Mijn Siemens SX66T050EU/15 FD8907 stopte met de E15 foutcode. De standaard siliconen ring org Siemens gemonteerd in de kuip (ring is wel wat groot dus zorgvuldig geplaatst) en de bodem vd met de vlotter drooggemaakt. Daarna werkte alles weer met de bekende spoelgeluiden en was er geen zichtbare lekkage onder in de opvangbak. Helaas eindigde de run na gereed met E09. Inderdaad had de verwarming niet gewerkt. Was dat al niet voor de E15? Kan ik mij niet herinneren ik laat de machine lang staan na gereed alvorens open en leeg te maken.

Hittemotor heater element gemeten. Zitten twee connectors aan heater, links een driepolig stekkertje met dunne draden (waarschijnlijk sensor NTCmeting) en net ernaast rechts vierpolig met drie dikkere rode draden en een groen/gele aarde (de verwarmingsstroom). Helaas geen schema van die heater, hitte motornr is trouwens 1BS3615-6CB)

Bij de linkse connector (NTC) meet ik zeer hoge weerstand tussen de drie, bij de rechtse alleen 19 ohm tussen de twee linkse rode draden. Ik heb geen schema van die heater maar dat die derde rode draad niet ergens mee verbonden is lijkt mij te duiden op een kapotte heater. Ander meningen, adviezen welkom.

E15 is bekend IDD met de Oring modificatie wel weer OK. De NTCs zijn 2 identieke van rond de 10K, middendraad is center NTCs en 19 Ohm over de 2 rode draden is OK, dus NTC (s) zijn defect.

Met de lek ligt de motor (met geïntegreerde verwarming) met zijn buik in het vette lekwater. De verwarming gaat hierdoor regelmatig stuk. Mogelijks verliesstroom of drg. Ntc's kun je eenvoudig testen. Wat ook, de motor is mee aan vervanging toe.

Via deze weg is het veelal statistisch dat we raad geven. Er is dus foutmarge. De volledige verwarming is via een dummy te simuleren. Hierdoor heb je meer zekerheid over de diagnose en nodeloze kosten. De 2 ntcs kun je met 2 weerstandjes v 10k vervangen en de verwarming met 2 identieke belastingen. Bv 2 lampen (niet led, gewoon gloeilampen). Zet ze in serie en de middenaftakking is voor detectie(terugkoppel meting naar uC).

Dank

een betere multimeter opgezocht, de twee ntc's kunnen meten ieder 13,3k. De 'spoel' tussen de twee linkse contacten geeft 11ohm, een contact meer naar rechts 'spoel' 2 meet open (niet gemeten op meest rechtse aardcontact).

Zoals Eric schrijft mogelijke kortsluiting in het badje. Er lijkt iets te hebben gevonkt aan de onderzijde. Zie de foto's. Conclusie lijkt mij, Heather deels gesneuveld.

Deze: 00654575

Opgelet met "vervangers"!!

[Bericht gewijzigd door EricN op (52%)]

Is een echt oude pomp, met vervangingskit bedrading aan passen

Wederom dank voor de info. Zo'n pomp kost ca 150, de vraag is 'what is next' bij dit ding uit (ik schat) 2009.

Ik vraag mij af of het nog economisch verantwoord is die pomp vervangen of maar beter een tweedehands vaateasser over te nemen van mensen die een nwe keuken kopen.

met een machine van deze leeftijd ellende zat gehad toen die veel jonger was nog, ik zou kijken voor een andere machine als je geluk hebt kom je aan een goede machine voor tientjes. mensen die een andere keuken zetten in hun net gekochte huis weten vaak niet of die machine recenter nog is vervangen als dat ze denken.

Heb evt wel een 2dehands element voor je?? Maar beter is een ruilpompje want weet niet hoe je lagers zijn.

Het leven is 1 grote gok. Hopelijk was het een retorische vraag.

De "nieuwe" uit de afbraak keuken kan een mishandelde nachtmerrie betreffen.
Doe de deur open en bekijk de staat van de rubber onderaan de deur. Kromgetrokken en vettige boel? Daaraan kun je al heel snel de algemene staat uit afleiden.

Dank voor de reacties, ik begin zelfs al te denken aan een nwe vaatwasser, maar dan wel een simpele uitvoering. Een zonder al die bijna niet gebruikte en dus overbodige toeters en bellen. Scheelt ook lekker in de prijs.

Toch denk ik een herstel je beter af bent voor nog 5 jaartjes..

Waar denk je dan aan, een revisie hittemotor? De lagers vd pomp vertonen flinke speling.

Ja, kan wel denk ik?? Stuur maar een mailtje naar me..

Op zaterdag 20 april 2024 19:09:12 schreef smd:
Ja, kan wel denk ik?? Stuur maar een mailtje naar me..

Je emailadres bounced. Mail mij maar ff

kun je aub het mailadres van @smd onmiddellijk verwijderen in je reactie? Dat is niet de bedoeling hier.

Graag mijn mailadres hier verwijderen, creert hoopies ellende voor me... Ik stuur morgenavond mail

Op zondag 21 april 2024 21:59:49 schreef smd:
Graag mijn mailadres hier verwijderen, creert hoopies ellende voor me... Ik stuur morgenavond mail

Done, sorry

Je mail staat niet openbaar op je profiel, kan je dat veranderen?? kan je niet mailen...

ik heb je gemaild via ander account, lijkt goed te zijn gegaan