezien.
TS geeft aan dat bij hogere belasting het vaker voorkomt dat een of meerdere aardlek's eruit vliegen en niet de 16A automaten. Tevens ook dat de aardlek direct weer aangeschakeld kan worden. Lijkt mij dat het dan geen lekstroom is die de aardlek triggert, die zou consistenter zijn in het patroon.
En ik meen tussen de regels door te lezen dat het uitschakelen van de aardlek's random plaats vindt, ook iets wat bij een normale aardfout eerder consistent zou zijn.
Een aardpen of randaarde die in het centrale punt niet deugt kan het ook niet zijn m.i. Die kan wel in het hele net alle geaarde apparaten aan de buitenkant onder spanning zetten als in een van de huisjes een apparaat de fout in gaat.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]
Op donderdag 4 april 2024 23:32:30 schreef harry64:
Daar ieder huisje zijn eigen kabel heeft hoeft die fase bij de buren niet omlaag te gaan. De centrale nul gaat wel (in een puls) op het hele net omhoog maar de fase bij de buren dus niet evenredig omlaag.
Misschien ben ik het, maar deze redenering kan ik oprecht niet volgen. Waarom zou alle weerstand die maakt dat de nul omhoog kan voor het verdeelpunt zitten, en zo voor alle caravans gedeeld zijn, en alle weerstand die maakt dat de fase in kan zakken in de individuele kabels erna zitten, waardoor een grote gebruiker op de fase niet merkbaar zou zijn voor de buren? 
[...]Tevens ook dat de aardlek direct weer aangeschakeld kan worden. Lijkt mij dat het dan geen lekstroom is die de aardlek triggert
Ook dat snap ik niet helemaal. Een aardlek is toch per definitie een lekstroom? De vraag is alleen wat de route is. Die spoel in de aardlek kan alleen stroom meten.
Ik kijk er morgen nog eens naar, misschien bedoel je iets waar ik overheen aan het kijken ben en ben ik alleen aan het zagen (het gebeurt me soms). Het probleem is in elk geval niet triviaal, dus een pasklare oplossing produceren zit er voor mij ook niet in, zelfs met een frisse blik. 
Kabels hebben ook een paracitaire capaciteit.
Bij de gelijkspanning van de megger loopt er geen stroom.
Dus isolatiemeting dik OK.
Maar bij wisselspanning loopt er wel een stroom U / XC.
Is er door de overstroming iets veranderd aan het dielektricum van de parasitaire C waardoor XC veel kleiner is geworden?
Anderzijds lijkt me dit eerder een gemeenschappelijke oorzaak te hebben.
Wat nog niet is gemeten maar hier ook al is aangehaald.... wat is de spreidingsweerstand van de aardlus?
Zou die abnormaal hoog kunnen zijn?
Dit in combinatie met het verhaal van de paracitaire C?
Erg benieuwd naar de oorzaak ....
Op vrijdag 5 april 2024 00:43:46 schreef Kruimel:
[...]Misschien ben ik het, maar deze redenering kan ik oprecht niet volgen. Waarom zou alle weerstand die maakt dat de nul omhoog kan voor het verdeelpunt zitten, en zo voor alle caravans gedeeld zijn, en alle weerstand die maakt dat de fase in kan zakken in de individuele kabels erna zitten, waardoor een grote gebruiker op de fase niet merkbaar zou zijn voor de buren?
Die fase zakt niet zozeer in. Dan waren er wel meer problemen gemeld. De inschakelpuls van een grootverbruiker veroorzaakt een centrale onbalans in de nul. Die korte onbalans lijkt voor een aardlek op verliesstroom doordat door de nul-wikkeling van de aardlek korte tijd minder vermogen loopt.
[...]Ook dat snap ik niet helemaal. Een aardlek is toch per definitie een lekstroom? De vraag is alleen wat de route is. Die spoel in de aardlek kan alleen stroom meten.
Ik kijk er morgen nog eens naar, misschien bedoel je iets waar ik overheen aan het kijken ben en ben ik alleen aan het zagen (het gebeurt me soms). Het probleem is in elk geval niet triviaal, dus een pasklare oplossing produceren zit er voor mij ook niet in, zelfs met een frisse blik.
We hebben sowieso te weinig gegevens over de hele installatie inclusief het voedingspunt.
We weten ook de afstanden naar de 70 huisjes niet. Ik kan hooguit aannemen dat er enkele bij zullen zijn met het nodige aantal meters waarbij 2.5 kwadraat sowieso te dun is voor die lengte aan 16A.
En het gebruikte type kabel is niet geschikt als grondkabel.
Waar ik dan weer wel uithaal dat het allemaal niet teveel mocht kosten en waarschijnlijk aangelegd door iemand die er ook niet al te veel verstand van had.
Komt wel vaker voor op campings. Ook in NL.
testman
random trippende aardlekken willen ook weleens komen door slechte aarding, als al die caravans alleen geaard zijn vanuit de voedingskabel, zou sowiso bij de verdeelkasten een aardpin slaan weleens kunnen helpen hier.
@testman: das precies wat ik ook dacht. Daarom mijn vraag hoe men meggert en vanuit waar.
Overigens is 3G2.5 ook wel ERG dun over lengtes....
Ik heb naar mijn tijdelijke woning Al 5g6 gelegd..en dat is maar 30 meter ofzo..
Ik heb destijds gekeken voor kabel naar Buren (200 m) maar had Dan Al 16mm2 nodig...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
Op donderdag 4 april 2024 13:44:26 schreef KlaasZ:
[...]Dat is een correcte gedachte.Heb je de kabels van het zekeringkastje naar de caravan ook gemeggerd?
Toch het tegendeel zelf meegemaakt .
De ALS ( differentieel ) tript te pas en te onpas, minstens 1x per week . Op zondag, de ALS blijft trippen . Dan kan je elimineren door telkens een zekering af te leggen . Nadat alle zekeringen af liggen stel ik vast dat de ALS blijft trippen . Dan denk je, ALS defect . Maar deze zit in een verzegelde kast, dus Eandis gebeld en sturen een technieker op maandag . Die stelt vast dat er niets mis is met de ALS hoewel deze blijft trippen ( ratio minuten ) .
Ik maak de technieker attent dat er buiten, dus voor de ALS op de paal waar de bovenleiding toekomt en overgaat naar de grondkabel er op één van de isolatiekapjes er een bult staat . Een slecht contact dus die voor het smelten van de isolatie zorgt . Na vervanging van die verbinding heeft de ALS nooit meer getript ( zonder oorzaak natuurlijk ) .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 april 2024 22:30:35 schreef KlaasZ:
[...]Zo hoog hoeft die belasting niet te zijn. De retourstroom verdeelt zich over nul en aarde. Er hoeft maar 30mA over de aarde te lopen en hij gaat er uit. Kan al gebeuren bij een lampje van 20W of een radio.
Met "sluiting naar aarde" bedoelde ik niet "harde sluiting" maar "een onbedoelde verbinding met een bepaalde weerstand". (Sluiting, kort voor... "kortsluiting" is een onbedoeld pad in een circuit....)
Als die weerstand zeg 1000 Ohm is, en dat is van fase naar aarde, loopt er 220mA -> aardlek zegt HO!
Is dat van nul naar aarde, dan is de stroom in princiepe nul. Wordt de nul 5V gelift, is er nog niets aan de hand: 5mA. Dat de nul 30V gelift zal worden... Ik houdt het voor mogelijk op een camping. Als je dat niet gelooft: ook goed. Dan moet die lekweerstand lager dan 1000 ohm zijn.
Onder sluiting versta ik wel een tamelijk harde sluiting. En er hoeft ook geen spanningsverschil te zijn tussen nul en aarde. Die twee geleiders staan dan parallel, zodat de stroom zich evenredig verdeelt.
Op vrijdag 5 april 2024 07:12:17 schreef testman:
random trippende aardlekken willen ook weleens komen door slechte aarding,
Kun je dat eens uitleggen met een rekenvoorbeeld?
Juist bij een slechte aarding zal er weinig lekstroom naar aarde zijn, dus weinig stroomverschil in de aardlekschakelaar.
Dat stroomverschil is waar de aardlekschakelaar op tript, en op niks anders.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 5 april 2024 10:21:18 schreef KlaasZ:
Onder sluiting versta ik wel een tamelijk harde sluiting. En er hoeft ook geen spanningsverschil te zijn tussen nul en aarde. Die twee geleiders staan dan parallel, zodat de stroom zich evenredig verdeelt.
Een eeuw geleden was men van mening dat met een "sluiting naar aarde" de 16A zekering wel zou springen.
Waarschijnlijk is er een prijs (*) betaald voor de les: Dat is niet altijd het geval.
Juist in dit geval: De hele boel heeft in het water gestaan, er zit modder op plekken waar het niet hoort, dat soort dingen. Dat zijn juist "zachte" sluitingen.
De "er zit 1000 ohm aan modder tussen fase en aarde" is makkelijk te vinden. Aardlek floept er iedere keer uit tot je het fixed.
De "er zit 400 ohm aan modder tussen nul en aarde" is veel moeilijker. Aardlek floept er uit op het moment dat het kacheltje van de buren aanspringt en die is weer uit tegen de tijd dat je hem reset.
(Dat kacheltje is een fout voorbeeld: Die springt 3 minuten later ook weer aan. Maar iets met bijvoorbeeld een motor trekt lang genoeg een grote stroom om een significante lift van de nul te veroorzaken. Hier kan dan de aardlek op reageren, en als die motor dan de rest van de tijd gewoon "aanstaat" en eenmalig wordt uitgezet, dan weet niemand dat er ergens op het terrein een aardlek uitfloepte op het moment dat pietje z'n tafelzaag aanzette).
(*) In mensenlevens wel te verstaan.
Toch het tegendeel zelf meegemaakt .
De ALS tript te pas en te onpas...
Een slecht contact...
Na vervanging van die verbinding heeft de ALS nooit meer getript
Hier zie ik als enige mogelijkheid dat de diff dus tripte door de HF energie van het vonken.
Net als bij blikseminslag in de buurt je diff er ook wel eens uitgaat.
Zou dat misschien op die camping ook kunnen spelen ???
Ze trippen er idd meer bij stijgend verbruik ... omdat het meer vonkt dan?
De "er zit 400 ohm aan modder tussen nul en aarde" is veel moeilijker. Aardlek floept er uit op het moment dat het kacheltje van de buren aanspringt en die is weer uit tegen de tijd dat je hem reset.
Ik begrijp dat liften van de nul niet...
Kachel springt aan, spanning nul tov aarding stijgt naar 8V
400Ω modder geeft dan 20mA ... en nu?
60cm natte aarde.... als je 400Ω modder niet meet met de megger is het tijd om de batterijen te vervangen
testman
ook wel voorgehad in woonhuizen waar een zwembad inzat op een ovk, aarding alleen vanuit de voeding. de aardlek sprong geregeld en toch niks te meten of aan de hand verder. tot er een aardpin werd geslagen bij de onderverdeler en het probleem niet meer terugkwam.
slechte aardweerstand zorgt dat de lekspanning sterk wisselt en dus wisselt de lekstroom ook. dat tript de aardlek. motoren, pompen, compressoren, tv's dat heeft allemaal een normale kleine lek naar aarde..
net als wat lead acid al zegt, de storing kan ook voor de aardlek zitten. een storing bij de buren en de aardlek tript ook bij jou. niet elke aardlek is er gevoelig voor, soms helpt vervangen van de aardlek al, maar aarding is het volgende. heb ook al gehad dat een aardlek die al 30 jaar bij elke onweersbui tripte ineens stuk was, een moderne hager ingezet en weg was dat probleem..
aan ts, hangt op de hoofdaansluiting de aarde hard aan de nul? ik denk het niet, want dat is in BE niet. dat zou een TN-CS zijn en BE heeft veel TT stelsels welke gevoeliger zijn voor aardlekstoringen gerelateerd aan slechte aarding.
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
mvdk
Golden Member
Uit de startpost:
Steeds springen de verliesstroomschakelaars 30mA.
Zowel in de kasten buiten als in de caravans.
Als de aardlek in de caravan tript, gaan die exemplaren die buiten in kasten zitten, ook mee.
Eerst dus de installatie in de caravan checken.
Maar de ts heeft het misschien al uitgesort, is vandaag niet meer teruggekomen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De kasten zijn dan wel vervangen, maar hoe zit dat met de achterliggende installatie als tuinverlichting en stopcontacten en binnen wat onder de waterlijn zat? Is dat ook vervangen of schoongemaakt en droog geblazen?
Gisteren dan nog een interventie gedaan bij ex-buurman net na mijn vorig geposte bericht . Er zit knippering in de ledverlichting .
3 fasig net 3x 230v, 2 driefasige verliesstroomschakelaars .
Als ik de rechter verliestroom schakelaar opzet springt deze op het moment dat ik de linkse aanzet . Als de linker verliesstroomschakelaar opstaat kan ik de rechtse opzetten en blijft alles werken .
Niet meer gezocht naar verlies, wel alles af en de toekomende spanning gemeten met low impedantiemeter . 1x keurig 230 V , 1x 200 V en 1 x 30 V . Dus een netfout . Bij hoog ohmig meting wel 3 x spanning maar niet standvastig .
Werk voor Fluvius want het zit achter de verzegeling, half uurtje bellen en driemaal doorverbonden . 10 min later fluvius voor de deur ( Top ! ) .
Deze heeft de kast van de Teco opengemaakt en bingo . 1 fase contact zag zwart . De man ging deze vervangen . Wordt vervolgd .
Uit de 2 ervaringen van Lead Acid kunnen we toch wel aannemen dat een diff ook kan afvallen als ER VOOR wat aan het vonken gaat.
Er is dan zelfs geen lekstroom ER NA in het spel.
Ik begin ervan overtuigd te worden dat TS in zijn hoofdverdeelbord mag gaan zoeken naar een slecht contact.
En wat is werken fijn als je een installatietester ter beschikking hebt... 
Daar heb je wat mij betreft gelijk in, het is sowieso handig om op de hoofdverdeling even rond te kijken en de aard weerstand te laten meten. Dat is beide zonder teveel moeite te doen. Een contact probleem is niet gek na waterschade, maar lost zich vaak zelf op: na een tijdje ben je gewoon een fase kwijt. Grote rimpelstromen kunnen ook ontstaan door andere bronnen zoals defecte apparatuur of dingen als onontstoorde dimmers.
Op zaterdag 6 april 2024 10:05:58 schreef Lead Acid:
Hoezo, de kasten zijn dan wel vervangen ?
Mogelijk niet, de TS heeft dat nooit expliciet gezegd.
Op vrijdag 5 april 2024 19:57:35 schreef mvdk:
Uit de startpost:
Als de aardlek in de caravan tript, gaan die exemplaren die buiten in kasten zitten, ook mee.
Eerst dus de installatie in de caravan checken.
Dat is logisch als je een probleem hebt bij één caravan, het rare is hier dat het bij verschillende caravans gebeurt, zelfs die na de eerder genoemde overstroming zijn aangelegd. Er lijkt dus een probleem te zijn dat zich buiten de installaties die afschakelen bevindt en invloed heeft op twee aardlekschakelaars in serie.
In elk geval een lastig probleem met deze set informatie, ik hoop dat we er hier ooit achter gaan komen of en hoe het probleem opgelost raakt. Ik ben ook wel nieuwsgierig. 
De theorie kan zijn dat de HF energie van vonken common mode stoorsignalen op het net zetten.
Common mode signalen kunnen in tegenstelling tot differential mode signalen door de stroomtransfo van de diff getransformeerd worden tot het uitschakelniveau.
Nog iemand?
en hoe het probleem opgelost raakt.
Kan natuurlijk ook dat men ooit eens na het herstellen van een weggebrand contact of klem gaat zeggen van "tiens, nu zijn we ook van die vervelende fout met de diffs verlost.... hoe kan dat?"