hallo

is t mogelijk om bijv. twee 12V accu's gelijktijdig in serie te laden?

Als de accu's identiek en ongeveer even oud zijn en de lader is geschikt ervoor kan dat.

Maar wel met een 24V lader. :)

Op woensdag 10 april 2024 08:37:26 schreef pa3gws:
Als de accu's identiek en ongeveer even oud zijn en de lader is geschikt ervoor kan dat.

Ze moeten ook nog precies dezelfde ladingstoestand hebben. bijvoorbeeld twee 40Ah accus waarvan 1 10Ah nodig heeft en de andere 30Ah... waar gaat die extra 20Ah in zitten?

Het aantal en de strengheid van de voorwaarden maakt dat het antwoord eigenlijk "nee" is. Alleen een setje identieke 12V accus die als setje een 24V accu vormen... die kan je als 24V accu (in serie) laden.

ik bedoelde parallel geschakeld

Ja kan wel, op voorwaarde dat je lader niet meer laad dan 14.4V en ze gelijke lading hebben.

Ik zou ze eerst allebei eens apart helemaal opladen, dan parallel schakelen en later kan je ze dan tegelijk opladen. Dan zullen ze min of meer gelijke lading hebben.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (48%)]

Volgens mij hoeven ze niet gelijk te zijn. De volle heeft de hoogste spanning en zal de legere gaan laden. Maar dat weet ik niet zeker. Heeft waarschijnlijk ook met de weerstanden in het circuit en de Rin van de accus te maken.

Op vrijdag 12 april 2024 11:13:24 schreef fred101:
Volgens mij hoeven ze niet gelijk te zijn. De volle heeft de hoogste spanning en zal de legere gaan laden.

Het is toch wel verstandig als ze enigszins gelijk aan lading zijn. Anders kan er een enorme stroom gaan lopen... (met autoaccu's tot 1000A)

Vanaf de acculader via diodes van voldoende amperage kun je ze
tegelijk opladen en hevelt er ook niks over van de ene naar de andere
accu.De spanning van de acculader is toch altijd hoger om het verlies
op te vangen.

Acculader vindt een extra diode niet fijn, er zijn nu eenmaal vaste spanningsgebieden voor snel- en druppelladen.
(en met diode kan de lader de klemspanning niet meer meten...)

Dat kan dus niet.

Je gebruikt een acculader om de stroom enigszins te beperken tijdens het laden. Een beetje acculader meet ook de spanning en stroom naar de accu, ten gunste voor de levensduur van de accu. Met 2 accu's parallel kan de ene de andere (ongecontroleerd) gaan laden. Tevens kan de acculader geen onderscheid maken tussen de 2 accu's; ze staan immers parallel. Het geld dat je - op termijn, of direct, want er is dan ook een toename in brandgevaar wegens de oplopende stromen en ongecontroleerde warmteontwikkeling - kwijt ben aan het vaker vervangen van de accu's, kun je beter investeren in een 2e acculader.

Zelf heb ik 4 accu's (AGM, 100Ah) te laden voor het elektrisch varen, en heb slechts 1 lader. Ik wissel dus zelf de acculader als de betreffende accu vol is.
Ik heb wel eens gedacht aan een relais-trapje die automatisch 4 accu's na elkaar laad. Dat kan wel. Echter moet je dan kunnen detecteren wanneer de lader klaar is met laden.

In de post van TS staat niks over de gebruikte lader en soort accu's
Als je een lader van het 'recht toe recht aan
type gebruikt zal,op de voorgestelde manier van laden,
de volste accu minder laden en de legere accu juist meer.
Gebruik deze manier al jaren naar volle tevredenheid,als
meerder accu's tegelijk moeten worden geladen.
Bedoel dan wel loodaccu's oftewel autoaccu's

@OPTODesign: hoe groot denk je dat de vereffeningsstromen die er gaan lopen eigenlijk zijn? In de praktijk ga je nooit een 100% geladen accu parallel zetten aan een 0% geladen accu en zelfs dan is het spanningsverschil maar 2V.

In praktische gevallen zit het spanningsverschil op hooguit 1V en valt het erg mee met de stroom die er kan gaan lopen.

In de praktijk kun je loodaccu's dus prima parallel laden zolang de capaciteit en de maximum laadstroom niet al te veel van elkaar verschillen en de lader niet meer stroom levert dan de maximale laadstroom van 1 accu. Als je helemaal op zeker wilt spelen, gebruik je niet al te dikke bedrading tussen de accu's.

Een beetje acculader laadt met max 14.8v bij snelladen.
Met een diode ertussen klopt daar niks meer van en kan de lader niet goed functioneren, en kan ook de onbelaste klemspanning nooit meten.

Opel had in de oude Rekord diesel ( jaren 80) 2 x 44 Ah accu's parralel staan, een links, een rechts.
Wat een drama was dat, als ze niet precies gelijk waren dan werd de ene goed geladen en de andere niet.
Bij stilstand ging de volle dan de minder volle laden...
Ik zou niet parallel laden maar 2 laders nemen.

Op vrijdag 12 april 2024 11:27:41 schreef Arco:
[...]
Het is toch wel verstandig als ze enigszins gelijk aan lading zijn. Anders kan er een enorme stroom gaan lopen... (met autoaccu's tot 1000A)

Natuurlijk niet. Als je een lege accu van zeg 12 volt parallel zet aan een volle accu van zeg 14,5 volt gaat er echt nooit 1000 ampère lopen. Er zal kort even een laadstroom gaan lopen totdat de lege accu hetzelfde niveau bereikt als volle en dan stopt dat gewoon. Daarna neemt de lader het gewoon over als die hoger staat ingesteld dan de waarde van de volle accu. En dat zal geen grote stroom zijn.

In oude auto's was de maximale stroom die een dynamo kan leveren iets van 40 ampere. In moderne auto's zit een dynamo die wel 100 of meer kan leveren. Dat is alleen maar gedaan om alle extra elektronica die tegenwoordig in auto's zit te voeden. Maar niet om de accu extra snel te laden o.i.d. Er zijn tegenwoordig wel dynamo's die via de canbus kan worden bevolen om even snel de de accu vol te pompen als er geremd wordt. Maar bij dergelijke systemen wordt de accu nooit helemaal vol geladen om ruimte te houden zodat die extra energie opgeslagen kan worden. Maar ook daar zal nooit 1000 ampère gaan lopen. Enkele tientallen misschien als de accu erg leeg is.

Om 1000 ampère die accu in te krijgen moet je er wel een hele hoge laad spanning opzetten. Uit de accu kan wel een hele hoge ontlaadstroom lopen. Bij mij loopt er een startstroom van 600 ampère. Dat heb ik gemeten. Maar die startstroom is wel een soort van kortsluitstroom die pas komt als er bij mij dan een spanningsverschil is van 24 volt. Met de paar volt spanningsverschil die je hebt tussen een lege en een volle accu die je parallel zet ga je dat nooit voor elkaar krijgen. Met een kortgesloten accu verdamp je wel gewoon sleutel 17.

Dit geld wel voor gewone lood/zwavelzuur start accu's. Bij andersoortige accu's heb je weer andere dingen.

Opel had in de oude Rekord diesel ( jaren 80) 2 x 44 Ah accu's parralel staan, een links, een rechts.

Ik dacht net hetzelfde... daar gaat ons bouwjaar voor iets tussen zitten.
Batterijen in serie of parallel laden is nooit een goed idee.
Bij lion is hiervoor een bms zelfs noodzakelijk

De CCA van een 100Ah accu is al gauw 900A, de CA is dan zelfs > 1100A...

Bij RC vliegtuig hobby accus heb je ook dat soort getallen, maar dan vanaf richting de 10Ah dat je boven de kA gaat komen.

(Je hebt tegenwoordig 120C accus. Die mag je dus gewoon met 1200A belasten als je een 10Ah accu hebt.... ).

[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]

Op vrijdag 12 april 2024 16:52:21 schreef Arco:

Bij een volledig geladen accu die wordt belast met een stilstaande startmotor die een weerstand heeft van 12Volt / 1000 Ampère = 0,012 Ω inderdaad.
Alleen heb je dat dus nooit bij het parallel schakelen van twee accu's. Dan heb je een spanningsverschil van op zijn hoogst een paar volt en de weerstand is ook hoger als die stilstaande startmotor. Maar als je verondersteld dat die weerstand hetzelfde is dan krijg je dus 2 Volt / 0,012 Ω = (ongeveer) 167 Ampère.

Als je dan zegt: Ik zet een volledig lege(en dus defecte) accu die echt nul volt geeft parallel. Dan gaat het verhaal ook niet op omdat de weerstand dan veel hoger zal zijn dan die 0,012Ω

Is de weerstand wel nul ohm dan ligt de accu volledig in sluiting en krijg je gevaarlijke toestanden.

De CCA waarde staat voor Cold Cranking Amps. Of te wel koude startstroom. Dat is de maximale stroom die een accu in koude toestand kan leveren aan een startmotor. En koude toestand is hier 18 graden. En dus geen nul graden ofzo. Bij een dergelijke of nog lagere temperatuur levert de accu nog minder als de helft ofzo.

In mijn wagen heb ik twee gewone startaccu's in serie staan en gewoon conventioneel laadsysteem. Ik doe gemiddeld een jaar op 10 met die twee accu's. Twee accu's in serie geeft weinig tot geen problemen. En in de accu zelf staan eigenlijk ook 6 kleine accu's (de cellen) in serie. Voor gewone lood accu's is dit een prima oplossing. Bij accu's met een andere chemie gaat dit dan weer niet op.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (15%)]

Ik heb wel eens twee accu's parallel gezet met mijn multimeter ertussen omdat ik ook beweerde dat er gevaarlijke stromen gingen lopen en dit hier op CO in twijfel werd getrokken, volle 38Ah (12,8V) accu en lege 100Ah accu (11,9V). 10A glaszekeringetje van mijn multimeter bleef gewoon heel. Accu's waren beide niet gloednieuw maar nog wel redelijk goed.

Op vrijdag 12 april 2024 16:52:21 schreef Arco:

Ik heb bij zo'n opel die ik noemde eens een nieuwe volle bij een rotte oude gezet, knettert flink...
Daar loopt serieus stroom!

En kijk maar eens wat er in een UPS met de accu;s gebeurt.
De slechtste worden dik en scheuren zelfs open.
Daar is het ook een combi van serie / parallel schakelen.

[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]

Ik heb het bij een startmotor met sluiting gehad.
De garage meette de startstroom. Die was > 650A (de meter van de tester ging maar tot 650A en die zat vast in de hoek... ;) )

Had het over een acculader type met seleengelijkrichter en voldoende
trafospanning om een paar Shottky diodes niet als obstakel te zien.
Werkt al jaren prima op de door mij eerder geplaatste inz.
Acculaders met moderne elektronica gebruik 'k niet.
En van TS weten we niet welke accu's of lader hij bedoelt.