Hulp bij herstel Dewalt DW733 Type 2 vandiktebank - grommende motor

Hoi iedereen,

Onlangs tweedehands een vandiktebank gekocht. Was volgens de verkoper slechts een paar keer gebruikt, en had enkele jaren verstofd gestaan in een niet verwarmde schuur.

De hoogte / laagte instelling was vast te komen zitten (blijkbaar een gekend probleem), na het ontroesten en opschuren van de vier "rods" geen deze lekker omhoog en omlaag.

Echter na het schaven van 5 balken, en eens iets meer afnemen, wou de motor bij de volgende schaafbeurt niet meer opstarten (de vorige schaafbeurt was goed verlopen, plank er volledig door en normaal afgeschakeld).

Bij het inschakelen van de motor "gromt" deze. De as met schaafmes (alsook de rollers) bleek niet meer te bewegen (ik heb de veiligheidshendel ontgrendeld)...

IMG_0658(1).mp4

Lang verhaal kort, alle rollers, schaafmes nagekeken, deze draaien perfect. Tot ik uiteindelijk de motor er zelf heb moeten afhalen. En blijkt dat de as van de motor (links en rechts) niet met de hand meer te draaien valt. (Eerder had ik opgemerkt dat de koelvin ook niet te bewegen valt).

Bij het inschakelen gromt deze motor (en deze is nu volledig uit de bank gehaald). Waarna de zekering op de motor (9A) na nog geen paar seconden er uit vliegt.

Ik heb de motorbehuizing nog niet (durven) openen omdat ik dan het label van Dewalt moet doorsnijden... Hebben jullie ideeën wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zelf openmaken of naar de herstelhandel?

Ik heb wat kennis van elektriciteit en meer van elektronica, enkel zijn (en best grappig om dit te schrijven) elektromotoren mij niet zo gekend. Vandaar mijn vraag.

Bijgevoegd een filmpje met het "gegrom" van de gedemonteerde motor.

Ontzettend dank voor alle hulp!

IMG_0658(1).mp4

Gezien de roest lijkt mij dat de lagers en of loopwerk in de motor vast zit. Oorzaak verkeerd opgeslagen. Daarmee vervalt de garantie denk ik. Op de site van Dewalt wordt aangegeven dat garantie niet overdraagbaar is.

Ik zou hem openmaken.
https://www.kruis.nl/onderdelen/preview?m=dewalt&t=DW733-TYPE-2_2

Als ik dit zo lees lijkt de rem niet op te komen.

Dankjewel! Ik ga hem openmaken.

Op zaterdag 6 april 2024 14:12:39 schreef harry64:
Gezien de roest lijkt mij dat de lagers en of loopwerk in de motor vast zit. Oorzaak verkeerd opgeslagen. Daarmee vervalt de garantie denk ik. Op de site van Dewalt wordt aangegeven dat garantie niet overdraagbaar is.

Ik zou hem openmaken.
[afbeelding]

Wat bedoel je precies met "lijkt de rem niet op te komen"?

Verwijs je naar een "mechanische rem"? Andere soort "rem'?

Op zaterdag 6 april 2024 14:23:09 schreef Edwass:
Als ik dit zo lees lijkt de rem niet op te komen.

Hoi Harry en anderen,

Ik heb de motor geopend tot aan de rode streeplijn op onderstaande figuur:

. Alles links van deze rode streeplijn met groene vinkjes kan roteren inclusief de lager 139. Goed nieuws.

Alles rechts van de rode streeplijn heb ik nog niet kunnen openen doordat nummer 150 niet door de gele behuizing kan (diameter is groter dan het gat in de gele plastic behuizing).

Het is wel duidelijk dat de rotor (140) waarop ook de "koel-wiel-rad" (of hoe noem je het) zit, zit muurvast. Om deze uit het motorhuis (145) te kunnen schuiven, en dus lager nummer 142 (met het rode vraagteken) te kunnen controleren moet nummer 150 er af

.

Hoe krijg je nummer 150 er af?

Het lijkt dat deze uitsparingen heeft (2 gaatjes) zoals bij een slijpschijf/slijptol. Pardon my description ;-). Bestaan er daar sleutels voor? Waar kan je deze kopen of hoe noemen deze? Moet je tegen of met de klok meedraaien?

. Waarschijnlijk op dat moment het ander uiteinde van de rotor klemmen (tussen iets zachter dan metaal, bvb hout)?

Ik veronderstel tegen de draairichting in van de motor, maar deze werkt dus niet, en heb dus ook geen idee welke richting die draait. Kwestie dat ik hem niet vaster zet. Misschien is er een vaste regel zoals moeren die tegen de klok in afdraaien?

Dankjewel!

is er geen schroefdraad in die 2 gaatjes ? van het onderdeel 150

https://www.youtube.com/watch?v=-KUvsqzIjHQ

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (27%)]

Het gereedschap dat je lijkt nodig te hebben heet een flenssleutel, pensleutel, pen-gat sleutel of pengatsleutel. Let wel op de geschikte maatvoering. Zat deel 134 op de andere kant van de as? Geschroefd? Misschien geeft dat een indicatie voor de draairichting.

Op zaterdag 6 april 2024 16:21:28 schreef RisingSun:
Wat bedoel je precies met "lijkt de rem niet op te komen"?

Verwijs je naar een "mechanische rem"? Andere soort "rem'?

[...]

Dacht meer aan een elektrische rem, welke bekrachtigd wordt als je de vandiktebank aanzet.
Heeft iemand een elektrisch schema?

klinkt me meer als een lager welke vast is geslagen, vaak die bij de borstel zijde. remmen word vaak op de motor gedaan gezien dit een seriemotor is.

snel kapot, deze machine lijkt pas 3 jaar te zijn.

heb je je wel gehouden aan de gebruikstijd? 1 minuut gebruiken 3 minuten laten afkoelen staat er op de motor.

De riemschijf draaien in dezelfde richting als de draairichting van de motor is altijd los draaien.

Iets ander model, maar als voorbeeld. En ook over wat je tegen kan komen.
De poelie demontage wordt rond 12.00 minuut genoemd.
https://www.youtube.com/watch?v=VYW8hSUB10c

Koolborstels ff markeren wat links en rechts is en wat de positie in de schacht is. Dit ivm ingesleten zijn. Anders wil het wegens geen goed contact nog wel eens gaan vonken, wat je anker nog meer beschadigd.

Bestaan er daar sleutels voor? Waar kan je deze kopen of hoe noemen deze

Neem een ijzer lat(je), boor op de juiste afstand 2 gaatjes, tap er draad in en draai er een schroefje in.
Klaar is de self-made pensleutel ...
Dat staat echt niet vaster dan de moer op een slijpschijf of een boorkop op een handboormachine

Dankjewel voor de fijne tip OXO!

Op zondag 7 april 2024 09:23:09 schreef OXO:
[...]
Neem een ijzer lat(je)...

Dankjewel Guy.v2, dat heeft gewerkt!

Op zaterdag 6 april 2024 17:31:21 schreef Guy.v2:
is er geen schroefdraad in die 2 gaatjes ? van het onderdeel 150

https://www.youtube.com/watch?v=-KUvsqzIjHQ

De motor is er uit! Dankjewel voor al jullie hulp.

Lager 142 zit niet vast.

Echter het is onmogelijk de rotor uit de stator te halen. Ik vermoed dat dit geen permanente magneten zijn (of wel?). Ik heb hem er nog niet proberen zachtjes uit hameren omdat ik dit eerst even wou bevragen.

Visueel zie ik aan de ene kan een kleine luchtspleet tussen de rotor en stator (

), aan de tegenovergestelde kant lijk ik geen luchtspleet te zien en lijkt het alsof deze elkaar raken (de koelvin zit in de weg om het helemaal goed te zien)(

).

Als het (sterke) permanente magneten zijn, dan kan deze natuurlijk naar één kant trekken... Als dit niet het geval is, wellicht héél slecht nieuws als in nieuwe rotor en stator?

Bedankt terug voor jullie zeer waardevolle input!

Rotor en stator hebben tegen elkaar geschuurd. Reden?
Bij stilstand is de gloeiende stator afgekoeld.
Hierdoor is rotor aan de stator gelast.
Of zoiets.... denk einde oefening.

@hieronder
niet dat hij scheef ligt, wel dat hij zo zwart ziet...

[Bericht gewijzigd door OXO op (16%)]

Nee, dat is niet aan elkaar gelast. Als het metaal zo heet geweest zou zijn, dan zou de spoel er veel minder gezond uitzien.

Ligt de rotor hier al uit z'n lagers, of zit ie nog op z'n plek? Als ie uit z'n lagers ligt is het niet vreemd dat ie scheef zit.

Op zondag 7 april 2024 16:05:20 schreef Ledlover:
Nee, dat is niet aan elkaar gelast. Als het metaal zo heet geweest zou zijn, dan zou de spoel er veel minder gezond uitzien.

Mee eens. Maar als de motor aan het schuren was tegen de wand kan dat wel erg warm worden maar nog niet zo warm dat je dan aan het wikkeldraad ziet. Dan als de motor is afgekoeld en er dingen zijn uitgezet en weer gekrompen kan het muur vast staan. Ook kan er ergens iets van kunststof gesmolten zijn en dat nu ook vast zit.

Ik vermoed dat dit geen permanente magneten zijn (of wel?).

Nee geen permanente magneet zowel het anker als de stator hebben wikkeldraad. Als het een PM motor is dan heeft meestal de stator geen wikkeldraad maar is dan de magneet.

Ik heb hem er nog niet proberen zachtjes uit hameren omdat ik dit eerst even wou bevragen.

Als de stator zo strak tegen de wand staat dan is de motor toch al niet in orde. Dus het enige wat je kan doen is het eruit tikken. En ook eventueel een paar tikken aan de voorkant om het los van de wand te krijgen.
IK heb wel eens eerder zo een motor uit elkaar moeten tikken. De stator wand kan die schade wel hebben en als de stator spoelen goed meten is dat verder geen probleem.
Het anker echter is gebalanceerd dus als daar ook maar iets van af gesleten is geeft dat onbalans in de motor.

geen permanente magneten in een 230VAC motor. de lagerkappen zijn van kunstof, dus als er een lager zwaar loopt en zich een weg in de kap heeft gesleten kan het anker ook vastgelopen zijn. als gezegd heeft deze motor maar korte werktijd voor deze weer af moet koelen. de lagers moeten 10.000 toeren weerstaan.

Het lijkt er meer op dat er ergens een stukje is afgebroken wat tussen rotor en stator is geslagen.
De motor is zo te zien niet erg heet geworden anders hadden de wikkelingen wel slechter uitgezien.
Ik zou proberen de rotor met beleid eruit te tikken nu heb je ook niets :)

Gr.F_S

Op zondag 7 april 2024 21:49:24 schreef F_S:
Het lijkt er meer op dat er ergens een stukje is afgebroken wat tussen rotor en stator is geslagen.
De motor is zo te zien niet erg heet geworden anders hadden de wikkelingen wel slechter uitgezien.
Ik zou proberen de rotor met beleid eruit te tikken nu heb je ook niets :)

Gr.F_S

ik zie 1 lamel van het anker welke lijkt losgekomen.

De rotor ligt uit zijn lagerhouders zoals op onderstaande foto. Beide lagers (nummer 142 en 139) lijken vlotjes te draaien:

.

Maar de rotor zit dus potvast in de stator. Deze kan niet bewegen wanneer ik aan de as van de rotor 'wiggle' noch ronddraaien (en dus er ook niet uithalen zonder dat er waarschijnlijk een hamer aan te pas komt).

Mijn indruk is de wikkelingen met koperdraad zien er niet bepaald verkleurd uit en de " witte plastic", althans wat zichtbaar is van de zijkanten lijkt niet verbrand of gesmolten (zoals je op sommige youtube videos ziet).

Op zondag 7 april 2024 16:05:20 schreef Ledlover:

Ligt de rotor hier al uit z'n lagers, of zit ie nog op z'n plek? Als ie uit z'n lagers ligt is het niet vreemd dat ie scheef zit.

De stator heeft 4 aansluitdraden. Twee aan elke zijde.

Ik heb de indruk dat er twee spoelen in de stator liggen, eentje aan de bovenkant, aangeduid als met de letter 'A' in onderstaande foto, en eentje in de onderkant van de stator, aangeduid met letter 'B' in onderstaande foto.

Beide spoelen meten 0.6Ω door terwijl er tussen alle andere verbindingscombinaties een oneindige weerstand wordt gemeten. Dat lijkt me dus elektrisch goed?

Dus waarschijnlijk een mechanisch probleem... Dus ook een mechanische oplossing nodig (hamertijd? 8)7 ).

Zou het kunnen dat het plastic deel aan de rechter kant iets scheef is gezakt?