Op maandag 8 april 2024 17:12:24 schreef Lead Acid:
Beetje OT
Ik heb eens geprobeerd om met een diode en condensator een accu op te laden met netspanning ... Er zit geen nuttige of bruikbare energie in .

Dan heb je iets verkeerd gedaan. Aan de net-kant zal de boel voornamelijk "uit fase" zijn, zodat als je zeg 10A bij 12V afneemt, er welliswaar 10A bij 230V loopt, maar toch maar ongeveer 120W aan vermogen afgenomen wordt. Maar op de 12V kant,

Dit is volgens mij hoe het moet:

Dit is uitgerekend op 1A. Het is zeer gevaarlijk: Zowel zonder als met accu staat er 230V op de "laagspanning" kant. (De diodes, daar staat 1N4004 bij, die kon ik snel vinden, pak een dikkere of gewoon een dikke bruggelijkrichter).

Op dinsdag 9 april 2024 15:16:46 schreef blurp:
[...]
Leg maar eens een stukje tweelingsnoer door een bakje water (uiteinden droog laten), en meet de capaciteit tussen de aders. Doe dat een week later weer, je zult zien dat de capaciteit enorm verlopen is door het water dat in de isolatie getrokken is.

Was de capaciteit toegenomen of afgenomen ? Wat is enorm ? Factor 2 of factor 10 ?

[...]
Voor waterleidingen wel, daarom zijn PE waterleidingbuizen ook meerlaags met een laagje aluminium erin.

Laagje aluminium is om diffusie van zuurstof door de pe-laag te voorkomen . Vroeger had je alfa-vernette PE speciaal voor CV-leidingen, voor sanitair was dat geen vereiste .

Op dinsdag 9 april 2024 15:25:33 schreef rew:
Het is zeer gevaarlijk

Zonder twijfel. De - pool hangt bovendien aan de carrosserie als die batterij nog in de auto zit. Dat is waanzin als je zo’n lader aan een leek geeft.

Op dinsdag 9 april 2024 15:25:33 schreef rew:
[...]Dan heb je iets verkeerd gedaan. Aan de net-kant zal de boel voornamelijk "uit fase" zijn, zodat als je zeg 10A bij 12V afneemt, er welliswaar 10A bij 230V loopt, maar toch maar ongeveer 120W aan vermogen afgenomen wordt.

Dit is volgens mij hoe het moet:
[bijlage]
Dit is uitgerekend op 1A. Het is zeer gevaarlijk: Zowel zonder als met accu staat er 230V op de "laagspanning" kant. (De diodes, daar staat 1N4004 bij, die kon ik snel vinden, pak een dikkere of gewoon een dikke bruggelijkrichter).

Alleen C1 en D1 . D1 was een BYT30-1000 .
Accu was er een met schroefdopjes, nodig om het elektrolyt te wegen . Mocht het mis gaan heb je ook geen drukopbouw door de open doppen . Opgesteld in een inox kast met losse klapdeur .

Ik vind het zelf te tricky om het te herhalen . Tot op heden nog nooit een ontplofte batterij gehad en ik wil dit wel zo houden .
Het was de eerste keer dat ik zo een faseverschuiving gemeten heb in een niet schoolse omgeving .

@New Beetle, wees gerust, het experiment gaf aan dat je zo géén batterij kunt laden, ondanks diverse You-Tube filmpjes .

Op dinsdag 9 april 2024 16:00:30 schreef Lead Acid:

Ah, Ja, Dan werkt het niet. Er loopt heel even stroom en dan is de condensator opgeladen en doet het niets meer.

Op dinsdag 9 april 2024 15:39:53 schreef Lead Acid:
Was de capaciteit toegenomen of afgenomen ? Wat is enorm ? Factor 2 of factor 10 ?

Factor 10 toegenomen

Als er meer eigenaren toekomen, zal er ook vaker ontdekt worden dat er geen spanning meer is.
Wat zit er waar gemonteerd een aardlekschakelaar of een aarlekautomaat?
De kabels zijn hoogst waarschijnlijk gemeggert met de buitenschakelaar op uit, als de eigenaar niet aanwezig is meet je niet naar binnen met de apperatuur binnen nog aangesloten!
Om de boel weer droog te stoken, zulen er ook el kachels gebruikt woorden bv 2KW en dat samen met de koelkast; waterkoker koffiezetter zal een B16 aarlekautomaat ook kunnen trippen.
Ook roestspoortjes in instllatie materiaal en apparaten kunnen boosdoeners zijn.

Komaan jong, je was erbij aan het begin van deze discussie. De meest antwoorden op je vragen staan op de eerste pagina. De TS was best duidelijk over de situatie:

Op donderdag 4 april 2024 13:16:33 schreef Stefte:
Betreft een camping met een 70-tal stacaravans.
[...]
Steeds springen de verliesstroomschakelaars 30mA.
Zowel in de kasten buiten als in de caravans.
[...]
Vanaf de ingang van de camping lopen er xvb-kabels ondergronds 3G2,5 tot aan elke caravan , daar staat er voor iedere caravan een zekeringskastje met een differentieelautomaat van 30mA 16A, van daar gaat er dan een voedingskabel ondergronds naar de caravan terug in een zekeringskast van de caravan zelf.
Daarin zit er nogmaals een differentieel van 30mA en erna de zekeringen.
[...]
In de caravans zelf kan het volgens mij ook niet liggen want de meeste caravans hebben allemaal hetzelfde probleem, ook splinternieuwe die na de overstroming er gezet zijn.

Op donderdag 4 april 2024 15:01:53 schreef Stefte:
-Elke caravan heeft zijn eigen kabel

Er is blijkbaar een gemeeschappelijk probleem vòòr de aardlekschakelaars dat ze doet afschakelen en dat er eerder niet was.

Op dinsdag 9 april 2024 16:00:30 schreef Lead Acid:
Accu was er een met schroefdopjes, nodig om het elektrolyt te wegen . Mocht het mis gaan heb je ook geen drukopbouw door de open doppen . Opgesteld in een inox kast met losse klapdeur .

Ik vind het zelf te tricky om het te herhalen . Tot op heden nog nooit een ontplofte batterij gehad en ik wil dit wel zo houden .
Het was de eerste keer dat ik zo een faseverschuiving gemeten heb in een niet schoolse omgeving .

Het klinkt interessant, maar ik vermoed dat er ergens een stukje informatie mis. Dit klinkt echt alsof je het effect gemeten hebt van deze opstelling met een kortgesloten diode.

Op dinsdag 9 april 2024 18:47:52 schreef rew:
Ah, Ja, Dan werkt het niet. Er loopt heel even stroom en dan is de condensator opgeladen en doet het niets meer.

Volgens mij werkt het inderdaad zo in de gegeven opstelling.

Het is lastig om de opstelling opnieuw op te bouwen, maar gelukkig is het niet relevant, want de capaciteit zou in dit geval voor de aardlekschakelaar zitten. Van de capacitieve stroom van fase naar aarde ziet de aardlek in het kastje buiten de caravan alleen het aandeel dat door hat laatste stukje de caravan in gaat.

PVC (en ook PE) nemen absoluut water op. Niet veel, maar wel wat.

Leg maar eens een stukje tweelingsnoer door een bakje water (uiteinden droog laten), en meet de capaciteit tussen de aders. Doe dat een week later weer, je zult zien dat de capaciteit enorm verlopen is door het water dat in de isolatie getrokken is.

Interessante waarneming, dat zou op zich kunnen als een niet insignificante hoeveelheid water zich in het plastic weet te vermengen. De meeste plastics hebben een relatief kleine diëlectrische constante (minder dan 10), maar water zit op iets van 80. Met εr plastic=2 en εr water=80 moet 23% van het volume van het materiaal uit water zijn gaan bestaan om een εr combi=20 (10x de εr plastic van 2) te geven. Dat is best veel en zou je waarschijnlijk wel gezien hebben. Misschien is de isolatie-afstand ergens afgenomen door een overbrugging van de isolatie met vuil water? Het afnemen van de elektroden-afstand heeft een significante invloed op de resulterende capaciteit. Als dat beide niet het geval is geweest is wordt het lastig verklaren wat je hebt gemeten.

En het is ook online wel te vinden: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S014294180300116… of http://www.jicable.org/TOUT_JICABLE_FIRST_PAGE/2023/2023-A6-1_page1.pd…

Deze artikelen zijn volgens mij gewoon de eerste twee Google hits die je vond en hier hebt gedumpt. Het eerste artikel gaat over de diffusie van vocht en gassen door plastic film, en zegt niets over hoeveel vocht er in het plastic zelf zit. Het tweede artikel gaat er wel over, maar weer niet over PVC, en met alleen een pagina 1 kunnen we niet echt conclusies trekken.

Op dinsdag 9 april 2024 14:08:58 schreef Lead Acid:
Dit komt dan op 45 pF / m .

Heb hier nog een rol van iets minder dan 500m en die geeft maar 19 nF en D van 0.038 of 38 pF/m

Een kabel van 200 nF / 45 pF/m = 4,4 km . zou dan een diff. van 30 mA triggeren door capacitief verlies .

Interessante metingen en berekeningen, als er dus een vertienvoudiging van de capaciteit ontstaat door water zou dat een maximale natte kabellengte van 440m geven voor je de aardlek zou aanspreken, wat een soort van overzichtelijk is (maar nog steeds veel)

Wat doet het water om de capaciteit zo veel groter te maken zonder dat de isolatieweerstand wordt aangetast ( megger geeft aan dat de isolatie in takt is ) ?

Dat komt waarschijnlijk omdat de deeltjes polair zijn en zich kunnen richten naar het elektrische veld en zo de effectieve capaciteit vergroten. Dat is ook de reden dat keramische condensatoren zoveel capaciteit hebben ten opzichte van filmcondensatoren, daar zitten ook mobiele deeltjes in die een vrijheid hebben zich te richten naar het elektrische veld.

Het klinkt interessant, maar ik vermoed dat er ergens een stukje informatie mis. Dit klinkt echt alsof je het effect gemeten hebt van deze opstelling met een kortgesloten diode.

Ik ben ondertussen ook al tot dat idee gekomen : diode doorgeslagen van bij de start . Doel was om één puls te genereren door het opladen van de C . Met een analoge scoop was dat moeilijk te vangen .

Intussen is TS in geen velde of wegen meer te bekennen.......

Die heeft die paar caravan's die de problemen veroorzaakten uitgesort.
Heb ik al eerder gezegd.

Op zondag 7 april 2024 16:10:50

[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]

Op dinsdag 9 april 2024 14:28:23 schreef KlaasZ:
[...]Dat je het niet kan vinden wil nog niet zeggen dat het niet bestaat. ;)
Ik heb dit van een bedrijf dat detectielussen aanlegde bij verkeersregelinstallaties. Zij gebruikten aanvankelijk draad met PVC geïsoleerd. Maar die lussen bleken na verloop van tijd slechter te werken. De oorzaak was volgens hun dat PVC hygroscopisch is. Sindsdien gebruiken ze speciale draad met een isolatie van 2 lagen nylon.

Ik denk dat het gebruikte vulmiddel (heet teer?) de PVC aantast of dat de PVC een andere uitzettingscoefficient heeft dan het wegdek. Daardoor kan er misschien water in doordringen na verloop van tijd.