falaigai
Leren kan je alleen maar door te Doen
Voor een tester van QSFP cages op een printplaat heb ik in het verleden deze QSFP loopback plug gebruikt:
0747630010 van molex
Deze heeft intern een I2C IO expander om alle controle signalen uit te lezen.
Helaas is deze module obsolete
Nu vroeg ik me af of je een qsfp plug housing kan kopen waar je zelf een printje in kan monteren zodat ik zelf een loopbackplug kan maken?
Of kent er iemand nog een leverancier van dergelijke pluggen zodat ook de controle signalen uitgelezen kunnen worden?
Bedankt
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik was toch nieuwsgierig wat in hemelsnaam een QSFP is (nog geen idee, iets van een optische verbinding of zo?) maar kwam dit tegen:
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/molex/0747630010/2074573
Die zeggen (nog) 12 stuks op voorraad? (Wel obsolete natuurlijk)
Een QSFP is gewoon een printje, het is een card edge connector.
De dimensionering kun je vinden op snia.org.
Meeste werk zal zijn om alle vlakjes goed in je layout te krijgen, verder is het geen rocket science. En misschien is het resulterende printje wat complexer dan je van de chinees (jlpcb enzo) verwacht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een QSFP is een module voor telecom-systemen, die de omzetting van elektrisch naar optisch doet (en andersom)
Omdat je bij optische (glasvezel) communicatie voor verschillende afstanden verschillende type lasers gebruikt (en eventueel ook verschillende, nauwkeurig afgebakende golflengten) is het voor een telecom-operator heel fijn als de switching aparatuur makkelijk verwisselbare optische interfaces heeft. Dan kan een 100Gbit lijnkaart makkelijk van een 80km link hergebruikt worden voor een 2km link.
Alleen de optische module moet dan verwisseld worden. Alsof je een andere maat boor in je boormaschine stopt. Een optische module maken voor alle mogelijke afstanden is net zo'n goed idee als een boor voor alle gatdiameters.
Heel erg kort door de bocht is een QSFP dus allen maar een led en een photodiode. En sommige voorgangers van de QSFP (de SFF bijvoorbeeld) waren inderdaad zo simpel. Een QSFP is sowieso ingewikkelder omdat er een mux/demux inzit: Er komen 4 elektrische bitstromen binnen, en die moeten op 1 optisch signaal komen. Dus er zit wat elektronica in (Mux/Demux, PLL, clock recovery)
Maar conceptueel is het alleen een lampje en een licht-sensor in een standaard verpakking. En geschikt voor hogere frequenties dan een gewoon lampje.
falaigai
Op donderdag 4 april 2024 19:45:27 schreef blurp:
Een QSFP is gewoon een printje, het is een card edge connector.De dimensionering kun je vinden op snia.org.
Meeste werk zal zijn om alle vlakjes goed in je layout te krijgen, verder is het geen rocket science. En misschien is het resulterende printje wat complexer dan je van de chinees (jlpcb enzo) verwacht.
klopt, maar kan ik dan ergens een losse behuizing kopen die in een qsfp cage past?
Je zou een QSFP fabrikant kunnen proberen, maar ik denk het niet.
Als je er een paar nodig hebt zou ik een (kapotte) QSFP demonteren.
Als je er een tiental nodig hebt zou ik het (laten) 3D printen
Maar je printje past toch ook in de QSFP connector zonder behuizing?
falaigai
Op vrijdag 5 april 2024 12:55:03 schreef blurp:
Je zou een QSFP fabrikant kunnen proberen, maar ik denk het niet.Als je er een paar nodig hebt zou ik een (kapotte) QSFP demonteren.
Als je er een tiental nodig hebt zou ik het (laten) 3D printenMaar je printje past toch ook in de QSFP connector zonder behuizing?
Het zou inderdaad zonder behuizing gaan.. maar dat word een gepriegel.. en we willen liever niet met het testen net onze borden defect maken 
3D printen zou inderdaad een goede optie zijn.. die ga ik eens verder onderzoeken 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een QSFP is een module voor telecom-systemen, die de omzetting van elektrisch naar optisch doet (en andersom)
Dus eigenlijk vergelijkbaar met een soort Toslink connector?...
het is net als een SFP, dat is zo'n module die je in de duurdere switches kan steken om een glasvezel verbinding te maken ipv een ethernet kabel.
QSFP is ook zo'n soort module, wat breder en groter.
Wij gebruiken (werk juist bij een bedrijf die de tranceivers maakt) breakouts van Multilane. Die zouden voor jouw toepassing wellicht ook geschikt zijn. Moet je wel zelf nog een io expander aan knopen.
De prijs is zeer waarschijnlijk wel om te janken...
https://www.multilaneinc.com/product_category/qsfp28/
Maar zelf een printje maken en een cage 3d printen klinkt makkelijker dan gedaan. Die modules en met name de cages in de switches hebben dikke koel vinnen. Die zaakjes kunnen echt erg warm worden, want daar gaat heel wat power doorheen. Ik weet niet of er bij een directe loopback veel warmte generatie is, ik verwacht het niet, maar toch. een gesmolten stuk PLA in je socket van een waarschijnlijk vrij prijzige switch wil je niet.
@stijnos: PLA smelt vanaf 170 graden. Er is geen enkele switch of (Q)SFP die nog werkt boven de 105 graden, dus zo heet zal het wel niet worden..
En een loopback zal niet veel warmte produceren. Tenzij hij er speciaal voor gemaakt is, zoals die multilane modules. Leuk om je switch mee te testen, en waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan echte optics