blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Gisteren kwam Gertjan mijn 3458A multimeter terug brengen, vlak voor mijn verblijf in Brazil was deze meter weer naar Keysight geweest voor Kalibratie.
Dus hij kon veel van zijn spullen vergelijken met de verse kalibratie van de 3458A.
Hij maakt daar mooie rapporten van, ook zodat we de 3458A over de 10 jaar dat ik deze DVM nu heb mooi de drift van deze meter kunne evalueren.
Waarom schrijf ik dit in een reparatie topic over een 6632B?
Dit omdat Gertjan ook twee typen AR488 Arduino GPIB adapters voor mij had meegenomen.
Dat de adapters met de 3458A goed werkte kon ik aan zijn rapporten zien. 
Om ook de Testcontroler software te leren goed in te stellen voor GPIB was mijn voorstel om de 6632B voeding hiervoor te gebruiken.
Uiteindelijk na wat worstelen van Gertjan betreffende de instellingen die nodig zijn voor de GPIB adapter was er communicatie met de GPIB adapter mogelijk.
Echter, mijn 6632B deed "raar" ik kreeg errors in beeld en later kon ik deze ook niet zinnig uitlezen, er was duidelijk iets niet goed met de 6632B... 
Toen Gertjan vertrokken was richting huis, dacht ik, dit laten we niet zo stuk op mijn werkbank staan en dat het weer verwaterd!
De voeding open gemaakt en zoals standaard eerst de ogen goed de kost gegeven, niets te zien wat mijn aandacht trok betreffende verbrandingen.
Hier werkt de voeding weer, maar dit is voor jullie indruk dat je kan zien over welk apparaat dit gaat.
.
Dit is de achterzijde van deze voeding, ik heb een stukje CAT5e gebruikt om de aansluiting naar voren te brengen, natuurlijk 4 draad. 
In het oranje kader een schakelaar waarmee je de regel snelheid van de "Loopcontrol" kan instellen, nee, dit is geen normale LAB voeding,
zie de drie links onder het plaatje, voor de .pdf documentatie van deze voeding.
.
Overzicht van de 6630-Series voedingen.
www.bramcam.nl/Diversen/HP6632B/6630B-Series.pdf
De handleiding.
www.bramcam.nl/Diversen/HP6632B/HP-6632B.pdf
De Service documentatie
www.bramcam.nl/Diversen/HP6632B/HP-6632B-Service.pdf
Dit is het kleine aansluitkastje dat ik gebruik, de klemmen zijn aan de achterzijde dus "4-Draads" aangesloten.
Als ik deze voeding meer ga gebruiken, verander is dit misschien nog met connectoren op de voorzijde.
.
Zo ziet de voeding er van binnen uit, rechts voor de collosale voeding transformator, ik heb er een CD van New Order bij gezet, zodat de grote goed is in te schatten.
Een aantal foto's die ik in dit topic toon, zijn een beetje stoffig, dit omdat ze gemaakt zijn voor de kwast en de spuitbus er overheen ging.
.
Hier is de transformator beter te zien, rechts zit een gat in het stalen frame, door dat gat heen kan je dan de Netspanning die je hebt instellen.
.
Dat configuratie gat is hier wat beter te zien.
.
Ja dat zijn dikke wikkelingen en alle wikkelingen in hun eigen kamer.
.
De schijfmaat geeft net geen 1,5mm aan voor de hoofdwikkeling welke iets meer dan 100-Watt aan de uitgang kan leveren, ga er maar van uit dat dit 24x7x365 kan.
.
Hier is goed te zien dat er vier kamers zijn.
.
Dit is de Controller voor deze voeding, linksonder het analoge deel met DA, AD, spanning referentie de mooie AD586 en wat opamps.
Het digitale deel op de print is gescheiden van het analoge deel, kijk maar goed naar de print, dan zie je het.
In het midden staat U236 op zijn kop en links hiervan een "Opto Logic Gate" en daar weer naast een klein SO IC wat ik verder niet heb uitgezocht, maar zeker ook een "Opto" device is.
.
Dan nu het deel hoe ik de fout gezocht heb.
Ik kon geen zinnige spanningen meten op de opamps op de hoofdprint en dat is wat raar, digitaal was er wel spanning aanwezig, display deed het en ik kon wat doen met de knoppen op het front.
Maar geen spanning op de uitgang, wat ik ook deed.
Geen goede spanning meten op 8-pins opamps tussen pin-4 en/of pin-8 geeft een voedingsprobleem aan.
Ik had wat moeite een echt massavlak te bepalen toen ik begon, na een zoek actie in de servicemanual blijkt dat je voor fout zoeken de negatieve uitgang bus hiervoor moet gebruiken.
Maar door het meten over pin-4 en pin-7 van een OP27 wist ik al zeker dat ik in de voeding moest zoeken, daar de spanning "0V" was op deze punten.
Ik heb de hoofdprint uitgebouwd en aan de hand van het schema ben ik vanaf de trafo aansluiting op de print gaan meten, vrijwel direct BINGO!
Het plaatje hieronder laat de mini zekeringen zien die direct na de aansluitingen komen van de printpennen die naar de trafo toe gaan.
Ik denk, dat kan wel een gebeuren, maar na deze zekering meten kwam ik nog af en toe lage weerstand waarde tegen...
Daar de zekeringen 4-Ampere 125V zijn vertrouwde ik de brug gemaakt met de 1N4004 dioden ook niet meer, dus deze ook verwijderd van de print en toen de volgende stappen gaan doen.
.
Dit is de positie op de print waar de zekeringen gemonteerd waren(F300 en F301) en de vier 1N4004 dioden, de rode connector gaat naar de trafo wikkeling voor deze + en -15V voeding.
.
En nu wordt hij leuk...
Ik heb er een andere LAB voeding bij gepakt en deze in de "Serie Modes" geschakeld, deze keer de GW-Instek GPP-4323 en hierop een max stroom ingesteld van 1-Ampere.
Op het plaatje hieronder is te zien dat rechtsonder de voeding is aangesloten over de buffer elco's van het + en - 15V voedingsdeel van deze print.
De voeding ingeschakeld en langzaam de spanning opgedraaid (NEE, nooit de normale verwachte spanning in een keer op de buffer elco's inschakelen)
Dat ging verder goed, een tijdje op ruim + en -20V aangesloten gestaan en netjes + en - 15V op de uitgang van de 78015 en 7915 regelaars, ook de ventilator deed netjes zijn werk.
En toen plotseling TAK, De GW-Instek relais klikten ook en ik zag een stroom in de + lijn van 1-Ampere welke ik als Max. had ingesteld.
De spanning afgeschakeld en terug geregeld naar "0" en daarna weer omhoog geregeld en weer liep er een stroom van 1-Ampere in de + lijn.
Het maakte verder niet uit of ik de - lijn uit de voeding wel of niet aansloot, de fout bleef bestaan, maar het had een aantal minuten gewerkt...
Het enige wat ik had gedaan na he terug denken van mijn handelingen aan de print was hem voorzichtig optillen.
Iets meer dan 1V bij 1-Ampere geeft voldoende warmte om er achter te komen welk onderdeel het meeste dissipeerd.
Nu heb ik 10 probes bij de hand waarvan ik er een heb gebruikt voor het eerste warmte onderzoek. 
What the Fuck!
Hoe kan de -15V regelaar nu bijna alle energie opeten die ik tijdens het testen toevoer?
Ook de thermische camera er bij gepakt en wat mijn vinger al aangaf, de 7915 regelaar was aan het kachelen.
De twee rode kaders geven de zekeringen en de 1N4004 brug aan.
Het oranje kader geeft de enige mogelijkheid aan hoe de positieve spanning bij de 7915 terecht kan komen, maar zie ik het goed,
ik dacht dat er een puntje in het schema miste naar het nulpunt, dus het midden van de serie schakeling van de twee 1uF condensatoren van 35V!
Nop geen puntje, gewoon twee condensatoren in serie zonder weerstanden, dit zoals Gertjan ook al aangaf toen ik hem de oorzaak vertelde geen weerstanden over deze condensatoren stonden om de lading/spanning netjes te verdelen.
Had men 50V condensatoren gebruikt, dan was het probleem nooit opgetreden, beide condensatoren waren nu een paar tiende van een Ohm geworden.
Waarschijnlijk door het torderen van de print bij het demonteren uit de kast van de print was er even geen kortsluiting en kon de print een paar minuten werken.
.
Nog wat plaatjes tijdens het testen, dit plaatje geeft in het blauwe kader de punten aan van de brugcel gemaakt met TO220 dioden voor de hoofdvoeding.
Het oranje kader geeft de positie van de twee 15 regelaars aan, dat zij de drie puntjes naast elkaar.
.
De twee boosdoeners!
.
Hier zijn de condensatoren vervangen door 50V typen.
.
Dit is de hoofdvoeding met de vier TO220 dioden.
.
Een deel van de Powertransistoren op het koelblok, aan de andere zijde zijn er nog drie gemonteerd.
De witte condensator is van een laag inductie type, kijk maar naar de aansluit lippen.
Het zwarte buisje is de stroommeet weerstand 0,05 Ohm en 1%, dit is een 4 draad weerstand.
Net zichtbaar boven de witte condensator is een stroomtransformator zichtbaar, ik heb het nog niet goed uitgezocht, maar hiermee wordt wisselstroom gemeten, daar er geen DC path is.
.
Dit is geen echte 4-Kwadrant voeding, hij heeft echter wel een echte 4-Kwadrant uitgang sectie.
Dit is een voeding die is opgebouwd als een dikke opamp en de + kant van de uitgang sectie is gelijk en de - kant, dus beide hebben evenveel power transtoren.
HP, Agilent, KeySight en anderen noemen dit vaak een "Down Programmer" of variaties er op.
Deze Voeding heeft ook geen dikke uitgang elco, daar mag hij ook iet mee werken, bij gebruik zal je de functie moeten kiezen van de snelheid van de "Loop Control"
Deze voeding is bedoeld om metingen te doen aan apparaten die een heel groot dynamisch bereik hebben wat hen stroomverbruik betreft, denk b.v. aan een mobiele telefoon.
Deze voeding heeft daarom ook een heel gevoelig stroombereik, ondanks dat hij 5-Ampere kan leveren.
Meer info in de links die ik hierboven gegeven heb over de mogelijkheden van deze voeding en toepassingen.
Tijd voor Koffie en een broodje!
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Gefeliciteerd met je snelle reparatie! Goed van je dat je na een vermoeiende dag daar nog puf voor had.
Als ik naar het schema van die bias voeding kijk, dan denk ik toch echt dat daar een punt tussen die tantaals aan de ingang van de regelaars zou staan....
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat punt niet, zoals normaal gesproken, aan de nul van die bias voeding zou liggen.
Ik denk dat de schema tekenaar die punt vergeten is, en de print ontwerper daar braaf mee verder gegaan is....
Als het praktisch niet te ingewikkeld is zou ik dus alsnog dat knooppunt aan de nul van de hulpvoeding leggen.
Mooie voeding! Niet te versmaden, dat 2-kwadrant gedrag 
groet! Gertjan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Maarten,
Voorlopig denk ik dat ook, waarschijnlijk op de manier zoals Gertjan het aangeeft.
Ik was nog wat beeldmateriaal vergeten, dat is hoe ik het tijdelijk heb opgelost.
Op deze foto is te zien hoe ik tijdelijk twee glas zekeringen gemonteerd heb om de voeding weer werkbaar te maken.
Ik heb hier 2,5-Ampere zekeringen gebruikt i.p.v. 4-Ampere en vandaag de voeding zeker 10x ingeschakeld, het blijft werken.
De bedoeling is dat de zelfde type zekeringen er weer in gaan, maar dan moet eerst mijn bestellijst groot genoeg zijn. 

.
Als de voeding dan weer uit elkaar gaat, dan zal ik de printbanen een nalopen, want ik dacht er aan dat misschien de print wel goed was, maar door een defecte condensator
een verbinding naar massa is verdwenen, 4-Ampere zekeringen zijn er uit gevlogen en als je die dunne baantjes ziet aan de condensatoren die ik heb vervangen zou daar best een breuk in kunnen zitten.
Laters dus meer als de zekeringen binnen zijn.
Groet,
Bram
Dit is inderdaad een 'gekend' probleem.
Woord gaat dat op een eerdere versie van het schema er wel degelijk een bolletje stond aan de massa. Om een onbekende reden is dat bolletje verdwenen Het PCB werd dan achteraf gemaakt zonder rekening te houden met die verbinding. Dit is blijkbaar bij niemand opgevallen tot zowat 15 jaar later wanneer de eerste condensatoren het zijn gaan begeven.
De versie van het PCB waarop het probleem zich voordoet is te herkennen aan de 2 aanpassingen die achteraf gemaakt werden. Deze zijn ook te zien in jouw foto van het bord. Links van de 5V referentie chip zitten er 2 inductoren bovenop een IC gemonteerd en een centimeter of zo naar rechts kan je een SMD weerstand zien gesoldeerd over pennen 15 en 16 van de AD677.
Er wordt dus aangeraden om die massaverbinding alsnog te leggen -> Middelste poot van de 7815 met een draadbrugje langs onder verbinden. In de datasheets van de 78/79 series is ze ook terug te vinden.
Dit heuvel komt ook voor bij model 66332A. Met een A op het einde en een extra cijfer dus. Dit is een model met 'Dynamic pulse measurement' welke veel snellere metingen kan uitvoeren en deze heeft een meetresolutie van 2.5 μA in de kleinste 25mA range.
blackdog
Golden Member
Hi,
De mini zekeringen waren binnen gekomenen vanmiddag heb ik de Agilent 6632B weer open gemaakt om de zekeringen te vervangen en
het middelpunt van de ontkoppel condensatoren aan de "0" vast te maken
Laat ik eerst met het volgende beginnen, dat is het uitbouwen van de hoofdprint, de verschillende connectoren loshalen is geen probleem,
ook de bandkabel die naar de controle print loopt is goed los te halen als je voorzichtig bent.
Nadat je de vier schroeven waarmee de hoofdprint vast zit hebt verwijderd, dan kan je de print een stukje richting het front schuiven.
Dan zou je de print er uit kunnen halen maar dat gaat steeds net niet...
Wat onderzoek bracht het volgende aan het licht, het montagepunt met het oranje kader zorgt er voor dat je de print net niet voldoende richting het front van de voeding kan schuiven.
.
Dit is echter niet de oorzaak maar dat is deze schroef die de aansluitconnector goed aan de print vast zet.
Deze schroef heeft geen moertje aan de onderzijde maar zit zo in het FR4 materiaal geschroefd, dus rustig aan er mee.
Als je hem helemaal verwijderd, dan is de hoofdprint makkelijk naar het front toe te schuiven en daarna te kantelen om hem uit de kast te krijgen.
.
Dan nu de zekeringen, hier heb ik de twee zekeringen aan een zijde losgeknipt, hierdoor werd het makkelijk om de stukjes draad en de zekeringen zelf uit de print te halen.
Dit heb ik vanaf deze kant gedaan met de smalle punt van mijn JBC bout.
.
Dit zijn de 4-Ampere zekeringen, twee reserve. 

.
De nieuwe zekeringen zijn iets dikker, dus ik heb ze iets van de print af gemonteerd.
.
Dan nu de ontkoppel condensatoren voor de uA7915 en de uA7815 regelaar.
Ik heb een paar foto's gemaakt zodat ik zeker wist dat het middelpunt van de twee condensatoren zwevend was.
Het oranje kader geeft het middelpunt aan, dit is de bovenzijde van de print.
.
En dit is de onderzijde ook hier is geen baantje te zien, die naar het punt in het oranje kader gaat.
.
En dan nu een kleine correctie aan de onderzijde van de print.
Een klein stukje draad is nu vast "Gebakken" aan het condensator knooppunt, maak je niet druk, ik soldeer het daarna netjes vast. 

.
Hier is het nu netjes gesoldeerd, en het brugje is net boven het baantje dat er onderdoor gaat gemonteerd.
De viezigheid op de print net als wat kleine soldeer resten zijn allemaal weg geboend.
.
De voeding werkte daarna weer naar behoren, maar ik heb wel nog wat extra metingen gedaan.
En dit betreft dan wat de voeding verbruikt in rust, als de uitgang wordt ingeschakeld en als de voeding volledig belast wordt.
Bijna 31-Watt, 230V voeding ingeschakeld, uitgang is uit en geen belasting aangesloten.
.
Zitten jullie goed, OK dan kijk naar de onderstaande foto, de voeding is nu ingeschakeld, en geeft 12V aan en heeft geen belasting, jaja bijna 134-Watt dissipatie!
.
En dan nu het verbruik bij een volledig belaste uitgang, dat is ietsje meer dan 100-Watt dat mijn Dummy Load opneemt, is dit normaal? 230-Watt, ik weet het niet...
.
Verder heb ik nog wat testen gedaan bij de 100-Watt belasting op de uitgang betreffende de Ri van deze voeding.
Vierdraads gemeten via een aansluitkastje met ongeveer een meter draad er aan en twee Hirchsmann aansluitbussen zoals eerder al op een foto was te zien.
Op het kastje en goed gemeten op de aansluitbussen(ja daar kan je ook nog fouten mee maken) kom ik op 0,0003 Ohm.
Ik heb ook de sens draden zelf gemeten, daar valt ook wat spanning over, ik heb twee draden van een CAT5 kabel gebruikt hiervoor, dat is toch niet erg dun.
Maar als je de sense draden dikker uitvoert, dat wordt het heel lastig de Ri van deze voeding te meten voor DC.
Wat betreft het verbruik van deze voeding, misschien klopt het gewoon, en zetten ze de eindtrap in klasse-A als je de uitgang inschakelt.
Misschien heeft dat ook te maken met het dynamische gedrag dat ook goed moet zijn van deze voeding.
Deze voeding is eigenlijk een hele dikke Opamp met een 5-Ampere uitgang.
Het goede dynamische gedrag moet grotendeel uit de opbouw van de eindtrap komen.
Het is echter geen 4-kwadrant type, hij kan niet negatief aan de uitgang gaan, maar hij kan wel energie uit een andere voeding trekken.
Zonder nog meer tijd in het schema te steken, weet ik niet zeker of het aangetoonde gebruik "normaal" is.
Voorlopig laat ik het even zo, hij werkt verder goed zover ik hem getest heb.
Als ik weer wat tijd heb, zal ik de voeding werking laten zien in de Testcontroler software en nog wat andere software die alleen via de RS232 poort werkt.
Ik heb ook nog wat RS232 kabels binnen gekregen, deze wel op de 34401A getest maar nog niet met deze voeding.
Dus misschien deze week nog wat extra info, ik heb nog een meet computertje klaar, ook daar kwam wat materiaal voor binnen, een 8GB memory module.
Dit is een kleine computer, een DELL Optiplex 3040, met een rust vermogen van rond de 12-Watt, dus lekker zuinig en toegang via RDC.
Die zuinige computer, valt in het niet wat het stroomverbruik betreft van de hier besproken HP6632B. 
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Mooi dat deze mooie 2 kwadranten voeding weer helemaal top is 
Inderdaad geen kinderachtig verbruik..... Ik verwacht dat er, om mooi over te gaan van stroom afgeven naar stroom opnemen, een interne belasting is. Net zoals je een stroombron over uitgang van een voeding zet om hem beter te laten regelen.
En inderdaad, mogelijk een soort klasse A instelling 
Ik heb dat verbruik nageslagen in de specificaties. Daar staat alleen :
Input Rating (at full load) 230 Vac nominal, 50/60 Hz, 1.5 A, 380 VA max
Dat klopt aardig met wat jij gemeten hebt.
Verder geen vermelding van verbruik onbelast of zo. Dat doet vermoeden dat je metingen wel normaal zullen zijn. Het is nu eenmaal standaard gebruik voor fabrikanten om specificaties die minder fraai zijn weg te laten 
Lichtpuntje is dat de cosinus phi er bij belasting wel op vooruit gaat 
groet, Gertjan.