wou geen topic kik doen van een oud topic, maar naar aanleiding van deze, hier ook weer terecht gekomen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149340

ik heb zo een oxford tranzX, en alles doet het, behalve rijden.
De fiets is wel gevallen voor die uitviel. eigenlijk is de eigenaar aangereden door een auto en gevallen. sindsdien deed de fiets niks meer. de fiets is afgeschreven, maar de dochter vind het wel een mooie. dus ipv af te breken zou ik die weer rijdend willen maken.

heb andere chinese controllers en displays liggen, maar vind het zonde om die tranzX daarvoor te slopen, alles is voor zover ik kan zien in goeie staat en houd het liever origineel dan.
de accu is goed, de lader is goed, het display gaat aan, de verlichting werkt.
als ik op de S knop druk, rijd de fiets aan 5km/h. dus de motor is ok
maar als ik rondfiets gebeurt er niks, geen ondersteuning.
alle kabels al nagelopen, alle sensoren bekeken, display uit elkaar gehaald en niet direct een fout gezien.
trapsensor heeft 5V en als je er aan draait komt er pulserend 'iets' uit (gaat te snel voor mijn dmm).
de krachtsensor ook bekeken, zie er niks fout aan.

cal1 uitgevoerd, heb 432 op display (moet tussen 200 en 600 zijn). laat ik mijn voet rusten op het pedaal, komt er iets in de 450 op.
cal2 uitgevoerd. eerst met een lood accu op de pedaal te zetten, nu al verschillende keren met mijn voet erop en de voorrem dicht (achterrem heeft schakelcontact naar display).

kan misschien wel de torque sensor zijn, maar waarom zou die dan wel waards geven binnen specs? ook als ik met de voet druk en een cal2 uitvoer kan ik dat laten varieren tussen 50 en 200 afhankelijk hoe hard ik duw

Het is heel belangrijk hoe het achterwiel gemonteerd wordt, iets teveel aanspannen en de sensor werkt niet goed meer.
Veel fietsmakers van toen hadden schrik van een andere band te steken enkel vanwege de moeilijkheden achteraf met de krachtsensor.
In de sensor op het achterwiel zit een SS495A1 hall sensor in to92 behuizing en is uitermate gevoelig.

Ik zou de trapsensor goed nakijken. Is er één van meerdere magneetjes weg waardoor je nooit genoeg pulsen hebt? Of te zwakke pulsen.

Kan je de trapsensor foppen met een magneetje op een accuboor?

Dat lijkt ook het waarschijnlijkst om dat alles verder elektronisch prima werkt en de val mogelijk daar fysiek kan breken/verbuigen.

ik heb met losse draden al een andere trapsensor gestoken en met de hand een magneetring laten aan bewegen. geen verschil.
ik vond toen aan de bekabeling dat er dus een draad ook naar achteren ging naar die torque sensor en kwam dan op bovenstaande topic uit dat die fietsen dus de trapsensor EN de torque sensor gebruiken.

kan natuurlijk in de wilde weg de sensoren gaan beginnen vervangen, maar als het probleem in display of controller zit, is het dan ook weggegooid geld. de motor werkt, dat is het enige dat ik weet.

het achterwiel is een spaak kwijt en zit slag in, de impact daar is groot geweest.
het voorwiel is nog erger, dat ding is kaarsrecht, tot je het eruit haalt, dan krijg je het niet meer in de fiets.
de as zelf is krom, waardoor die in EXACT dezelfde positie terug moet, anders sleept het tegen de remmen of de spatborden. nu zijn dat mechanische details natuurlijk

torque sensor KAN kapot zijn, weet niet of die dan nog de correcte waardes geeft bij de cal1 en cal2?
wiel kan ook teveel kracht zetten en vervormen. heb de schroeven aan achterwiel allemaal al los gehad ook zodat alles zonder spanning zit, en dan weer vast gezet. loste ook niks op

Van een torque sensor zou men verwachten dat deze enkel feedback gaat geven na een minimum koppel. Aan de trappers draaien bij een hangende fiets zal amper koppel vormen op de sensor. Vorig jaar ook gezien. Fiets gevallen en sindsdien geen ondersteunig, enkel de 5km/u. Trapsensor te ver van de magneetjes. Goed dicht stellen en het werkte weer.

Ik weet niets van electrieke fietsen. Ben meer van de spinazie fiets zeg maar. Ik weet ook niet precies wat voor sensoren er gebruikelijk zijn. Die krachtsensor is dat een drukdoos/loadcell met rekstrookjes of piezo toestanden? En die rotatie sensor is dat een encoder achtig ding?

Van dit soort sensoren weet ik dat met name die loadcellen zeer kwetsbaar en gevoelig zijn. Teveel kracht op een foute manier aangebracht sloopt deze dingen definitief. Dan lijkt het of ze nog wel werken maar geven geen goede waarden meer af of zijn langzaam.

Nadat ik je verhaal las over de mechanische schade aan die fiets acht ik de kans zeer waarschijnlijk dat de oorzaak ligt in de toch wel zware mechanische schade. De kracht sensor is misschien zelf stuk maar kan ook door het het kromme frame foute waarden geven. Zit het ding onder spanning gemonteerd? Of scheef zodat er allemaal rare dwarskrachten op komen te staan?

Misschien even met een scoop kijken hoe de uitgangssignalen van de sensoren er uit zien. Zijn het mooie blokjes of een berg storing en ruis met zwaar vervormde pulsen?

Je zou eens moeten de uitgangsspanning van die krachtsensor meten.
Ik weet het, de bedrading zit goed vast en zonder connector moeilijk te bereiken maar zoals in uw link zou die niet veel mogen afwijken van 2.5V wat neerkomt dat het magneetje in het midden staat of dat er geen magneet aanwezig is, die sensor meet zowel positief als negatief.

kabel is goed bereikbaar waar ze ingeplugt zijn aan de pedalen.

gemeten in rust, 2.067V

pedaal met de hand indrukken: 2.212V

het iets bijregelen naar 2.56V deed niks verschil voor de werking van de fiets

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

Zover ben ik niet geraakt, heb een nieuwe sensor gekocht, iets van 65 euro als ik het nog goed voorheb.

ik zou eerder denken aan een kabel die gebroken is of uit de stekkerkoppeling is gekomen door de val. meet je op de motorcontroller de lage weerstand van de motor spoelen nog wel?

als ik op de S knop druk dan gaat de fiets zelfstandig rijden aan 5km/h, mag er zelf opzitten.
ook de snelheidsaanduiding doet het goed op het display, dus er is feedback van de motor.
het is een achterwielmotor, dus de kabel is maar 50cm lang, omhoog en de controller in. kan bijna niks mee gebeuren. waar de kabel het wiel in gaat, is er niks van schade te zien (foto)

de enige kwetsbare kabels zijn die van de remhendels en het display. remhendel al afgekoppeld, geen verschil.
als ik op 2 druk met de rem ingetrokken, rijd die ook niet meer, laat ik rem los, rijd die weer. dus die werking is ook goed en geverifieerd.

zou ergens een sensor kunnen zijn, of combinatie van sensoren, kan ook display zelf zijn die een slag heeft gehad.
controller zit in de accu, verwacht niet dat die geraakt is door de val

Is de accuspanning nog oke. Afgezien van wat de fiets aangeeft.
Misschien vergezocht, de 5km is een parkeerstand. En de regels zijn Misschien wat ruimer met betrekking tot de lading toestand.

Je kan hem kalibreren dus de sensor lijkt nog oke.
De motor draait dus die zal ook nog wel oke zijn.

Ik ben het met je eens dat het lastiger begint te worden.

Wat doe de spanning als je 5km rijd terwijl je op de fiets zit.
Kunnen een aantal puntlassen/solderingen los zijn geraakt zodat de spanning keldert zodra de accu stroom gaat leveren.
Kan bijvoorbeeld de communicatie tussen controller en accu verstoort zijn.

daar had ik ook al aan gedacht, maar tranzx heeft een uitgebreid error programma.
als de communicatie wegvalt, krijg je foutmeldingen op het display.
snelheid enzo is ook allemaal goed en dat komt ook uit de motor.
een kapotte trapsensor zou ook een melding geven.

in de wilde weg sensoren gaan veranderen is ook te gek, zeker met prijzen van 65€, dat ga ik niet zomaar doen. voor 40€ is de controller en display vervangen door een chinees.
ik overweeg al sterk om eens een chinees eraan te hangen en kijken of de accu en motor dan wel goed presteren

Waar ik nog wat wil wroeten:

Ik dacht dat er doorgaans een krachtsensor óf trapsensor is. Als je immers kracht zet dan ben je aan het trappen. Traprotatie meten was altijd de 'budgetoptie' omdat de fiets niet precies weet hoe hard je precies trapt.

Ik kan me wel voorstellen dat een extra trapsensor het mogelijk maakt de ondersteuning aktief te houden als je geen kracht zet, bijvoorbeeld in de hoogste ondersteuningsstand bij snelheden boven de 15 of 20 km/u.

Mogelijk kan je daar nog iets mee expirimenteren. Zwaarste ondersteuning of juist lichtste (zodat alleen naar de krachtsensor gekeken wordt).

De remschakelaar zou het ook nog kunnen zijn, misschien wordt die genegeerd bij de 5km/u functie omdat deze stand vaak op hellingen wordt gebruikt waar je de rem veel nodig hebt.

remschakelaar werkt, als ik aan 5km/h rijd en aan de rem trek, stopt die ook. de sensor werkt dus ook. heb ook al geprobeerd met afkoppelen.
kan misschien wel zijn dat de bekabeling geraakt is, en dat die de 1V (rust) NIET doorgeeft en de fiets in fout zit. moet ik nog eens testen.

torque sensor heb ik al gehad, vind ik verschrikkelijk irritant. sta je aan een rood licht met je voet op je pedaal aan het rusten, laat je de rem los, schiet de fiets ineens de baan over.

trapsensor is dan irritant omdat je eerst 2toeren rond moet trappen voor de motor wil werken. als je in bergop moet vertrekken, geraak je vaak geen 2toeren rond

een mengsel van trap/torque sensor kan dus wel voordeliger zijn, werkt niet als je zuiver duwt, maar bv als 1 magneetje ook de trapsensor passeert en er ook kracht gezet wordt, dat de fiets dan wel kan starten.
zolang je blijft trappen kan de motor draaien, zet je bv meer kracht omdat het bergop is, dat de torque sensor dan bv ook 50% meer vermogen aan de motor levert

hallo, ik heb hetzelfde probleem, van de ene op de andere dag werkte de trapondersteuning niet meer, ik heb een nieuwe sensor gekocht, vervangen en hij werkt nog steeds niet, de ondersteuning in de computer werkt, alles werkt behalve de ondersteuning ???
wat moet ik doen, wie kan mij helpen?