CP 90
Zie
https://english.electronica-pt.com/electronica-search?find=E10%20(VALE…
De service doc vindt je hier
https://elektrotanya.com/philips_chassis_cp-90_sm.pdf/download.html#dl
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het goed is, is dit een Aristona en geen Philips. Bij Philips was het denk ik een 14CE1201 ofzo. Met afstandsbediening maar zonder teletext neem ik aan?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan heeft iemand er een andere achterkant opgezet kennelijk.
De fabrikant is inderdaad steeds Philips, maar de modellen kunnen wat verschillen en de typenummers sowieso, vandaar dat ik de typesticker bij Aristona onderbracht maar er zijn ook altijd uitzonderingen.
cp90 is het niet, ik heb net een cp90 gesloopt, dit chassis heeft nog een losse cascade en zenderzoeker aan zijkant met wieltjes, 12 kanalen
maartenbakker
Golden Member
Dan hoort er toch iets niet bij het toestel... Philips waar die achterwand op past met losse kaskade zegt me zo gauw niets, zit er een typesticker op het chassis of de beeldbuis? Kun je eens een foto maken? Is het een uitklapchassis of een print onderin?
Miscshien zou het dan een KT3 kunnen zijn waar iemand een compleet niet bij het toestel horende typesticker heeft geplakt. De maatvoering van de kast en achterwand lijken dan niet op die van een CP90.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met wieltjes aan de zijkant, dat scheelt meteen een decennia of 2 al. een cp90 is van ~1990 waar de kt3 jaren 70 is. dit is een type waar het beeldformaat in centimeters is genomen terwijl de meesten in inches werden gebruikt in het type.
Meer foto's!!!! Er is een RC4 AB voor dat ding te koop dus is de TV van vóór 1981. Je kan tot 4 foto's opladen. Foto van de print zal voor de meesten wel voldoende zijn om te herkennen. Vergeet niet dat hier voor honderden jaren aan TV reparatie geschiedenis zit.
maartenbakker
Golden Member
Een Erres 161523TK/04C. Een KT3 chassis, toestel zal lijken op de Philips 16CT3215 dus gebouwd rond 1982 (serienummer geeft uitsluitsel, staat onderaan op het etiket dus net niet op de foto) en met een 12 kanaals RC4.
De achterwanden zijn niet uitwisselbaar dus iemand heeft achterop gewoon een willekeurige sticker geplakt.
@testman 1 decennium dus eigenlijk, zo snel gaat de vooruitgang,
@raaf12 er zit wat overlap in RC4 en RC5 qua datum.
Ja dat wilde ook net schrijven, rond 1980 moest ik zonodig een nagelnieuwe K30 (RC4) 16 kanalen ombouwen naar Teletekst, met een RC5 AB met Teletekst bedieningstoetsen erop. De minder geavanceerde toestellen zonder Teletekst gebruikten nog steeds RC4. Meen dat een K30 (Aristona uitvoering) destijds 1600 kostte en een Philips K30 Teletekst 1900 gulden. het was wel lonend om om te bouwen naar Teletekst, arbeid en uitzoeken was gratis 
Het gefaseerd uitrollen van RC5 zal idd wel een paar jaren geduurd hebben. Misschien lag het omslagpunt toen Teletekst toestellen gemeengoed werden en er geen modellen zonder TXT meer werden gemaakt.
maartenbakker
Golden Member
Gemaakt in Brugge, week 2 van 1983.
In elk geval een KT3. Je hebt nog niet bevestigd dat het een model met 12 presets en afstandsbediening is, maar dat lijkt me aan de hand van het typenummer vrij zeker.
Het waren betrouwbare en goed repareerbare toestellen.
maartenbakker
Golden Member
De originele AB heeft misschien maar 5 of 6 knopjes, maar een 12 kanaals of 29 kanaals RC4 zal het ook wel doen.
Ik denk dat de oorspronkelijke chassis de KT3 (90 graden) en KL9 (110 graden multisystem overzees) waren en dat de K30 en later de K35 daar afgeleiden van waren.
Zelfs de complete manual van Philips, in kleur! Blijkbaar van Nederlandse origine want er staat een stempel 'schaduwarchief' op. https://elektrotanya.com/philips_chassis_kt3.pdf/download.html
Met even zoeken scoor je er ook nog een leuke afstandsbediening bij. Hint:
Philips KT3 remote control (12 kanaaltoetsen)
Een greep uit de verschillen met de K30, beeldbuis, LOPT, het afbuigjuk en een BU205/208 ipv de 2SD350A.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan best zijn dat het werkt als die modulen eens eruit gehaald worden en teruggestoken worden. die vernikkelde contacten werden er niet beter op. ook zie ik al veel slechte solderingen op de modulen.
Op dinsdag 16 april 2024 19:11:15 schreef smd:
Waarschijnlijk een schuine afstandsbediening!!
Ze liepen vaak niet synchroon die AB's bij Erres, Aristona en Philips. Het schema van de KT3 is 12 kanaals bij de Philips maar deze Aristona heeft er 40. Oude advertentie in een krant.
Wel leuk om een beetje te speuren. Die schuine AB's waren dacht ik allemaal RC5, met Teletekst toetsen..
Varianten van de KT3: KT3-LA, KT3-S, KT3M Volgens de Model number survey van Philips is het gemaakt van 1979 t/m 1984.
Nog wat info https://obsoletetellyemuseum.blogspot.com/2010/10/philips-20c939-chass…
maartenbakker
Golden Member
Dat is een CP90 van een paar jaar later; dit toestel is een 12 kanaals RC4. Misschien oorspronkelijk met de simpele reepvormige op-en-neer afstandsbediening want daar doet het uiterlijk me aan denken en ik probeer me te herinneren wat een 12 kanaals RC4 dan precies doet. Alleen maar de simpele functies of ook de cijfertoetsen.
Vanaf een bepaald moment rond 1980 waren de normale RC4 afstandsbedieningen ook gewoon schuin.
Schema bij Tanya zal wel van freeservicemanuals.info afkomstig zijn.
Ik zeg ook RC4 code, want vanaf de CP90 was het allemaal een lange standaard RC5, zelfs ABs van toen reageren nog steeds op huidige Philins..