Vraagje

Ik heb een elektrische sloep.
Deze heeft 8x 6v accus van het merk Trojan (lood/zuur)
In serie geschakeld dus goed voor 48v (220ah)

Nu wil ik deze vervangen door een Lifepo4 accu (die ik dan in de winter eruit haal)

Mijn vraag is, kan ik dit zomaar doen?
- kan de oplader van de huidige accu ook gebruikt worden voor de Lifepo4 accu (zie foto)
- ik zat te denken aan een Lifepo4 server rack module van 100ah (met ingebouwde BMS)

Ik weet niet precies hoeveel watt de motor is helaas. Zou kunnen dat het een 5kw motor is...

Hopelijk kunnen jullie mij verder adviseren, bedankt

Foto ingebouwde lader

Foto van omvormer naar 3 fase

Nee, je kan niet dezelfde accu lader gebruiken.

Een loodaccu laad je met een ander profiel op dan een LIFEPO.

De lader heeft 16 instelbare laadcurve's. Zou de manual even lezen in de link of de importeur bellen die geven advies.

https://www.accuserviceholland.nl/spe-acculader-cbhf2-12-24-36-48-volt…

snip

edit lood/zuur AGM ziet eruit dat rew helemaal gelijk heeft. Misschien kan je de lader inruilen/verkopen. Of gewoon het spul zo houden als het is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]

Lastig te zeggen. Pas als je de float/absorbtie spanningen en tijden weet kun je zeggen of een profiel overeenkomt met je LFP accu.

Er is iig geen preset die 1:1 matched kwa naam, dus je zal adhv de accu moeten kijken of er eentje uitwisselbaar is.

als de huidige lader dingen als temperatuurcompensatie en egalisatie doet die niet uit te zetten zijn gaat het sowieso niet.

Hoeveel prik heeft die motor nodig? Veel kleinere accu's zijn max 100A ontlading, dus dan heb je mogelijk al meerdere accu's nodig.

Oke helder, hij heeft een eigen lader nodig. Hoe kan ik het best berekenen hoeveel 'prik' de motor nodig heeft? Moet ik daarvoor het wattage van de elektromotor achterhalen?

Voor 48V nominaal zou je 15 cellen in serie moeten zetten. Ik zou prismatische cellen nemen (tip: nkon.nl), met een geschikt BMS. Ik denk dat je op zo'n 1200 euro moet rekenen als ik de prijzen bij nkon zo bekijk. Ik zou zeker geen accu's in China gaan bestellen, het is bijna zeker dat je dan troep krijgt.