Goedemorgen,
Na vondst van een Onkyo DX-C909 cd wisselaar die nieuwe snaren nodig bleek te hebben, ontdekte ik dat hij niet functioneerd na installatie van de snaren.
Nu was het wel dat hij behoorlijk lastig is om snaren in aan te brengen maar wat hij nu doet leek mij te komen door een schakelaar die niet helemaal juist functioneert.
De cd carrousel in de lade blijft heen en weer gaan tussen 2 cd stations en doet dat een aantal maal, en gaat dan naar een andere combinatie. 1 en 2 en dan 2 en 3, 3 en 4 etc.
Zou iemand een idee hebben waar te zoeken?
Heb hier een video: https://youtu.be/X-WSFtqyaGo
Hetzelfde, blijft heen en weer gaan.
Het is wel zo dat wanneer ik het rechter zijpaneel verwijder (rechtsaanzicht zoals je hem normaliter ook bedient) dan stopt hij wel en gaat zelfs spelen.
Op dit rechter paneel zit een kunststof tandreep die een tandwiel op het lensmechaniek aandrijft. Tevens zit er op het einde van de tandreep een verhoging die een schakelaar bediend op het punt wanneer de lade gesloten is. Wanneer deze weg is staat de schakelaar (tuimelschakelaar die ruststand in het midden heeft maar rechts alsook linksom kan kantelen. In gesloten positie staat de schakelaar naar de voorzijde (bedieningszijde) gekanteld. Zonder het rechterdeel gemonteerd (zonder de tandreep dus) staat deze dus in vrije stand.
Moet wel zeggen dat ik dus vermoed dat er een timing hoort te zijn omdat er niet altijd een werkende carrousel is zonder het rechterdeel op zijn plaats te hebben.
Ander idee dat ik had dat hij wellicht geen disc detecteert maar wanneer de carrousel heen en terug blijft draaien is de lens naar beneden gekanteld.
Als dat het geval is zou misschien de lens niet meer optimaal werken.
ik moet je eerlijk zeggen dat ik uit de service manual niet zo 123 haal waar jij het over hebt, dus wellicht kun je foto's toevoegen ter verduidelijking?
Als hij zonder rechter zijpaneel wel cd's kan spelen, zou je denken dat er iets met de schakelaar of het juist activeren van de schakelaar aan de hand is. Of dat de lens zonder het zijpaneel wel de juiste positie kan bereiken om cd's te lezen en te spelen. In dat geval dus mogelijk een mechanisch probleem.
Als je de laser/laserpositie verdenkt omdat hij het af en toe wel doet; probeer eens de cd met verschillende oriëntaties erin te leggen (dus de ene keer het label leesbaar naar jezelf toe, en dan telkens bij 90 graden verder gedraaid).
Heb even wat in paint geplakt om het een en ander meer duidelijk te maken
In de eerste zie je nr 103 wat de tandreep is alleen is de verhoging daar niet zichtbaar, bevindt zich aan de andere kant. De andere rood omcirkelde is tandwiel nr 4 (zie ook in het tweede plaatje)
Op de 2e zie je tandwiel 4 en 5. Nr 5 loopt langs de tandreep en drijft tandwiel 4 aan die over de grootste snaar loopt naar het derde rood omcirkelde punt, waar dus een motortje gemonteerd is.
Nr 30 is de schakelaar in kwestie die langs de tandreep loopt.
Fotograferen is lastig omdat er qua ontwerp niet echt goed is nagedacht over service van het apparaat, sommige delen zijn lastig bereikbaar en te zien.
Ik weet dat de schakelaar vanuit de achterzijde van de speler als enige te zien is zoals hij in positie zit langs de tandreep, maar dan is de stand van de schakelaar niet te zien omdat je niet van de zijkant kan kijken.
[Bericht gewijzigd door Dan675 op (15%)]
Merci. Op het eerste plaatje zie ik 2 snaren lopen waarvan 1 als ik jou goed begrijp het tandwiel aandrijft. Bij een speler van 30 jaar oud zou ik deze eens inspecteren en indien mogelijk vervangen. Er zitten er in totaal 3 in als ik hier kijk: https://westcoastbelts.com/product/new-3-belt-replacement-set-for-onky….
Misschien dat ze ze in Andijk ook hebben, maar ik zie ze niet direct op hun website.
Lijkt overeen te komen met de tekening; snaar 8, 9 en 10.
Als je ze eruit haalt, kun je meestal aan de vorm wel zien hoe ze er aan toe zijn; rond is mogelijk nog OK, ovaal foute boel. Maar ook als ze rond zijn, kan het zijn dat de benodigde elasticiteit er naar 30 jaar wel uit is. Sterker nog; ik kom weinig apparaten van die leeftijd tegen (platenspeler, cd speler, cassettedeck) waarvan de snaren nog in orde zijn.
Dank je Willem, ik had ze geplaatst, daar begon mijn stukje mee hier dan na het plaatsen hij niet goed werkte. Ik heb ze geplaatst en sindsdien is hij van slag, maar misschien ook daarvoor omdat er snaren ontbraken werkte hij sowieso niet. De grootste, de lade snaar, was weg alsook de snaar van de carrousel die was zo ruim dat hij slipte.
Zag op youtube een video van een Sony cd wisselaar waarbij er werd gezegd dat wanneer hij heen en terug blijft gaan in positie het veelal aan de platte kabels kan liggen die beschadigd zijn, mechanische schakelaar of de optische sensor.
Heb nog een tweede video gemaakt die wat uitgebreider de werking laat zien.
Alleen zag ik naderhand dat ik net niet in beeld heb op welke knoppen ik druk want het leek mij namelijk dat hij een foutieve positie kiest. De knoppen waar ik op druk is van het in positie brengen van een specifiek punt, bijv. disc 1 of disc 2. Maar het leek mij dat er een andere positie komt dan waar ik op drukte. Echter sowieso moeilijk te ontcijferen omdat het frontpaneel er niet op zit en je het alleen kan achterhalen door de knoppen te tellen en te vergelijken met de tekening van het front paneel in de service manual. Maar goed, de video laat wel zien dat het niet werkt als hoort
https://www.youtube.com/watch?v=F0Yq6xXf3FY
[Bericht gewijzigd door Dan675 op (30%)]
sorry, niet goed gelezen...
Zoals je hieronder aangeeft; heb je de relevante kabels/schakelaars/sensoren doorgemeten op correcte werking? Kabels mogelijk wat lastig indien het een draad breuk is, maar met wat bewegen daarvan tijdens de meting krijg je mogelijk wel een redelijk beeld